Beginnen met rally

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Beginnen met rally

Berichtdoor muisje » do jun 24, 2010 18:47

ik zou graag willen beginnen met rallyrijden, dus ik heb een auto nodig.
ik heb hier nog een volvo 240 turbo staan die ik daar voor wil gebruiken, is dat verstandig?
muisje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do jun 24, 2010 18:24
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor RG-Rallysport » do jun 24, 2010 18:58

Nee daar mag je als nieuwe licentiehouder ( sprinter ) pas mee rijden na twee resultaten lees klasseringen van sprintwedstrijden.

Een en ander wel afhankelijk of je hem als grA of gr N opbouwt voor grA geld het bovenstaande namenlijk .
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor pascal rally » do jun 24, 2010 19:13

ik zou lekker eerst een klein rally bakkie kopen(205 , micra) en dan rustig je 240 bouwen
maar dat bouwen kost genoeg dus heb geduld en spaar :wink:
pascal rally
 
Berichten: 20
Geregistreerd: do sep 25, 2008 18:30
Woonplaats: maartensdijk

Berichtdoor ijsbeer » do jun 24, 2010 20:59

Of je begint met een groep N (standaard) Opel Astra. Gaat iets harder dan een 205 en is redelijk goedkoop.
We hebben er één in de aanbieding. :D
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor Jaccoooo » do jun 24, 2010 21:45

die jonge begint over een 240 turbo, en jullie willen hem een voorwielaandrijver aanpraten :?
en de volvo is een Y16 daar mag je toch wel mee starten als beginner.
of het verstandig is,het sowieso niet verstandig om te gaan rallyrijden :wink:
dat ding lekker low budget opbouwen, en lekker een paar jaartjes proberen hoe het gaat, en als het bevalt en goed gaat kun je hem altijd nog upgraden, zo heb ik het ook gedaan met mijn Ascona
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor ijsbeer » do jun 24, 2010 21:59

Daar heb je wel een punt Johan ;)
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor Berto » do jun 24, 2010 22:17

Als je net begint zou ik adviseren eerst een auto te huren voor een paar wedstrijden.
Een 205 of een volvo (original cup) zijn voor relatief weinig te huur.

Als het je dan nog steeds leuk lijkt kun je alsnog een hoop tijd en geld investeren in het opbouwen van een auto.
Al denk ik dat je, als je 1 keer gereden hebt, niet meer van het virus af komt :lol: :wink:
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Franky » do jun 24, 2010 23:23

ijsbeer schreef:Of je begint met een groep N (standaard) Opel Astra. Gaat iets harder dan een 205 en is redelijk goedkoop.
We hebben er één in de aanbieding. :D


Standaard groep N astra is niet of nauwelijks sneller dan een huidige 205cup auto. bekijk de resultaten maar eens goed. Niet te vergelijken met de groep A´s die er wel voor rijden. Of doen de voorste rijders zoveel meer hun best? :)

Astra heeft wel iets meer vermogen maar ook meer gewicht.
Astra kun je verder doorontwikkelen maar dat kost ook weer genoeg geld.

Voor de vrager is het handiger om eens een auto te huren.
Whatever welke maakt niet zoveel uit. Colt, 205, Astra, Micra, Kalos, volvo, 325i, wrc.
Eerste keer is al een ervaring op zich in whatever welke auto dan ook.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor ikkuh_18 » vr jun 25, 2010 6:39

205je is wel leuk om mee te beginnen...
zijn goedkope auto's ook om te rijden.
Wesley Scheepens heeft er nog een te koop staan (5500euro).
incl een berg reserve onderdelen.

WRC huren zal er niet in zitten frank...moet je rally licentie voor hebben :wink:
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor ijsbeer » vr jun 25, 2010 7:38

Franky schreef:Niet te vergelijken met de groep A´s die er wel voor rijden. Of doen de voorste rijders zoveel meer hun best? :)



Nee, absoluut niet te vergelijken met een groep A Frank. Neem nou groep A van Eep. Die heeft al zoveel pk's en koppel meer. En grotere remmen. Daarmee alleen pak je al zoveel tijd. ;)
Avatar gebruiker
ijsbeer
 
Berichten: 1162
Geregistreerd: za nov 19, 2005 12:45
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor muisje » vr jun 25, 2010 8:18

Jaccoooo schreef:die jonge begint over een 240 turbo, en jullie willen hem een voorwielaandrijver aanpraten :?
en de volvo is een Y16 daar mag je toch wel mee starten als beginner.
of het verstandig is,het sowieso niet verstandig om te gaan rallyrijden :wink:
dat ding lekker low budget opbouwen, en lekker een paar jaartjes proberen hoe het gaat, en als het bevalt en goed gaat kun je hem altijd nog upgraden, zo heb ik het ook gedaan met mijn Ascona


Okee, als ik dit zo lees mag je in y16 wel starten, is dit ook zo als hij groep A gebouwd is?
muisje
 
Berichten: 2
Geregistreerd: do jun 24, 2010 18:24
Woonplaats: Overijssel

Berichtdoor ikkuh_18 » vr jun 25, 2010 9:40

Zolang hij nu binnen de Y16 valt mag je er gewoon mee starten ook al was het groep A.
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Götz » vr jun 25, 2010 9:54

tipje...... en ik spreek uit ervaring.

Begin niet direct met een auto met (te)veel vermogen. Mijn eerste auto was een Sierra Cosworth (2wd, zo'n vleugel model) met ruim 300pk. Dat ding ging er dus met mij vandoor. Gevolg was een erge klapper in B'veld...... :cry:

Een auto uit een van de cups is veel interessanter. Je leert het spelletje en hebt meteen onderlinge strijd en ook een redelijk kostenplaatje. Daarna de overstap naar een snellere wagen is geen enkel probleem :lol:

Suc6 met het maken van de juiste keuze
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor whemink » vr jun 25, 2010 10:14

Een 240 turbo kun je niet groep A maken, simpelweg omdat hij (niet meer) in groep A (en/of N) gehomolgeerd is. Daarnaast is het niet eenvoudig om een turbo auto als eerste project om te bouwen. Je zult een turborestrictor in moeten bouwen en om dan de motor weer goed aan het lopen te krijgen is er nogal wat nodig (denk aan brandstofdrukregeling, injectoren, motormanagement) en dat zal ej vrijwel zeker veel leergeld gaan kosten. Ik zou zeggen, begin met het kopen van je uitrusting, volg een rallycursus met een simpele auto, eventueel de 240 (want heb je geen rallyauto voor nodig), en doe examen. Als je dan je licentie hebt ben je al weer een paar duizend euro armer en weet je of het je wat lijkt. Dan zou je wat kunnen gaan navigeren om ervaring op te doen. In d etussentijd kun je een goede overweging maken wat een geschikte auto voor je is (zie het verhaal van Gotz), heb je contacten en ook wat meer inzicht in budgetten. Hoeveel aspiranten zie je niet gaandeweg afhaken als de werkelijke kosten boven komen drijven? Schat dta op minstens 80 procent....
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor ZZR Fan » vr jun 25, 2010 10:40

Gewoon een vraag als belangstellende: Stel ik huur een 205 voor bijvoorbeeld de Vechtdalrally. Een sprint voor 1 dag, hoeveel ben je dan ongeveer kwijt? Aan de ruime kant gemeten.
Afbeelding
ZZR Fan
 
Berichten: 1348
Geregistreerd: ma maart 06, 2006 19:20
Woonplaats: IJsselmuiden

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron