Na de relatief korte rit gisteren vandaag 492 km special met een aankomst in Calama, op 2000 meter hoogte, waar ongeveer 20% motorvermogen verloren gaat in de ijle lucht. In het midden was een tankstop en een neutrale zone over een snelweg. Voor Tim Coronel had het weinig gescheeld of hij had het niet meer gered tot de start, de assistentietruck van Kor Offringa moest hem na een gebroken stuurstang op sleeptouw nemen.
Bij de motoren sloeg KTM vandaag hard terug na een paar dagen achter de Yamaha's en de Husky's aan te hebben gereden. Chaleco Lopez bewijst opnieuw zijn snelheid vanuit achterliggende positie (als hij op sporen kan navigeren en op kan rijden met concurrenten) en wint in zijn achtertuin zijn derde etappe van het jaar. En dan te bedenken dat zijn overstap naar KTM helemaal niet gepland was, want een maand voor de start van de rally ging zijn Aprilia team failliet en moest hij hals over kop een motor regelen en aankloppen voor een servicecontract bij het Chileense Tamarugal Team, dat voornamelijk met Honda's rijdt, maar ook Jordi Viladoms (Husqvarna) in de gelederen heeft. Cyril Despres heeft niet voor niets de laatste dagen vrij bedaard tempo gereden, want hij werd helemaal gek van alle "sprinkhanen" (zoals hij zijn jongere collega's noemde) die om hem heen dromden aangezien hij qua solo-navigatie de maatstaf is. Dit keer ging het gas erop en samen met zijn waterdrager Faria kwam Despres door de finish, Faria als 2e op 2m34s, Despres reed een derde tijd op 3m48s. Een van de sprinkhanen die dit keer wel kon aanklampen was Kurt Caselli, die na een aantal jojo-dagen vandaag de vierde plaats pakt. Voor Speedbrain Husqvarna waren de druiven wat zuur. Paulo Gonçalves lag tot de tankstop aan de leiding, maar na de snelwegsectie viel de Portugees stil met mechanische pech, wat hem meer dan een uur kostte, hij kwam uiteindelijk in het gezelschap van merkgenoot Simon Pavey over de streep als 67e. Ook de andere Speedbrain Husky's konden het tempo niet echt bijbenen, Botturi moest zijn blok wisselen voor de start en kwam dan wel als 4e binnen, hij werd naar 21 teruggezet met 15 strafminuten. Barreda finishte als 29e en Fish verdween na WP4 van de radar. Ook de prive-Husky van Viladoms kwam ook problemen tegen en zakt na een 38e plaats uit de top10. Beste Honda vandaag was opnieuw Israel-Esquerre op een vijfde plek
Frans Verhoeven vloog vandaag. De Yamaha liep goed en de Brabander reed lang op met Farres Guell en Viladoms tot aan de neutralisatie, waar hij 8e bleek te staan. Na de neutralisatie ging het gas nog eens wijd open en wist Verhoeven nog een plekje goed te maken op Helder Rodrigues. Hij kwam als 7e binnen, maar door de blokwissel van Botturi schoof hij door naar 6, op 6m41s van Lopez. Zijn merkgenoten hadden het wat moeilijker. Olivier Pain (9e) ging onderuit en verloor 7 minuten, Casteu (11e) verloor 17 minuten. Bij Sherco is het helaas weer huilen met de pet op: na de problemen voor James West eerder is nu Alain Duclos aan de beurt (de klos om het maar treffend te zeggen). De Fransman lag nog 22e na WP1, maar op weg naar WP2 viel hij stil en verloor anderhalf uur met sleutelen. De Fransman vertrok opnieuw en kwam als 100e binnen, 1u49m na Lopez. De Nl'se middenmoot presteerde ook vandaag naar behoren: Knuiman 23e, Liefhebber 43e, Van Pelt 55e en Van Gerven 60e. In de stand is Pain ondanks zijn tuimeling nog de leider, maar Despres pakt vier minuten terug en is 2e op 2m22s. Casteu zakt naar drie op 4m48s en ziet Lopez achter zich opdoemen op vier. Faria is vijfde en Jacob Przygonski stijgt door alle pechgevallen weer een plek naar 6 op 19m15s. Verhoeven is nu naar de 21e plek geklommen en heeft o.a. Ullevalseter, Curtis en Viladoms in het vizier. Knuiman is 23e, Liefhebber 38e en Van Gerven 41e
Bij de quads blijkt dat niet alleen Lopez vastbesloten is in eigen land stages te winnen. Ignacio Casale pakte vanaf het begin de leiding in de stage en hoewel de voorsprong op Patronelli niet wereldschokkend was, kon de Chileen het tot de finish volhouden. Patronelli werd 'gewoon' 2e vandaag op 6m36 en Van Beljon keurig derde op een Eicker-KTM. De Zuid-Afrikaan pakte een kwartier terug op Sonic, die als zevende aankwam. De Maxxis Honda's hadden iets recht te zetten na gisteren en dat lukte tot op zekere hoogte. Husseini kwam als vierde aan op twintig minuten van Patronelli, Koolen werd 20e vandaag. Voor Lukas Laskevic ziet het er heel slecht uit, de Pool verloor al een uur met problemen, maar lijkt nu in het feshfesh-veld voor de finish stil te zijn gevallen. Patronelli en Casale zijn nog steeds 1 en 2 in de stand, Sonic en van Beljon schuiven een plek op naar 3 en 4. Husseini is nu veertiende op 4u28m, Koolen is 21e op bijna 7,5 uur.
