meebewegen met de auto. (google eens op panning)
kan zijn dat de D50 een sluitertijd nam van 1/1000ste en de D60 1/320ste
lijkt weinig verschil, maar kan het verschil zijn met een scherpe en een bewogen foto
Holkers schreef:meebewegen met de auto. (google eens op panning)
kan zijn dat de D50 een sluitertijd nam van 1/1000ste en de D60 1/320ste
lijkt weinig verschil, maar kan het verschil zijn met een scherpe en een bewogen foto
Holkers schreef:Nee, een 28-200 3.5-5.6 zal veel eerder aan de 5.6 zitten dan je denkt. Meestal is het zo dat de lens in je voorbeel een 3.5 aan kan bij 28mm en bij 29mm al naar 4.0 gaat. Dan zitten er nog 3 of 4 stappen tussen die hoogstwaarschijnlijk al bij 100mm op 5.6 zitten. De exacte waarden ken ik niet, maar zijn niet liniear.
lennartrally schreef:Sony DSLR-A350 ik wou deze nemen is dat een goeie camera voor de rally of kan ik voor die prijs beter een andere nemen
Wolter schreef:Alvast bedankt voor de reacties, maar er schoot me net iets te binnen (een vraag welteverstaan).
Canon EF-S 17-85 IS F 1:4-5.6 (te koop in 1 totale set met de 40D, totaalprijs €979)
Canon EF 28-200mm F 3.5-5.6 USM (€325)
Canon EF 28-135mm F 3.5-5.6 IS USM ø 72mm (€389)
Ik heb bovenstaande lenzen dus op het oog. De lichtsterkte (of beter gezegd, lichtzwakte) varieert dus tussen 4 tot 5.6 en voor de laatste 2 lenzen tussen 3.5 tot 5.6. Deze waarden refereren aan het bereik dat gebruikt wordt. Dus bij een bereik van (bij de eerste lens) 17mm, is een lichtsterkte van 4 van toepassing, en bij 85mm een lichtsterkte 5.6.
Betekent dit dus dat voor de 28-200 lens, als je inzoomt en zo'n 135mm hanteert, je meer lichtsterkte houdt dan dat je de 28-135 lens gebruikt, en bij zoomen ook 135mm hanteert?
Hopelijk snappen jullie mijn uitleg/vraag.
Holkers schreef:lennartrally schreef:Sony DSLR-A350 ik wou deze nemen is dat een goeie camera voor de rally of kan ik voor die prijs beter een andere nemen
Heb daar heel lang over gehad met mijn zwager, en heb hem de 450D aanbevolen. De Sony heeft zeker voordelen zoals beeldstabilisatie, maar is bij een ISO waarde boven de 400 niet te gebruiken vanwege de digitale ruis (zwarte vlakken worden dan blauw/rood gestippeld). vooral als het rotweer is, donker of binnen is 400 nogal snel te halen dus ik zou er niet voor gaan. Dan of een Canon of een Nikon.
@Bob Mesman, zeker goede lens die Sigma, maar als je meerdere lenzen hebt en onderandere een Canon kom je erachter dat de Sigma de andere kant opdraaid voor het inzoomen en uitzoomen. Nou lijkt dat muggeziften, maar als je net die ene actie erop wilt hebben en je draait de verkeerde kant op kan dat knap irritant zijn
Holkers schreef:@Bob Mesman, zeker goede lens die Sigma, maar als je meerdere lenzen hebt en onderandere een Canon kom je erachter dat de Sigma de andere kant opdraaid voor het inzoomen en uitzoomen. Nou lijkt dat muggeziften, maar als je net die ene actie erop wilt hebben en je draait de verkeerde kant op kan dat knap irritant zijn
@Bob Mesman, zeker goede lens die Sigma, maar als je meerdere lenzen hebt en onderandere een Canon kom je erachter dat de Sigma de andere kant opdraaid voor het inzoomen en uitzoomen. Nou lijkt dat muggeziften, maar als je net die ene actie erop wilt hebben en je draait de verkeerde kant op kan dat knap irritant zijn
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast