Hoe ziet het Ultime pacenote boekje eruit?

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Hoe ziet het Ultime pacenote boekje eruit?

Berichtdoor zpoint » za jul 22, 2006 12:15

Ja, wat werkt het best voor jou? Iedere navigator heeft natuurlijk zijn voorkeur maar welke is dat? Hoe is jouw boekje ingedeeld? Maak je je eigen boekje of koop je gewoon een kant en klare (bestaat ie)?
Ben benieuwd naar de afmeting A4 / A5, hoeveel lijnen, kolommen, etc. En waar dient alles voor?
Afbeelding
Avatar gebruiker
zpoint
 
Berichten: 175
Geregistreerd: vr jun 20, 2003 12:04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor Pierre Brouwer » za jul 22, 2006 12:32

Mn navi (Marc) heeft voor elke rally een apart ,boek`.

Tussen de verschillende proeven laat hij een aantal bladzijden leeg , zodat je niet verkeerd kunt bladeren.
Voor elke proef hangt hij een stukje plakband aan bovenzijde van de pagina met naam van de proef of kp nummers. Zodat je deze er snel bij kunt pakken.

Naam v/d proef , kp nummers , kilometers verhard/onverhard , kilometers totaal , rondkoers of niet , normtijd komt bovenaan te staan.
Daaronder korte introductie van ,speciale`aandachtspunten voor de proef (verteld hij mij voor de start).

Houd tussen elke regel , paar regels vrij zodat het overzichtelijk is. Noteert voor zichzelf ook herkenningspunten. ( voor het geval dat hij om een of andere redenen de notes een keer ,kwijt`is. Kun je zeer snel terugvinden ,waar je bent`)

Laatste bladzijde pacenotes noteert hij de geklokte kp tijden en zet de 1e of 1e 2 situatie`s bol-pijl voor verbindingsroute onder de notes.
Zodat hij dat al kan vertellen als we vertrekken , dan kan hij rustig het routeboek erbij pakken , die hij voor de start van de proef al op de goede bladzijde legt.

En dan heeft ie nog wel een aantal ,slimmigheden`opgenomen in het noteren van de notes , maar daar weet ik t fijne niet van.
Pierre Brouwer
 
Berichten: 210
Geregistreerd: wo okt 13, 2004 13:45
Woonplaats: Rogat-Meppel

Berichtdoor Jaap Sinke » za jul 22, 2006 16:51

Wat ik een handige tip vond is om een ruime (brede) kantlijn te gebruiken.
Hieroor ontstaat er ruimte voor je duim die je dan bij de juiste regel notes kan houden.

Een andere handige tip die ik onlangs kreeg is om op elke pagina even te gummen. Daardoor komt er wat lucht tussen de pagina's en loop je minder het risico twee pagina's tegelijk om te slaan. In het geval van een ringband helpt een ringband met een grote diameter ook met ombladeren.

Heb een keer met m'n vader gereden. Die had de notes zo groot geschreven (ivm angst voor verliezen van leesbril) dat hij elke 300 meter van pagina moest wisselen. Dat is niet echt handig maar wel een komisch gezicht...

Neem een aantal boeken mee. Ik kan me herinneren van de Eifel dat we ongeloofelijk veel notes hadden. Dat kwam ook door de hoeveelheid informatie die ik normaal opschrijf in de notes. Off Camber, Laat in, Sec, Snijden, Up, Down, Over top, Top O.K.! enz.
Avatar gebruiker
Jaap Sinke
 
Berichten: 271
Geregistreerd: ma nov 01, 2004 14:05
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor admin » za jul 22, 2006 16:55

Jaap Sinke schreef:Wat ik een handige tip vond is om een ruime (brede) kantlijn te gebruiken.
Hieroor ontstaat er ruimte voor je duim die je dan bij de juiste regel notes kan houden.

Een andere handige tip die ik onlangs kreeg is om op elke pagina even te gummen. Daardoor komt er wat lucht tussen de pagina's en loop je minder het risico twee pagina's tegelijk om te slaan. In het geval van een ringband helpt een ringband met een grote diameter ook met ombladeren.

Heb een keer met m'n vader gereden. Die had de notes zo groot geschreven (ivm angst voor verliezen van leesbril) dat hij elke 300 meter van pagina moest wisselen. Dat is niet echt handig maar wel een komisch gezicht...

Neem een aantal boeken mee. Ik kan me herinneren van de Eifel dat we ongeloofelijk veel notes hadden. Dat kwam ook door de hoeveelheid informatie die ik normaal opschrijf in de notes. Off Camber, Laat in, Sec, Snijden, Up, Down, Over top, Top O.K.! enz.


Met jouw de eifel rijden krijg je een lamme hand van het schrijven van :lol:
admin
Site Admin
 
Berichten: 614
Geregistreerd: do jan 01, 1970 1:00

Berichtdoor Maarten » za jul 22, 2006 17:29

Ik gebruik een soort hobbyboeken, heb er eens een voorraadje van opgekocht. Grote ring zodat de pagina's gemakkelijk omslaan. Verder is het dik papier waardoor je er niet doorheen kunt kijken (en eventueel in de war kunt raken) en waardoor het gemakkelijk weggumt bij overnieuw opschrijven en aanpassen.

Uiteraard onderstrepen en gebruik maken van kleur. En in de marge een totale proefafstand: zowel wat nog te gaan is (om beslissingen te vergemakkelijken als er een probleem voordoet op de proef) als wat geweest is (voor als je de boel kwijt zou zijn).

Verder is het een maat die tussen A4 en A5 in zit. Ideaal, A4 vind ik net iets te onhandig en dit is een perfecte maat.

Verder als ik de tijd heb per pagina een versteviging maken op de hoek zodat ze makkelijker omslaan en niet dubbel om te slaan zijn. En uiteraard plakkers om snel de juiste pagina erbij te kunnen nemen bij de start van een proef.
Gr. Maarten Ruijten
Maarten
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 21:37
Woonplaats: Roosendaal

pacenotes boek

Berichtdoor Erik de Wild » za jul 22, 2006 17:37

Hallo,

Ik heb nog wel wat tips voor je, in de loop van de tijd heb ik voor me zelf wat voorkeuren gekregen en omdat dat niet standaard te koop is laat ik mijn boeken maken.
-A4 boek
-metalen ringband (plastic wil wel eens losgaan)
-110 grams papier (is dikker, zo pak je niet snel 2 bladen)
-Pagina indeling met brede regels
-Bovenaan pagina, ruimte voor: Kp nr, km kp, blz nr van de proef
-Dik karton als laatste blad, is goed stevig
-Een boek voor een rally zoals ELE/BHV heeft bij mij ongeveer 80 pagina's
-Voorin het boek een aantal lege pagina's, hierop kan je altijd aantekeningen maken
-Er zijn in de boekhandel tabplakkers te koop, zo kan je gelijk de goede proef pakken. Dit kan natuurlijk ook een stukje uitstekend plakband zijn.
-Tussen elke regel een regel overslaan, kun je tijdens de proef nog iets bijschrijven.

Ik ben niet zo handig met scannen en zo, maar ik zal een kijken of ik een pagina kan laten zien. Dat volgt dan nog.

Groet Erik de Wild
Erik de Wild
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di jun 08, 2004 18:46
Woonplaats: Dalfsen

Berichtdoor Peer » za jul 22, 2006 23:57

De laatste regel van de bladzijde herhalen als eerste regel op de volgende.

Zorg er voor dat de eerste note op de nieuwe pagina niet al te snel op je af komt zodat er tijd is om de pagina om te slaan. Desnoods ga je een regel eerder naar de nieuwe pagina.

Ooit hebben we zelf iets gemaakt dat naar boven omsloeg in plaats van naar links, dat werkte ook goed.

Tenslotte gebruik GEEN leesplankje of iets dergelijks achter je notes, daar zijn ooit al vreselijke ongelukken mee gebeurd.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Berichtdoor Brabo » zo jul 23, 2006 13:07

Om te voorkomen dat je een aantal bladzijde's tegelijk pakt kun je ze nummeren aan de onderzijde van de bladzijde en / of een vinger achter de bladzijde die je aan het lezen bent zodat je al gecontroleerd hebt of de juiste bladzijde gereed ligt
Brabo
 
Berichten: 5
Geregistreerd: do apr 20, 2006 12:40
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor briljant » zo jul 23, 2006 13:23

Aan de onderkant van je notes ezelsoren maken van verschillende groote (van klein naar groot) per proef maakt omslaan makkelijker.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Martijn_Braat » zo jul 23, 2006 22:02

Ik zet onze notes na het verkennen meestal in een word-documentje voor mn navi.
Aan de ene kant om het aantal foutjes wegens onleesbaarheid (sorry Ed) te beperken en ten tweede om ze te controleren en in de manier van neerzetten het leestempo te bepalen.
Eerste regel in het zwart, tweede in het blauw, derde zwart etc..
Mochten de notes even kwijt zijn dan helpen die twee kleuren ook nog wel eens om het weer snel terug te vinden.
Avatar gebruiker
Martijn_Braat
 
Berichten: 459
Geregistreerd: vr apr 09, 2004 8:56

Berichtdoor SylviaVisser » ma jul 24, 2006 8:04

Toivonen schreef:Ik zet onze notes na het verkennen meestal in een word-documentje voor mn navi.
Aan de ene kant om het aantal foutjes wegens onleesbaarheid (sorry Ed) te beperken en ten tweede om ze te controleren en in de manier van neerzetten het leestempo te bepalen.
Eerste regel in het zwart, tweede in het blauw, derde zwart etc..
Mochten de notes even kwijt zijn dan helpen die twee kleuren ook nog wel eens om het weer snel terug te vinden.




Zooo, no way dat een rijder aan mijn notes komt.
Ik maak mijn eigen overschrijffouten wel. :wink: :?
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Re: Hoe ziet het Ultime pacenote boekje eruit?

Berichtdoor SylviaVisser » ma jul 24, 2006 8:07

zpoint schreef:Ja, wat werkt het best voor jou? Iedere navigator heeft natuurlijk zijn voorkeur maar welke is dat? Hoe is jouw boekje ingedeeld? Maak je je eigen boekje of koop je gewoon een kant en klare (bestaat ie)?
Ben benieuwd naar de afmeting A4 / A5, hoeveel lijnen, kolommen, etc. En waar dient alles voor?



Tegenwoordig maak ik zelf, er ligt zelfs een drukproef klaar van het voor mij ultime pace note book. (het wachten is op betaalbare Tabladen voor het per proef tussen voegen.)

Ja, ze bestaan, een voor mij goede (dure) was die destijds door Christ ontworpen. Een deel van zijn ontwerp gebruik ik dan ook (met zijn toestemming uiteraard).

Bewust gebruik ik vaak het woord: mij.
het is voor ieder verschillend...
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Patmeister » ma jul 24, 2006 14:39

Jaap Sinke schreef:Neem een aantal boeken mee. Ik kan me herinneren van de Eifel dat we ongeloofelijk veel notes hadden. Dat kwam ook door de hoeveelheid informatie die ik normaal opschrijf in de notes. Off Camber, Laat in, Sec, Snijden, Up, Down, Over top, Top O.K.! enz.


Bij 3e grassprietje insturen ! :P
Avatar gebruiker
Patmeister
 
Berichten: 895
Geregistreerd: vr maart 29, 2002 19:43
Woonplaats: Uithoorn

Berichtdoor zpoint » ma jul 24, 2006 15:21

Pierre Brouwer schreef:Mn navi (Marc) heeft voor elke rally een apart ,boek`.

Houd tussen elke regel , paar regels vrij zodat het overzichtelijk is. Noteert voor zichzelf ook herkenningspunten. ( voor het geval dat hij om een of andere redenen de notes een keer ,kwijt`is. Kun je zeer snel terugvinden ,waar je bent`)

Laatste bladzijde pacenotes noteert hij de geklokte kp tijden en zet de 1e of 1e 2 situatie`s bol-pijl voor verbindingsroute onder de notes.
Zodat hij dat al kan vertellen als we vertrekken , dan kan hij rustig het routeboek erbij pakken , die hij voor de start van de proef al op de goede bladzijde legt.


Pierre,

Marc ga ik zien tijdens de Eifel!
Herkenningspunten is slim zeker als je in het donker moet gaan rijden.
De eerste notes van de verbindingsroute is ook een leuke!!
Afbeelding
Avatar gebruiker
zpoint
 
Berichten: 175
Geregistreerd: vr jun 20, 2003 12:04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Berichtdoor zpoint » ma jul 24, 2006 15:25

Dank voor alle spontane reacties!

Er is een verschil tussen de klassementsrijders en ondergetekende. Jullie gaan vol op snelheid :shock: voor de punten en moet daarom alles weten en noteren. Ik kan het met wat minder doen. En hoef niet zoals Jaap het derde grassprietje te weten. :wink:

Een A5 formaat of iets groter lijkt mij een goede keus. In een schuddende wagen lijkt het mij de ideale maat en positie voor je duimen (bij de juiste regel).

Voorts was het mij nog niet duidelijk of jullie alleen de rechterpagina beschrijven/gebruiken?

En andere vraag; zijn elk jaar de proeven hetzelfde? Moet haast wel anders maak je de boeken voor niets. Schrijven jullie de notes met potlood voor de evt veranderingen?
Afbeelding
Avatar gebruiker
zpoint
 
Berichten: 175
Geregistreerd: vr jun 20, 2003 12:04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten