Enerverende Hellendoorn Rally voor VDZ Racing maar wel beide auto’s aan de
24-09-2024
19:28
Afgelopen vrijdag en zaterdag stond VDZ Racing, met Roel van der Zanden en Gijs Boom in de Toyota Yaris GR en de BMW 130i van Jörgen Sprong en Paul Palthe aan de start van de Eurol Hellendoorn Rally. Na de nodige uitdagingen in de vorm van niet alleen de klassementsproeven, maar ook de nodige neutralisaties stonden beide auto’s zaterdagavond aan de finish, de potente Yaris op plek 36 en 2e Yaris, de BMW op de 49e plaats en de 1e plaats in de 130i Challenge! Heel rallyminnend Nederland leek afgelopen weekend genoten te hebben van een verder fantastische editie van de Eurol Hellendoorn Rally, die uiteindelijk in zijn 3e poging gewonnen werd door Jos Verstappen met zijn navigator Renaud Jamoul in de Skoda Fabia RS Rally2.
Donderdagavond en vrijdag overdag was er de gelegenheid om de klassementsproeven te verkennen en de pacenotes te maken, die op de uitdagende klassementsproeven van de Hellendoorn Rally uiteraard extra belangrijk zijn. De proeven lagen er goed bij, en met de weersverwachtingen die zowat alleen maar mooi weer voorspelden, leek het erop dat het eindelijk tijd was voor een tweedaagse rally zonder regen danwel wolkbreuken. Het publiek bleek er ook veel zin in te hebben, uiteraard aangemoedigd door de aanwezigheid van Jos Verstappen. Zo werd de wedstrijd gestart op vrijdagavond, met de klassementsproeven Daarle, Mageleresch en Hallerhoek tweemaal op het programma met 1 service tussendoor. De resultaten van Roel en Gijs deden hun startnummer 41 eer aan door continue rond die positie te finishen, met enkele uitschieters naar boven en 1 klein foutje op KP5. De Yaris GR werd op een voorlopige 38e plaats in Parc Fermé gezet, de BMW op plaats 58.
Op zaterdag werd de strijd hervat. Op het programma in de eerste 2 boucles stonden de KP’s Notter en Hellendoorn, waarvan met name de laatste altijd een scherprechter in de wedstrijd is. Dat bleek ook deze keer weer, waardoor het merendeel de proef neutraal moest rijden en koers werd gezet naar het serviceterrein. Op dat moment verloren Roel en Gijs ook definitief de aansluiting met Eduard Eertink en Chris Waardenburg, die nog wel een tijd neer konden zetten. Na de tweede keer Notter werd opnieuw koers gezet richting Hellendoorn, echter daar aangekomen bleek de proef ook weer neutraal verreden zal worden. Vanaf toen was de chaos compleet. Waar normaal gesproken de zgn. regroup wordt gebruikt om dit soort situaties op te lossen, was het vanuit organisatorisch punt ook van belang om de wedstrijd vooraan gewoon door te laten gaan. Zo kan het dus gebeuren dat de top alles gereden heeft, en verderop -danwel achteraan in het veld- de nodige KP’s neutraal verreden worden. Na 7 klassementsproeven op zaterdag hadden beide equipes slechts 4 KP’s volwaardig kunnen strijden, en zelfs achterin het veld bij de 206 Cup slechts 3 KPs volwaardig verreden konden worden. Het tijdschema was ondertussen ook flink gewijzigd in verband met alle neutralisaties.
Na de 3e service (waarin uitereraard niet veel gedaan hoefde te worden) stonden de laatste 3 KP’s op het programma: Ypelo, Beuseberg en Stokkum. Daar werd geen risico meer genomen en zo koers gezet naar de finish van deze loodzware wedstrijd.
Roel: “Wat leeft de rallysport toch weer enorm. Echt prachtig om zoveel publiek te zien op alle klassementsproeven en niet vergeten het serviceterrein en zelfs de verbindingen, die er aardig wat waren in de wedstrijd. Dat het niet altijd goed afloopt en KP’s neutraal moeten worden verreden is echter het risico van het vak. We hebben genoten van de unieke klassementsproeven die samen met de ELE en de Nacht van Achtmaal tot de top van Nederland horen. Erg fijn ook voor iedereen dat we prachtig weer hebben gehad. Als ik de mogelijkheid had, zou ik het weer bewaren voor volgend jaar de 60e ELE Rally! Het team heeft het verder ook erg goed gedaan door de preparaties en het onderhoud gedurende de wedstrijd. Het is echt een geoliede machine geworden en Jörgen bevestigt dat ook regelmatig, waarvoor dank! Verder ben ik ook erg blij met de finish van Paul in zijn 2e rally, wederom in een auto van ons. We hebben een heerlijke wedstrijd gereden waarin we een goed tempo hadden. Afgezonderd van Eertink, die toch een maatje te groot was, zijn we alle Pro Yaris’en mooi voorgebleven en dat toont ook wel aan dat wij lekker bezig zijn. Nu op naar de Twente Rally!”
Gijs: “De Hellendoorn Rally was weer een prachtig evenement. Je wil zo’n rallyfeest echt niet missen. Zoals Roel ook aangeeft, jammer van de neutralisaties maar het is niet anders. We hebben enorm genoten van alles wat we wel konden rijden, en dat was inclusief de vrijdagavond toch aardig wat. Grote dank ook voor het serviceteam wat op alle gebieden goed voor ons zorgt zodat wij in elk opzicht goed geprepareerd aan de start staan van de KP’s. Een van de mooie momenten was wel de afsluitende service, waarin iedereen zat te eten toen wij de service alweer verlieten en we ze echt even moesten bedanken voor alle goede service!”
Zoals vermeld werd de wedstrijd gewonnen door Jos Verstappen en Renaud Jamoul. Tweede werden Bernhard ten Brinke en Davy Thierie, de 3e plaats was er voor de Duitse equipe Dennis Rostek en Stefan Kopczyk, wat dus inhoudt dat het complete podium bestond uit Skoda Fabia RS Rally2-auto’s. Yannick Vrielink scoorde de meeste punten voor het Open Nederlands Rally Kampioenschap, terwijl hij op vrijdagavond nog de nodige pech had maar zich keurig herstelde. Tel daarbij op de uitvalbeurt van Kevin van Deijne laat in de wedstrijd, en de titel begint in zicht te komen voor Vrielink.
Uitslag Eurol Hellendoorn Rally: 1. Jos Verstappen – Renaud Jamoul – 1 uur, 23 minuten en 3,7 seconden 2. Bernhard ten Brinke – Davy Thierie – 1:23:09,2 3. Dennis Rostek – Stefan Kopczyk – 1:24:19,8 36. Roel van der Zanden – Gijs Boom – Toyota Yaris GR – 1:38:44,0 49. Jörgen Sprong – Paul Palthe – BMW 130i – 1:42:02,0