Rallyrijden vanaf je 17de?!

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rallyrijden vanaf je 17de?!

Berichtdoor TheRallyProductions » do maart 10, 2011 16:13

Ik zag net op de site van de Telegraaf staan dat je al rijlessen mag volgen als je 16,5 jaar oud bent. ( http://www.telegraaf.nl/binnenland/9231 ... .html?p=19 ) En als je 17 bent een jaar lang onder begeleiding. Kun je dan ook al vanaf je 17de meerijden in de rally (en dan niet als navigator)? Of zijn de regels daar weer anders in?
Afbeelding
www.veldhuisenmedia.nl
| Rally (For Kids) | (RC) Driften | Driftkarten | Tractorpulling |
TheRallyProductions
 
Berichten: 121
Geregistreerd: za okt 30, 2010 16:26
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Berichtdoor ijsbeer » do maart 10, 2011 16:17

Je hebt een geldig rijbewijs nodig om in de rally auto te stappen. En die heb je pas vanaf ja 18de. Daar is je antwoord al...
Navigeren daarintegen mag je al vanaf je 16de volgens mij alleen met goedkeuring van je ouders.
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor whemink » do maart 10, 2011 16:18

Nee gaat niet, want je moet 18 zijn om je rijbewijs te hebben en zonder rijbewijs geen rijderslicentie.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor ferry bakker » do maart 10, 2011 16:19

Hoe moet dat
De navigator op de achterbank en de rijder naast jou voorin :?:
of optie twee je likt een Tom Tom op het raam en navigator langs de kant toe kijken :wink:
Laatst bijgewerkt door ferry bakker op do maart 10, 2011 16:21, in totaal 2 keer bewerkt.
ferry bakker
 
Berichten: 767
Geregistreerd: ma sep 20, 2004 16:56
Woonplaats: Putten

Berichtdoor Roy S. » do maart 10, 2011 16:19

ijsbeer schreef:Je hebt een geldig rijbewijs nodig om in de rally auto te stappen. En die heb je pas vanaf ja 18de. Daar is je antwoord al...
Navigeren daarintegen mag je al vanaf je 16de volgens mij alleen met goedkeuring van je ouders.


zoals hij al aangaf mag je zeer waarschijnlijk dit jaar onder begeleiding rijden (heb je dus rijbewijs) dus als je navigator een x aantal jaar zijn rijbewijs heeft zou het in theorie mogen ... is iets voor de heren van de regelementen om hier vast op in te spelen lijkt mij ...
Avatar gebruiker
Roy S.
 
Berichten: 163
Geregistreerd: ma jul 13, 2009 11:30
Woonplaats: Zandvoort

Berichtdoor TheRallyProductions » do maart 10, 2011 16:24

oké. bedankt voor de snelle reacties.
Afbeelding
www.veldhuisenmedia.nl
| Rally (For Kids) | (RC) Driften | Driftkarten | Tractorpulling |
TheRallyProductions
 
Berichten: 121
Geregistreerd: za okt 30, 2010 16:26
Woonplaats: Kootwijkerbroek

Berichtdoor jord keuten » do maart 10, 2011 19:41

Hoe ging dat met Karl Kruuda die is toch ook 17, en ja ik weet die komt uit een ander land, maar reed wel bijna heel het JWRC
Rallyfanteam "de bende rond Venray"

Afbeelding
Avatar gebruiker
jord keuten
 
Berichten: 185
Geregistreerd: di sep 25, 2007 18:41
Woonplaats: Merselo

Berichtdoor Mazzo » do maart 10, 2011 19:58

jord keuten schreef:Hoe ging dat met Karl Kruuda die is toch ook 17, en ja ik weet die komt uit een ander land, maar reed wel bijna heel het JWRC


Zijn navigator reed op de verbindingsroutes....
Mazzo
 
Berichten: 457
Geregistreerd: vr okt 09, 2009 14:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Jan Kamphuis » do maart 10, 2011 20:35

whemink schreef:Nee gaat niet, want je moet 18 zijn om je rijbewijs te hebben en zonder rijbewijs geen rijderslicentie.


Als rijinstructeur denk ik dat ik hierop wel een antwoord kan geven. Je mag straks als 16 jarige je theorie doen Met 16,5 beginnen met lessen (volgens mij als je je theorie hebt gehaald) en vanaf je 17e verjaardag mag je afrijden. Je krijgt meteen een volwaardig rijbewijs met als enige restrictie dat je onder begeleiding moet rijden (je mag 5 begleiders hebben) tot je 18e en daarna mag je alleen. De begeleider(s) moet(en) wel aan een paar eissen voldoen. zie www.cbr.nl
Laatst bijgewerkt door Jan Kamphuis op do maart 10, 2011 20:40, in totaal 1 keer bewerkt.
Jan Kamphuis
 
Berichten: 155
Geregistreerd: za jun 03, 2006 19:56
Woonplaats: Rijssen

Berichtdoor whemink » do maart 10, 2011 20:36

Het probleem ligt waarschijnlijk ook niet bij de wedstrijden, maar bij de autosportbond die de licentie uitgeeft. De KNAF zal je geen licentie verlenen als je geen rijbewijs hebt. Kruuda heeft overigens ook een aantal rallies moeten laten schieten omdat hij daar niet mocht rijden omdat hij nog geen 18 was.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor AC » vr maart 11, 2011 16:43

Jan Kamphuis schreef:
whemink schreef:Nee gaat niet, want je moet 18 zijn om je rijbewijs te hebben en zonder rijbewijs geen rijderslicentie.

... en vanaf je 17e verjaardag mag je afrijden. Je krijgt meteen een volwaardig rijbewijs met als enige restrictie dat je onder begeleiding moet rijden (je mag 5 begleiders hebben) tot je 18e en daarna mag je alleen.

whemink schreef:...De KNAF zal je geen licentie verlenen als je geen rijbewijs hebt. ...


Hmm, als je je navigator nou 1 van die 5 begeleiders laat zijn... Weet niet of rijders licentie leeftijd gebonden is (vanaf 18). Zo niet en de KNAF springt hier niet op in, lijkt het erop dat...

Behalve dan dat ik een 17-jarige nog niet een rally-budget bijelkaar zie sprokkelen....
Afbeelding
WRC-Poule Kampioen 2010
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Berichtdoor hans van altena » vr maart 11, 2011 19:19

Zien we dan allemaal petjes ipv helmen achter het stuur 8) 8) 8) 8)
bovendien in een hoek van 30 graden naar rechts ( oren tussen de
stoelen ! ) Sparco even bellen voor nieuwe type's ! :D )P.s. voor navigator
30 graden naar links !
Bas boxen verplicht ,
ja ja , zo kunnen we nog wel even verder ; :D :D :D :D
Maar wie weet ! We wonen in Holland :shock: :shock:
hans van altena
 
Berichten: 593
Geregistreerd: vr mei 26, 2006 19:43
Woonplaats: WIJCHEN


Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron