door Jan 8x » zo jul 09, 2006 20:54
Beste mensen,
Ik heb met belangstelling de discussie gevolgd op het forum.Geheel tegen mijn principes in (ik heb geleerd uit het verleden) wil ik toch graag eens reageren op het forum. Voor diegenen die mij niet kennen; ik ben langs de zijlijn actief bij de autosport,waaronder Achtmaal en de KNAF, en ben “rallytechnisch opgegroeid” in het Achtmaalse. Voor de goede orde; ik reageer op persoonlijke titel.
Het fenomeen entree heffen houdt de gemoederen hier nogal bezig. Aan de ene kant terecht. We komen van evenementen met 0 entree nu tot aan de BHV met ten opzichte van andere rally evenementen hoge bedragen. In ieder geval veel hoger dan wat we gewend zijn. Dat een en ander erin hakt voor een gezin wil ik direct geloven.
Aan de ander kant. Als je zaken breder trekt. Wat heb je dan tegenwoordig nog voor een paar tientjes. Als ik over het antwoord nadenk wordt ik moedeloos, zeker na de invoering van de euro. Als ik naar organisatoren kijk van andere al dan niet sportevenementen doen die vaak veel minder moeite voor (veel) meer geld. Ik geef het je te doen hoor het organiseren van 11 verschillende proeven met een gemiddelde lengte van bijna 10 km (maar liefst 2 rundkursen) plus het organiseren van Achtmaal dorp en Etten-Leur centrum! Ik word er wel eens jaloers van…
Ik ben dit jaar op veel locaties geweest en heb wat tellingen gezien. Ten opzichte van andere rally’s tot nu toe was het zeker niet minder qua publieke belangstelling. Ten opzichte van voorgaande jaren was het absoluut drukker, zeker op de publiekspunten (ik zag op het forum nog iemand die riep de waterbak niet te kunnen vinden; dan houdt voor mij echt alles op).
Mijn excuus aan de mensen voor wie op meer dan 100 verschillende kilometers proef steeds de mooiste punten voor publiek gesloten bleken. Dat doen ze bij de BHV speciaal om de toeschouwers te sarren. Dat heeft absoluut niets te maken met eisen van gemeenten, omwonenden en/of politie, laat staan met de beschikbaarheid aan vrijwilligers (het waren er maar 1650 dit jaar).
Natuurlijk leeft de rally ook van zijn publiek. En die publieke belangstelling was zeker minder dan een aantal jaren geleden. Toen hadden we namelijk ook veel publiek dat niet echt liefhebber was; de toegang was immers gratis. Toen hadden we echter ook claims van autobedrijven omdat over daken van nieuwe auto’s was gelopen om de proef te bereiken, van kwekers dat hun gewas vertrapt was (u weet wel de omwonenden waar we allemaal te gast zijn), van de Politie over openbare orde en drankmisbruik, van de KNAF over onveilige taferelen en stond half west Brabant dicht op de verbindingen. Ik maakte het zelfs mee dat een of andere idioot de hele toegang naar een proef afsloot omdat hij geen 2 piek wilde betalen op een parkeerwei (“Daar kan ik een heel jaar van op vakantie”). Niets van dat alles meer alleen nog een paar idioten die tussen de proeven zich als gekken gedragen en mij een steeds moeilijker discussie geven ieder jaar over de vergunningen.
Voorts wordt een organisator geconfronteerd met heel veel plichten en heel weinig rechten. Dat lijkt ieder jaar erger te worden. En dat kost heel veel geld, zeker wanneer je als organisator probeert de spreekwoordelijke puntjes op de i te zetten. En als ik naar de entourage kijk van de afgelopen jaren (kwantiteit en kwaliteit van deelnemers, locaties als de markt, het Trivium hotel etc) slaagt de BHV daar steeds beter in. Weet dat voor iedere euro inschrijfgeld de BHV organisatie, zelfs als ik de sponsoring in natura (Bo-Rent, auto’s, voedsel etc) niet meetel, er nog minimaal drie euro bij moet zoeken om het evenement mogelijk te maken.
Over dat aantal deelnemers heb ik ook iets gelezen. De deelnemers zouden wegblijven. Moet je toch eens gaan tellen de afgelopen paar jaren. Ik denk dat de BHV qua aantal zeker recordhouder is.
Wat ook kan is vijf proeven wegleggen en die allemaal drie keer rijden. Leuk dagevenement van maken met 120 km proef, vertrekken van een of ander industrieterrein of sporthal en alle drukwerk weer van onder de zwart/wit copier. Kost de helft van wat het nu kost bij de BHV en is mogelijk met bijna dezelfde sponsoring, 200 euro minder inschrijfgeld en halve entree. Kunnen de organisatoren bovendien allemaal lekker een dikke sigaar roken na afloop in plaats van nu de eigen consumpties betalen tijdens de vergaderingen en de telefoon- en autorekeningen niet declareren.
Het is en blijft een echte vrijwilligers club met als enige drijfveer hun evenement op een hoger niveau brengen. Heb daar enig respect voor aub! Denk daarbij ook aan dat er zo’n 15 man in het organisatiecomite zit van de BHV. Vogels van allerhande pluimage met ieder zijn eigen terrein van deskundigheid. Maar allemaal rallyliefhebber in hart en nieren en bereid er zeer veel vrije tijd in te steken. Deze mensen zijn zeker in staat zaken zorgvuldig af te wegen. Bedenk echter wel voordat je oordeelt wat wel of niet goed is dat je zeer waarschijnlijk niet weet waaruit de organisator heeft te kiezen voordat een maatregel wordt doorgevoerd. Of denk je dat al die suggesties die ik hier lees nog nooit binnen die club van 15 zijn overdacht?
Dat inschrijfgeld en de entree gaan overigens niet naar meneer Tjoen of Van Woensel, waarvan ik in ieder geval zeer blij ben dat ze komen rijden. Het gaat op aan mobilofoons, fatsoenlijke slaapplaatsen en eten en drinken voor onze gasten (dus zeker ook officials), het mooi inrichten van de markt in Etten of het maken van een waterbak. Ja en zelfs een aanzienlijk deel gaat naar het ondersteunen van kleine lokale verenigingen. We hebben lokaal immers wel wat aan wat goodwill.
Ik wil niet belerend overkomen. En ik weet dat ongenuanceerdheid in weze onlosmakelijk verbonden is met een fenomeen als een forum.Toch hoop ik met deze reactie iets positiefs aan de discussie heb kunnen toevoegen.
Tot volgend jaar in de BHV!
Jan de Wit
PS als ik een verkeerde knop heb ingedrukt zet svp dit bericht dan even op de plaats waar het thuishoort.