Ton Van Spanje schreef:V.D.G Rally team schreef:Je vergeet wel dat deze cups in de jaren 90 reden. Na de micra cup zijn de andere cups ook niets meer geworden.
De ford focus cup een flop. 205 cup ging. De 206 cup ook minder. Volvo cup ook niets meer van over. Colt cup een flop.
En zo zijn er nog een paar. Iemand die gewoon bij een baas werkt en op zijn eigen woond kan tegenwoordig geen rallysport betalen.
Daarbij komt dat de rallysprint van tegenwoordig ook niets meer voorsteld. Word bij een rally toegevoegd om het kostenplaatje rond te krijgen.
Maar waarom lukt het in andere landen wel dan? Omdat er daar niet zo verschrikkelijk azijn wordt gezeken door allerlei figuren die de kosten van hun hobby vooral bij anderen willen neerleggen? Al voor de crisis was het in Nederland kommer en kwel. Maakte niet uit welke importeur ook maar een cup op wilde zetten. Puur en alleen onze Nederlandse zeikmentaliteit is daar debet aan. 'k Zou willen dat ik in de gelegenheid was om met een Opel Adam te kunnen rijden. "Meedoen is belangrijker dan winnen" is toch de leus?
Ik moet Ton wel enigsinds gelijk geven.
Veel starters willen zelf NIETS investeren. en denken dat ze 100% gesponsord kunnen rijden.
Volgens mij is Steven Kroesbergen zijn racefiets ook niet gesponsord door de lokale fietsenwinkel om maar een klein voorbeeld te geven.
Zowel rally als race fietsen is een hobby. En zal je altijd geld blijven kosten. Ook de grote teams betalen zelf het grootste deel. Alleen hebben die dan een voordeel dat hun eigen bedrijven vaak grotere bedragen kunnen sponsoren.
Maar de mensen met eigen bedrijven hebben vaak een veel langere werkweek dan de in loondienst mensen. En lopen in veel gevallen ook een groter risico. (deze uitleg alvast in het geval mensen weer gaan zeuren dat eigen ondernemers zakken vullers zijn)
En er word ook wel steeds weer geroepen dat het buitenland goedkoper is. Dat is wel een beetje waar maar het scheelt geen 1000den euro s per wedstrijd
Alleen zoals de rest al zegt we rijden voor ons lol plezier en hobby.
En dan zoekt men ook wedstrijden uit waar men plezier heeft. Veelal zijn de proeven in Belgie en Duitsland toch echt wat leuker als hier. En ook weer eens wat anders.
Na 15 JAAR dagelijks brood met pindakaas eten wil je ook wel eens een broodje met jam eten om het maar even zo lomp te zeggen.
Ook zijn dingen als kosten in bepaalde zaken wat anders. Zo gaat bijvoorbeeld een stoel 10 jaar mee in de nationale homologatie ipv 5 zoals hier. Dat geld wel voor het BK bijv daar zit je wel in 5 jaar homologatie. Allemaal zaken die het voor de kleinere teams net wat aantrekkelijker maken om wat lokale wedstrijden in zowel Duitsland als Belgie mee te pakken.
Ik persoonlijk denk ook dat hetgeen ADV zegt wel in acht genomen moet worden. In NL rijd met wat men leuk vind omdat men er zelf voor betaald.
Dat de huidige 206 cup in mindere mate succesvol is is wederom een stuk budget kwestie. En vrijheid.
De auto s worden door inbreng van een regelement en bepaalde verplichte zaken best kostbaar. En dan kiest men snel voor wat anders waar men zelf wel achter staat en wat men als rijder wel leuk vind om mee te rijden.
Ook zit je met kosten van diverse wedstrijden die MOETEN gereden worden. Datzelfde zie je al jaren met de NL kampioenschappen. Er zijn nog maar weinig teams die budget hebben om 8 a 9 wedstrijden per jaar te gaan rijden voor een kampioenschap.
Ikzelf zou ook veel meer zien in een kampioenschap wat gedeeld word. bijvoorbeeld een keuze uit 5 van de 10.
Daarbij zie je ook dat de jeugd tegenwoordig niet graag meer werkt ergens voor. Vroeger had je best wat monteurs die in de avond uurtjes beunden en met hun bij verdiende geld een rallyauto konden bouwen en rijden.
tegenwoordig zijn veel jonge monteur te lui om s avonds bij te werken ergens voor en zitten ze liever met de benen omhoog en een flesje bier in de hand op de bank voetbal te kijken.
(dit is wel wat gebagatelliseerd uiteraard maar wel iets wat je steeds meer gaat zien)