beginnen, maar hoe?

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

beginnen, maar hoe?

Berichtdoor Njiua » ma jul 16, 2012 14:29

hallo allemaal,

ik heb sinds een redelijke tijd erg interesse in de Rally sport, nu ik ook de leeftijd krijg dat ik meer naar een eigen auto kan gaan kijken, en het dus ook mogelijk is om zelf in de rally sport mee te doen had ik een aantal vragen. Ik hoop dat jullie mij hier misschien mee zouden kunnen helpen.

ik wil graag in de rally sport mee doen, echter is het niet zo dat ik iemand in de rally sport ken. is dit een probleem?

wat is een handige auto om mee te starten dat je zowel rally kan rijden als voor persoonlijk gebruik (zit nu te denken aan een getunde Ford Focus)

als ik in de rally sport kom zou ik graag alleen willen rijden, dus eigenlijk zoek ik al een compleet team welk nog een coureur zoekt. zijn er dit soort teams?

hoe start je met rally rijden, behalve dat je een cursus kan doen.

groeten.
Njiua
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma jul 16, 2012 14:09

Berichtdoor ferry bakker » ma jul 16, 2012 14:38

Zoek even op dit Forum, dit kun je hier vinden
ferry bakker
 
Berichten: 767
Geregistreerd: ma sep 20, 2004 16:56
Woonplaats: Putten

Berichtdoor Holkers » ma jul 16, 2012 14:52

Meteen maar met de deur in huis vallen; heel veel geld hebben.

Wil je vanaf 0 beginnen, moet je naast rijbewijs en licenties een navigator hebben, een auto, een monteur (na 2 uur sturen heb jij niet meer de puf om een band te wisselen, laat staan een draagarm) en veel onderdelen. 10.000 euro is niets, is zo weg. Dan startgelden (~500 euro per wedstrijd denk ik zo?), haal en brengservice, eten, eventuele overnachting etc.

Gezien je leeftijd is het verstandiger (en goedkoper) om te beginnen met navigeren. Licentie halen, geduld hebben en met mensen gaan praten en misschien eens een keer instappen in een sprint. Ervaring opdoen en dan keuze maken wat je wil qua rijden of niet. Let wel, ook hier ben je al veel geld kwijt (licentie, overal, helm, HANS, inschrijfgelden [worden vaak door navigatoren betaald])

En met je getunede Ford Focus én rally én op de openbare weg rijden is natuurlijk een no-go. Verzekering lijkt me lastig, duur in onderhoud en het lawaai (vele rallywagens hebben geen isolatie meer) is gewoon niet te doen. Het is wel zo dat de rallywagens op de openbare weg moeten kunnen, maar dagelijks gebruik is niet te doen.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Ascona » ma jul 16, 2012 15:41

Als je met autosport wilt beginnen en dat het liefst met je dagelijkse auto, kun je beter in andere takken dan rally beginnen. Bijvoorbeeld vrijrijden op Zandvoort of slalomsport (wimedo.nl) Ga daar eens kijken of het iets voor je is. De ervaring die je daar op doet, kun je later gebruiken in de rallysport. (mocht je daar uiteindelijk naar kunnen overstappen)
Ascona
 
Berichten: 342
Geregistreerd: ma jan 21, 2002 20:09

Al het begin is moeilijk.

Berichtdoor djgando » ma jul 16, 2012 16:20

Goedemiddag naamgenoot,

als ik je een tip mag geven, zou ik eerst gaan navigeren. Op deze manier raak je bekend met de in's en outs van de sport. Dit lijkt misschien saai, maar de navigator vervuld een hele belangrijke rol. Zonder een goede navigator zal de rijder nooit 100% presteren. Aan je gegevens te zien, ben je 16 jaar oud. Ideaal, want op deze leeftijd mag je beginnen met navigeren. Je kunt dit in Nederland proberen en hier je licentie halen, maar dit kan met een daglicentie in Duitsland navigeren. Dit kan alleen bij de wedstrijden die met rallye 200 zijn aangeduid. In duitsland geld ook de leeftijdsgrens van 16 jaar, dus dit kan ideaal voor je uitpakken. Je rijd wellis waar wat minder kilometers, maar het inschrijfgeld is daar ook naar (ligt per wedstrijd tussen de 80 tot 125 euro + de 23 euro voor je daglicentie). Dit is gezien je leeftijd denk ik wat betaalbaarder dan het inschrijfgeld in Nederland. Mocht je verder nog vragen hebben mag je altijd mailen : boomans-autosport@live.nl

Succes met je speurtocht ;-)
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor henk 400rr » ma jul 16, 2012 16:54

Om een daglicentie te krijgen als navigator in Duitsland bij de rally 200 moet je wel een geldig rijbewijs van jezelf kunnen tonen.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor djgando » ma jul 16, 2012 16:57

henk 400rr schreef:Om een daglicentie te krijgen als navigator in Duitsland bij de rally 200 moet je wel een geldig rijbewijs van jezelf kunnen tonen.


Wat mij verteld is, is dat dit ook met 16 al mag. Dat was een organisator die mij dat vertelde, dus neem aan dat hij het wel bij het rechte eind heeft.
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor henk 400rr » ma jul 16, 2012 19:37

djgando schreef:
henk 400rr schreef:Om een daglicentie te krijgen als navigator in Duitsland bij de rally 200 moet je wel een geldig rijbewijs van jezelf kunnen tonen.


Wat mij verteld is, is dat dit ook met 16 al mag. Dat was een organisator die mij dat vertelde, dus neem aan dat hij het wel bij het rechte eind heeft.

Dan vraag ik me af waarom mijn navigator iedere keer zijn rijbewijs moet laten zien als hij een daglicentie aanvraagt.

Volgens mijn laatste info mag je uitsluitend meedoen als 16 jarige als je in bezit bent van een Nederlandse licentie (navigator) en toestemming hebt van de ouders.

Misschien verschilt het per organisatie, tot vorig jaar kon je de daglicentie ook gebruiken voor het gehele jaar, dat kun je nu ook vergeten.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor MartijnB » ma jul 16, 2012 23:48

Uhm.....

Een compleet team welke een rijder zomaar zoekt bestaat niet.

Hooguit kan je een 350Z huren via Bas Koeten. echter kost dat ook serieus geld.

Heb je trouwens al eens nagedacht over budgetten?

Cursus 1500 euro
Uitrusting pak helm hans etc 1500 euro
Auto kopen en ombouwen na rallyauto als je alles zelf kan ook zo minimaal 5000- 7500 euro.

Dan komen er nog de running costs transport en inschrijfgelden bij. Mag je al snel rekenen op een short rally 500-750 euro.


Niet om je af te schikken hoor.
Maar er zijn zoveel mensen die graag willen beginnen. en alleen maar denken aan het stuur in handen houden.

Helaas is dat alles behalve waar en komt er veel en veel meer bij kijken dan enkel een stuur in handen houden.
Overigens lijkt het me niet erg handig om je rallyauto ook als dagelijkse auto te gebruiken.

denk aan:

Opvallend geheel Politie. banden straat legaal Uitlaat geluid.
En last but not least.

De gemiddelde burger neemt het je niet bepaald in dank af als je dagelijsk met zo n ding over straat rijd. Het maakt herrie het valt op ook al hou ej je aan de wegenverkeerswet.

Dagelijks in een opvallende rallyauto rijden brengt de sport niet in een beter daglicht bij gemiddelde burger.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor sebas » di jul 17, 2012 11:26

Inderdaad Martijn,het kost veel geld dus je moet er goed over na denken.Gelukkig kon ik veel zelf doen aan de clio maar ben ook al rond de 6500 euro kwijt en heb nog geen wedstrijdkilometer gereden!Maar dat duurt niet lang meer :wink:

Ik zou eerst beginnen met navigeren,heb ik ook eerst 3 jaar gedaan en dan weet je de ins en outs van de sport en kom je mensen tegen die je kunnen helpen enzovoort.

Maar de meeste rijders vragen ook de inschrijving aan de navi en dat kost ook veel geld tegenwoordig.....

Maar succes!
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor official No. 27768 » di jul 17, 2012 13:35

Hier & hier staat al behoorlijk wat informatie.
Nogmaals, vooral de (start)kosten zijn aanzienlijk dus een goed financieel plan voor meerdere jaren lijkt me handig.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Jaccoooo » di jul 17, 2012 18:13

rally rijden kost veel geld, word er geschreven, en als tip word word dan gegeven dat je beter eerst kun gaan navigeren, maar dat kost ook zat, en duurt het dus nog langer voor je het budget bij elkaar hebt om zelf te gaan rijden :roll:
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor RG-Rallysport » di jul 17, 2012 19:55

Jaccoooo schreef:rally rijden kost veel geld, word er geschreven, en als tip word word dan gegeven dat je beter eerst kun gaan navigeren, maar dat kost ook zat, en duurt het dus nog langer voor je het budget bij elkaar hebt om zelf te gaan rijden :roll:


Klopt helemaal Johan !! Echter om de sport te leren kennen en contacten op te doen is het voor een 16 Jarige wel een goede opstap.
Beide optie's kosten serieus geld, en je zal voor jezelf een afweging moeten maken hierin. Iedereen kan je hierin raad geven en handreikingen voor doen maar je zal zelf de keuze moeten maken.
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor MartijnB » di jul 17, 2012 21:18

Een nog betere en vooral betaalbare optie:

Probeer te gaan sleutelen bij een team als monteur....

Zo zijn veel rijders die niet direct een groot budget hadden begonnen
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor PactorRacing » do jul 19, 2012 20:27

Tipje: sparen en dan eerst op het circuit je licentie halen en KM maken. Is relatief het goedkoopst en zeker het 'veiligst'. Is toch zonde als je centen gevonden hebt, een auto hebt gebouwd en dan bij je eerste rally een boom opzoekt. Daarbij is het denk ik (uit ervaring) de beste manier om te leren wat hard rijden (en hard remmen) is. Grindbakken op het circuit zijn vergevensgezinder dan die bomen op de landweggetjes... Begin met vrijrijden, daarna de cursus, dan meters maken (in E30-cup of SEAT's) en daarna je keuzes verder maken. Advies dat ik meer rijders (in de rally) zou geven. Succes.
Avatar gebruiker
PactorRacing
 
Berichten: 134
Geregistreerd: ma nov 03, 2008 16:52
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten