Foto-apparatuur keuze enzo

Foto's van evenementen etc

Moderators: admin, StevenK

Berichtdoor Lejan » di jun 09, 2009 22:17

Frevo schreef:Lekker makkelijk, met een losse lichtmeter rallyauto's fotograferen.
En nog even een basisprincipe: meer scherptediepte krijgt je door je diafragma verder open te zetten, oftewel een hoger getal te kiezen. F/11 geeft dus meer scherptediepte dan F/4. Als je meer scherptediepte wil, waarom heb je daar dan een 85 f/1.8 voor nodig??

ff voor de duidelijkheid scherptediepte krijg je door het diafragma dichtte draaien .
f/1.8 is een groote opening f/22 is een kleine opening.

een 85 f/1.8 is meer een portret lens .
je zal zien dat een goed objectief altijd een groote lichtsterkte heeft b.v. f/2.8 die kan je ook dicht draaien naar f/22 .
maar ik vind het wel fijn als er weinig licht is ik hem open kan draaien naar f/2.8 ( dan maar geen scherptediepte)
Lejan

Berichtdoor Holkers » wo jun 10, 2009 6:49

Jullie gaan door voor een koelkast. DoF oftewel scherpte/diepte krijg je bij F/1.8 F/2.8 en niet bij F/22. Een F/22 diafragma wordt door de camera gecompenseerd met een lagere sluitertijd (lees; F/2.8 zal 1/500ste zijn en F/22 zal 1/40ste zijn) en dan krijg je bewegingsonscherpte (te gebruiken bij pannen e.d.) en dat is heel wat anders dan DoF (Depth of Field)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor jordysport » wo jun 10, 2009 8:36

heeft iemand nog wat tips voor een grote flitser voor de Canon EOS 400D?
If you can´t fix it with a hammer, you have an electrical problem! :lol:
jordysport

Berichtdoor Frevo » wo jun 10, 2009 9:11

Lejan schreef:
Frevo schreef:Lekker makkelijk, met een losse lichtmeter rallyauto's fotograferen.
En nog even een basisprincipe: meer scherptediepte krijgt je door je diafragma verder open te zetten, oftewel een hoger getal te kiezen. F/11 geeft dus meer scherptediepte dan F/4. Als je meer scherptediepte wil, waarom heb je daar dan een 85 f/1.8 voor nodig??

ff voor de duidelijkheid scherptediepte krijg je door het diafragma dichtte draaien .
f/1.8 is een groote opening f/22 is een kleine opening.

Je hebt helemaal gelijk! Even niet goed opgelet tijden het typen :oops:
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

Berichtdoor actionmedia4all.com » wo jun 10, 2009 10:31

jordysport schreef:heeft iemand nog wat tips voor een grote flitser voor de Canon EOS 400D?

Goede optie:
Sigma EF 530 DG ST kost € 151,- (richtgetal 53) goede degelijke flits.
Sigma EF 530 DG SUPER kost € 214,- (richtgetal 53, meer mogelijkheden die voor rally handig kunnen zijn, zoals "2e gordijn synchronisatie" en draadloos flitsen.)

Ik heb zelf ervaring met de sigma 500 ST, voorloper van de 530, en die werkt perfect op de 400D maar niet goed op een 40D. Mocht je dus van plan zijn later een andere (professionelere) Canon camera te kopen, lees 40D/50D of zelfs 5D of 1D dan is er maar 1 echt goed werkende optie, een Canon flitser.

Beste optie. (maar ook de duurste)
Canon Speedlite 580EX II kost € 365,- (richtgetal 58 ) kan alles dat je voor rally nodig hebt.
Canon Speedlite 430 EX II kost € 214,- (richtgetal 43) iets minder licht, maar werkt wel op alle Canon's.

Batterijen.
Uit ervaring weet ik dat de baterijen in de flits bijna net zo belangrijk zijn als de flits zelf. Ik ben afgestapt van het gebruiken van oplaadbare accu's en ik ben op batterijen overgestapt. Ik heb met verschillede merken geexperimenteerd, en ik was verbaast over de verschillen.
Goedkope batterijen blijken toch duurder te zijn en de werking van je flits nagatief te beinvloeden. Ik gebruik nu Duracel Ultra. Geen enkel ander batterijenmerkt kwam ook maar in de buurt qua prestaties.
Laatst bijgewerkt door actionmedia4all.com op wo jun 10, 2009 14:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
actionmedia4all.com

Berichtdoor jordysport » wo jun 10, 2009 14:35

actionmedia4all.com schreef:
jordysport schreef:heeft iemand nog wat tips voor een grote flitser voor de Canon EOS 400D?

Goede optie:
Sigma EF 530 DG ST kost € 151,- (richtgetal 53) goede degelijke flits.
Sigma EF 530 DG SUPER kost € 214,- (richtgetal 53, meer mogelijkheden die voor rally handig kunnen zijn, zoals "2e gordijn synchronisatie" en draadloos flitsen.)

Ik heb zelf ervaring met de sigma 500 ST, voorloper van de 530, en die werkt perfect op de 400D maar niet goed op een 40D. Mocht je dus van plan zijn later een andere (professionelere) Canon camera te kopen, lees 40D/50D of zelfs 5D of 1D dan is er maar 1 echt goed werkende optie, een Canon flitser.

Beste optie. (maar ook de duurste)
Canon Speedlite 580EX II kost € 365,- (richtgetal 58) kan alles dat je voor rally nodig hebt.
Canon Speedlite 430 EX II kost € 214,- (richtgetal 43) iets minder licht, maar werkt wel op alle Canon's.

Batterijen.
Uit ervaring weet ik dat de baterijen in de flits bijna net zo belangrijk zijn als de flits zelf. Ik ben afgestapt van het gebruiken van oplaadbare accu's en ik ben op batterijen overgestapt. Ik heb met verschillede merken geexperimenteerd, en ik was verbaast over de verschillen.
Goedkope batterijen blijken toch duurder te zijn en de werking van je flits nagatief te beinvloeden. Ik gebruik nu Duracel Ultra. Geen enkel ander batterijenmerkt kwam ook maar in de buurt qua prestaties.

Oke, hartstikke bedankt voor de goeie informatie!!
If you can´t fix it with a hammer, you have an electrical problem! :lol:
jordysport

Berichtdoor Hein » wo jun 10, 2009 16:26

actionmedia4all.com schreef:Batterijen.

Jan Cas wat je over de batterijen schrijft is kul.

Het klopt dat een goede set batterijen voor een flitser belangrijk is. Ik weet echter niet met welke oplaadbare batterijen jij gewerkt hebt waardoor je besloten hebt iedere keer een klein vermogen neer te tellen per setje Duracell Ultra.

Het draait om de MAH waarde van een batterij. Koop je een batterij met 600 MAH dan kun je er donder op zeggen dat hij het supersnel begeeft.

Ik werk zelf met 2700 MAH oplaadbare batterijen en dat gaat perfect. Hoef tijdens een rally in de avonduren (warm of koud weer maakt niet uit) maar zelden te wisselen. Goed het was een uitgave, maar ik heb die kosten er, afgezet tegen het telkens opnieuw aanschaffen van gewone batterijen, allang uit.
Be yourself, there are too many others
Hein

Berichtdoor actionmedia4all.com » wo jun 10, 2009 19:50

Hein schreef:Jan Cas wat je over de batterijen schrijft is kul.

Het klopt dat een goede set batterijen voor een flitser belangrijk is. Ik weet echter niet met welke oplaadbare batterijen jij gewerkt hebt waardoor je besloten hebt iedere keer een klein vermogen neer te tellen per setje Duracell Ultra.

Lekker subtiel Hein :? Wat is kul? Volgens mij heb je mijn posting niet goed gelezen.

Ik gebruikte 2700 mAh accu's van GP in mijn Speedlite 580 EX II. Ik heb daar veel problemen mee gehad. Ze waren sneller leeg en de cycletimes waren slecht. Ik heb daarom besloten ze niet meer te gebruiken. Ik heb in mijn initiële posting alleen geschreven dat ik gestopt ben met het gebruik van oplaadbare accu’s. Weinig kul aan lijkt me, gewoon een feit.

Verder schrijf ik in mijn post dat ik verschillende soorten “batterijen” heb uitgeprobeerd. Ik heb verschillende soorten batterijen getest. Van dure to hele goedkope en ik heb daar grote verschillen vastgesteld. Van de door mij geteste batterijen was de Duracell Ultra de beste. Deze Duracell Ultra kost 2,95 voor een setje van 4 stuks bij de "Action", en daar kan ik 2 rally's met avond proeven mee fotograferen. Dat is dus € 1,50 per rally en dat vind ik niet duur.

Batterijen en accu’s.
Ik heb in mijn posting een bewust verschil gemaakt tussen “oplaadbare accu’s” en “batterijen”. In de Nederlandse taal wordt weliswaar het woord “oplaadbare batterij” gebezigd, maar eigenlijk moet je spreken van batterijvervangende accu’s. Ik heb niets geschreven over het wel of niet geschikt zijn van oplaadbare accu’s voor flitsers, ik heb alleen geschreven dat ik ze niet meer gebruik.

Aan mijn posting is dus niets kul.
Afbeelding
actionmedia4all.com

Berichtdoor AC » wo jun 10, 2009 19:58

Boem, op de neus...

(spreekwoordelijk dan he :wink:)
Afbeelding
WRC-Poule Kampioen 2010
AC

Berichtdoor Hein » wo jun 10, 2009 20:16

actionmedia4all.com schreef:
Hein schreef:Jan Cas wat je over de batterijen schrijft is kul.

Lekker subtiel Hein :? Wat is kul? Volgens mij heb je mijn posting niet goed gelezen.

Ik gebruikte 2700 mAh accu's van GP in mijn Speedlite 580 EX II. Ik heb daar veel problemen mee gehad. Ze waren sneller leeg en de cycletimes waren slecht. Ik heb daarom besloten ze niet meer te gebruiken. Ik heb in mijn initiële posting alleen geschreven dat ik gestopt ben met het gebruik van oplaadbare accu’s. Weinig kul aan lijkt me, gewoon een feit.

Verder schrijf ik in mijn post dat ik verschillende soorten “batterijen” heb uitgeprobeerd. Ik heb verschillende soorten batterijen getest. Van dure to hele goedkope en ik heb daar grote verschillen vastgesteld. Van de door mij geteste batterijen was de Duracell Ultra de beste. Deze Duracell Ultra kost 2,95 voor een setje van 4 stuks bij de "Action", en daar kan ik 2 rally's met avond proeven mee fotograferen. Dat is dus € 1,50 per rally en dat vind ik niet duur.

Batterijen en accu’s.
Ik heb in mijn posting een bewust verschil gemaakt tussen “oplaadbare accu’s” en “batterijen”. In de Nederlandse taal wordt weliswaar het woord “oplaadbare batterij” gebezigd, maar eigenlijk moet je spreken van batterijvervangende accu’s. Ik heb niets geschreven over het wel of niet geschikt zijn van oplaadbare accu’s voor flitsers, ik heb alleen geschreven dat ik ze niet meer gebruik.

Aan mijn posting is dus niets kul.

Van de GP site:
GP oplaadbare batterijen overtreffen de beste wegwerpbatterijen in stroomverslindende apparatuur.

Er wordt op die hele site nergens over oplaadbare accu's gesproken. Alleen maar over batterijen van verschillende types. Voor jouw en mijn flitser is dat AA.

Ik gebruik ook GP 2700 MAH NiMH en heb geen enkel probleem. Nu goed je kunt een keer pech hebben met een set. Maar in de Tank S was ik vergeten om ze op te laden. Toen heb ik uit voorzorg twee sets Duracell Ultra gekocht. Die waren binnen de kortste keren leeg. Toen heb ik ten einde raad mijn GP Batterijen, die uiterst zwak waren geworden, maar weer terug in de flitser gedaan en zonder problemen de avond uit gefotografeerd.

De kosten van het aanschaffen van steeds weer Duracell baterijen of voor mijn part HEMA batterijen wegen niet op tegen een oplaadbare batterij die je wel 1.000 keer op kunt laden. 1.000 x een euro of 7 tegen één keer 35 euro en 50 euro voor een lader. Nou ik weet mijn keuze dan hoor. Dan maar een keer extra opladen of een extra set reservebatterijen van GP.

Ik heb je post juist heel goed gelezen. Jij kiest, waarschijnlijk omdat je het kunt betalen, voor een dure oplossing door steeds weer nieuwe batterijen aan te schaffen. Ik zou dat advies zeker niet aan iemand die 16 is geven. Je jaagt hem onnodig op kosten. Zelfs al koopt hij oplaadbare batterijen bij de Aldi dan is hij goedkoper uit op de lange termijn. (ook die heb ik gebruikt en ze zijn verrassend goed).
Hein

Berichtdoor Davekuh » wo jun 10, 2009 21:46

Mannen, ik heb het een beetje gevolgt en ik wil hier ook graag even op inhaken, want ik denk dat jullie er met je discussie niet uit gaan komen.
Ik werk zelf bij de Media markt (hate it or love it, maakt me niet uit). Toevallig heb ik hier pas geleden met een collega nog over gesproken. Mijn collega was meer voor het gebruik van Duracell Ultra. Ik ben meer voor het gebruik van de oplaadbare batterijen (GP).
Nu blijkt dat het enorm kan verschillen. Mensen kunnen enorm veel problemen hebben met een set GP batterijen. Maar ook met het gebruik van Duracell niet oplaadbare batterijen. Feit is dat er meer dingen een rol kunnen spelen. De oplader kan defect zijn, of de batterijen zelf.
Ik kan niet zeggen dat ik van een bepaald type batterij meer klachten krijg dan van een ander. En geloof me...we verkopen er veel. Hein, probeer het anders nog eens uit. Die 2,50 kun je wel missen ;)
Het zal denk ik een persoonlijke keuze blijven. Toch merk ik wel steeds meer dat de mensen kiezen voor oplaadbare batterijen. Dit is geen mening. Dit zie ik gewoon terug in de verkoopcijfers.

Voor nog even een tip tussen door. Mensen die graag nog een camera willen, er is vanaf morgen een actie bij alle media markten van 16% korting op alle foto/video camera`s. Deze actie loopt tot en met zaterdag.
(Hein, als dit niet mag dan knip je het er wel even tussen uit he ;) het is een goedbedoelde tip)
Davekuh

Berichtdoor EdwinHengelman » wo jun 10, 2009 23:16

Holkers schreef:Jullie gaan door voor een koelkast. DoF oftewel scherpte/diepte krijg je bij F/1.8 F/2.8 en niet bij F/22. Een F/22 diafragma wordt door de camera gecompenseerd met een lagere sluitertijd (lees; F/2.8 zal 1/500ste zijn en F/22 zal 1/40ste zijn) en dan krijg je bewegingsonscherpte (te gebruiken bij pannen e.d.) en dat is heel wat anders dan DoF (Depth of Field)

Doe eens de volgende test:
Zet op een tafel een stuk of 8 bijv. bierflesjes. Zet je camera op een stafief op gelijke hoogte met de tafel, onder een hoek van ongeveer 45 graden ten op zichte van de rij flesjes.

Stel je lens in op 70mm tot 100mm. Stel scherp op ongeveer het 4e flesje. Zorg dat je zoveel mogelijk flesjes in beeld krijgt. Maak nu een foto met een zo laag mogelijke diafragma WAARDE (= grote opening), bijv. F2.8 of F4.

Maak daarna exact dezelfde foto maar dan op een zo hoog mogelijk WAARDE (= kleine opening), bijv. F22.

Laat de camera de sluitertijd bepalen en gebruik bij voorkeur de zelfontspanner om trillingen aan de camera te voorkomen.

Vergelijk nu eens hoeveel flesjes in de ene of in de andere foto scherp zijn. Dat is je scherptediepte. Wordt uitsluitend en alleen bepaald door de grootte van de je diafragma opening en de brandpuntsafstand van je lens.

Bij een groothoek lens is het gebied van scherpte (scherptediepte) vele malen groter dan bij een telelens waarmee je heel erg selectief een heel klein gebied van scherpte kunt creëren.

Dat een grote scherptediepte een langere sluitertijd met zich meebrengt en er daardoor bewegingsonscherpte ontstaat is een heel ander verhaal. Je kunt eventueel je ISO wat omhoog zetten of heel goed leren 'pannen', (= meetrekken met je onderwerp) waardoor een achtergrond onscherp wordt, ondanks een grote diafgragma waarde (=kleine opening) blijft de achtergrond toch onscherp.

Als je een (te) hoge sluitertijd neemt fotografeer je alles dood. De auto had dan net zo goed ergens geparkeerd kunnen staan. Wielen draaien dan niet mee enzo.

Edwin
EdwinHengelman

Berichtdoor Henry » do jun 11, 2009 0:00

Doe je dit met volle of lege flessen :shock: :roll: :D
Henry

Berichtdoor actionmedia4all.com » do jun 11, 2009 0:19

Hein,

Misschien heb ik wel pech gehad met mijn setje GP's en jij waarschijnlijk met je 2 setjes Duracell batterijen. Ik zal het nog eens met een nieuw setje accu's proberen, misschien werken ze dan wel.

Ik bezoek dit jaar zo'n 15 rally's. Uitgaande van nachtproeven bij elke rally en het verbruik dat ik nu bij 4 rally's, met nachtopnamen heb waargenomen, verwacht ik dit jaar +/- 25 euro aan batterijen kwijt te zijn. Als ik dit afzet tegen de reiskosten, autohuur, verblijfskosten en de kosten van de afschrijving van de apparatuur vind ik dat voor mij acceptabel.

Ik heb naar eer en geweten iemand proberen te adviseren en ik sta achter dat advies. Dat jij een andere mening hebt, dat respecteer ik.

Ik ga nu naar bed, morgenvroeg vertrek ik naar Thuringen voor de ERC :D en daar verheug ik mij nu al op.
Afbeelding
actionmedia4all.com

Berichtdoor Hein » do jun 11, 2009 6:50

actionmedia4all.com schreef:Ik ga nu naar bed, morgenvroeg vertrek ik naar Thuringen voor de ERC :D en daar verheug ik mij nu al op.

veel plezier. :wink:
Hein

VorigeVolgende

Keer terug naar Foto's