stichting

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Wolter » vr okt 13, 2006 17:53

antoine schreef:Steven je bedoelt dus, een stichting mag geen winst maken maar gebruikt de geworven gelden om te blijven rijden?

Als het rijden het doel is wel. Ja dus.

Steven, als je nog even naar mijn bovenstaande post wilt kijken... Vind jij ook dat dat de makkelijkste oplossing is?
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor StevenK » vr okt 13, 2006 18:03

Wolter schreef:
antoine schreef:Steven je bedoelt dus, een stichting mag geen winst maken maar gebruikt de geworven gelden om te blijven rijden?

Als het rijden het doel is wel. Ja dus.

Steven, als je nog even naar mijn bovenstaande post wilt kijken... Vind jij ook dat dat de makkelijkste oplossing is?

Nee, dat vind ik zeker niet de makkelijkste oplossing. Je loopt er namelijk het risico mee dat wanneer je geld overhoudt (bijvoorbeeld omdat geld reserveert voor schade of omdat je gewoon een heel goed verhaal houdt naar je sponsors) je hierover belasting moet betalen. Omdat je geen formele structuur hebt, zijn je kosten echter niet aftrekbaar.

Mijn dringende advies is om, zodra je meer dan pak 'm beet 5000 euro gaat investeren een goede structuur op te zetten, in overleg met de belastingdienst.

Die structuur bestaat uit een bedrijf (en bij meer dan 20k investering een BV) waarin je je investeringen doet (en dus ook investeringsaftrek geniet) en een stichting waar het geld binnen komt.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor McSnowy » za feb 03, 2007 17:03

Dus je krijgt eigenlijk een stichting zonder uitgaven en een BV zonder inkomsten.

Op de site van de belastingdienst vond ik dit:
"De investeringsaftrek is een bedrag dat u kunt aftrekken van de winst
als u in 2006 heeft geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. Door de
investeringsaftrek wordt uw winst lager en betaalt u dus minder belasting."

Maar je maakt met je BV toch geen winst (omdat er geen geld op binnenkomt), dus kan je ook niets aftrekken? Of zie ik iets over het hoofd?
McSnowy
 
Berichten: 115
Geregistreerd: di apr 11, 2006 15:56
Woonplaats: North Vancouver

Berichtdoor StevenK » za feb 03, 2007 18:10

McSnowy schreef:Dus je krijgt eigenlijk een stichting zonder uitgaven en een BV zonder inkomsten.

nee. De stichting huurt van de BV, dus de stichting heeft uitgaven en de BV inkomsten.
Op de site van de belastingdienst vond ik dit:
"De investeringsaftrek is een bedrag dat u kunt aftrekken van de winst
als u in 2006 heeft geïnvesteerd in bedrijfsmiddelen. Door de
investeringsaftrek wordt uw winst lager en betaalt u dus minder belasting."

Maar je maakt met je BV toch geen winst (omdat er geen geld op binnenkomt), dus kan je ook niets aftrekken? Of zie ik iets over het hoofd?

Er is een verschil tussen commerciële en fiscale winst. Als je zorgt dat je commerciële winst gelijk is aan je aftrekposten zoals de investeringsaftrek, dan bouw je ook nog een beetje vermogen op.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor McSnowy » za feb 03, 2007 18:22

De bedoeling is dus om bij je BV net genoeg inkomsten te hebben (waarvan je BTW moet afdragen, toch?) om al je aftrekposten te dekken zodat je uiteindelijk €0,- belasting betaald.

En die inkomsten kan je zelf bepalen omdat je zelf de huurprijs bepaald van de BV.
Het grote voordeel van een BV en een stichting oprichten zit hem dus in dat je zelf kan bepalen hoeveel geld er in de BV komt en dus hoeveel belasting je betaald (om het vervolgens weer af te trekken). Waardoor het niet erg is dat de stichting eventueel geld overhoud aan reserveringen en je toch je activa persoonlijk terug kan halen uit de BV.

:roll: :roll: :roll: toch?
McSnowy
 
Berichten: 115
Geregistreerd: di apr 11, 2006 15:56
Woonplaats: North Vancouver

Berichtdoor djgando » vr dec 07, 2007 0:01

McSnowy schreef:De bedoeling is dus om bij je BV net genoeg inkomsten te hebben (waarvan je BTW moet afdragen, toch?) om al je aftrekposten te dekken zodat je uiteindelijk €0,- belasting betaald.

En die inkomsten kan je zelf bepalen omdat je zelf de huurprijs bepaald van de BV.
Het grote voordeel van een BV en een stichting oprichten zit hem dus in dat je zelf kan bepalen hoeveel geld er in de BV komt en dus hoeveel belasting je betaald (om het vervolgens weer af te trekken). Waardoor het niet erg is dat de stichting eventueel geld overhoud aan reserveringen en je toch je activa persoonlijk terug kan halen uit de BV.

:roll: :roll: :roll: toch?



Kwam dit nog tegen, en volgens mij hebben wij daar nooit een antwoord op gekregen.
Ik ben benieuwd hoe dit zit, ik wil voor volgend jaar eigen een servicebus gaan kopen, formaat Transport, alleen wil ik dat in de stichtingvorm doen. Aangezien ik zowel in de rallysport als ik de autocross actief ben, wil ik graag weten of ik door middel van deze constructie het voor mij wel interessant is om zo'n zware bus te kopen ( rij nu prive in een Opel Astra G 1.6). Ik hoop dat jij bijvoorbeeld Steven, mij daar een antwoord op kan geven.

ik hoor het graag,

Martijn ter Boo
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor djgando » vr dec 07, 2007 0:02

McSnowy schreef:De bedoeling is dus om bij je BV net genoeg inkomsten te hebben (waarvan je BTW moet afdragen, toch?) om al je aftrekposten te dekken zodat je uiteindelijk €0,- belasting betaald.

En die inkomsten kan je zelf bepalen omdat je zelf de huurprijs bepaald van de BV.
Het grote voordeel van een BV en een stichting oprichten zit hem dus in dat je zelf kan bepalen hoeveel geld er in de BV komt en dus hoeveel belasting je betaald (om het vervolgens weer af te trekken). Waardoor het niet erg is dat de stichting eventueel geld overhoud aan reserveringen en je toch je activa persoonlijk terug kan halen uit de BV.

:roll: :roll: :roll: toch?
Laatst bijgewerkt door djgando op vr dec 07, 2007 0:03, in totaal 1 keer bewerkt.
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor djgando » vr dec 07, 2007 0:03

McSnowy schreef:De bedoeling is dus om bij je BV net genoeg inkomsten te hebben (waarvan je BTW moet afdragen, toch?) om al je aftrekposten te dekken zodat je uiteindelijk €0,- belasting betaald.

En die inkomsten kan je zelf bepalen omdat je zelf de huurprijs bepaald van de BV.
Het grote voordeel van een BV en een stichting oprichten zit hem dus in dat je zelf kan bepalen hoeveel geld er in de BV komt en dus hoeveel belasting je betaald (om het vervolgens weer af te trekken). Waardoor het niet erg is dat de stichting eventueel geld overhoud aan reserveringen en je toch je activa persoonlijk terug kan halen uit de BV.

:roll: :roll: :roll: toch?



Kwam dit nog tegen, en volgens mij hebben wij daar nooit een antwoord op gekregen.
Ik ben benieuwd hoe dit zit, ik wil voor volgend jaar eigen een servicebus gaan kopen, formaat Transporter, alleen wil ik dat in de stichtingvorm doen. Aangezien ik zowel in de rallysport als ik de autocross actief ben, wil ik graag weten of ik door middel van deze constructie het voor mij wel interessant is om zo'n zware bus te kopen ( rij nu prive in een Opel Astra G 1.6). Ik hoop dat jij bijvoorbeeld Steven, mij daar een antwoord op kan geven.

ik hoor het graag,

Martijn ter Boo
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor McSnowy » vr dec 07, 2007 8:56

Kan wel in een stichting gekocht worden maar zoals al vermeld moet alles in de stichting worden gewijd aan het statutaire doel. Dus als je na een jaar stopt en je de bus verkoopt mag je het geld niet zelf houden maar moet het aan het doel van de stichting besteed worden.

Dus moet het geld weer in de rallysport gestoken worden, dat kan op vele manieren maar het geld mag niet je eigen portomonee in omdat je dan fraude aan het plegen bent.

De reden hiervoor is dat een stichting geen winstoogmerk mag hebben. Anders moet je het in een eenmanszaak of BV stoppen, daar mag je het wel weer allemaal privé uithalen na beeindiging. Een stichting is een doelvermogen en het vermogen moet dus naar het doel gaan. Het doel mag overigens bij voorbaat niet zijn het verrijken of uitbetalen van oprichters of bestuur of iets dergelijks. Dan keurt de notaris de stichting niet goed.
McSnowy
 
Berichten: 115
Geregistreerd: di apr 11, 2006 15:56
Woonplaats: North Vancouver

Berichtdoor ikkuh_18 » vr dec 07, 2007 9:25

McSnowy schreef:Kan wel in een stichting gekocht worden maar zoals al vermeld moet alles in de stichting worden gewijd aan het statutaire doel. Dus als je na een jaar stopt en je de bus verkoopt mag je het geld niet zelf houden maar moet het aan het doel van de stichting besteed worden.

Dus moet het geld weer in de rallysport gestoken worden, dat kan op vele manieren maar het geld mag niet je eigen portomonee in omdat je dan fraude aan het plegen bent.

De reden hiervoor is dat een stichting geen winstoogmerk mag hebben. Anders moet je het in een eenmanszaak of BV stoppen, daar mag je het wel weer allemaal privé uithalen na beeindiging. Een stichting is een doelvermogen en het vermogen moet dus naar het doel gaan. Het doel mag overigens bij voorbaat niet zijn het verrijken of uitbetalen van oprichters of bestuur of iets dergelijks. Dan keurt de notaris de stichting niet goed.


hier heb ik wel veel aan gehad!!

nu we volgend jaar zelf gaan rijden ga ik binnenkort stichting starten, alleen willen we het koppelen aan een goed doel.
Is het trouwens wel mogelijk om een rekening te openen op die stichting waar we het sponsorgeld wel op gestort krijgen?
ikkuh_18
 
Berichten: 2634
Geregistreerd: zo okt 08, 2006 10:15
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor MarkL » vr dec 07, 2007 12:15

Hoe zit het dan eigenlijk als je geen stichting en/of BV hebt met sponsor gelden?

Als je dit gewoon op je prive rekening krijgt gestort?
Kan me voor stellen dat de belasting dat als inkomen kan zien?
Mark Loor
*Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden*
Avatar gebruiker
MarkL
 
Berichten: 176
Geregistreerd: za maart 16, 2002 11:26
Woonplaats: Nieuwegein

Berichtdoor AC » vr dec 07, 2007 13:28

StevenK schreef:
McSnowy schreef:Dus je krijgt eigenlijk een stichting zonder uitgaven en een BV zonder inkomsten.

nee. De stichting huurt van de BV, dus de stichting heeft uitgaven en de BV inkomsten.


En hoe zit het dan met vennootschapsbelasting?
Daarnaast kwam ik dit tegen:
De oprichters moeten een bedrag van minimaal € 18.000 op de rekening van de BV storten, dat niet voor privédoeleinden van de rekening mag worden gehaald. Met dit kapitaal mag wel worden gewerkt. Let op: deze eis vervalt in de loop van 2008. De reden hiervoor: omdat je na de inbreng met het kapitaal wel mag werken, biedt het schuldeisers feitelijk geen enkele zekerheid.

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering ... /oprichten


Dus het lijkt alleen voordelen te hebben als het over echt grote bedragen gaat, zodat er geen gevaar is dat dit in de stichting blijft 'steken', maar dan heb je wel het verlies van vennootschapsbelasting??

Dank voor respons, wij zijn er momenteel ook mee bezig...

Oh ja: http://www.degoedkoopstenotaris.nl/
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Berichtdoor McSnowy » vr dec 07, 2007 20:37

Vennootschapsbelasting betaal je alleen als je winst maakt


Een scenario: (and someone correct me if i'm wrong)

Rallyteam DubbelDwars wordt opgericht. Er is een auto gekocht, een servicebus, gereedschap en andere dingen.

Het team weet bedrijven enthousiast te krijgen en er komt ook sponsorgeld tot de beschikking. Omdat het best nog wel een bedrag is wordt er een stichting opgericht. Het kan ook privé maar dan wordt het gezien als privéinkomen. Al het sponsorgeld komt bij de stichting binnen. Het staat voor bedrijven wat leuker om Stichting DubbelDwars te sponsoren dan om DubbelDwars B.V. te sponsoren. De stichting wordt bij de notaris opgericht en er komt als doel: De rallysport positief uitdragen, promoten en beoefenen. (Om maar wat te noemen).

Er wordt ook een B.V. opgericht. Daar worden de rallyauto, bus en gereedschap ondergebracht. Dat komt daar op het activadeel van de balans en hetzelfde bedrag komt als Eigen Vermogen (EV) op de passivazijde van de balans.

Twee aparte 'bedrijven' dus. Het geld in de stichting en de spullen in de BV. De stichting huurt om te rallyen de spullen van de BV.

De BV krijgt dus via de stichting geld binnen om alle kosten te dekken (afschrijving, onderhoud, whatever).

Er wordt een seizoen lekker gereden en op het einde blijkt dat er geen grote schade is gereden. Daar was echter wel rekening mee gehouden dus is er geld over. Er is dus op het eind nog geld in de stichting. Niet erg denkt men want dat wordt volgend jaar wel gebruikt.

De BV heeft op het eind van het jaar (als het goed is) een saldo van €0,-
Omdat je zelf de huurpijs kan bepalen kan je ook bepalen hoevee lgeld de de BV instroomt. Als je winst maakt komt dit bij je EV op (echt van jezelf) en als je verlies maakt gaat het van je EV af. Als je echter winst maakt moet je ook vennotschaps of winstbelasting betalen (afhankelijk van rechtsvorm, BV of eenmanszaak). Het doel is dus om een saldo over te houden van €0,- want zo maak je geen winst maar heb je wel zoveel mogelijk geld in je BV wat je bij het EV kan tellen.

Aan het begin van het 2e jaar gebeurt er iets en heeft men er geen zin meer in. Alles wordt opgedoekt en alles wordt verkocht.

Het geld dat in de stichting zat mag alleen aan het statutaire doel van de stichting worden besteed. Dus in de rallysport. Je kan dus nog een rally rijden, je kan ook iemand gaan sponsoren omdat je ook zo de rallysport 'verbeterd'. Als je het geld in eigen zak steekt pleeg je fraude omdat stichting niet als doel mogen hebben geld uit te keren aan het bestuur.

De auto, bus en gereedschap wordt ook verkocht. Hier is voor het oprichten echter wel veel privégeld ingestopt. En dat is weer het handige van een eenmansaak of BV. Je mag als eigenaar en bestuurder winst maken en als je je spullen verkoopt mag je het geld privé uit de BV halen.

Deze hele constructie is er niet op gemaakt om via allerlei truuks zoveel mogelijk geld uit je rallyteam te halen, juist niet. Het is alleen gemaakt om je eigen investeringen te 'beschermen'. Zodat je ten alle tijde wat je met je eigen geld hebt gekocht en in de BV gestopt er ook weer uit kan halen want had je de auto e.d. in de stichting en had je alles verkocht dan had ook dat geld aan het doel besteed moeten worden en mag er niets van in je eigen portomonee.



En verder, die € 18.000 is inderdaad het kapitaal wat je moet inbrengen in een BV voordat je mag oprichten maar als je rallyauto, servicebus en gereedschap en alles meer zijn dan €18.000 dan is de keuze snel gemaakt. Blijf je eronder dan is een eenmansaak de oplossing.

En mocht het verhaal in jaar 2 gewoon doorgaan dan is er niets aan de hand want in principe mag het geld gewoon in de stichting blijven zitten zonder dat er winstbelasting over betaald hoeft te worden. Er moet dan dus wel aangetoond worden dat de stichting geen winstoogmerk heeft maar het gewoon reserves zijn.
McSnowy
 
Berichten: 115
Geregistreerd: di apr 11, 2006 15:56
Woonplaats: North Vancouver

Berichtdoor StevenK » vr dec 07, 2007 21:58

Kleine aanvulling: je zit met het DGA-salaris. Je zult met de inspecteur afspraken moeten maken daarover. Daar staat weer tegenover dat je alle kosten van bijvoorbeeld verblijf bij een rally en de kilometers met de privéauto af kunt trekken.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor djgando » za dec 08, 2007 0:12

Owke mensen, ik begin inderdaad het door te krijgen. Voor mijzelf is het dus wel mogelijk om een financieel voordeel uit deze constructie te halen. Maar als het goed lees, is het dus ook mogelijk om bij de constructie van en de stichting EN de eenmanszaak/BV ook mogelijk om de bus privé te begrijpen?? Of lees ik het nu verkeerd??

Ik hoor het graag.

met vriendelijk groeten,

Martijn ter Boo
djgando
 
Berichten: 361
Geregistreerd: vr okt 25, 2002 9:13
Woonplaats: Enschede

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron