Dump valve ?

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Dump valve ?

Berichtdoor Manfred_D » zo maart 09, 2008 9:46

Waar dient een dumpvalve exact voor? Ik heb een tijdje geleden Erik Moree daarover aangesproken en die vertelde mij dat hun vaak problemen hadden met de dumpvalve en op dat moment een aluminium dumpvalve gebruikte, en ze daar minder problemen mee hadden. Het klinkt op een straatauto wel leuk maar als er steeds problemen mee zijn dan lijkt het me niet verstandig deze te monteren? Ik ben bijv. wel benieuwd of het qa power meer brengt of er voordelen aan zitten of juist nadelen?

groet Manfred
Manfred_D
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 10:45

Berichtdoor antoine » zo maart 09, 2008 9:52

Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor Manfred_D » zo maart 09, 2008 10:03

antoine schreef:ff iets gezocht voor je : http://www.cartuning-guide.com/dumpvalve.html


Dank je Antoine. Alles wat ik wou weten (behalve de kosten) staat erin vermeld :wink:
Manfred_D
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 10:45

Berichtdoor Heemgtt » zo maart 09, 2008 13:15

Ik ben nu in het bezit van een WRX 2004, ik heb hiervoor een
Gtt gehad. Ik heb op beide auto's een open dumvalve gehad.

De auto wordt er echt niet sneller van :!: . Het is puur voor het geluid
en de enorme knallen i.c.m een open uitlaat.
Ik heb motorisch nog nooit problemen gehad.

De kosten zitten tussen de 200 en 400 Euro, afhankelijk van het merk.
De montage is erg simpel en kun je makkelijk zelf.

Gr Daniel
Heemgtt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo maart 09, 2008 13:09
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor Heemgtt » zo maart 09, 2008 13:16

Ik heb wel en aantal site's waar je ze kunt bestellen.

Ik plaats ze hier maar niet i.v.m de reclame.
Laat maar weten


Gr Daniel
Heemgtt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo maart 09, 2008 13:09
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor Mark Verhoeven » zo maart 09, 2008 13:46

Reken er op dat de auto beroerder (lees: stoterig, inhouden, etc.) gaat draaien in deellast onder bepaalde omstandigheden. (bij de meeste auto's met MAF gestuurde inspuiting, wat vandaag de dag standaard is) Ook kan het brandstofverbruik er behoorlijk van omhoog gaan!

Even afhankelijk van het type auto, zou ik er NIET voor kiezen, of alleen voor bepaalde merken dv's.
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor mantaboy » zo maart 09, 2008 20:50

Ik zou er wel voor kiezen icm een remap ergens tegen de duitse grens aan... :wink: :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Heemgtt » ma maart 10, 2008 11:53

De ecutek kuur is echt super :D
Heemgtt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo maart 09, 2008 13:09
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor crx303 » ma maart 10, 2008 20:34

Heemgtt schreef:Ik ben nu in het bezit van een WRX 2004, ik heb hiervoor een
Gtt gehad. Ik heb op beide auto's een open dumvalve gehad.

De auto wordt er echt niet sneller van :!: . Het is puur voor het geluid
en de enorme knallen i.c.m een open uitlaat.
Ik heb motorisch nog nooit problemen gehad.

De kosten zitten tussen de 200 en 400 Euro, afhankelijk van het merk.
De montage is erg simpel en kun je makkelijk zelf.

Gr Daniel


En hoe zit dat dan aangesloten als je door een dumpvalve (blow off valve) knallen uit de uitlaat krijgt of dat de motor beroerd gaat lopen?

In mijn geval (Honda VTEC turbo) heb ik wel profijt van een open dumpvalve en heb ik deze problemen in het geheel niet (geen MAF maar MAP sensor). Dus zekers niet alleen voor het geluid, de turbo wordt niet afgeremd door de terugkaatsende luchtstroom.

Hier op in hakend, hoe zit dit bij een EVO? Als ik bv de auto van Leemans beluister of rallyracing WRC's, dan hoor je bij gas los een stotterend blaasgeluid, maar dit is naar mijn weten geen dumpvalve maar het ALS, anders dan het knetterende ALS geluid wat je normaal hoort. Iemand die weet wat hier voor techniek achter zit?
crx303
 
Berichten: 125
Geregistreerd: ma maart 10, 2008 19:00

Berichtdoor antoine » ma maart 10, 2008 20:45

crx303 schreef:
...............................rallyracing WRC's, dan hoor je bij gas los een stotterend blaasgeluid, maar dit is naar mijn weten geen dumpvalve maar het ALS, anders dan het knetterende ALS geluid wat je normaal hoort. Iemand die weet wat hier voor techniek achter zit?


Kom zondag naar het Eurocircuit en je kan het bekijken en luisteren natuurlijk :wink:
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor crx303 » ma maart 10, 2008 20:52

Ik ben al meerdere keren bij het EK geweest in Valkenswaard en daar viel mij het verschil op t.o.v. 'normale' rally WRC's :wink:

Ik heb ook al op het net rondgezocht maar weinig info hierover kunnen vinden...
crx303
 
Berichten: 125
Geregistreerd: ma maart 10, 2008 19:00

Berichtdoor Heemgtt » di maart 11, 2008 13:19

Mijn auto's werden echt niet sneller.

Rally is het vaak ALS en een andere wastegate.

Dan krijg je ook dat kenmerkende geluid, wat je vaak hoort.
Voor het technische verhaal moet je Mark Verhoeven benaderen.

Gr
Heemgtt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo maart 09, 2008 13:09
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor Gijs G » di maart 11, 2008 14:11

crx303 schreef:Ik ben al meerdere keren bij het EK geweest in Valkenswaard en daar viel mij het verschil op t.o.v. 'normale' rally WRC's :wink:

Ik heb ook al op het net rondgezocht maar weinig info hierover kunnen vinden...



mishcien vanwege geluidseissen, kan me herinneren dat ajren geleden toen de ele nog op valkenswaard een proef had, dat daar ook deelnemers waren die daar met andere uitlaat reden, of zonder ALS
Avatar gebruiker
Gijs G
 
Berichten: 382
Geregistreerd: zo maart 12, 2006 8:34
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor Manfred_D » di maart 11, 2008 18:58

Wie weet wat ze bedoelen met " V-Max verwijderen" ? Het betreft hier een Audi RS4 2.7 biturbo van bj. 2001

groet Manfred
Manfred_D
 
Berichten: 248
Geregistreerd: zo jan 20, 2008 10:45

Berichtdoor mantaray » di maart 11, 2008 21:25

Manfred_D schreef:Wie weet wat ze bedoelen met " V-Max verwijderen" ? Het betreft hier een Audi RS4 2.7 biturbo van bj. 2001

groet Manfred


gokje ik denk de begrenzing tot 250 per uur weg halen ???
mantaray
 
Berichten: 134
Geregistreerd: zo feb 26, 2006 18:23
Woonplaats: bergenopzoom

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron