Humphrey schreef:Het is niet echt on-topic, maar om in te haken op Franky;
Ik vind het verkennen één van de gevaarlijkste elementen van een rallyweekend.
Dit heb ik al vaker verkondigt op dit forum.
Zowel rijder als co zijn beide bezig met van alles en nog wat, waarbij de aandacht voor het verkeer toch afzwakt.
Daarbij wordt je met tientallen auto's losgelaten op weggetjes die vaak ook op normale snelheid vaak enige stuurmanskunst vragen. De één heeft een ander tempo dan de ander. Waar de ene equipe nog bezig is met de eerste doorkomst en zo af en toe wil vertragen of stoppen om de zaken goed op papier te krijgen, daar rijdt de andere equipe al stevig door om de notes op punt bij hun tweede of derde doorkomst. Resultaat: inhaalacties, auto's die plotseling de berm inschieten en enige minuten later ook weer de weg op moeten, etc.
Tel daarbij de kans op tegemoet komend (aanwonend) verkeer en het feit dat in NL vrijwel geen verkenningsauto (voor zover ik weet) is uitgerust met een rolkooi.
Dit alles maakt dat ik me tijdens drukke verkenningen vaak niet op mijn gemak voel.
Humphrey
Kan er dan niet verplicht worden gesteld dat bijvoorbeeld bij 5 verschillende proeven, de deelnemers in 5 verschillende groepen worden ingedeeld. Die 5 groepen moeten tegelijk verschillende proeven verkennen.
(Dus van 12.00-13.00 groep 1, KP1.)
(..van 12.00-13.00 groep 2, KP2.
enz...
En dan na de verkenning van een proef ''doordraaien'')
Op die manier reguleer je het aantal auto's per KP. Hoeft niet dit exact systeem te zijn, paar kleine aanpassingen zijn altijd nodig.

Maar in ieder geval dit concept.