Eerste WK-rally voor mij

en ik heb me goed vermaakt. Desondanks viel het me een klein beetje tegen qua spektakel versus kosten. Typisch Nederlandse reactie (dat van de kosten) natuurlijk en deels toe te schrijven aan beginnersfoutjes (wk-rally verdient m.i. een iets andere aanpak dan een NL-rally) maar kort gezegd heeft het er mee te maken dat ik als toeschouwer een beetje ben uitgekeken op asfaltrally's (

). Da's puur persoonlijk (en 'n tikkie debiel) want om te rijden lijkt het me echt fe-no-me-naal. Alleen 'werkt' een asfaltrally voor mij om naar te kijken niet meer. Volgende wk-rally die ik dus ga bezoeken wordt dus finland of GB

. Tweede tegenvallertje was het niveau van de rijders. Ik kwam samen met m'n maatje tot de conclusie dat zowel in de formule 1 als in de rally de échte top heel smal is. Overtuigend waren loeb, sordo en gardemeister. Vooral de laatste was echt aan het dansen bij de 6 hairpins heuvelop. Bij diezelfde heuvel viel overigens Gronholm mij echt tegen. Verloor daar zichtbaar tijd doordat ie niet echt lekker door de bochtjes gleed. Overigens was v. Eldik daar de enige van alle doorkomsten liet spinnen en afslaan maar hij had hoorbaar een remprobleem (continue een geluid wat klonk als zo'n el cheapo mountainbike met van die piepremmen). Edit: dit moment dus:

(ik stond zelf bij de 6e hairpin overigens)
En zo waren er gedurende de eerste 2 dagen wel meer mensen met technische problemen waardoor in feite de stand vertekent is (maar da's met rally altijd zo

). Poulsen: pech gehad. Wilson: misschien geen toptalent maar kwam op 1 van de proeven op de vrijdag ook hobbelend voorbij met de knipperlichten aan. Dan kun je roepen dat Wevers sneller is aan het einde van de rit en in feite heb je dan gelijk maar dan moet je wel het hele plaate erbij pakken. Neemt niet weg dat ik zijn doorkomsten zeker als netjes zou willen typeren. Je kunt gewoon zien dat die gast er schik aan heeft

en dat is ook volgens mij zijn insteek van rallyrijden. Je MOET gewoon respect hebben dat zo'n kerel dat zo voor elkaar heeft

. Nog even inhakende op de discussie snelheid versus betrouwbaarheid: ik persoonlijk zou voor de max. gaan als je nog ambities hebt. Eigenlijk moetje dan als team zorgen dat je een auto hebt die die punishment gewoon aankan want in mijn ogen mag de betrouwbaarheid van een auto de rijderskwaliteiten niet belemmeren(!) In het geval van vd Heuvel en het verhuren van auto's zou ik trouwens nog willen toevoegen: nummer 1 en nummer 2 groep N kwamen niet uit hun schuur en kwamen BEIDE bij dezelfde andere preparateur weg (naam even kwijt). Zet je ook aan het denken

.
Neemt overigens niet weg dat als je als coureur weet dat je over de limiet zit qua betrouwbaarheid je toch bij jezelf te rade moet gaan of je niet liever wat meer km's draait want in het geval van sommigen zijn het toch dure rallykm's te noemen

.
Laatste puntje van kritiek op de rally zelf: mensen met veel te grote vlaggen! Enthousiasme is leuk (vooral de czech-fans waren zeer overtuigend aanwezig als fans zijnde) maar als ze precies met hun 3 vlaggen aan 1 stok gaan lopen zwaaien neemt dat gewoon een flinke hap uit je gezichtsveld

. Daarentegen vind ik die toeters dan wel weer wat hebben tot op zekere hoogte

. Ben ze zelf alleen misgelopen waardoor ik de Nederlanders niet even kon aanmoedigen

.
Dan het positieve gedeelte: MOOIE proeven! Ik mag mijzelf een gelukkig man noemen daar ik sinds vanmiddag een kamer heb in Trier en echt in een fe-no-me-nale rij-omgeving kom te wonen,

. Volgens is er geen plek ter wereld waar er meer km's asfalt per vierkante km te vinden zijn dan in die buurten

. Ten tweede: sfeer is veel uitgelatener dan hier in NL en dat is soms even wennen. Mis wat vaker het uitlaatgeluid maar in die vallei (6 hairpins en later op de proef kwamen ze een stuk hoger nogmaals langs) was het echt kippevel hoor

. Ook leuk: de classics en dan in het bijzonder die gast die op St. Wendel tot 2x toe z'n porsche voor de chicane in de donut te gooien. Maak me gek

. Machtig mooi spul trouwens. Laatste pluim mag wel naar de organisatie gericht zijn: TOP! Alles was echt per-fect aangegeven en ook qua parkeren was het eigenlijk nergens behelpen

. Wat ik wel lullig vind is parkeergeld vragen als mensen such as myself al een superticket a raisson 62 euro betaald hebben maar dat zijn op de totale kosten van zo'n weekendje peanuts dus dat vergeef ik ze

.