Het leek gisteren wel de rit naar de Mont Ventoux in de Tour. Al vanaf het begin zagen de klassmentsrijders in alle categorieën de aanvallers om hun oren vliegen op het snelle, maar zeer hobbelige parcours. En in de duinen liepen de tijdsverschillen rap op.
Bij de motoren zou je als eerste een aanval van Joan Barreda verwachten, maar bij het korte interviewtje bij de start leek keelontsteking Coma's ergste vijand. De Catalaan kon bijna niet praten en die paar zinnen die hij eruit kreeg klonken als het gekras van een valse raaf. Maar wat Coma aan eloquentie mistte, was hij aan snelheid iig niet verloren. Cyril Despres leidde nog in het eerste deel van de rit, maar de Fransman kampte met een te hoog benzineverbruik en moest gas terugnemen om niet in de duinen te stranden. Barreda had toen bij twee CP's een halve minuut voorsprong op Coma, maar hij kon dat niet volhouden in het laatste deel en kwam zelfs vast te zitten, wat hem 15 minuten kostte. Coma won de rit met 5m45s op Despres en 9 minuten op Juan Pedrero Garcia. De strijd om plaats 3 in de stand lijkt op dit moment spannender. Alain Duclos kan het klassement vergeten na gisteren. De Sherco-rijder mopperde bij de tankstop nog dat Jeremias Israel-Esquerre hem de eerste 100km voortdurend blokte en toen hij alleen reed, viel hij stil met motorpech. Uiteindelijk kreeg Duclos een sleep van merkgenoot Francisco Errazuris, maar of hij start is nog de vraag. Kuba Przygonski verloor een kwartier met sleutelen aan een kapotte uitlaat, maar was als 13e aan de streep. Jordi Viladoms leek ook in de problemen, maar de irri-tracker deed weer gek waardoor hij pas in de laatste CP's opdook en meteen de vijfde tijd zette. Israel-Esquerre leek op weg om zijn plaats als derde in de stand in te pikken, maar de Chileen ging over de kop, waarna hij moest wachten tot Laia Sanz voorbij kwam zodat hij haar spoor kon volgen, want in de val was zijn roadbook aan diggelen gegaan. Sanz zette trouwens een heel behoorlijk 7e tijd en lijkt zich in de tweede week steeds beter op haar plaats te voelen.
Hans Vogels kende een zeer eenzame etappe, maar kwam er goed door heen met een 21e tijd. Henk Knuiman begon niet zo best, want de Fransman Hugo Payen reed m in de weg en door het stof verloor de Wijchenaar wat tijd. Tot Payen verkeerd reed en Knuiman de etappe in een lekker ritme uitreed; hij werd 22e, 1m22s achter Vogels. Robert van Pelt kwam als 30e binnen en heeft in het kistenrijders-klassement de leiding met 1 uur op de nummer 2, Brett Cummings. Bas Nijen Twilhaar was als 59e binnen en Michel de Groot werd 63e. In de stand is Coma alleen maar steviger in het zadel komen te zitten, al kon hij er na de rit weinig commentaar op geven door zijn schorre stem (zijn brede grijns zei al genoeg). De voorsprong op Barreda bedraagt nu 55 minuten. Viladoms staat nog 3e op 1u54m, de voorsprong op Israel-Esquerre is 14 minuten. Olivier Pain heeft na een paar stille etappes in de top10 en de pech van anderen toch weer tijd gewonnen en staat inmiddels vijfde, 9 minuten achter Israel-Esquerre. Knuiman staat nu 17e op 5u42m, Vogels en Van Pelt blijven 21e en 23e, Nijen Twilhaar zakt een plek naar 51, De Groot wint een plek op 69.
Bij de quads kon Seb Husseini eindelijk laten zien hoe goed hij op eigen terrein is. De NL'se Emirati vloog bijkans over het parcours en verklaarde na de finish 80% volgas te hebben gereden. Bij CP1 gaf Ignacio Casale nog maar vijf tellen toe, maar voor de Chileen sloeg het noodlot toe met een slow-leak. Hij stopte een paar keer om de band weer op te pompen, maar moest toen toch zijn band wisselen tussen CP2 en de tankstop. Husseini ging zo hard dat hij bij de tankstop helemaal geen achtervolgers meer zag: "Je moet verplicht 15 minuten stoppen, maar toen ik weer vertrok was er nog niemand." Husseini stond de leiding niet meer af en won de rit met 24 minuten voorsprong op Casale. Die maakte in de duinen veel tijd goed op Rafal Sonic en Sergio LaFuente, die hij aan de finish nipt voorbleef. Sonic werd 3e op 32sec van Casale en LaFuente gaf 59sec toe op de Chileen. Die heeft daardoor nog steeds de leiding, LaFuente en Sonic zijn nog steeds 2e en 3e. Husseini maakt 25 minuten goed op Sonic, maar heeft nog steeds 2u20m achterstand op de Pool. Zijn enige hoop op een podiumplaats is dus blijven aanvallen in de hoop dat een van de drie concurrenten een fout maakt.
Bij de auto's maakte Nani Roma de afgelopen dagen al kennis met het feit dat klassementsleider zijn niet eenvoudig is. Normaal is de Catalaan al uitgeschakeld voor het klassement in de tweede week zodat hij zonder druk, maar nu was dat even anders. Roma deed erg zijn best om in het spoor van Peterhansel en Al-Attiyah te blijven, maar hinder van de zeer stoffige omstandigheden en lekke banden lieten hem 11 minuten verliezen. Carlos Sainz zat er in het begin nog goed bij, maar kreeg een kapotte ophanging die provisorisch met een spanband werd gerepareerd. Het liep daarna helemaal niet voor Sainz, die meerdere keren vast kwam te zitten en een aantal keren aardig aan het stofhappen was door de voorbijrazende Kamazki's. Hij verloor uiteindelijk 1u26m en kwam als 26e binnen. Peterhansel besliste in de duinen de strijd met Al-Attiyah in zijn voordeel en won met 2m16s voorsprong op de Qatari. Roma werd toch nog derde in Iquique. Het enige merk dat de Mini's enigszins partij kon geven was Toyota. Giniel de Villiers verloor als 5e weer 22 minuten door lekke banden en Adam Malysz maakte in de duinen verbazend veel tijd goed in de Orlen Toyota (of dat kwam doordat de afdaling naar Iquique hem aan aan een skischans deed denken is niet helemaal duidelijk). Marek Dabrowski zette in de tweede Orlen Toyota een tijd 10e, maar verklaarde het rijden in de duinen wat lastiger te vinden dan op zijn KTM. "Op de motor zie je veel beter waar je heen gaat, vooral op de toppen van de duinen. In de auto zie je veel later hoe de duin er aan de andere kant bijligt en moet je veel sneller reageren. Als je te scherp corrigeert, kan het misgaan." Dat gebeurde dus een van de Dacia/Renault Dusters. Jose Garcia' auto (hieronder nog intact) zag eruit als een slecht gedemonteerde Lego-blokkendoos na een flinke klap van zo'n duin. De tweede Duster van Emiliano Spataro is wel nog in de race; de Argentijn reed als 20e de etappe uit.
Voor de Nederlanders werd de rit naar Iquique een ware kwelling. Erik Wevers moest helaas opgeven met falende electronica en teamgenoot Bernard ten Brinke kreeg een kapotte multiriem. Erik van Loon kreeg niet één, maar drie kapotte multiriemen binnen 220km, de eerste keer had Eimbert Timmermans 1 uur nodig om het ding te vervangen, de tweede keer 23 minuten. Na de derde keer was Van Loon door de voorraad heen en ging zonder stuurbekrachtiging de duinen in, waar hij zich prompt vastreed. Op de een of andere manier kwam hij na veel vergeefse pogingen weer uit en reed een tijd samen op met lotgenoot Ten Brinke. Ze moesten ook nog eens omkeren om een waypoint op te pikken dat ze nog waren vergeten. De Twent en de Brabander werden uiteindelijk als 56e en 57e geklokt, 4 uur en drie kwartier achter Peterhansel. Gerard List was voor het sluiten van de tracking als 61e binnen, Tim Coronel moest zich binnen laten slepen, maar omdat Kees Koolen bang was de Ginaf in de duinen te oververhitten, moest de eenzame buggyrijder wachten op een bereidwillige vervanger. Henk Theunisse duikt bijna nooit in de etappeuitslag op omdat hij meestal de allerlaatste is die het bivak haalt, maar de Dodge doet het nog steeds en is de trotse houder van de Rode Lantaarn op dit moment (al heeft Eurosport hem als T. Henk genoteerd). Vooraan in het klassement heeft Roma nog maar 12 minuten voorsprong op Peterhansel, die nu zijn record aantal stagewins weer heeft teruggepakt van Vladimir Chagin met 64 stagewins. Orly Terranova profiteert van het tijdverlies van De Villiers en is nu derde op 54 minuten, Al-Attiyah vierde op 59 minuten, exact gelijk met De Villiers op 5. Die vijf staan ook nog als enige binnen het uur, de nummer 6 Kristoff Holowczyc geeft al 3 uur toe. Na alle trammelant staat Van Loon toch nog 23e op 9u47m, Ten Brinke is 42e op 18u42m en List 57e op 34u32m
Bij de trucks leek Andrey Karginov wel bezeten, zo hard ging de Rus in zijn YAMZ-Kamaz weg. Gerard De Rooy verklaarde dat hij meermaals aan de sporen kon zien waar Karginov had gemist, maar van een fout was volgens mij geen sprake. Karginov heeft zich gewoon de Wombat-rijstijl van teambaas Chagin eigen gemaakt: zo veel mogelijk rechtdoor, op de motor remmen en erop vertrouwen dat het oersterke chassis de klappen opvangt. "Ik weet niet hoeveel tijd we in de lucht hebben gehangen met al die sprongen in het laatste deel" aldus Karginov aan de finish. De Rooy deed geeneens moeite het tempo te volgen, hij had het al zwaar genoeg. Onderaan een duin landde De Neus zo hardhandig op de voorkant dat de bumper als souvenir achterbleef. "Pas aan het eind werd het leuk, maar toen hadden we al teveel tijd verspeeld." Met een tweede etappeoverwinning pakte Karginov meteen 19 minuten terug op De Rooy, terwijl Nikolaev (3e) en Sotnikov (4e) juist langzamer begonnen en naar het einde sneller werden. De Rooy had geluk dat er niet al te veel stuk was aan zijn truck, want zowel Pep Vila Rocca als Jo Adua gaven in de snelle servicetrucks veel tijd toe. Adua werd 9e op 1u11m, Vila Rocca strandde met een kapotte koppeling en verloor 2u39m. Marcel van Vliet stond halverwege nog vijfde, maar verloor 58 minuten en kwam als 7e binnen. Peter Versluis heeft Vrouwe Fortuna blijkbaar zwaar beledigd, hij stond lang stil met een kapot carter en kwam als een van de laatsten binnen. Martin vd Brink reed een frustrerende etappe, waarin hij herhaaldelijk in de clinch lag met een Fransman die zo vaak zijn pad kruistte dat beide onderaan een duin vastliepen. "Werd die vent nog kwaad ook, ik kon nog net remmen, anders waren we dwars over hem heen gereden." (Getuige de opgewonden reactie van de Fransman vermoed ik dat het Chavigny was). Toch wist Vd Brink nog als 10e het bivak te bereiken Jack Brouwers kiepte bijna van een duin af, maar met wat improviseren en een blinde achteruirijmaneoeuvre wist Brouwers toch uit de penarie te komen en als 30e binnen te komen. In de stand is Karginov binnen "lekke-band-afstand" van De Rooy gekomen. Een band vervangen kost een kwartier, Karginov staat op 13m28s, want volgens de dakarsite heeft hij nog 30 strafseconden gekregen (wss een speedtrap over het hoofd gezien). Nikolaev is in de Liebherr_Kamaz 3e op 1u21m, Sotnikov 4e op anderhalf uur. Ales Loprais had problemen met zijn radiator en verloor een voorruit, maar aangezien Hans Stacey veel tijd verloor met een kromme spoorstang en vastliep op een duin, staat de Tsjech nog steeds vijfde op 2u09m. Ook Van Vliet (7e), Kuipers (9e) en Vd Brink (10e) staan nog in de top10, Adua en Vila Rocca staan er net buiten.
De etappe van vandaag is een monster: 613 km duinen en fesh-fesh van Iquique naar Antofagasta
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!