Pagina 3 van 4

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 10:29
door Wolter
En om te beginnen schrijf je sponsor met een o op het einde en niet met een e (sponser).
Als je serieus geld wilt ontvangen van derden moet je ook serieus overkomen. Spelfouten bijvoorbeeld dragen daar niet aan bij.

Mijn ervaring: je ontvangt alleen een bijdrage van kennissen die bedrijfsmatig geld vrij kunnen maken. Lukraak onbekende bedrijven aanschrijven heeft totaal geen zin. Je moet je bedenken dat het (zeker op nationaal niveau) slechts een hobby is van iemand die met een auto rond wil crossen. Sponsoring in deze tak van sport op dit niveau is een kwestie van gunnen en niet een commercieel interessant verhaal.

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 10:37
door Armand
Ik heb ook heel wat sponsor brieven gezien, naast de spelfouten zijn het altijd dezelfde riedeltjes. Sponsor, sticker, exposure blablabla... Bij sponsoring komt een stukje marketinginzicht kijken. Wat verkoopt je sponsor, waar zit zijn doelgroep en hoe wil hij in de markt bekend staan. Doe een gedegen onderzoek naar je potientiele leads. Leg je potientiele sponsor een uitgewerkt plan voor en leg hem uit waarom het voor hem goed zou zijn om activiteiten te ontplooien in de autosport. Neem bv de kalender ter hand en plan van te voren waar je gaat rijden en zoek daar de bedrijven op. Een dagsponsor kan ook wat waard zijn.

Onderzoek dus een potientiele lead. Bv een brief naar je plaatselijke Rabobank heeft geen nut omdat die in het wielrennen zit en zich niet willen associeren met de autosport. Maar de ING bank heeft uiteindelijk toch de F1 gesponsord. Trek het nu in de extreme, maar daar heeft iemand ook een plan neergelegd, omdat hij wist dat de ING internationaal wilde gaan...

Een groenteman voorstellen dat hij meer kroppen sla gaat verkopen met een sticker op de auto is natuurlijk bullsh.., maar wanneer je diezelfde groenteman een voorstel doet om een keer al zijn bestellingen weg te brengen met jouw rallyauto, geef je aan dat je weet wat zijn handel is, is het voor hem een leuke reclamestunt en snijd het mes aan twee kanten.... en dat is de bedoeling...

En ja, die mannen uit Friesland die ken ik wel (doe mij de Friese meiden maar ;)

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 14:55
door rallysport friesland
kijk eindelijk een antwoord wat hout zaagt.

wat ik bedoel met de groenteboer en z,n kroppe sla is dat de locale groenteboer er weinig aan zal hebben ,als je zo als wij, in Friesland woont en zijn reclame op de auto heb staan rond rijdt in bv Brabant. Hij verkoopt er echt niet meer om.En of z,n naam daar bekent wordt zal hem denk ik ook wel een worst zijn.

Je kunt beter DENK IK een bedrijf aan spreken wat meer budget heeft en meer ziet in sponsering.
Je zult wel 1000 maal horen dat ze je gaan ondersteunen en aan het eind hou je er misschien 1 over.

Sander

Sponsoring

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 15:20
door B Prins
Denk ook eens aan bedrijven die opndersteunen in de vorm van materiaal of werkzaamheden. Kostprijs materiaal is eenvoudiger weg te schrijven dan contanten. Denk hierbij aan de straler die je subframe straalt en conserveert, of een las en plaatwerker die je carroserie in orde maakt en de verhuurder waar je mogelijk een trailer en een compressor van leent.

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 15:26
door RobinV-Rally
Totaal ander voorbeeld. Voor de introductie van mijn studie hadden we ook enkele pensioentoezeggingen (hiervan zijn er maar 5 die uiteindelijk echt JA zeiden). Die uiteindelijk NEE hadden gezegd, gaven als reden liever goederen te sponsoren dan geld, aangezien dat belastingtechnisch voordeliger is en zij dan de controle hebben over waar het aan uitgegeven word. Ik weet niet hoe het zit met sport-sponsoren, maar dat lijkt mij hetzelfde verhaal.

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 15:32
door Armand
Hij verkoopt er echt niet meer om.
Direct niet, indirect wel.
Als jouw groenteboer zijn sponsoractiviteiten meeneemt in zijn externe uitingen, kan dat een uitwerking hebben in zijn klantenkring.

Doe bij jezelf maar eens een test. Kijk naar bedrijven om je heen, kijk wat ze sponsoren en wat voor gevoel je er bij krijgt. Mooiste voorbeeld is Red Bull en Monster. Feit dat ze een marktaandeel hebben heeft ook te maken met wat voor sporten ze ondersteunen. Mensen zoeken een identificatie bij een merk of bedrijf. Niet dat iedereen aan een vleugel uit een vliegtuig springt, maar iedereen vind het wel spannend. Reclame en marketing is ook meer psychologie eigenlijk....

Sponsoring

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 15:45
door B Prins
Armand,

Ik ben het helemaal eens met je uiteenzetting ....... denk alleen dat het in dit topic van een beginnende rally rijder een utopie is. Dergelijke sponsor campagnes zullen niet door een amateur rallyteam van de grond gekregen worden.

Heb ooit een sponsor budget van € 5.000 bij elkaar gekregen met pjin en moeite in een economisch klimaat die wat beter was dan nu. Wel mooi ons motorblok mee gefinancierd.

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 17:55
door Dennis014
Ik denk dat armand zeker dingen zegt die hout snijden. Moet ook toegeven dat hij met leuke creatieve oplossingen komt. Nou denk ik niet dat een bedrijf zit te wachten op brieven van het halve startveld omdat er in zijn plaats een rally plaats vind maar het principe is niet verkeerd natuurlijk.
Het is vooral belangrijk om aan te sluiten bij de wensen van de sponsor. Het klinkt misschien mooi om een leuk plan neer te leggen, bijv. het voorbeeld van de groenteboer en het bezorgen in de rallyauto, maar de vraag is natuurlijk ziet die groenteboer dat zitten.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je persoonlijk contact opneemt om te kijken of men interesse heeft om een keer een gesprek aan te gaan over sponsoring. Een brief schrijven is toch altijd makkelijker af wijzen. En het is dan vooral belangrijk om samen met de (mogelijke)sponsor een plan op te stellen waar jullie beide wat aan hebben. Ga eens overleggen wat zij graag zouden zien en waar zij belang aan hechten.
Uiteindelijk moet het een stukje maatwerk zijn lijkt mij. Benadruk de voordelen en bied de sponsor iets waar zij zelf ook in geïntereseerd zijn door dit samen met de sponsor te bedenken.
Laten bezorgen in een rally auto kan bijvoorbeeld voor de ene sponsor echt heel interessant zijn terwijl de ander er meer in ziet om zijn vaste klanten kans te laten maken op een rondje/verzorgt arrangement in een rally-auto....lijkt mij vooral belangrijk om je daar ook aan aan te passen.

Nou heb ik hier eerlijk gezegd nul ervaring in, maar ik denk dat dit toch geen rare gedachte is.

BerichtGeplaatst: ma sep 13, 2010 19:48
door leor888
alleen nog maar nieuwe, geen 2e hands meer te krijgen op marktplaats

Afbeelding

BerichtGeplaatst: di sep 14, 2010 12:24
door Marcel Hesselink
Als je net begint met rallyrijden, denk ik dat je het van wat bekenden met een bedrijf(je) moet hebben. Ze moeten je wat gunnen.
In principe kom je gewoon om geld vragen en de meesten zitten daar eigenlijk niet op te wachten.
Zelf heb ik een site laten maken, waar ik kort wat over me zelf vertel, sponsoren vermeld met een link naar hun site, zodat je toch wat reclame voor hun maakt. Ook worden hier foto's/filmpjes op gezet.
Zo kun je iets laten zien. Kijk maar eens op www.rallymax.eu

BerichtGeplaatst: di sep 14, 2010 13:41
door official No. 27768
Kan een bedrijf de sponsoring ook niet heel gunstig in de boeken wegzetten (belasting aftrekbaar o.i.d.)? Ik ben geen accountant maar dacht dat zoiets toch op een manier kon :?:

Ook kan je de sponsor misschien stimuleren door het aan een "VIP" dag tijdens een rally of test te koppelen. Mee kijken / rijden, catering enz enz.

Iets bijzonders met de auto doen (kleurstelling, details, bijzonder type) wil ook nog wel helpen denk ik.

BerichtGeplaatst: di sep 14, 2010 14:28
door Rutge®
official No. 27768 schreef:Kan een bedrijf de sponsoring ook niet heel gunstig in de boeken wegzetten (belasting aftrekbaar o.i.d.)? Ik ben geen accountant maar dacht dat zoiets toch op een manier kon :?:
.


Achter rallyteams zitten vaak stichtingen die wel of niet BTW plichtig zijn.
Vanuit deze stichting kan gewoon een factuur gemaakt worden waarop de BTW vermeldt staat.. dus het is mogelijk :wink:

Niet dat het daarom zoveel aantrekkelijker wordt om een geldbedrag doneren. Het is erg lastig om geldschieters te vinden.

Gewoon kennissen met bedrijven langs en hopen op een beetje steun.

Heel veel teams vergeten dat een rallyauto opzich al een hele attractie is, die goed te gebruiken is bij opendagen en dergelijke..

Wil het publiek met de auto op de foto? Dat kan! Tegen betaling :lol:

BerichtGeplaatst: zo sep 19, 2010 20:04
door Armand
andere sport en een different league, maar zet mijn verhaal wat kracht bij.

http://www.dumpert.nl/mediabase/1118581 ... _taxi.html

BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2010 12:38
door Jaccoooo
maar dan liever op een verlaten bouw/industrieterrein wat mensen misselijk maken dan midden door de stad (this is not America)

BerichtGeplaatst: ma sep 20, 2010 17:40
door YLLAR
Bij Red Bull hadden ze de films van Taxi driver gezien, met zo'n 406 door Parijs scheuren :lol: