oke, wordt wat lang, maar leesplezier gegarandeerd
Je wilt plaatjes maken. Mooi. Staat bij iedereen tegenwoordig op zijn CV omdat de toekomstige baas dan denkt dat je creatief bent terwijl de hedendaagse compactjes alleen maar point-and-shoot dingen zijn die elk gebrek aan creativiteit geheel compenseren. Gelukkig heb je al een camera waarbij je een beetje moet nadenken want dat helpt enorm. Je kunt dus al een beetje klikken en je hebt waarschijnlijk ook al een beetje gevoel voor compositie en beeld. Een compactcamera zal dan ook niet veel voor je zijn, kom je uit bij een digitale spiegelreflex (dSLR).
Dan kom je bij de grootste keuze uit die je nu moet maken. Kies je voor Ajax of PSV, voor een VW of een Opel, oftewel voor een Canon of een Nikon. De rest (lees, olympus, Sony of andere thirth-party producenten links laten liggen, kom ik zo op terug). Canon of Nikon.... Altijd lastig. Canon is de meest gebruikte, maar dat zegt niet zoveel. Nikon maakt heerlijk scherpe lenzen, maar die zijn wel heel erg duur. Persoonlijk, zou ik voor Canon gaan. Veel keuze aan camera's (van prutser tot topper), erg veel keuze aan lenzen, ook 3'th party (Sigma / Tamron) en een redelijke service...
Dan ga je kiezen uit de camera's en lenzen. Eerst je budget. 1000 euro zeg je. Mooi, kunnen we voldoende mee. Wat ga je kopen: een camera en 2 lenzen. Niet willen wisselen en toch een dSLR nemen is als een Ambi-light plasma televisie kopen terwijl je de mooie lampjes rond het scherm uit zet. Het hoort er nou eenmaal bij en je kunt het prima gebruiken. Er bestaan voldoende lenzen die van 28mm tot 200/300mm gaan maar de kwaliteit van je foto's gaan er erg op achteruit, neem maar van me aan. (vooral de scherpte en de helderheid)
Camera: 400D of de 40D. een 400D kost nieuw ongeveer een 500 euro. Kijk je bij konijnenberg (of ergens anders) op de site kom je een mooie aanbieding tegen. Een kitlens is scherp genoeg als je een stopje knijpt en bied je een mooie groothoek. De 55-200 is een mooie starters lens die je genoeg bereik geeft (immers, een 400D is een cropcamera die de 55-200mm vermenigvuldigd met 1.6 [88 - 320mm]. 50mm is je normale zicht). Een grip voor stabiliteit en een extra batterij (handig op lange dagen en in de kou)
866,= euro uitgegeven en je kunt het veld in... bijna, want er moet wat geheugen in (digitaal rolletje

). Voor een knaak koop je tegenwoordig al een gig, dus voor 33,= heb je 2 gig. kom je zeker een dag mee door.
Belangrijk: een tas. een stevige tas. Lowepro kiezen, is iets duurder dan het eigen merk van broer konijn, maar dan heb je wel wat degelijks. Een Lowepro Micro Trekker 100 kost je 60,50 en past alles mooi en netjes in.
866,= + 33,= + 60.50 = 959,50 totaal. Koop je voor die 40 euro wat kleine dingen erbij (blaasbalgje is niet nodig, je hebt die dust-shacker al) en je bent helemaal klaar.
Koop je een jaar later en wat centen rijker een 2de hands 70-200 en weer een jaar later een 17-40 en je kan niet meer stuk.
Maar dat zou ik doen....