Pagina 1 van 3

Beginnen met rally

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 18:47
door muisje
ik zou graag willen beginnen met rallyrijden, dus ik heb een auto nodig.
ik heb hier nog een volvo 240 turbo staan die ik daar voor wil gebruiken, is dat verstandig?

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 18:58
door RG-Rallysport
Nee daar mag je als nieuwe licentiehouder ( sprinter ) pas mee rijden na twee resultaten lees klasseringen van sprintwedstrijden.

Een en ander wel afhankelijk of je hem als grA of gr N opbouwt voor grA geld het bovenstaande namenlijk .

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 19:13
door pascal rally
ik zou lekker eerst een klein rally bakkie kopen(205 , micra) en dan rustig je 240 bouwen
maar dat bouwen kost genoeg dus heb geduld en spaar :wink:

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 20:59
door ijsbeer
Of je begint met een groep N (standaard) Opel Astra. Gaat iets harder dan een 205 en is redelijk goedkoop.
We hebben er één in de aanbieding. :D

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 21:45
door Jaccoooo
die jonge begint over een 240 turbo, en jullie willen hem een voorwielaandrijver aanpraten :?
en de volvo is een Y16 daar mag je toch wel mee starten als beginner.
of het verstandig is,het sowieso niet verstandig om te gaan rallyrijden :wink:
dat ding lekker low budget opbouwen, en lekker een paar jaartjes proberen hoe het gaat, en als het bevalt en goed gaat kun je hem altijd nog upgraden, zo heb ik het ook gedaan met mijn Ascona

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 21:59
door ijsbeer
Daar heb je wel een punt Johan ;)

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 22:17
door Berto
Als je net begint zou ik adviseren eerst een auto te huren voor een paar wedstrijden.
Een 205 of een volvo (original cup) zijn voor relatief weinig te huur.

Als het je dan nog steeds leuk lijkt kun je alsnog een hoop tijd en geld investeren in het opbouwen van een auto.
Al denk ik dat je, als je 1 keer gereden hebt, niet meer van het virus af komt :lol: :wink:

BerichtGeplaatst: do jun 24, 2010 23:23
door Franky
ijsbeer schreef:Of je begint met een groep N (standaard) Opel Astra. Gaat iets harder dan een 205 en is redelijk goedkoop.
We hebben er één in de aanbieding. :D


Standaard groep N astra is niet of nauwelijks sneller dan een huidige 205cup auto. bekijk de resultaten maar eens goed. Niet te vergelijken met de groep A´s die er wel voor rijden. Of doen de voorste rijders zoveel meer hun best? :)

Astra heeft wel iets meer vermogen maar ook meer gewicht.
Astra kun je verder doorontwikkelen maar dat kost ook weer genoeg geld.

Voor de vrager is het handiger om eens een auto te huren.
Whatever welke maakt niet zoveel uit. Colt, 205, Astra, Micra, Kalos, volvo, 325i, wrc.
Eerste keer is al een ervaring op zich in whatever welke auto dan ook.

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 6:39
door ikkuh_18
205je is wel leuk om mee te beginnen...
zijn goedkope auto's ook om te rijden.
Wesley Scheepens heeft er nog een te koop staan (5500euro).
incl een berg reserve onderdelen.

WRC huren zal er niet in zitten frank...moet je rally licentie voor hebben :wink:

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 7:38
door ijsbeer
Franky schreef:Niet te vergelijken met de groep A´s die er wel voor rijden. Of doen de voorste rijders zoveel meer hun best? :)



Nee, absoluut niet te vergelijken met een groep A Frank. Neem nou groep A van Eep. Die heeft al zoveel pk's en koppel meer. En grotere remmen. Daarmee alleen pak je al zoveel tijd. ;)

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 8:18
door muisje
Jaccoooo schreef:die jonge begint over een 240 turbo, en jullie willen hem een voorwielaandrijver aanpraten :?
en de volvo is een Y16 daar mag je toch wel mee starten als beginner.
of het verstandig is,het sowieso niet verstandig om te gaan rallyrijden :wink:
dat ding lekker low budget opbouwen, en lekker een paar jaartjes proberen hoe het gaat, en als het bevalt en goed gaat kun je hem altijd nog upgraden, zo heb ik het ook gedaan met mijn Ascona


Okee, als ik dit zo lees mag je in y16 wel starten, is dit ook zo als hij groep A gebouwd is?

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 9:40
door ikkuh_18
Zolang hij nu binnen de Y16 valt mag je er gewoon mee starten ook al was het groep A.

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 9:54
door Götz
tipje...... en ik spreek uit ervaring.

Begin niet direct met een auto met (te)veel vermogen. Mijn eerste auto was een Sierra Cosworth (2wd, zo'n vleugel model) met ruim 300pk. Dat ding ging er dus met mij vandoor. Gevolg was een erge klapper in B'veld...... :cry:

Een auto uit een van de cups is veel interessanter. Je leert het spelletje en hebt meteen onderlinge strijd en ook een redelijk kostenplaatje. Daarna de overstap naar een snellere wagen is geen enkel probleem :lol:

Suc6 met het maken van de juiste keuze

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 10:14
door whemink
Een 240 turbo kun je niet groep A maken, simpelweg omdat hij (niet meer) in groep A (en/of N) gehomolgeerd is. Daarnaast is het niet eenvoudig om een turbo auto als eerste project om te bouwen. Je zult een turborestrictor in moeten bouwen en om dan de motor weer goed aan het lopen te krijgen is er nogal wat nodig (denk aan brandstofdrukregeling, injectoren, motormanagement) en dat zal ej vrijwel zeker veel leergeld gaan kosten. Ik zou zeggen, begin met het kopen van je uitrusting, volg een rallycursus met een simpele auto, eventueel de 240 (want heb je geen rallyauto voor nodig), en doe examen. Als je dan je licentie hebt ben je al weer een paar duizend euro armer en weet je of het je wat lijkt. Dan zou je wat kunnen gaan navigeren om ervaring op te doen. In d etussentijd kun je een goede overweging maken wat een geschikte auto voor je is (zie het verhaal van Gotz), heb je contacten en ook wat meer inzicht in budgetten. Hoeveel aspiranten zie je niet gaandeweg afhaken als de werkelijke kosten boven komen drijven? Schat dta op minstens 80 procent....

BerichtGeplaatst: vr jun 25, 2010 10:40
door ZZR Fan
Gewoon een vraag als belangstellende: Stel ik huur een 205 voor bijvoorbeeld de Vechtdalrally. Een sprint voor 1 dag, hoeveel ben je dan ongeveer kwijt? Aan de ruime kant gemeten.