Bij de auto's kwam er helaas een einde aan de lijdensweg van Carlos Sainz. De Spanjaard kende ondanks zijn etappezege geen al te gelukkige rentree, als liep de Demon buggy uitstekend als hij op stoom was. Helaas blies hij het motorblok op nog voor WP1 was bereikt. Ook zijn landgenoot Nani Roma kende een tegenslag toen hij a la De Rooy een nosedive in een duin nam. De Villiers botste bijna op de gestrande Mini en reed zich prompt ook vast. Daar waar de Zuid-Afrikaan na 10 minuten verder kon, bleef Roma een halfuur klungelen voor hij verderkon. Aan de finish was het tijdverlies tot 1u01m opgelopen. De Villiers moest een kwartier toegeven in Calama en was zesde. Al-Attiyah kende eigenlijk maar weinig problemen en liet de Demon letterlijk door de duinen surfen alsof het niks was. Aan de streep was de Qatari 8m36s sneller dan Peterhansel, die na de problemen van Roma voorzichtigheid boven een stagewin verkoos. Robby Gordon was er opnieuw goed bij en werd 3e op 13m52s. Aan de finish klonk hij zowaar een keer respectvol tegen Al-Attiyah, maar of dat kwam omdat Peterhansel 8 minuten had verloren of omdat hij toch respect heeft gekregen voor de taaie "Bugly" is niet helemaal duidelijk. Peterhansel heeft nog wel de leiding in de stand, maar zijn voorsprong is teruggelopen tot 1m18s op Al-Attiyah. De Villiers is 3e op 42m31s en heeft maar 2 minuten voorsprong op de Mini van Novitsky. De SMG's van Chicherit en Chabot zijn Roma voorbij gegaan op 5 en 6, maar hebben al meer dan 75 minuten aan hun broek.
Ook Erik Wevers haalde vandaag de top10. Tot aan de slotfase lag hij zo rond plaats 13 en was in gevecht met o.a. Carlos Sousa, maar toen er een stuk met zacht fesh-fesh zand kwam ging de HRX Ford zowel Vigouroux' Chevy Silverado als Garafulic' Mini als Thomasse zijn Ford buggy voorbij. Resultaat, een mooie tiende plek, een half uur achter Al-Attiyah. Erik van Loon tuimelde met zijn HRX van een duin af en zoals als gemeld is de auto te zwaar beschadigd geraakt. Einde rally helaas. Enige andere Nederlander die binnen is, is Chris Leyds in de McRae op plek 33. Coronel en VDG zijn de neutralisatie voorbij, ze lagen bij WP7 53e en 64e. Wevers profiteert tevens van de problemen van Gadasin, die na de neutralisatie van de radar verdween en nog niet binnen is. Hij schuift op naar 12 op 2u27m van de kop, maar 18 minuten achter de Buggy van Thomasse. Terranova (en de tiende plek) is met 22 minuten voorsprong nog nét binnen bereik. Leyds staat 39e op 10u38m
Bij de trucks leek de lange special wel op sprinttempo te zijn gereden. Peter Versluis was verrassend het snelst op WP1, maar toen kwamen eerst de Rooy en daarna Nikolaev en Loprais er voorbij. Nikolaev hield de leiding tot aan WP8, maar liep daarna in dezelfde fesh-fesh val als meerdere andere deelnemers, wat hem dertien minuten tijdverlies kostte. De Rooy en Versluis knokten in de laatste kilometers nog om de dagzege, en uiteindelijk was de Iveco goed voor De Rooy's vierde ritzege. Karginov wist zijn Kamaz nog naar de tweede tijd te rijden op 34 tellen, Versluis deed er één tel langer over dan de Rus en is derde. Loprais en Biasion kwamen op 4 en 5 uit, Nikolaev is uiteindelijk nog zesde.
Marcel van Vliet haalde weer de top10 met een 7e plek, Jos Smink bleef er net buiten op 11. Ook Vd Bosch (12e), Kuipers (14e) en Lammers (16e) gingen goed mee. Vd Brink lag nog 2e na WP1, maar viel terug naar de 17e plek op 1 uur achterstand. Voor Hans Stacey werd het van de hel naar de hemel en weer terug naar de hel. De start was al opvallend langzaam met een 20e plek op WP2, maar daarna liep het helemaal mis en ging de Iveco op zijn neus staan na van dezelfde duin te zijn gerold als Erik van Loon (hier een foto van
beide pechvogels) Er werd al geroepen dat het einde rally was voor de Bestenaar, maar dat was buiten Rene Kuipers gerekend, die de truck weer overeind kreeg. Stacey vertrok weer en staat als 35e geklokt bij WP8, op meer dan 3 uur van De Rooy. Voor Marcel Schoo en zijn Tatra-Daf is het helaas over en uit. Ze reden nog voor WP1 verkeerd en gingen om toen ze probeerden te keren.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!