Allereerst, wanneer ben je een echte rallyfan en wat moet je daarvoor over hebben.
-Ik denk dat ik mijzelf wel onder de echte fans kan scharen met twee overnachtingen in een tentje op het serviceterrein van het RAM.
-Verder probeer ik bij iedere nationale rally aanwezig te zijn, hoewel het mij niet altijd lukt om onder bepaalde sociale verplichtingen uit te komen.en ik er dus weleens eentje mis.
-Ik blijf voor 90% van de proeven kijken tot de laatste deelnemer voorbijgekomen is en zie daarvoor niet veel proeven op een dag, maar wel heel veel deelnemers die ook achterin heel spectaculair kunnen rijden, zoals onderstaande equippe bewijst, die als laatste mocht starten tijdens de Almere Rallysprint. En nee, het is geen foto in opdracht en heb ook geen binding met het team.
Bovenstaande gegevens vallen denk ik wel in de categorie redelijk fanatiek. Maar ook ik zet mijn vraagtekens bij de hoogte van de toegangsprijzen waar hier over gesproken wordt. We zullen het even niet hebben over mijn exacte financiele situatie en wie er thuis de broek aan heeft, maar ik kan mij toch heel levendig voorstellen dat mijn vrouw op een gegeven moment haar bedenkingen krijgt bij de hoeveelheid Euro’s die ik er in mijn hobby’s (een auto met rallyroots en de bijbehorende sportevenementen) doorheen jaag. Dat het nodig kan zijn entree te heffen betwist ik niet en heb ik ook geen problemen mee, echter gaat het meteen van niets naar fors. Wanneer er mensen zijn die voor deze voorstelling van zaken geen begrip of respect kunnen opbrengen, is dat meer hun probleem dan het mijne.
Verder zie ik hier vaak de vergelijking met het WRC, voetbalwedstrijden en de nationale rallysport opduiken. Deze vergelijkingen gaan helemaal mank wanneer je het in categorien indeelt. Het WRC is de Eredivisie, het EK de Eerste Divisie, de BNL Trophy de Hoofdklasse en de nationale wedstrijden of losse evenementen de Zaterdagamateurs. Kunnen jullie je voor de geest halen wat er zal gebeuren met de bezoekersaantallen wanneer de Zaterdagamateurs Eredivisieprijzen gaat hanteren? Zo goed als lege tribunes en weg is de kweekvijver van vaders die hun zoontje of dochtertje voor het eerst in aanraking laten komen met de voetbalsport. De echte fanatiekelingen zullen tot op zekere hoogte blijven komen, maar nieuwe fanatiekelingen zullen er vrijwel niet bijkomen aangezien het kijken van de sport op TV niet zo makkelijk het reeds aanwezige vuurtje zal aanwakkeren. En voordat de burger bereid is ergens dik voor te gaan betalen zal er toch eerst een vuurtje aangestoken moeten worden. Ik zie de toekomst van de rallysport in ons land dan ook somber in wanneer het BHV voorbeeld landelijk wordt overgenomen.
Mijn eerste aanwezigheid bij een evenement was pas tijdens de ZZR van 1994 toen mij voor het eerst nog VOOR de aanvang van een rally ter ore kwam waar en wanneer deze zou plaatsvinden. De rallysport leeft hier in het midden van Noord-Holland namelijk niet zo erg. Wanneer ik toen tevens gehoord zou hebben dat het een vergelijkbaar bedrag zou hebben moeten kosten als waar nu over gesproken wordt, dan had deze eerste keer vermoedelijk nooit of veel later plaatsgevonden.
Ik hoop dat ik mijn visie een beetje duidelijk heb kunnen maken. Ik ben dus niet pertinent tegen het heffen van entree, maar vind wel dat er verhoudingen in moeten worden aangebracht om te voorkomen dat de sport kapot gaat aan drempelvrees.
P.S. Monteurs die entree moeten betalen......... Wie zijn de volgende, de officials???
Edit: Het was Almere Rallysprint ipv Rally voordat ik dat weer voor mijn voeten krijg.
[Edited by DutchRallyeGolf on 06-02-2004 at 07:39 PM GMT]