Ja we gaan los!

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Ja we gaan los!

Berichtdoor cerpintaxt » ma sep 27, 2010 18:45

Hallo,

Mijn maatje en ik zijn sinds kort in het bezit van een scheurmonstertje
in de vorm van een Peugeot 205 Rallye met een 1.6 liter motor erin.
Die goed is voor zo'n 160 PK. Het plan is om hier mee te gaan rally rijden.
Nadat de auto hiervoor is aangepast. Maar waar vinden we de eisen waar de auto aan moet voldoen? En in welke klasse komen we te rijden?

Groet Swen
cerpintaxt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo sep 26, 2010 18:42
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor RG-Rallysport » ma sep 27, 2010 18:49

RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Broem broem » ma sep 27, 2010 18:49

Voor foto's kijk op:
www.gerbenslomp.weebly.com
Avatar gebruiker
Broem broem
 
Berichten: 911
Geregistreerd: ma sep 10, 2007 16:40
Woonplaats: Vroomshoop

Berichtdoor cerpintaxt » ma sep 27, 2010 18:51

zelfs de antwoorden zijn hier snel! bedankt!
cerpintaxt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo sep 26, 2010 18:42
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor RG-Rallysport » ma sep 27, 2010 18:52

graag gedaan, denk dat als je het andere draadje doorleest je heel veel antwoorden zal vinden
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Re: Ja we gaan los!

Berichtdoor Jaccoooo » ma sep 27, 2010 18:55

cerpintaxt schreef: een Peugeot 205 Rallye met een 1.6 liter,En in welke klasse komen we te rijden?

Groet Swen


das een goeie want een rallye is een 1.3 op carbs, de 1.6 komt waarschijnlijk uit een gti.
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor cerpintaxt » ma sep 27, 2010 18:57

Ja want in de "normale" peugeot klasse rijden ze toch of 1.3 of 1.9?
Dus we hebben eigenlijk een beetje een vreemde eend volgens mij :P
cerpintaxt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo sep 26, 2010 18:42
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor Robert_ » ma sep 27, 2010 19:01

Wat heb je er nu voor blok inliggen dan? Carbs of injectie? 1.3 Rallye komt in Nederland eigenlijk niet meer voor, op de rallypaden dan.
Laatst bijgewerkt door Robert_ op ma sep 27, 2010 19:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Afbeelding
www.robertvierhout.nl
Avatar gebruiker
Robert_
 
Berichten: 662
Geregistreerd: vr mei 18, 2007 9:30
Woonplaats: Nunspeet

Berichtdoor peugeot206GT » ma sep 27, 2010 19:01

Nee, dat heb je niet goed.
Een 205 gti is 1.6 of een 1.9
Avatar gebruiker
peugeot206GT
 
Berichten: 356
Geregistreerd: zo aug 24, 2008 12:49
Woonplaats: Hardenberg

Berichtdoor Jaccoooo » ma sep 27, 2010 19:03

de 205 cup zijn volgens mij allemaal 1.9, maar je kunt wel gewoon buiten de cup om in de klasse H10 of Y14 inschrijven als 1.6 gti, maar weet niet wat je hebt injectie of webers, en ik weet ook niet wat gehomologeerd is voor een 1.6
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Re: Ja we gaan los!

Berichtdoor MartijnB » ma sep 27, 2010 19:26

cerpintaxt schreef:Hallo,

Mijn maatje en ik zijn sinds kort in het bezit van een scheurmonstertje
in de vorm van een Peugeot 205 Rallye met een 1.6 liter motor erin.
Die goed is voor zo'n 160 PK. Het plan is om hier mee te gaan rally rijden.
Nadat de auto hiervoor is aangepast. Maar waar vinden we de eisen waar de auto aan moet voldoen? En in welke klasse komen we te rijden?

Groet Swen


succes....

Oude auto van Bjorn Semmelink zeker?
In Nederland zal je daar nooit mee mogen starten, aangezien de auto niet voldoet aan de homologatie.
Motor van een 106 met trottle body etc
Overigens ook waarschijlijk geen gehomologeerde kooi
Meende dat het een kooi is gelast door Erik Messlink dat is een autocross kooien bouwer.
En die maakt ze niet volgens de Annex J doorgaans

Enige waar je ermee kan starten is in belgie en duitsland.
Dan zal je eerst een andere auto moeten kopen om je licentie te halen en resultaten rijden om je licentie om te zetten na EU

Of je moet een Belgische licentie gaan halen
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor cerpintaxt » ma sep 27, 2010 19:36

De kooi leek mij in orde te zijn.
Maar het is idd die auto.

Maar je kan dus in geen enkele klasse mee rijden met die auto :S
op geen enkele manier?
cerpintaxt
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo sep 26, 2010 18:42
Woonplaats: Drachten

re

Berichtdoor MartijnB » ma sep 27, 2010 19:37

in Nederland niet nee
Of je moet m terug bouwen na 1300 carb blok

Maar de kooi mag je ook niet niet mee rijden is een zelfbouw kooi die volgens mijn weten niet aan de annex j voldoet

Je kan er wel mee in Belgie rijden in VAS wedstrijden.

Alleen officieel omdat te mogen moet je eerst in NL 2 sprints en dan 4 rally s rijden om uberhaubt een EU licentie te halen.
Tenzij je een belgische licentie haalt bij t VAS
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Robert_ » ma sep 27, 2010 19:42

Van certificaten voor kooien etc. heb ik geen verstand, maar als het idd de oude auto van Bjorn is, dan zal er nog wel het e.e.a. moeten gebeuren wil je daar uberhaupt mee aan de start van een rally(sprint) kunnen verschijnen.

Je zult zowiezo naar een 'standaard' blok moeten switchen wat gehomologeerd is. Maar voordat je veel moeite gaat doen zou ik eerst maar eens checken of je uberhaupt ooit aan de start kunt verschijnen met dit chassis (dakraampje?) icm de kooi.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Robert_ op ma sep 27, 2010 19:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
www.robertvierhout.nl
Avatar gebruiker
Robert_
 
Berichten: 662
Geregistreerd: vr mei 18, 2007 9:30
Woonplaats: Nunspeet

re

Berichtdoor MartijnB » ma sep 27, 2010 19:43

Je mag nog veel meer dingen terug bouwen overigens zi eik net om in NL te mogen rijden
Lexaan ramen mag niet


De homologatie van een 205 rally is met carbs dus injectie en DTA mag zoizo al niet in NL


De motorisch specs:
- 310 graden nokkenas van Kent cams met bijbehorende veren/schotels/tuimelaars en poelie
- Spaghettispruit
- 1.6 16v onderblok met 106 rallye zuigers
- Geflowde kop
- DTA E48 programmeerbaar mgmt
- 48-40 throttlebodies
- Injectoren van een 306 S16

Specs auto:
- gelaste rolkooi
- Nieuwe originele peugeot remschijven met nieuwe DS3000 blokken voorkant
- Achterkant is standaard remmerij van een 205 GTi (dus schijven)
- Instelbare remdrukverdeler in de auto
- Sparco schaalstoel (fijne ook) en 1 buizenframe kuipstoel (cheapass ding)
- AFR meter
- Fan van binnenuit aan te zetten (handmatig) maar bijna nooit nodig. Temperatuur huishouding is goed.
- Fan voor ontwaseming ook handmatig aan te zetten
- Verder compleet kaal van binnen
- OMP deep-dish stuurtje

Onderstel:
- 309 GTi16 draagarmen met zgan zwarte powerflex draagarmrubbers
- KW schroefset
- Koni geel instelbaar achterzijde
- 205 GTi achteras met 306 GTi draagarmen voor meer negatief camber
- Instelbare camberplates voorkant (staan nu maximaal negatief)
- Massieve ophanging achteras aan de koets.
- Lexaan zijramen, en achterraam. Alleen het raam achter de bestuurder is glas (en klap raam)
- Lexaan dakraampje
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron