Ongegeneerde kick van dit topic, maar ik wist helemaal niet dat dit subforum er was
. Ik zal ook eens mijn licht werpen over de Dirt serie.
Ik heb deel 1 en 3, en laat ik eens bij 3 beginnen.
Dirt 3 is echt een goed rallyspel. Grafisch gezien krijg ik de indruk dat het de potentie van de Xbox360 goed benut. De presentatie van het hele spel is ook verzorgd (in het menu komt de auto waarmee je net gereden hebt voorbij crossen bijv.).
Het geluid is tot nu toe het beste wat ik ooit in een rallyspel heb gehoord, en ik vind het geluid bij dit genre zeer belangrijk. De Fiesta en de Impreza klinken zoals ze horen te klinken en ook de omgevingsgeluiden zijn dik in orde ('OOOOH' van het publiek als je een boom ramt).
Dit spel heeft genoeg variatie om er lang mee bezig te zijn. Naast de rally heb je de inmiddels bekende modi Trailblazer, RallyX, Landrush etc. Gave toevoeging zijn de nachtproeven!
Wat ik wel jammer vind is dat er maar 4 venues zijn om te rijden. Dit is echt te weinig. Er zijn weliswaar genoeg verschillende proeven, maar ik had liever gezien dat er meer verschillende landen waren waar je kunt rijden.
Daarnaast erger ik me ook een beetje aan het 'hey-dude-Travis- Pastrana' en 'yo-amigo-Ken-Block' gehalte. Dat gedoe met die Gymkhana is een onvervalst staaltje zelfverheerlijking van laatstgenoemde. Als het kon sloeg ik deze variant altijd over.
Grootste misser van Codemasters is nog wel het gebrek aan afstellingsmogelijkheden. Je kunt volgens mij maar 6 verschillende aspecten afstellen in 5 verschillende gradaties. Dit had echt uitgebreider gemoeten. Ook heb je er een 'wonder-mechanic' rondlopen die automatisch de opgelopen schade, hoe ernstig ook, na elke proef direct repareert.
Het is wel duidelijk dat Codemasters met Dirt 3 een groter publiek wil raken. Het is meer mainstream geworden en dat is ook wel begrijpelijk. Al met al een prima game, maar ik vind Dirt 1 beter.
Dirt 1 is meer hardcore, ondanks het feit dat er naast de gewone rallymodus andere modi aanwezig zijn. Natuurlijk zijn die andere modi een welkome afwisseling, maar de kracht van dit spel zit hem in het rallydeel.
Om te beginnen zijn er de zeer uitgebreide afstellingsmogelijkheden. Die gaan heel ver en zijn ook uitstekend waarneembaar. Een auto afstellen voor een proef neemt zeker 10 minuten in beslag en zorgt daarom voor een goede diepgang. Daarnaast moet je tijdens een kampioenschap je auto managen in die zin dat je om de twee proeven de opgelopen schade van een proef moet repareren. Hier heb je een bepaald tijdsbestek voor, en het komt vaak genoeg voor dat je niet alles kunt fixen. Je zult begrijpen dat je dan goed moet nadenken over wat je doet.
De afwisseling in rallyvenues is ook prima. Duitsland heeft bijv. veel nat asfalt, terwijl Australië alleen maar kurkdroog gravel heeft. Je co-rijder kan je ook voor een proef van waardevolle informatie voorzien.
Grafisch gezien is dit geen Dirt 3, maar het het ziet er alsnog prima uit!
Al met al zijn het beide goede games, maar Dirt 1 is meer voor als je echt diep wil gaan in rallyrijden.
Dirt 1 kost tegenwoordig weinig meer. Als je deel 2 of 3 kan waarderen en je hebt deel 1 niet, is dit absoluut een aanrader!