Dakar 2014

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Starkoo » wo jan 08, 2014 19:54

Het is gewoon weer een echte dakar met alles erop en er aan, word denk ik nog leuker en mooier!
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » do jan 09, 2014 15:59

Aan het begin van etappe 4 kwam er een juichkreet van "de redactie". Live-timing werkt weer! Maar goed ook want zoals starkoo al opmerkte en ook Frits van Eerd en Tim Coronel beamen: een echte Dakar-dag: spanning, drama, gestuntel en zelfs nog wat geknoei achter de groene tafel.

De motoren hadden hun tweede deel van de marathonstage met een stuk special stage van 352 km. Cyril Despres ruilde 's morgens van achterwiel met Michel Metge, en leek goed op weg zich te handhaven tussen de veel aanvallender rijdende concurrentie. Zowel Joan Barreda als Chaleco Lopez gingen er als een raket vandoor, en dat was later in de stage goed te zien nadat beide heren in het ruwe terrein onderuit gingen. Lopez mistte zijn achterspatbord en Barreda was een stuk kuip kwijt. De Spanjaard verloor daardoor dertien minuten en strandde op zes. Honda raakte tevens Sam Sunderland kwijt nadat zijn motorblok de geest gaf. Lopez klauwde zich na zijn val weer terug naar boven en ging een duel aan met Juan Pedrero Garcia, die nadat hij eergisteren bijna zijn blok verzoop in een rivier zoveel tijd verloor dat hij het klassement niet meer in het oog moest houden. De Catalaan en de Chileen speelde tot aan de finish haasje over met elkaar, maar die val die Lopez maakte gaf Pedrero nét de 29 tellen die hij nodig had om te winnen. Lopez werd 2e, Coma na een strak gereden etappe derde op 3m30s. Tot WP8 zat Despres hem op zijn hielen, ondanks een navigatiefoutje halverwege. Tot 12km voor de finish zijn Irri-tracker uitviel door kortsluiting en alle electronica in de soep draaide. Despres wist het op te lossen, maar het kostte hem wel 42 minuten gespruts aan de bedrading, waardoor hij als 16e eindigde. Beste NL'er was Henk Knuiman als 23e, Hans Vogels werd 26e ondanks een val waarbij zijn navigatietoren kapotging. Robert van Pelt kwam als 60e binnen, Bastiaan Nijen Twilhaar als 66e. In de stand heeft Barreda ondanks zijn valpartijen nog 3m10s op Coma, maar zowel hij als Lopez (3e op 5m10s) moeten op gaan passen met hun aggressieve tempo. Alain Duclos is vierde op 25 minuten, voor de Yamaha's van Olivier Pain en Despres, die nu 41 minuten achterstand heeft. Knuiman is op plaats 23 met 2u48m achterstand de beste NL'er, Van Pelt staat 27e, Vogels 40e.

Afbeelding

Ook bij de quads aardig wat spanning. Rafal Sonic en Sebastien Husseini leverden tot aan WP6 een duel om de leiding, en de Nederlander had steeds maar een kleine voorsprong op de Pool. Het ging op weg naar WP7 mis, toen Husseini, Sonic en Sergio Lafuente verkeerd reden door een fout van de organisatie. Het kostte 12 minuten en op de terugweg zagen ze dat de andere quads wel goed gestuurd werden. Ignacio Casale won kortstondig de etappe, maar alledrie de pechvogels tekenden protest aan. En vanmorgen werd bekend dat Husseini de etappewinst alsnog heeft gekregen. Het is nog niet in de stand verwerkt, maar volgens eerdere berichten is Husseini nu 2e achter Sonic.

[]

Bij de auto's leek het soms wel the Italian Job met al die vrolijk gekleurde Mini's die achter elkaar aanjoegen. Stephane Peterhansel, Nani Roma, Nasser Al-Attiyah, Federico Villagra en Orlando Terranova haalden elkaar om beurten in, reden lek, joegen weer achter elkaar aan, reden verkeerd, keerden om, reden weer achter elkaar aan. De enige die in de vrolijke chaos zijn hoofd erbij hield was Carlos Sainz. Ook hij liep in de hitte herhaaldelijk lekke banden op, maar Timo Gottschalk navigeerde beter, waardoor de Spanjaard alle Mini's het nakijken gaf. Peterhansel werd op 6m04s 2e, Al-Attiyah op 8m58s 3e. Villagra en Roma gaven bijna een kwartier toe en Roma moest toezien hoe Sainz de leiding pakte. Giniel de Villiers ging een tijdlang mee met de Mini's en de eenzame SMG Chevy, maar reed opnieuw zijn stuurbekrachtiging stuk. Guirlain Chicherit heeft na het zoveelste geval van 'vapour lock' (lucht in de benzineleiding) de handdoek in de ring gegooid en opgegeven. Ook Riwald had weer een dag om te vergeten. Bernard ten Brinke kreeg dichtbij de finish een lekke band, maar de velg was zo beschadigd dat die niet meer los kon van de auto; het kostte hem 3 uur tijdverlies. Erik Wevers kwam vroeg in de etappe met een kapotte aandrijfas te staan en kwam uiteindelijk pas als 79e binnen op 6 uur van Sainz, achter de Tatra van Pierre Blom. Beste NL'er werd Erik van Loon als 12e op 40 minuten. Ebert Dollevoet werd 51e in de Hakvoort buggy, Coronel 52e in de eenpersoonsbuggy. In de stand is Sainz nu 2m06s los van Roma, Al-Attiyah is derde op 6m56s. De Villiers staat tussen al het Mini-geweld nog steeds 6e op 39m10s en de voormalige motorcrossers Marek Dabrowski en Jacek Czachor komen in de Orlen Toyota de top10 binnen als 10e op 1u18m van Sainz. Van Loon is beste NL'er op 3u48m.

Afbeelding

Tevens reiken we hierbij een Darwin-award uit: de prijs voor de domste actie die we in de rally tegenkomen. Etienne Smulevici is een Dakar-veteraan die er in de Afrikaanse versies al bij was en al heel wat mee heeft gemaakt. Onder andere dat je naar je copiloot moet luisteren als die aanwijzingen geeft. De Fransman had zich in de Eurosport-uitzending vastgereden en na een beetje scheppen en een korte reparatie kreeg Smulevici de aanwijzing van copiloot Olivier Lambert om linksaf weg te rijden terug het pad op. In plaats daarvan stuurt hij rechtsaf de struiken in, door een greppel en lag de Nissan volledig vastgeklemd op zijn kop. De scheldwoorden die Lambert uitte terwijl hij Smulevici uit zijn benarde positie probeerde te halen zal ik niet nadoen, maar ik vraag me ten eerste af of dat stomme ongeluk auto #385 de nekslag heeft gegeven (ze hebben geen starttijd gekregen vandaag) en ten tweede of Smulevici Lambert volgend jaar nog tot zijn co-piloot mag rekenen.

Afbeelding

Bij de trucks ging het de hele dag tussen Gerard de Rooy en Andrey Karginov. De Rus bouwde zijn voorsprong de hele dag uit, bij WP1 nog een paar seconden, na de neutralisatie 6 minuten en zelfs 10 minuten op twee WP's van de finish. Maar toen reed de Rus alsnog lek en kon De Rooy hem weer inhalen voor de streep. De man uit Son hield 1m31s over en haalde zijn derde etappe op. Karginov 2e, en Eduard Nikolaev werd na een inhaalrace vanaf startplaats 12 toch nog derde op 9m04s. Geen goede dag voor Ginaf. Jan Lammers is uit de rally met een lekke carter, Daniel Bruinsma is uit koers genomen nadat hij buiten de tijd binnen kwam.Wuf van Ginkel én Jos Smink kregen met kapotte cabinesteunen te maken en verloren veel tijd: Smink was 2u42m langer onderweg dan De Rooy en Van Ginkel werd 52e en twee-na-laatste op 11 uur van De Rooy. Martin vd Brink ging wel goed mee met de top, maar hij moest het een groot deel van de dag zonder voorruit stellen, wat vooral de laatste honderd kilometer door rivierbeddingen erg lastig was, ze moesten bijna stapvoets rijden om geen water in de electronica te krijgen. Ook Van Eerd kreeg na zijn stille goede dagen nu een grotere tegenslag toen hij de voorvering, de turbo en de carter vernielde door een richel verkeerd in te schatten. Een 35e plek op 3u31m van De Rooy was zijn deel. MAN had het al iets beter voor elkaar: Marcel van Vliet en Peter Versluis reden in relatief rustig tempo naar de finish, met een 6e plek voor Van Vliet en een 10e plek voor Versluis, met Rene Kuipers kort erachter als 13e. In de stand ligt De Rooy nu 36m12s voor op Van Vliet, Karginov is 3e op 41m11s en Nikolaev is nu 4e op 57m03s

Afbeelding

De etappe van vandaag is voor iedereen gelijk, 527 km van Chilecito naar Tucuman met een neutralisatie in het midden.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » do jan 09, 2014 17:29

De etappe is na WP5 voor motoren en quads gestopt wegens protesten van de bevolking. Of dit ook voor de auto's en trucks geldt is nog niet duidelijk
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor rally for ever » do jan 09, 2014 22:04

Vandaag een stuk beter als gister, zeker voor de Wevers en ten Brinke. Vanaf WP5 tot finish beide ongeveer even snel als Roma, waarschijnlijk op eerste deel veel tijd verloren met inhalen tragere deelnemers. Van Loon weer 10e, super, staat al weer 18e.
Van Pelt ook super trouwens, een 9e plaats als kistrijder. Top!
Coronel rijdt ook weer en ook de H.A.N. van List doet het goed!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
Avatar gebruiker
rally for ever
 
Berichten: 2917
Geregistreerd: ma apr 17, 2006 21:02
Woonplaats: Jubbega

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Starkoo » do jan 09, 2014 23:35

waarom 2 uur tijdstraf voor Wevers ???? :S
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Mark Wielens » do jan 09, 2014 23:50

Erik Wevers had een kapotte dynamo, en is door XDakar naar het bivak gesleept. Dus waarschijnlijk te laat ,,binnen,,.

gr. Mark.
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » vr jan 10, 2014 13:47

Vorig jaar nog werd een etappe halverwege afgelast vanwege te natte omstandigheden, dit jaar op weg naar Tucuman gebeurde het omgekeerde. De etappe was al ingekort met een neutrale zone, maar door te hete omstandigheden hoefden de motoren niet verder na Checkpoint 5.

Die afgelasting was voor Marc Coma een geschenk uit de hemel. De Catalaan was goed onderweg, haalde al snel merkgenoot Chaleco Lopez in en maakte als een van de heel weinigen geen fouten bij KM162, waar bijna alle toppers foutreden en op hun schreden terug moesten keren. Honda en Yamaha kenden beiden een slechte dag. Joan Barreda kwam met vapour lock stil te staan en Paulo Gonçalves moest machteloos toezien hoe zijn Dakar in rook opging toen zijn motor na een val in brand vloog. Cyril Despres maakte nog voor km162 al een navigatiefout, kwam toen ook met vapour lock-problemen tot stilstand en reed bij KM162 óók verkeerd, waardoor hij bij wat later de finish zou worden een uur en drie kwartier verloor. Olivier Pain deed helaas zijn naam eer aan en sloeg pijnlijk over de kop in een stuk fesh-fesh zand en ook Gerard Farres-Guell moest na een val waarbij zijn motor in brand vloog uitvallen. Het had weinig gescheeld of ook Coma had een zware tegenslag gehad. Hij kreeg een lek in zijn tank en wist dankzij adjudant Jordi Viladoms dit in ieder geval provisorisch op te lossen tot de neutralisatie. Daar werd bekend gemaakt dat de uitslag bij CP5 ook de einduitslag zou worden. Er circuleerde geruchten vanwege veiligheidsredenen omdat de lokale bevolking zou protesteren (iets wat men wel in Bolivia verwacht maar niet hier), maar volgens de organisatie had het met de grote hitte en veel gevallen van vapour-lock en uitdroging te maken.

Afbeelding

Dit alles gooide de klassering behoorlijk door elkaar. Coma wint de etappe met 12m54s op Viladoms. Helder Rodrigues kan nog enigszins de meubelen redden voor Honda met een derde plaats op 25m53s en Riaan van Niekerk haalt met een vierde plaats zijn hoogste klassering in een etappe op. Voor Robert van Pelt, herhaalt de geschiedenis zich. De Rotterdammer slaagde er vorig jaar in de etappe van San Miguel als een van de weinigen niet fout te rijden en een top10 plaats te pakken in een gedeeltelijk afgekapte etappe, dit jaar doet hij het nog eens dunnetjes over met een 7e plaats op 37 minuten van Coma. Hij staat tevens 2e in het marathonklassement op 1u03m van de Venozolaan Nicolas Cardona-Vagnoni. Henk Knuiman verdwaalde zoals zovelen en moest 14 omrijden, maar werd toch 17e, Hans Vogels werd kort er achter 18e, Bas Nijen Twilhaar 42e op twee uur. In de stand is Coma nu de leider met 41m10s op Barreda, Lopez staat nog altijd derde op 53m41s, maar is hard bezig zijn motor te slopen (hij ging weer onderuit in de afdaling van een duin) en Viladoms klimt naar vier op 58m58s. Despres duikelt uit de top10 en staat 12e op 2u23m (hij kreeg nl ook nog een uur tijdstraf voor een gemist waypoint). Knuiman is op 19 de beste NL'er, Van Pelt klimt naar plaats 23 en Vogels maakt een sprong van 40 naar 27 op 5u15m van Coma.

Ook bij de quads werd CP5 het einde van de etappe. Sebastien Husseini begon goed en lag tm CP2 aan kop van het veld met 3 minuten op Ignacio Casale. Op weg naar CP3 ging de aandrijfas stuk en kon de Nederlandse Emirati uitleggen aan de camera van Eurosport dat hij met "one-wheel-drive" niet verder kon. Hij kwam uiteindelijk 2u03m later dan de winnaar bij CP5 aan. Sergio LaFuente won de etappe met 1m21s om Casale, Pablo Copetti werd 3e op 11 minuten. Doordat Rafal Sonic drie kwartier tijd verloor bij KM 162 werd LaFuente tevens de nieuwe leider bij de quads. Zijn voorsprong op Casale is 16m52s, Sonic is derde op 23m12. Husseini is nog wel 4e, maar staat nu op 1u45m.

Afbeelding

Bij de auto's en trucks hoefde er niets afgelast te worden, de etappe werd gewoon uitgereden. Eigenlijk reed helemaal niemand bij de auto's een foutloze, iedereen ging wel ergens verkeerd (ook hier bij km 162), liep wel ergens vast of nog erger. Carlos Sainz hoorde bij "Of nog erger" want nadat hij verkeerd reed liep de v-snaar eraf en moest de Spanjaard samen met Ronan Chabot gaan zoeken naar een oplossing. Het kostte hem 1u15m voor hij weer op weg was en hoewel hij nog 14 minuten wist goed te maken in het tweede deel, kwam hij pas als 19e binnen op 61 minuten. Ook hier ging de overwinning naar Catalonië. Nani Roma liep ook een paar keer vast, maar had het geluk net wat minder vaak fout te rijden en op de aanwijzingen van co-piloot Michel Perrin te vertrouwen en pakte opnieuw de leiding terug. Giniel de Villiers ging heel goed in de Imperial Toyota en verloor slechts 80 seconden op Roma. De klasseringen daarachter werden achter de groene tafel een beetje door elkaar gegooid. Robbie Gordon, Nasser Al-Attiyah en Lucio Alvarez waren eigenlijk als 3e, 4e en 5e binnen, maar kregen allen voor een gemist waypoint een uur tijdstraf. Orlando "Orly" Terranova pakte daardoor de derde plek voor Stephane Peterhansel. Ook de Poolse Orlen Toyota's wisten zich in de top10 te rijden met ex-skispringer Adam Malysz als 5e en Marek Dabrowski als 6e. Erik van Loon werd opnieuw beste NL'er met een negende plaats, ondanks een probleem met de motor van zijn Ford, die te warm werd. Bernard ten Brinke had eindelijk weer eens een goede etappe, al liep hij wel tegen een probleempje aan toen hij Tim Coronel wilde helpen. "Ik zag Tim staan, wilde hem lostrekken en kwam zelf vast te staan." Dankzij Eimbert Timmermans konden de twee hun weg weer vervolgen. Erik Wevers zette een 22e tijd aan de finish, maar ook hij had het waypoint bij km 162 gemist en viel terug naar plaats 37. In de stand heeft Roma een voorsprong van 31m45s op Terranova, Peterhansel is derde op 39 minuten en De Villiers is nu vierde op 41 minuten. Opvallend, de Haval van Christian Lavielle stijgt na een aantal stille etappes naar plaats 6 op 1u41m. Beste NL'er nog steeds Van Loon als 17e, Coronel staat 44e, Ten Brinke 45e, Wevers 52e en de laatste NL'se deelnemer is Gerard List in zijn door Hogeschool Arnhem Nijmegen gebouwde voertuig op plaats 60, 21 uur achter Roma

Afbeelding

Bij de trucks lijkt de revolutie in het Kamaz-kamp bijna compleet, want de oude YAMZ-kamazki's blijven het om de dagsuccessen beter doen dan hun kopman Eduard Nikolaev, die volledig op consistentie aan het rijden is. Dit keer was de derde waterdrager Dimitri Sotnikov de winnaar voor Andrey Karginov, het verschil tussen de twee bedroeg zo'n 2m56s. Gerard de Rooy moest vroeg in de race met "drie-wiel-aandrijving", nadat er een steekas stuk ging. Ook werd de motor te warm door zand in het koelsysteem, maar toch werd de equipe derde op 12 minuten. Artur Ardavikus liet zich na een reeks mindere etappes door technische problemen en veel lekke banden weer vooraan zien en werd vierde op 21 minuten van Sotnikov. Nikolaev zelf gaf 24 minuten toe. Voor Marcel van Vliet is het klassement om zeep, hij kreeg een defect aan zijn bandenaflaatsysteem en verliest anderhalf uur als 24e. Teamgenoot Rene Kuipers kende een superdag en was als zesde over de streep. Martin Kolomy kreeg in de neutralisatie met een kapotte compressor af te rekenen en was als een van de laatsten aan de finish. Pierre Blom verrast me, want eigenlijk dacht ik dat de Tatra/Daf uit koers was genomen en als assistentievoertuig verder moest na een desastreuze derde etappe. Hij rijdt echter nog steeds mee en werd zowaar zestiende gisteren. Martin vd Brink kwam met een lege tank te staan, maar kon toch uitrijden dankzij Jack "ANWB" Brouwers die diesel overtankte. Ook Kees Koolen was gisteren in dienst van de Wegenwacht door behalve Tim Coronel ook Albert Llovera op sleeptouw te nemen. De Andorese rallyrijder zit in een rolstoel en komt er deze dakar achter dat een Abarth Grande Punto voor rally's prepareren andere koek is dan een MD Buggy op zijn handicap aanpassen, want zijn aangepaste besturing heeft hem al een paar keer problemen gegeven.
In de stand is Karginov opgeklommen naar plaats 2 op 32 minuten van De Rooy, Nikolaev is derde op 1h09m en Sotnikov vierde op 1u19m. Hans Stacey is kort daarachter vijfde, Van Vliet en Kuipers staan nog net in de top10 als 9e en 10e.

Afbeelding

De rit van vandaag gaat van Tucuman naar Salta. De motoren en quads hebben 400 km special voor hun kiezen, de auto's hebben 424 km voor de kiezen en de trucks hebben een korte dag met 152 km
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » za jan 11, 2014 14:20

Drie verschillende routes wachtten de rijders gisteren. De trucks waren snel klaar met een relatief korte sprintrace, terwijl de overige categorieËn meer dan 400 km special hadden. Tijdens de etappe naar Salta kwam helaas ook het bericht dat de bezemwagen vroeg in de morgen de Belg Eric Palante dood had aangetroffen op de route van etappe 5. Er is nog niet veel duidelijk over de oorzaak, maar het alarmsysteem van zijn motor was niet afgegaan (wat dus niet duidt op een harde val) en de Luikenaar zat ook niet zonder water of benzine. Palante was een ervaren motorrijder die eind jaren 90 er in Afrika al bij was en vaak door RTBF-journalist Paul Fraikin voor zijn programma Champions (dat toen de dakar volgde) werd gevraagd de komende stages uit te leggen. Palante is 50 jaar geworden.

Afbeelding

Omdat de trucks gisteren het snelst klaar waren, zet ik ze dit keer vooraan. Dat deed de ASO ook, door het startveld bij de auto's en trucks nu door elkaar te gooien. Stephane Peterhansel was maar wat blij dat hij de startlijst de vorige avond niet had gecheckt, "want als ik had geweten dat er twee Kamaz-trucks voor me stonden, had ik geen oog dichtgedaan. Als je naar de opzet van de stage keek, was deze rit ook eigenlijk te smal voor trucks, bijna alle vrachtwagens die in de uitzending van Eurosport voorbij kwamen hadden barsten in de voorruit zitten door aanvaringen met lage takken. Gerard de Rooy verloor zelfs zijn hele voorruit en moest 136 km stof happen. Gelukkig verloor hij maar 4 minuten op de korte stage en werd als 7e geklokt. Peter Versluis pakte net als vorig jaar een mooie overwinning op een korte proef en rekende daarmee in ieder geval af met de pech die hij toch nu toe heeft gehad. De MAN-rijder was 1m11s aan de finish dan Andrey Karginov, Marcel van Vliet was derde op 1m36s. Eduard Nikolaev maakte 2 minuten goed op de Rooy met een vierde plaats en Hans Stacey was al vijfde binnen. Voor de heren truckers meer achterin was er eigenlijk niet zoveel aan, aangezien je nauwelijks kon inhalen op sommige stukken. "Mooie omgeving, maar een waardeloze etappe" aldus Jack Brouwers. Dankzij die korte rit kon Kor Offringa nog nét aanpikken bij de rest van het veld. De Ginaf-rijder had lang stilgestaan bij de auto van Maik Willems en kon vanuit etappe 5 meteen door etappe 6 op. In de stand heeft de Rooy drie minuten ingeleverd op Karginov, voorsprong is nu 29m05s. Nikolaev is derde op 1u07m, Sotnikov vierde op 1u22m. Stacey is vijfde, Van Vliet en Kuipers klimmen naar acht en negen. Martin vd Brink staat nét buiten de top10 als elfde op 3u31m.

Afbeelding

Bij de motoren gebeurde helaas datgene waar ik een beetje bang voor was. Chaleco Lopez rijdt zoals gewoonlijk op de limiet en deze dakar een paar keer erover, getuige de vele kleine valpartijen waarmee de Chileen is geconfronteerd. In etappe 6 raakte hij door navigatiefoutjes een paar keer verdwaald en stuurde op een gegeven moment de verkeerde rivierbedding in, waardoor hij een paar meter naar beneden tuimelde. Behalve wat schrammen en builen en een gebutst ego was er met Lopez niet veel mis, maar zijn motor was total-loss. Sherco haalde opnieuw een etappe-overwinning op met Alain Duclos. De Malinese Fransman won al eens 8 jaar geleden een stage in Afrika die in zijn geboortestad Bamako finishte en blijft nu dezelfde man voor die toen achter hem tweede werd: Marc Coma. De Catalaan gaf op 400km 1m15s prijs, mede doordat hij wat tijd verloor met een wielwissel in de neutralisatie. Yamaha-waterdrager Michel Metge had een prima etappe en werd derde op 1m49s. A propos water, opnieuw een gescheurde camelback voor Cyril Despres na een val, waardoor hij weer een gedeelte van de rit zonder drinken zat. De Fransman werd vijfde op 2m55s. Joan Barreda bleef dit keer uit de problemen en kwam als vierde aan de finish, 2 minuten achter Duclos. Robert van Pelt mocht vooraan vertrekken in het startveld, maar hij ging geen dagsuccessen najagen en reed een solide 42e tijd. Hans Vogels kende een zeer goede dag en werd als 21e en beste NL'er geklasseerd. "Het eerste was een proef zoals ik van het WK enduro ken. Ik kon goed snelheid maken en veel mensen inhalen. In het tweede deel nam ik gas terug." Vogels moest met zijn tijd 24 minuten toegeven op Duclos. Henk Knuiman werd als 24e geklokt, Bas Nijen Twilhaar als 64e en Michel de Groot als 72e op 1u27m. In de stand heeft Coma nu 42m17s voorsprong op Barreda, Duclos klimt naar een derde plaats op 1 uur en 58sec, Jordi Viladoms staat vierde op 1u08m. Beste NL'er is nog steeds Knuiman als 18e, Van Pelt is 22e en Vogels is 25e op 5u38m.

Afbeelding

De Quads hadden ook nogal wat problemen met het stoffige parcours. Vooral als je achterin startte zoals Sebastien Husseini. "Ik kon geen 500 meter voor me uitkijken, al het stof bleef hangen doordat er geen wind was." Husseini besloot dan maar op safe te spelen en de tijdstraf die hem voor een blokwissel te wachten stond maar voor het vertrek van etappe 6 te doen en op eigen tempo de rit uit te rijden. Het leverde aan de finish de zesde tijd op, 19 minuten langzamer dan de top. Rafal Sonic en Sergio LaFuente waren de hele dag in duel, al leek het er eerst op dat de Uruguayaan iets wat tegengekomen omdat hij nergens opdook. In de neutralisatie werd zijn irritracker gerepareerd en bleek hij 15 minuten achter Sonic te rijden, met Ignacio Casale en de Chileen Victor Manuel Gallegos-Lozic er nog tussen. Gallegos-Lozic viel echter terug met een lekke band en Casale werd door LaFuente ingehaald. Omdat Sonic in het tweede snelle deel aan topspeed inboette wist LaFuente nog heel dichtbij te komen, maar het was niet genoeg. Sonic hield 54sec over op Lafuente, Gallegos-Lozic werd op 3m43s derde en Casale was vierde binnen op 8 minuten. In de stand heeft LaFuente 22 minuten voorsprong op Sonic, Casale is derde op 24 minuten en Husseini doet eigenlijk niet meer mee voor het klassement op 3 uur 18 minuten. Maar wie weet, de duinen van Chili komen nog en wie weet kan Husseini daar nog tijd pakken.

Afbeelding

Bij de auto's heersten de Mini's op de smalle paden naar Salta. Alle elf de auto's zijn nog in de race en zeven van de elf stond na de proef van 424 km in de top10. Peterhansel was opnieuw de snelste en komt daarmee gelijk met Vladimir Chagin voor wat betreft het aantal stagewins: 63. Nasser Al-Attiyah werd 2e op 2m43s, Orly Terranova 3e op 5m20s. Giniel de Villiers (4e) is samen met Carlos Sainz (5e) en Christian Lavielle (10e) de enige die niet in een Mini in de top10 staat. Nani Roma reed de rit als zesde uit zonder al te grote problemen. Erik van Loon zat ook een tijd in de top10 als 8e, maar in het tweede deel begon het gaspedaal van de Ford te haperen, zodat Van Loon terugviel naar plaats 22. Bernard ten Brinke reed de etappe als 17e en beste NL'er uit. Tim Coronel had een lastige etappe etappe gehad op donderdag, waarbij hij uiteindelijk door Kees Koolen werd binnengesleept, maar de vrijdag viel mee. "Al kwam ik achter een truck vast te zitten die niet aan de kant wilde." Dus reed Coronel maar rustig naar de finish en klokte een 42e tijd. In de stand is Roma de eerste van een drietal Mini's: Terranova is tweede met 30m30s achterstand, Peterhansel derde met 33m23s achterstand. De Villiers staat nog altijd vierde op 40m45s en is de laatste die nog binnen het uur van Roma staat. Door de tijdstraffen van eergisteren staan er ineens drie Poolse equipes in de top10: Dabrovski (7e), Holowczyc (8e) en Malysz (9e). Beste NL'er is Van Loon als 17e op 4u45m, Erik Wevers is 43e, Coronel 44e, Ten Brinke 49e en Gerard List nog steeds 60e.

Afbeelding

Tevens werd het bivak gisteren door Sebastien Loeb bezocht, die een tijdje met Carlos Sainz stond te praten en meteen daarna een horde verslaggevers te woord stond die allemaal antwoord wilden op die ene vraag: Gaat Loeb meedoen aan Dakar? "Volgend jaar zeker niet. Het WTCC heeft prioriteit en ik wil niks half doen. Het is een leuk avontuur waar ik in de toekomst wel zin in zal krijgen."

Vandaag is het rustdag in Salta, zondag wacht een loop rond Salta die door de organisatie als de "All-inclusive" wordt omschreven. De motoren en quads beginnen aan hun tweede marathon stage met een rit van 401km, de auto's en trucks rijden respectievelijk 533 en 525 km voor stenig terrein, zoutvlaktes en bochtige onderdelen. En dat alles op een gemiddelde hoogte van 3500 meter.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor mmrizio » za jan 11, 2014 17:15

Bedankt voor de geweldige verslagen!
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Re: Dakar 2014

Berichtdoor zeeland » za jan 11, 2014 18:20

+1 erg leuk om te lezen
zeeland
 
Berichten: 164
Geregistreerd: wo feb 16, 2011 18:23
Woonplaats: vlissingen

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » zo jan 12, 2014 15:37

Dank u!

Voor wie een livestream wil: Klik hier! (Spaanstalig)
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » ma jan 13, 2014 10:01

Gisteren stak de karavaan in de 7e etappe de grens over naar het 28e land dat de Dakar aandoet. Voor het eerst was de Dakar ook live te volgen dankzij een live-stream die mooie beelden afwisselde met foute muziek (synthesizers, gitaarrock, zelfs incapamfluiten). In de neutrale zone werd local hero Juan Carlos Salvatierra zowat bestormd door zijn landgenoten, die er zowat een volksfeest van maakten. Van protesterende minderheden is nog niets vernomen, maar dat kan vanmiddag nog komen. De start moest trouwens uitgesteld worden, want door laaghangende mist konden de helicopters niet opstijgen. Tevens is er het een en ander duidelijk geworden over Eric Palante. De Belg is naar verluidt aan hyperthermie overleden. In zijn laatste update voor de fatale etappe stond al dat hij door problemen weinig geslapen had en het lijkt dus aannemelijk dat hij door de extreme hitte onwel is geworden.

Palante's collega's begonnen hun tweede marathone-etappe die eindigde in Unuyi, 401km verderop. Door de latere start werd de grens al in de verbinding overgestoken en vertrok men bij CP3. Alain Duclos moest de etappe openen en maakte al snel een navigatiefout, die hem acht minuten kostte. Joan Barreda dook een paar CP's helemaal niet op, maar CP8 was een stempelpost en daar stond de Spanjaard 1e. Aan de finish was Barredade eerste winnaar op Boliviaanse bodem, vier minuten sneller dan Marc Coma. Cyril Despres reed een solide etappe en werd derde op vijf minuten, Juan Pedrero Garcia zette zijn Sherco op vier neer en Jakub "Kuba" Przygonski (spreek uit: Psigonski) haalde op de Orlen KTM een top5 plek op. Beste NL'er was Henk Knuiman als 24e, hij gaf ook 24m50s toe. Robert van Pelt werd 25e (u raadt het al, op 25m48s). Hans Vogels kreeg hoogteziekte van de ijle lucht en kwam slap als een vaatdoek als 30e binnen. Bas Nijen Twilhaar werd 68e en Michel de Groot 72e. In de stand heeft Coma 38m14s op Barreda, Jordi Viladoms springt over Duclos heen, die door zijn fout in totaal 19 minuten verloor en naar de 4e plek zakt. Knuiman staat 18e op 4u21m, Van Pelt is 22e, Vogels 24e, Nijen Twilhaar 51 en De Groot 71e op 20u26m

Afbeelding

"Ik heb Dakar altijd al zwaar gevonden, maar serieus, ze verwennen ons dit jaar" aldus de Franse quad-rijder Jean Claude Thamas, die na aanhoudende motorproblemen alsnog probeerde de start in Salta te halen, maar op de verbinding strandde en de reden van uitval aan een camerateam van Eurosport mocht verklaren. Hij wist uiteindelijk een lift naar het bivak te krijgen in ruil voor zijn helm. Ignacio Casale koos in de zevende etappe zijn moment uitstekend. Een dag voor de Chileen zijn thuisland mag binnenrijden, pakt hij niet alleen zijn derde stagewin, maar ook de leiding in het klassement. Sergio Lafuente verloor acht minuten (lekke band, getuigd het verfrommelde reservewiel dat achterop zijn quad bungelde) en kwam als 3e binnen. Seb Husseini had naar eigen zeggen de snelheid om de etappe te kunnen winnen, maar dat was buiten Ilja Kiriyakin gerekend, die hem 100 km in de weg reed. Husseini kwam er in een rio alsnog voorbij, maar had al zeven minuten verloren op Casale, waardoor hij tweede werd. In de stand heeft Casale 6m15s voorsprong op LaFuente. Rafal Sonik is derde op 29 minuten en de Maxxis Honda's van Husseini en Abu-Issa staat 4e en 5e op meer dan drie uur.

De auto's en trucks reden een all-inclusive rondje rond Salta waarvan een flink stuk door Bolivia ging. Voor Orly Terranova begon de dag slecht. Hij had op etappe 6 per ongeluk een motorrijder aangetikt en die had nadien een klacht ingediend, waardoor de Argentijn 15 minuten tijdstraf kreeg en zijn derde plaats algemeen aan Giniel de Villiers kwijtraakte nog voor er gestart was. Het kan zijn dat Terranova daarom probeerde iets te forceren, maar veel haalde dat niet uit, want hij verloor 18 minuten met een lekke band en strandde op negen. Zijn geluk was dat De Villiers ook lekreed en 16 minuten verloor, waardoor hij slechts 2 minuten uitliep op Terranova. De eerste twee CP's lagen de Mini's van Stephane Peterhansel en Nasser Al-Attiyah nog aan de leiding, maar vanaf CP3 was het uit met de pret. Carlos Sainz nam daar de leiding en wist 26 tellen bij CP3 op te laten lopen tot 4m45s bij de finish. Al-Attiyah werd 2e, Peterhansel 3e op 7m26s en tot De Villiers op acht kwamen er alleen maar Mini's binnen in de top10: klassementsleider Roma, de Pool Holowczyc, ex-wrc deelnemer Villagra en tot slot de Rus Vasiliev op zeven. De beste NL'er haalde ook de top10, Bernard ten Brinke werd 10e op 20 minuten van Sainz, maar het had gemakkelijk 10 minuten sneller gekund omdat de Twent een tijdlang achter Guillermo Spinelli bleef hangen. Erik van Loon hoorde bij de pluk auto's die door Ten Brinke werden ingehaald, de Brabander was als 11e binnen op 25 minuten binnen in een "wat saaie etappe", waarin alle HRX-fords goed gingen, want ook Erik Wevers haalde als 16e de top20. De Suzuki=buggy van Tim Coronel was als 51e binnen op bijna twee uur: Henk Theunisse en Gerard List waren na het sluiten van de tracking-site nog onderweg, List schijnt o.a. 2 uur met pech te hebben gestaan tussen CP2 en CP3. In de stand is Roma de leider met 31m53s voorsprong op huisgenoot Peterhansel (de twee delen een motorhome in het bivak om een uur extra slaap te krijgen, terwijl de meeste andere teamleden van en naar de site komen per auto of soms helikopter). Op drie heeft De Villiers een kleine voorsprong van 6 minuten op Terranova, Al-Attiyah is 6e op 1u18m. Van Loon is 16e op 5u02m, Wevers 39e, Coronel 45e en Ten Brinke 47e.

Afbeelding

In de trucks was de etappe voor een keer op maat gemaakt voor Kamaz, weinig navigeren en veel rechtdoor rijden. Voor het eerst deze rally slaagde Eduard Nikolaev er ook in om de Liebherr-Kamaz van start tot finish de snelste tijden te laten draaien, waarmee alle Kamazki's (dus ook de uitgevallen Mardeev) minstens één etappezege op hun naam hebben. Dimitri Sotnikov werd 2e in de YAMZ-Kamaz op 3m45s. Gerard de Rooy consolideerde zijn leidende positie met een derde plek op 4m34s. Ook Peter Versluis en Ales Loprais deden in deze snelle etappe voorin mee met een vierde en vijfde plek. Andrey Karginov verloor 13 minuten en zag De Rooy weer een paar minuten uitlopen. Ook Martin vd Brink wist de top10 te halen en kon rustig met 140 een sigaretje draaien, zoveel rechte stukken waren er te vinden. Ook Frits van Eerd en Kees Koolen hadden het over een makkelijke etappe. Jos Smink is helaas uit de race. Bij een sprong landde de Ginaf ongelukkig in een gat, waardoor monteur Peter Nieuwenburg een ruggewervel brak. Volgens de regels zou Smink verder kunnen met alleen de navigator, maar dat heeft hij niet gedaan. Peter Rotsaert, die voor Van Vliet en co de snelle assistentie-truck bestuurt, ging op zijn kant tussen CP11 en de finish, of ie nog in het bivak is aangekomen is niet bekend, maar het lijkt er wel op aangezien hij een starttijd heeft (14.24u). In de stand heeft De Rooy nu 37m50s op Karginov, Nikolaev staat op 1u03m derde en Sotnikov op 1u21m vierde. HAns Stacey is vijfde, Rene Kuipers 8e en Van Vliet 10e op 2u49m.

Afbeelding

De rit voor vandaag is opnieuw gescheiden. De motoren en quads hebben de afsluiting van hun marathonstage tussen Uyuni en Calama over 462km, de auto;s en trucks rijden vanuit Salta naar Calama over 522 km verbinding en 302km special stage.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » di jan 14, 2014 11:32

"Alsof er straf stond op thuisblijven." Zo omschreef Hans Vogels de massale toeloop van de Bolivianen in twee etappes. De motorrijders kregen een enorme show voorgeschoteld in Unuyi en reden gisteren vanuit Bolivia naar Chili, waar de finish in Calama was getrokken. Oorspronkelijk zouden ze over de grote zoutvlakte rijden, maar de regenval van de laatste twee dagen liet sommige stukken in een groot zoutwatermeer veranderen, dus daar laveerde de organisatie omheen. De auto's en trucks kwamen vanuit Salta in Argentinië via een hele lange verbinding Chili binnen, om dan alsnog aan de etappe te beginnen.

Een van de deelnemers die niet rouwig zal zijn om het vertrek uit Bolivia is Alain Duclos. De Fransman kan niet overweg met de grote hoogte en verloor mede daardoor gisteren opnieuw veel tijd. Toen daar ook nog motorpech en een valpartij bijkwam, was Duclos zo een halfuur kwijt. Yamaha pakte dan eindelijk een etappeoverwinning. Cyril Despres was de hele dag in de aanval en positioneerde zich goed voor een eventuele aanval in de Chileense duinen. Hij won de etappe met 2m09s op Joan Barreda, die erg zijn best deed om tijd te pakken op Marc Coma, maar aan de finish had hij maar 6 tellen teruggepakt. Riaan van Niekerk reed een tijdje op twee rond met Helder Rodrigues, Olivier Pain en Michel Metge achter zich aan, maar de Zuid-Afrikaan raakte een beetje bevangen door de afwisseling tussen hoogte in Bolivia en hitte in Chili, waardoor hij toch een minuut of tien verspeelde tegen het eind en op zeven strandde. Beste NL'er was Vogels, die helemaal de oude leek na zijn slechte 7e etappe en als 21e aantikte. Henk Knuiman werd 24e, Robert van Pelt 36e, Bas Nijen Twilhaar 54e en Michel de Groot eindigde als 68e op anderhalf uur van Despres. In de stand vóór de Chileense duinen worden getackeld heeft Coma 38m08s op Barreda, Jordi Viladoms loopt weg bij Duclos, en Jeremias Israel-Esquerre zit de Fransman nu op de hielen met slechts drie minuten achterstand. Knuiman is nog steeds 18e, Van Pelt en Vogels staan 22e en 23e, Nijen Twilhaar 50e en De Groot 70e op bijna 22 uur van Coma.

Afbeelding

Bij de quads besloot Ignacio Casale dat de aanval de beste verdediging is en de Chileen hield er een genadeloos snel tempo op na. Allen Seb Husseini leek hem enigszins te kunnen volgen, maar ook de NL'se Emirati zag Casale van 46 sec bij CP1 weglopen naar 8 minuten bij de finish. Sergio LaFuente en Rafal Sonic gaven allebei een kwartier toen en dat was het belangrijkste voor Casale, die in de stand 21m40 voor LaFuente staat en 45m56s voor Sonic. De verschillen daar achter lopen in de meerdere uren, Husseini, Abu Issa en Gonzales Fereyoli zullen alleen van plaats ruilen als een van hen meerdere uren verliest vandaag.

Afbeelding

Bij de auto's opende Carlos Sainz de etappe, met het hele peloton Mini's achter zich aan. Halverwege waren de onderlinge verschillen niet groter dan een minuut, maar in de tweede helft liep Nasser Al-Attiyah langzaam weg bij de rest en kon in Calama zijn eerste etappezege opschrijven. Stephane Peterhansel werd 2e op 1m12s, Sainz zette een derde tijd op 2m36s. Nani Roma lag lange tijd netjes op een vierde plek, maar hij kreeg in het tweede deel kort na elkaar twee lekke banden, waardoor hij acht minuten extra verloor en op het nippertje Giniel de Villiers achter zich hield op plaats 6. De HRX Fords leken zich helemaal thuis te voelen in Bolivia, want Bernard ten Brinke haalde opnieuw de top10 als 9e. (Carlton Kirby's uitspraak van de naam "Tenbrinkye" deed alleen een beetje Scandinavisch aan.) Erik van Loon ging goed mee in de top15 en was lang in duel om de 11e plaats verwikkeld met Guillermo Spinelli en Martin Kaczmarski. Dat ging best goed tot de motor warmliep en Van Loon een beetje gas terug moest nemen. Daarmee kwam hij op plaats 13 uit op 18 minuten van Al-Attiyah. Erik Wevers werd 18e, Tim Coronel 43e, Gerard List 48e en Henk Theunisse zit ook nog in de race als 69e, traag maar gestaag. In de stand is Roma nog wel leider voor Peterhansel met 23m46s voorsprong, Giniel de Villiers is nog derde, maar Terranova en Al-Attiyah kruipen weer dichterbij op respectievelijk 3 en 8 minuten achterstand. Van Loon is 15e op 5u11m, Wevers is 37e op 12u47m en Ten Brinke 44e op 14u11m

Afbeelding

Dat er ook bij Mini iets kapot kan bleek bij Federico Villagra, die na motorpech als 77e en allerlaatste binnenkwam op 3u44m. Over kapotgaan gesproken, BJ Baldwin kreeg aan de finish maar liefst twee keer bezoek. De Amerikaan mocht eerst aan Maris Saukans uitleggen waarom hij zijn Oscar Orlen aan de kant had geduwd (wat met de nodige krachttermen aan beide kant gepaard ging) en daarna kwam Frederic Chavigny met een gehavende Nissan verhaal halen (foto onder). De Fransman is een kop kleiner dan Baldwin, maar wat ie aan lengte mist maakt ie aan volume meer dan goed, waarschijnlijk dat ie nog harder ging praten om ervoor te zorgen dat de camera het ook registreerde, zodat ie aan de Groene Tafel eventueel klacht neer kon leggen tegen het onbehouwen rijden van de Amerikaan. Baldwin was er zowaar even stil van. Ook Robby Gordon had het een beetje moeilijk, hij kwam te laat bij de start, kreeg een uur tijdstraf, tekende protest aan omdat hij door een onverwachtse tankstop te laat was en kreeg dat uur weer terug, waardoor hij de rit als 10e uitreed.

Afbeelding

Bij de trucks joegen de Kamazki's opnieuw de eenzame Iveco na. Andrey Karginov pakte op het rechttoe rechtaan parcours opnieuw de snelste tijd, al reed ie wel een koplamp stuk en deuk in de voorbumper. Gerard De Rooy consolideerde opnieuw en reed een 2e tijd in Calama, 5m15s achter Karginov. Dimitri Sotnikov zette een derde tijd neer op 6m55 en Ales Loprais gaf in de Tatra acht minuten toe. Martin Kolomy kwam niet meer aan het vertrek, de Buggyra Tatra kampte met haarscheurtjes in de vooras en dat vond de Tsjech niet verantwoord op de snelle proef. De MAN's van Versluis en Van Vliet liepen lekker op de Chileense piste en kwamen als 5e en 6e binnen, nog voor de Kamazki's van Nikolaev en Shibalov, die allebei een kwartier verloren. Martin vd Brink was op koers naar een top10 klassering, tot de Ginaf een defect aan de turboslang kreeg (kapot klemmetje) en de leiding van de vierwielaandrijving dreigde te smelten. Vd Brink kwam daardoor pas als 12e binnen op 21m29s. Frits van Eerd viel stil met een kapotte turbo, die ook het spruitstuk beschadigde. Dankzij hulp van Eimbert Timmermans kwam Van Eerd als nog als 40e in Calama aan op 2u02m van Karginov. Verrassend goed is tot nu het optreden van debutant Maurik vd Heuvel, die in de oude truck van Aart Schoones meedoet en steeds beter in zijn ritme komt. Gisteren werd hij 15e. In de stand is de voorsprong van De Rooy nu 32m35 op Karginov. Nikolaev staat 3e op 1u12m en Sotnikov 4e op 1u23m. Loprais is nu Hans Stacey gepasseerd en staat vijfde: het verschil tussen de twee bedraagt zeven minuten

Afbeelding

De rit van vandaag is een klassieker: Van Calama naar Iquique over 422km door de zware duinen, inclusief de steile afdaling naar de finish waar Eurosport de laatste jaren altijd een vaste camera had staan.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Mark Wielens » di jan 14, 2014 22:48

De Dakarsite geeft nu ook aan.....Erik Wevers uit de Dakar 2014. Elektrische motorproblemen blijkt de oorzaak te zijn.

gr. Mark.
Mark Wielens
 
Berichten: 701
Geregistreerd: ma jun 13, 2011 17:20

Re: Dakar 2014

Berichtdoor Alex_79 » wo jan 15, 2014 10:18

Het leek gisteren wel de rit naar de Mont Ventoux in de Tour. Al vanaf het begin zagen de klassmentsrijders in alle categorieën de aanvallers om hun oren vliegen op het snelle, maar zeer hobbelige parcours. En in de duinen liepen de tijdsverschillen rap op.

Bij de motoren zou je als eerste een aanval van Joan Barreda verwachten, maar bij het korte interviewtje bij de start leek keelontsteking Coma's ergste vijand. De Catalaan kon bijna niet praten en die paar zinnen die hij eruit kreeg klonken als het gekras van een valse raaf. Maar wat Coma aan eloquentie mistte, was hij aan snelheid iig niet verloren. Cyril Despres leidde nog in het eerste deel van de rit, maar de Fransman kampte met een te hoog benzineverbruik en moest gas terugnemen om niet in de duinen te stranden. Barreda had toen bij twee CP's een halve minuut voorsprong op Coma, maar hij kon dat niet volhouden in het laatste deel en kwam zelfs vast te zitten, wat hem 15 minuten kostte. Coma won de rit met 5m45s op Despres en 9 minuten op Juan Pedrero Garcia. De strijd om plaats 3 in de stand lijkt op dit moment spannender. Alain Duclos kan het klassement vergeten na gisteren. De Sherco-rijder mopperde bij de tankstop nog dat Jeremias Israel-Esquerre hem de eerste 100km voortdurend blokte en toen hij alleen reed, viel hij stil met motorpech. Uiteindelijk kreeg Duclos een sleep van merkgenoot Francisco Errazuris, maar of hij start is nog de vraag. Kuba Przygonski verloor een kwartier met sleutelen aan een kapotte uitlaat, maar was als 13e aan de streep. Jordi Viladoms leek ook in de problemen, maar de irri-tracker deed weer gek waardoor hij pas in de laatste CP's opdook en meteen de vijfde tijd zette. Israel-Esquerre leek op weg om zijn plaats als derde in de stand in te pikken, maar de Chileen ging over de kop, waarna hij moest wachten tot Laia Sanz voorbij kwam zodat hij haar spoor kon volgen, want in de val was zijn roadbook aan diggelen gegaan. Sanz zette trouwens een heel behoorlijk 7e tijd en lijkt zich in de tweede week steeds beter op haar plaats te voelen.

Hans Vogels kende een zeer eenzame etappe, maar kwam er goed door heen met een 21e tijd. Henk Knuiman begon niet zo best, want de Fransman Hugo Payen reed m in de weg en door het stof verloor de Wijchenaar wat tijd. Tot Payen verkeerd reed en Knuiman de etappe in een lekker ritme uitreed; hij werd 22e, 1m22s achter Vogels. Robert van Pelt kwam als 30e binnen en heeft in het kistenrijders-klassement de leiding met 1 uur op de nummer 2, Brett Cummings. Bas Nijen Twilhaar was als 59e binnen en Michel de Groot werd 63e. In de stand is Coma alleen maar steviger in het zadel komen te zitten, al kon hij er na de rit weinig commentaar op geven door zijn schorre stem (zijn brede grijns zei al genoeg). De voorsprong op Barreda bedraagt nu 55 minuten. Viladoms staat nog 3e op 1u54m, de voorsprong op Israel-Esquerre is 14 minuten. Olivier Pain heeft na een paar stille etappes in de top10 en de pech van anderen toch weer tijd gewonnen en staat inmiddels vijfde, 9 minuten achter Israel-Esquerre. Knuiman staat nu 17e op 5u42m, Vogels en Van Pelt blijven 21e en 23e, Nijen Twilhaar zakt een plek naar 51, De Groot wint een plek op 69.

Afbeelding

Bij de quads kon Seb Husseini eindelijk laten zien hoe goed hij op eigen terrein is. De NL'se Emirati vloog bijkans over het parcours en verklaarde na de finish 80% volgas te hebben gereden. Bij CP1 gaf Ignacio Casale nog maar vijf tellen toe, maar voor de Chileen sloeg het noodlot toe met een slow-leak. Hij stopte een paar keer om de band weer op te pompen, maar moest toen toch zijn band wisselen tussen CP2 en de tankstop. Husseini ging zo hard dat hij bij de tankstop helemaal geen achtervolgers meer zag: "Je moet verplicht 15 minuten stoppen, maar toen ik weer vertrok was er nog niemand." Husseini stond de leiding niet meer af en won de rit met 24 minuten voorsprong op Casale. Die maakte in de duinen veel tijd goed op Rafal Sonic en Sergio LaFuente, die hij aan de finish nipt voorbleef. Sonic werd 3e op 32sec van Casale en LaFuente gaf 59sec toe op de Chileen. Die heeft daardoor nog steeds de leiding, LaFuente en Sonic zijn nog steeds 2e en 3e. Husseini maakt 25 minuten goed op Sonic, maar heeft nog steeds 2u20m achterstand op de Pool. Zijn enige hoop op een podiumplaats is dus blijven aanvallen in de hoop dat een van de drie concurrenten een fout maakt.

Afbeelding

Bij de auto's maakte Nani Roma de afgelopen dagen al kennis met het feit dat klassementsleider zijn niet eenvoudig is. Normaal is de Catalaan al uitgeschakeld voor het klassement in de tweede week zodat hij zonder druk, maar nu was dat even anders. Roma deed erg zijn best om in het spoor van Peterhansel en Al-Attiyah te blijven, maar hinder van de zeer stoffige omstandigheden en lekke banden lieten hem 11 minuten verliezen. Carlos Sainz zat er in het begin nog goed bij, maar kreeg een kapotte ophanging die provisorisch met een spanband werd gerepareerd. Het liep daarna helemaal niet voor Sainz, die meerdere keren vast kwam te zitten en een aantal keren aardig aan het stofhappen was door de voorbijrazende Kamazki's. Hij verloor uiteindelijk 1u26m en kwam als 26e binnen. Peterhansel besliste in de duinen de strijd met Al-Attiyah in zijn voordeel en won met 2m16s voorsprong op de Qatari. Roma werd toch nog derde in Iquique. Het enige merk dat de Mini's enigszins partij kon geven was Toyota. Giniel de Villiers verloor als 5e weer 22 minuten door lekke banden en Adam Malysz maakte in de duinen verbazend veel tijd goed in de Orlen Toyota (of dat kwam doordat de afdaling naar Iquique hem aan aan een skischans deed denken is niet helemaal duidelijk). Marek Dabrowski zette in de tweede Orlen Toyota een tijd 10e, maar verklaarde het rijden in de duinen wat lastiger te vinden dan op zijn KTM. "Op de motor zie je veel beter waar je heen gaat, vooral op de toppen van de duinen. In de auto zie je veel later hoe de duin er aan de andere kant bijligt en moet je veel sneller reageren. Als je te scherp corrigeert, kan het misgaan." Dat gebeurde dus een van de Dacia/Renault Dusters. Jose Garcia' auto (hieronder nog intact) zag eruit als een slecht gedemonteerde Lego-blokkendoos na een flinke klap van zo'n duin. De tweede Duster van Emiliano Spataro is wel nog in de race; de Argentijn reed als 20e de etappe uit.

Afbeelding

Voor de Nederlanders werd de rit naar Iquique een ware kwelling. Erik Wevers moest helaas opgeven met falende electronica en teamgenoot Bernard ten Brinke kreeg een kapotte multiriem. Erik van Loon kreeg niet één, maar drie kapotte multiriemen binnen 220km, de eerste keer had Eimbert Timmermans 1 uur nodig om het ding te vervangen, de tweede keer 23 minuten. Na de derde keer was Van Loon door de voorraad heen en ging zonder stuurbekrachtiging de duinen in, waar hij zich prompt vastreed. Op de een of andere manier kwam hij na veel vergeefse pogingen weer uit en reed een tijd samen op met lotgenoot Ten Brinke. Ze moesten ook nog eens omkeren om een waypoint op te pikken dat ze nog waren vergeten. De Twent en de Brabander werden uiteindelijk als 56e en 57e geklokt, 4 uur en drie kwartier achter Peterhansel. Gerard List was voor het sluiten van de tracking als 61e binnen, Tim Coronel moest zich binnen laten slepen, maar omdat Kees Koolen bang was de Ginaf in de duinen te oververhitten, moest de eenzame buggyrijder wachten op een bereidwillige vervanger. Henk Theunisse duikt bijna nooit in de etappeuitslag op omdat hij meestal de allerlaatste is die het bivak haalt, maar de Dodge doet het nog steeds en is de trotse houder van de Rode Lantaarn op dit moment (al heeft Eurosport hem als T. Henk genoteerd). Vooraan in het klassement heeft Roma nog maar 12 minuten voorsprong op Peterhansel, die nu zijn record aantal stagewins weer heeft teruggepakt van Vladimir Chagin met 64 stagewins. Orly Terranova profiteert van het tijdverlies van De Villiers en is nu derde op 54 minuten, Al-Attiyah vierde op 59 minuten, exact gelijk met De Villiers op 5. Die vijf staan ook nog als enige binnen het uur, de nummer 6 Kristoff Holowczyc geeft al 3 uur toe. Na alle trammelant staat Van Loon toch nog 23e op 9u47m, Ten Brinke is 42e op 18u42m en List 57e op 34u32m

Afbeelding

Bij de trucks leek Andrey Karginov wel bezeten, zo hard ging de Rus in zijn YAMZ-Kamaz weg. Gerard De Rooy verklaarde dat hij meermaals aan de sporen kon zien waar Karginov had gemist, maar van een fout was volgens mij geen sprake. Karginov heeft zich gewoon de Wombat-rijstijl van teambaas Chagin eigen gemaakt: zo veel mogelijk rechtdoor, op de motor remmen en erop vertrouwen dat het oersterke chassis de klappen opvangt. "Ik weet niet hoeveel tijd we in de lucht hebben gehangen met al die sprongen in het laatste deel" aldus Karginov aan de finish. De Rooy deed geeneens moeite het tempo te volgen, hij had het al zwaar genoeg. Onderaan een duin landde De Neus zo hardhandig op de voorkant dat de bumper als souvenir achterbleef. "Pas aan het eind werd het leuk, maar toen hadden we al teveel tijd verspeeld." Met een tweede etappeoverwinning pakte Karginov meteen 19 minuten terug op De Rooy, terwijl Nikolaev (3e) en Sotnikov (4e) juist langzamer begonnen en naar het einde sneller werden. De Rooy had geluk dat er niet al te veel stuk was aan zijn truck, want zowel Pep Vila Rocca als Jo Adua gaven in de snelle servicetrucks veel tijd toe. Adua werd 9e op 1u11m, Vila Rocca strandde met een kapotte koppeling en verloor 2u39m. Marcel van Vliet stond halverwege nog vijfde, maar verloor 58 minuten en kwam als 7e binnen. Peter Versluis heeft Vrouwe Fortuna blijkbaar zwaar beledigd, hij stond lang stil met een kapot carter en kwam als een van de laatsten binnen. Martin vd Brink reed een frustrerende etappe, waarin hij herhaaldelijk in de clinch lag met een Fransman die zo vaak zijn pad kruistte dat beide onderaan een duin vastliepen. "Werd die vent nog kwaad ook, ik kon nog net remmen, anders waren we dwars over hem heen gereden." (Getuige de opgewonden reactie van de Fransman vermoed ik dat het Chavigny was). Toch wist Vd Brink nog als 10e het bivak te bereiken Jack Brouwers kiepte bijna van een duin af, maar met wat improviseren en een blinde achteruirijmaneoeuvre wist Brouwers toch uit de penarie te komen en als 30e binnen te komen. In de stand is Karginov binnen "lekke-band-afstand" van De Rooy gekomen. Een band vervangen kost een kwartier, Karginov staat op 13m28s, want volgens de dakarsite heeft hij nog 30 strafseconden gekregen (wss een speedtrap over het hoofd gezien). Nikolaev is in de Liebherr_Kamaz 3e op 1u21m, Sotnikov 4e op anderhalf uur. Ales Loprais had problemen met zijn radiator en verloor een voorruit, maar aangezien Hans Stacey veel tijd verloor met een kromme spoorstang en vastliep op een duin, staat de Tsjech nog steeds vijfde op 2u09m. Ook Van Vliet (7e), Kuipers (9e) en Vd Brink (10e) staan nog in de top10, Adua en Vila Rocca staan er net buiten.

Afbeelding

De etappe van vandaag is een monster: 613 km duinen en fesh-fesh van Iquique naar Antofagasta
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron