205 gekocht, strippen begonnen... en nu?! :D

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo sep 15, 2010 13:55

Bedoel je die van Martijn? Dat is geen oude van mij, ik heb die carrosserie gemaakt maar er nooit mee gereden. Het is heel simpel, gaten in de zijkanten boren, een pijp er in , binnen en buiten vastlassen en dan aan de buitenkant (en eventueel de binnenkant) een plaat eroverheen die je strak maakt met de carrosserie.


Ah, precies zoals ik al dacht willem, gaan we vanavond is kijken of we daar een begin aan kunnen maken... :)


Heb er eventueel een 205-je kant en klaar te koop! Heeft nog gereden in Hardenberg 2010 en is quea prijs altijd goedkoper dan zelf te bouwen.
Reed in Hardenberg met een 105 pk uitvoering (dus niet met een 130 pk d6b) en is ook daarmee goed snel.


Goedkoper, maar het leek me ook wel zo handig eens een keer een 205je uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet te hebben. ;) Maareuh, puur uit nieuwsgierigheid wil ik sowieso graag een PB met wat gegevens en de vraagprijs. Je weet nooit waar het goed voor is he!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor rutger205 » wo sep 15, 2010 19:14

Rutger-Jan Hesselink
tel: 06-26944507

Voor info/prijs bellen.
rutger205
 
Berichten: 97
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 22:35

Dag 5 en 6

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo sep 15, 2010 22:08

Zo, weer 2 avonden klussen achter de rug. Zie hier het resultaat (alles wat er voor staat hebben we er af geklust.

Afbeelding

Het is inmiddels wel duidelijk dat ondanks al het gelabel ik waarschijnlijk toch een kabelboom van de sloop ofzo ga halen (tips!). De vorige eigenaar heeft nogal wat geklust en verbouwt, dus overal rare verbinden, doodlopende kabels en doorverbonden stukken waar stekkers horen.

Verder ging het wel lekker, het enige wat nog dwars zit zijn de schilden aan de zijkant. Daar zit toch nogal wat meer kit dan gedacht en ze zijn er vrijwel onmogelijk af te halen zonder beschadigen. Iemand hier een goed plan van aanpak voor?

Volgende week eindelijk de motor echt losmaken en er uit halen, dan kunnen we ook alles wat er omheen zit weghalen. De week daar op even langs bij VA-motorsport om te praten over de kooi. Ik wil daar toch in ieder geval eens even praten en de mogelijkheden bekijken voor ik een kooi koop/ergens anders laat bouwen. Dit betekend overigens niet dat ik niet alsnog geïnteresseerd ben in meer info over de kooi van Willem en evt. andere kooien die beschikbaar zijn of mensen kunnen bouwen. Hoe meer vergelijkingsmateriaal hoe beter de uiteindelijke keuze, hopelijk!

Nogmaals dank allen voor de tips en trucs!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

re

Berichtdoor MartijnB » wo sep 15, 2010 22:32

vooralsnog moet je een L jetronic draadboom hebben met 2 rijige ecu.
Ik heb nog wel een aantal in nette staat liggen eventueel


Zie btw je pm s over de buizen in de dorpels voor de bokken

Je kan voor de kooi ook eens MTM Anton Moree benaderen de meeste cup auto s hebben een MTM kooi namelijk
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo sep 15, 2010 22:43

PM heb ik gezien. Morgen op aanraden van Boudewijn eens navragen bij de KNAF of dat wel mag.

Ik zal eens vragen bij Moree, maar mijn voorkeur gaat natuurlijk wel uit naar een bedrijf op letterlijk een steenworp afstand bij ons op het industrieterrein. Kan dan met de heftruck op en neer als het moet!

Ik heb nu ook 3 rijige ECU, dus ik ben sowieso geinteresseerd (ook in een correcte ECU dus.. :))! PM of mail op mijn voornaam en achternaam achter elkaar (dus zonder van der) @gmail.com
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor whemink » do sep 16, 2010 6:50

Rowel.VDZt schreef:Morgen op aanraden van Boudewijn eens navragen bij de KNAF of dat wel mag


Waarom zou dat niet mogen? Zie jij nog veel nieuwe groep N auto's die dat niet hebben? Zie annex J, Art. 254 - BIJZONDER REGLEMENT PRODUCTIEWAGENS (Groep N) artikel 6.10)
De krikpunten mogen worden versterkt, worden verplaatst en in aantal
worden gewijzigd.

Als je een offerte voor een kooi laat maken laat de bouwer dan meteen de krikpunten meenemen, evenals de bevestigingspunten voor de stoelframes en wat je verder aan laswerk hebt. Zeker als je zelf geen goede lasser/metaalbewerker bent. Vergeet ook niet de steunen die je in de krikpunten wilt plaatsen.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor Rowel.VDZt » do sep 16, 2010 8:10

Hmm, die regel lijkt inderdaad duidelijk. Voor de zekerheid en veiligheid heb ik het toch maar even bij Theo gevraagd, hier nieuws zodra ik definitief uitsluitsel heb.

En qua lassen/metaalbewerken, ik ga sowieso bij de kooibouwer vragen wat het kost om dat mee te nemen. En ook al ben zelf niet echt de pro, we hebben wel een metaalbewerkingsbedrijf. De meeste dingen kunnen we dus gewoon hier in de werkplaats doen en ik heb mensen die de hele dag weinig anders doen dan lassen die me graag een middag of wat willen helpen. Die gaten in de kokers zijn dus geen groot probleem, en voor het doorlassen moet ik vooral weten wat wel en niet. (vraag ik ook direct bij VA-motorsport!)

En anders nog mensen met tips om de zijschilden voor te verwijderen? Of is dit echt puur een kwestie van blijven krabben, peuteren en trekken tot alle kit eindelijk loslaat!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor whemink » do sep 16, 2010 8:15

Rowel.VDZt schreef:En anders nog mensen met tips om de zijschilden voor te verwijderen? Of is dit echt puur een kwestie van blijven krabben, peuteren en trekken tot alle kit eindelijk loslaat!


Dat is nog niets vergeleken met de kit die je straks tegenkomt als je de carrosserie kaal gaat maken!!
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Gaten in kokers voor steunen "krikpunten"

Berichtdoor Rowel.VDZt » do sep 16, 2010 9:57

Het antwoord van Theo was erg duidelijk. Gaten in de kokers voor steunen zijn in groep-N geen probleem. Echter staat in het cup-reglement dat wat daar in niet is beschreven ook niet is toegestaan, en er staat niets expliciet in over die steunpunten. Dus zoals Theo het zegt zijn die steunpunten "volgens de letter van de wet (van de cup)" niet toegestaan, echter is er vanuit de KNAF geen enkel probleem dit wel toe te laten. Gezien dit dus iets is wat volledig onder het bestuur van de cup valt is het nu even afwachten. Gaan ze in het reglement vernoemen dat de gaten in de kokers voor de steunen mogen, of blijft het zoals het is en is het dus, binnen de cup, niet toegestaan om die steunen te hebben.

Enneuh, aan de binnenkant was al wat kit verwijderd door de vorige eigenaar. Voordeel van de rest van de carrosserie is dat ik daar (bijna) overal wat makkelijker bij kan en met een plamuurmesje aan de slag kan. Bij die schilden heb ik steeds het gevoel dat ik ze dubbel ga vouwen als ik kracht zet en kan geen gaatjes meer vinden waar ik nog meer kit kan verwijderen. Alleen aan de kant van de deur hebben ze nu wat speling, maar aan de voorkant zit het muuuurvast. :)
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor mantaboy » do sep 16, 2010 10:29

Ik heb die spatborden vaak genoeg kapot getrokken omdat het inderdaad soms geen doen is met die kit. Wat wel eens gelukt is, warm maken met een verfafbrander totdat er meer rek op de kit komt komt. Met een goed plamuurmes en soms stanleymes kan je dan de kit verder los maken.

Van 50 euro voor een spatbord nam ik die moeite niet, ik plaatste gewoon nieuwe.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

re

Berichtdoor MartijnB » do sep 16, 2010 10:44

nog een tip van Flip:

Breng de achteras een keer langs
205 achterassen zijn in de loop der jaren allemaal gaar de lagers in de hoofdbuis zijn meestal zoiezo verrot en de pennen van de draagarmen vaak ook, komt meestal door verkeerd verlagen

Er komt dan zoveel speling op de draagarmen dat de achterkant in een bocht een eigen leven gaat lijden, niet handig tijdens rally gebruik

Revisie is in veel gevallen mogelijk
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Berichtdoor Rowel.VDZt » vr sep 17, 2010 10:02

Nou, dan ga ik met de verfafbrander nog maar us een poging wagen op de spatborden. We zullen zien of er nieuwe op gaan moeten.. :D

Enneuh, die achteras. Wanneer mag ik langs komen Martijn? Stuur maar een PB met meer info over het hoe en wat (en evt. onkosten). Daarnaast blijf ik natuurlijk geinteresseerd in een goede kabelboom, want die huidige is echt behoorlijk verrot zo ver ik kan zien.. :(

In ieder geval allemaal veel plezier dit weekend! Ik ga er helaas niet bij kunnen zijn vanwege familiaire en vaderlijke verplichtingen, maar dit ga ik zeker nog inhalen! Ook de rest van mijn team kan vanwege werk, beunen en verplichtingen in het lokale Jongerencentrum dit weekend helaas niet. In ieder geval bedankt voor de uitnodigingen en we komen binnenkort weer een keer langs om jullie in actie te zien!
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

Berichtdoor Amazone » vr sep 17, 2010 19:32

Rowel.VDZt schreef:Nou, dan ga ik met de verfafbrander nog maar us een poging wagen op de spatborden. We zullen zien of er nieuwe op gaan moeten.. :D

Enneuh, die achteras. Wanneer mag ik langs komen Martijn? Stuur maar een PB met meer info over het hoe en wat (en evt. onkosten). Daarnaast blijf ik natuurlijk geinteresseerd in een goede kabelboom, want die huidige is echt behoorlijk verrot zo ver ik kan zien.. :(


En geloof me, dit is nog maar het begin... ;-)
Amazone
 
Berichten: 730
Geregistreerd: do aug 25, 2005 16:36
Woonplaats: Hollandsche Rading

re

Berichtdoor MartijnB » vr sep 17, 2010 23:55

Rowel.VDZt schreef:Nou, dan ga ik met de verfafbrander nog maar us een poging wagen op de spatborden. We zullen zien of er nieuwe op gaan moeten.. :D

Enneuh, die achteras. Wanneer mag ik langs komen Martijn? Stuur maar een PB met meer info over het hoe en wat (en evt. onkosten). Daarnaast blijf ik natuurlijk geinteresseerd in een goede kabelboom, want die huidige is echt behoorlijk verrot zo ver ik kan zien.. :(

In ieder geval allemaal veel plezier dit weekend! Ik ga er helaas niet bij kunnen zijn vanwege familiaire en vaderlijke verplichtingen, maar dit ga ik zeker nog inhalen! Ook de rest van mijn team kan vanwege werk, beunen en verplichtingen in het lokale Jongerencentrum dit weekend helaas niet. In ieder geval bedankt voor de uitnodigingen en we komen binnenkort weer een keer langs om jullie in actie te zien!



Maakt me niet zo erg veel uit ben er eigenlijk elke avond wel
Alleen komende vrijdag en het weekend niet dan rijden we de Hemicuda rally in Belgie
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Motor weg!

Berichtdoor Rowel.VDZt » wo sep 29, 2010 23:06

Zo, na een weekje door omstandigheden niet te hebben kunnen werken hebben we gister en vandaag weer flink wat gedaan. Brandstoftank is er onderuit zodat we de oude leidingen goed weg kunnen halen. Kabelboom is een heel eind los en... de motor is er uit! Was wel even pielen om alles los te krijgen en de conclusie is dat ik echt gewoon een nieuwe boom moet regelen. Zelf niet hoeven knippen, maar er is in het verleden behoorlijk wat knip en plakwerk gedaan waarmee ik zeer zeker niet mee wil gaan rijden. Dusseuh, Martijn, toevallig zaterdag tijd dat ik ff langs kom? Evt. kan ik m'n achteras meteen meenemen, kun je er eens naar kijken wat nodig is... :)

Ow, en mijn auto staat nu in z'n permanente huisje. De inrichting laat nog wel wat te wensen over, maar dat gaat geregeld worden.

En dan hier wat nieuwe foto's:

Auto in z'n nieuwe huis! :D
Afbeelding
Afbeelding

En de motor er uit.
Afbeelding
Afbeelding

En jah, 5 mensen waarvan er constant 2 de motor er uit moeten kijken omdat er simpelweg niet meer ruimte (of verder alleen rotklussen ;)) zijn. Maarjah, beter iedereen enthousiast en betrokken dan er alleen voor staan! Ik heb wel van een van mijn monteurs die zich al gevrijwilligd had om de kit uit de auto te gaan verwijderen (met geen al te lieve termen richting de Franse bouwers) vernomen dat dit echt een helse klus is. Gezien dit toch snel geklaard zal moeten worden hoop ik nu meer dan ooit op meer tips hoe dit aan te pakken dan "warm maken en volhouden!". :) Vooral fijn om te weten, hoe ver moeten we gaan voor we met een lamellenschijfje beginnen zonder dat deze in no-time dichtgeplakt zit met die zooi?

Alvast weer allemaal heel erg bedankt voor de hulp en interesse! Enneuh Martijn, zaterdag dus toevallig tijd? :D
Rowel.VDZt
 
Berichten: 110
Geregistreerd: di sep 07, 2010 22:28
Woonplaats: Sint Oedenrode

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten