Hoe ziet het Ultime pacenote boekje eruit?

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Turboboost » ma jul 24, 2006 15:51

Voorts was het mij nog niet duidelijk of jullie alleen de rechterpagina beschrijven/gebruiken?


Doen wij altijd wel, anders krijg je mogelijk weer problemen met de juiste pagina net zoals met het ombladeren. 8)
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Peer » ma jul 24, 2006 22:57

zpoint schreef:En andere vraag; zijn elk jaar de proeven hetzelfde? Moet haast wel anders maak je de boeken voor niets. Schrijven jullie de notes met potlood voor de evt veranderingen?

Proeven zijn zelden exact hetzelfde, ook al lijkt dat op de kaart zo.
Een stuk kan opnieuw geasfalteerd zijn of breder gemaakt of iets dergelijks wat de notes volledig verandert.

Wat wij altijd deden was waar mogelijk de oude notes gebruiken als basis maar wel alles opnieuw schrijven. Je inzichten veranderen door de jaren heen ook nog wel eens.

En dan nog zijn er van die mysterieuse onverklaarbare effecten, bv. na vijf jaar Ieper waren mijn notes voor Heuvelland nagenoeg perfect, maar die voor Hollebeke waren consequent te snel, daar maak ik dan ook een aantekening van, ik heb het geprobeerd te wijzigen maar op een of andere manier werd het dan een zootje.
Let wel, perfect voor mij kan heel goed pure onzin of zelfs gevaarlijk zijn voor een ander. Ieder heeft zijn eigen manier van notes maken, zelfs al gebruik je hetzelfde systeem.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor SylviaVisser » di jul 25, 2006 11:04

Special vul potlood met bijbehorend gum, twee voordelen: veranderbaar zonder gekras (dat gum je weer weg) en bij regen geen gevlek.

Nee, linker bladzijde, achterkant gebruik ik niet, alleen die naast de eerste pagina van een KP, daar staat alg info over de KP.
Ik navigeer met datzelfde vulpotlood in de hand, mijn laatste rijder wilde nog wel eens wat roepen, of ik merkte zelf dat er anders gelezen moest worden, dan kan er een tekentje bij.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Bart » di jul 25, 2006 15:04

Ook van mijn kant een paar tips & tricks:

Iedereen doet het op zijn eigen manier, ik doe het zo:

Bij rundkurzen doorschrijven en bij het splitspunt "1e keer, 2e keer, etc" erbij schrijven en ook de kilometerstand (kan eenvoudig uit het routeboek gehaald worden). Zelfs als je geen tripmaster hebt kan je d.m.v. de dagteller bij twijfel altijd controleren 'of je er uit moet' ja of nee.

Ik schrijf zelf zelden notes over. zeker niet als we hierna geen mogelijkheid hebben om ze na te rijden. Persoonlijk vind ik dat als je op dezelfde notes rijdt als waarmee je verkend hebt deze gaan leven. Er spreken dan emoties uit de notes (of ga ik nou te diep?), voor mij werkt dit in elk geval.

Sinds ik met Guy rij ben ik over op de Engelse manier, dat wil zeggen dat je een note altijd laat volgen door de afstand naar de volgende note. Je hoeft deze afstand dan niet meer te herhalen en het geeft de rijder een comfortabel gevoel van zekerheid. Het was voor mij even wennen maar ik ben om! het klinkt dus als: L3 200 (stilte) R2 80 etc.

Net als Silvia schrijf ik met een vulpotlood 0,9mm hardheid HB en gebruik ik een oudewets rubber gummetje. Op de proef heb ik net iets te vaak te maken gehad met een gebroken puntje dus dan heb ik een fineliner in mijn hand voor correcties en/of aantekeningen.
Schrijf in ieder geval nooit met een rode pen, als je dan 's avonds je (rode) kaartleeslampje aanzet kom je voor spannende verrassingen te staan (I've been there :? )

Als boek gebruik ik op dit moment 'PaceNote.com' het formaat zit tussen A4 en A5 en het grote voordeel is dat de bladen bijeengehouden worden door een spiraal welke eruitgedraaid kan worden zodat je pagina's kan ordenen of ertussen kan voegen. Sparco heeft overigens ook zo'n systeem (te koop bij biesheuvel, GT autoparts en waarschijnlijk nog wel meer adressen)

Zet onder aan de bladzijde de eerste note van de volgende bladzijde, ik doe dit zelf altijd tussen haakjes.
Begin nooit bovenaan de bladzijde met dezelfde note als de bladzijde ervoor. Mocht het onverhoopt toch zo uitkomen verander dan (in overleg met je rijder uiteraard!) de afstand. De meeste rijders hebben er geen probleem mee als je 100 veranderd in 105. Als je deze twee dingen combineert heb je altijd controle op dubbele bladzijden omslaan.

Nummer je bladzijden rechts bovenin, als je je rechter wijsvinger dan alvast tussen de eertvolgende bladzijde stopt kan je altijd even controleren of je geen twee bladen te pakken hebt.

een beetje of-topic:
als je bij de tijdcontrole van de proef bent aangekomen, blader dan je routeboek alvast door naar de situatie 'stopfinish' je kan dan na de proef zo verder lezen (we hebben al zat te doen aan de stopfinish!).
Als de bladen van de proef en het tussentraject dezelfde kleur zijn knip ik zelf vaak van de bladzijden proef het rechter bovenhoekje eraf. Je kan dan in een keer door bladeren naar de stopfinish.

Kijk als je aan het tussentraject naar de volgende tijdcontrole begint ook eens naar de gemiddelde snelheid. Je krijgt dan een indicatie of je moet haasten of niet. (de organisatie's zetten dit niet voor niets in ieder routeboek!) (sorry voor het vingertje, ik word enthousiast geloof ik)

Om het een en ander leesbaar te houden stop ik nu want ik zou er nog veel meer bij kunnen zetten.

Advies voor beginnende enthousiastelingen: Kijk, vraag, vergelijk met anderen, liefst ervaren navigatoren. Ook ik doe dat continu, ik heb een paar weken geleden in Donegal ook nog bij Nicky Grist ervaring op staan zuigen.
Laten we proberen of dat we over een paar jaar topnavigatoren als Erwin, Pipo en Wim weer uit de Nederlandse klei kunnen trekken :D
Bart
 
Berichten: 99
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:43
Woonplaats: Drozdov Tsjechië

Berichtdoor David Westenbrink » di jul 25, 2006 16:45

Bart schreef:Ik schrijf zelf zelden notes over. zeker niet als we hierna geen mogelijkheid hebben om ze na te rijden. Persoonlijk vind ik dat als je op dezelfde notes rijdt als waarmee je verkend hebt deze gaan leven. Er spreken dan emoties uit de notes (of ga ik nou te diep?), voor mij werkt dit in elk geval.


Dit doen wij ook. De notes zijn dan voor de navigator een stuk beter te herkennen, waarbij hij altijd waardevolle extra info kan geven van wat er tijdens de herkenning is gezegd, wat bij de rijder ook voor herkenning van de situatie zorgt. 'je weet wel bij die dikke boom rechts', 'die bocht waarover je twijfelde', 'daar waar vael stond te pissen', etc :)

Als je gewoon 'kale' notes leest, is het 'moment van schrijven' moeilijker te herinneren.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Campos » di jul 25, 2006 16:56

David Westenbrink schreef:Dit doen wij ook. De notes zijn dan voor de navigator een stuk beter te herkennen, waarbij hij altijd waardevolle extra info kan geven van wat er tijdens de herkenning is gezegd, wat bij de rijder ook voor herkenning van de situatie zorgt. 'je weet wel bij die dikke boom rechts', 'die bocht waarover je twijfelde', 'daar waar vael stond te pissen', etc :)

Als je gewoon 'kale' notes leest, is het 'moment van schrijven' moeilijker te herinneren.

Dat werkt goed! Ik noem tijdens verkennen ook punten of dingen op waaraan ik de situatie kan herkennen. Vaak herken je het stuk erna ook weer makkelijker. Zeker als ze grappig of apart zijn.

"Rem bij Ernie" (Sulingen)
"HL bij Appie" (GTR of BHV.. stond een of ander uithangbord voor een friettent die ik gemakshalve Appie genoemd had. Maar aangezien de weg doorliep en de HL niet echt makkelijk te zien was, erg handig.)
"R3 voor Jesus" (Vechtdal meen ik, stond zo'n kruis met Je Sus er aan ;) )
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor nkroeze » di jul 25, 2006 17:16

Was jij ook niet degene met de letterlijke benaming kut bocht? :D

Ernie is ook hier meer dan bekend, vooral omdat hij nogal eens van plaats wisseld 8)
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor pipo » di jul 25, 2006 17:25

Jullie zouden een school moeten oprichten
Hier bij ons in Belgie is er één ,de moeite maar duur !
En belgen zijn toch gegeerd in Nederland ...
pipo
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: ma dec 08, 2003 10:44

Berichtdoor SylviaVisser » wo jul 26, 2006 9:08

pipo schreef:Jullie zouden een school moeten oprichten
Hier bij ons in Belgie is er één ,de moeite maar duur !
En belgen zijn toch gegeerd in Nederland ...



Wordt het nu echt tijd dat we wat meer tijd samen doorbrengen...

Bel of mail maar even.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor all you need is speed » wo jul 26, 2006 9:16

Speciaal voor degene die de eifel rallye gaan rijden.

Twee jaar geleden was de eerste proef in het donker een met 5 of 6 hairpins na elkaar. Ik was na deze hairpins mijn notes kwijt en als je dan geen herkennigspunten opschrijft dan duurt het zeer lang voordat je weer de goede notes hebt.
En als er een rallye is waar je de notes niet kwijt wil zijn is het de eifel.

Jos Huibers
Avatar gebruiker
all you need is speed
 
Berichten: 17
Geregistreerd: ma aug 23, 2004 9:09
Woonplaats: zuidwolde

Berichtdoor pipo » wo jul 26, 2006 9:22

Eifel zal wel geen probleem zijn zeker ...en is niet in het donker ...
Sylvia sorry maar ik ben nogal verlegen ...
pipo
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: ma dec 08, 2003 10:44

Berichtdoor SylviaVisser » wo jul 26, 2006 9:29

pipo schreef:Sylvia sorry maar ik ben nogal verlegen ...






:shock: sinds wanneer ??
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor pipo » wo jul 26, 2006 9:35

Sinds onze laatste date !
pipo
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: ma dec 08, 2003 10:44

Berichtdoor TWENGELTJE » wo jul 26, 2006 9:55

vertel vertel vertel!!!!! :oops: :lol:
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor SylviaVisser » wo jul 26, 2006 10:10

pipo schreef:Sinds onze laatste date !




:shock:
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

VorigeVolgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten