starten rallyrijden

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

starten rallyrijden

Berichtdoor dutch_eclipse » zo mei 22, 2005 16:57

Hallo,


Ik zou graag willen rally rijden (rijder), wat moet ik hiervoor doen? Dit is eigenlijk een jongensdroom van me (van wie niet), maar het probleem is eigenlijk, dat ik niemand in de race/rallysport ken. Ik zal dus ook aan een navigator moeten komen. Hoe pak ik dit aan??
Op dit moment ben ik 23 jaar en werk full time en heb zo mijn vaste lasten dus ik kan niet part time gaan werken.

Kan iemand mij hierbij helpen??

Bedankt,
Lesley
dutch_eclipse
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 15:34
Woonplaats: Zwolle

Re: starten rallyrijden

Berichtdoor StevenK » zo mei 22, 2005 17:00

dutch_eclipse schreef:Hallo,


Ik zou graag willen rally rijden (rijder), wat moet ik hiervoor doen? Dit is eigenlijk een jongensdroom van me (van wie niet), maar het probleem is eigenlijk, dat ik niemand in de race/rallysport ken. Ik zal dus ook aan een navigator moeten komen. Hoe pak ik dit aan??
Op dit moment ben ik 23 jaar en werk full time en heb zo mijn vaste lasten dus ik kan niet part time gaan werken.

Kan iemand mij hierbij helpen??

Bedankt,
Lesley

Dan begin ik maar met het lompe antwoord: zorg voor geld. Veel geld. De goedkoopste manier om op dit moment te rijden is in één van de cups (205, Volvo, Kalos). Steek je licht eens op bij de sites van deze cups of bij Biesheuvel voor de Kalos, dan kun je een aardig idee krijgen van wat er nodig is financiëel, maar ook verder nog, om te kunnen gaan rijden.

Verder: je hebt een licentie nodig, daarvoor moet je een cursus volgen. Bij de knaf kunnen ze je vertellen wie er wanneer een erkende cursus organiseert.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor dutch_eclipse » zo mei 22, 2005 17:57

Ja, dat er veel geld nodig is wist ik.
Maar als je dan zoveel geld nodig hebt, hoe komen die jonge jongens/meisjes dan aan zoveel geld om deel te nemen aan een gerespecteerde rally challenge. Sommige zijn niet eens 18 jaar!

Maar je sprak dan over om een eigen auto te kopen eigenlijk een eigen team samen te stellen (wat ik er zo uit begrijp). Maar is er geen andere weg?

GrEeTzZz
Lesley
dutch_eclipse
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 15:34
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Wolter » zo mei 22, 2005 18:07

dutch_eclipse schreef:Ja, dat er veel geld nodig is wist ik.
Maar als je dan zoveel geld nodig hebt, hoe komen die jonge jongens/meisjes dan aan zoveel geld om deel te nemen aan een gerespecteerde rally challenge. Sommige zijn niet eens 18 jaar!

Maar je sprak dan over om een eigen auto te kopen eigenlijk een eigen team samen te stellen (wat ik er zo uit begrijp). Maar is er geen andere weg?

GrEeTzZz
Lesley


Jongens die nog jong zijn krijgen meestal geld van pappa die al iets met de rallysport van doen heeft, of een pappa met een groot bedrijf die z'n zoon wil verwennen.

Je hoeft niet je eigen team samen te stellen. Je kunt ook je auto huren en bespreken of je er ook service bij wilt hebben. Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik zou zeggen, ga eens in de komende weken de site's af diverse personen die hier op dit forum actief zijn. Heel veel mensen hier rijden zelf ook.

Zelf heb ik ook plannen. Maar ik wacht nog 1 jaar. Ben zelfs nog met m'n rijbewijs bezig ( komt goed, heb 'm bijna hoor :wink: ) Maar gezien mijn HBO die ik na de zomer ga beginnen en de kosten van het rallyrijden heb ik nog even geduld.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor StevenK » zo mei 22, 2005 18:21

dutch_eclipse schreef:Ja, dat er veel geld nodig is wist ik.
Maar als je dan zoveel geld nodig hebt, hoe komen die jonge jongens/meisjes dan aan zoveel geld om deel te nemen aan een gerespecteerde rally challenge. Sommige zijn niet eens 18 jaar!

Ouders met geld. Je kunt ook proberen de knaf talent first te winnen, maar ik betwijfel of dat überhaupt nog iets wordt, als ik zie dat er vanuit de knaf helemaal niets mee gedaan wordt.
Maar je sprak dan over om een eigen auto te kopen eigenlijk een eigen team samen te stellen (wat ik er zo uit begrijp). Maar is er geen andere weg?

Je kunt ook huren; ook dat is op alle niveaux mogelijk, hoewel in de verhuur de Evo het meest populair is. Maar aangezien de meeste beginners het inschrijfgeld van ongeveer 600 euro al bijna als onoverkomelijk zien, is huren van een auto dan vaak geen optie.

In o.a. België is zo ongeveer alles te huur, vanaf auto's die hier niet eens een apk zouden krijgen tot WRC's.

Overigens zou je ook kunnen kijken of je met een Ford RST kunt beginnen, die zijn alleen maar in de verhuur beschikbaar, maar veel goedkoper dan een rallyauto. Als ik 't goed heb kost zo'n RST minder dan 1500 per wedstrijd.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Turboboost » zo mei 22, 2005 19:04

Sommige zijn niet eens 18 jaar!


En? :roll: zoals je wellicht weet kun je vanaf je 16e al navigeren. 8)
Daar begint het al mee, zorg eerst dat je je wat meer eigen maakt in de sport en wat er allemaal bij komt kijken, zodat je ook de tijd hebt om je plannen te vormen van wat je wel wil en vooral wat je niet wil.
Als ik je eerste berichtje zo lees heb je vanmiddag rally op TV gezien, en wil jij dat nu ook. Zo zijn we allemaal begonnen :) , dus dat geeft niets, maar ga eens op de service kijken, spreek mensen aan, bekijk alle websites en je zal zien dat je met een paar maanden (bijna) alle antwoorden op je vragen hebt. :wink: :idea:

Suc6. :D
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor StevenK » zo mei 22, 2005 19:38

Turboboost schreef:maar ga eens op de service kijken, spreek mensen aan, bekijk alle websites en je zal zien dat je met een paar maanden (bijna) alle antwoorden op je vragen hebt. :wink: :idea:

Volgens mij liep toch ook wel wat langer mee dan 'een paar maanden' voor je zelf achter het stuur kwam te zitten ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Turboboost » zo mei 22, 2005 20:03

Klopt. 8) Feit is wel dat ik ook lang gewacht heb voordat de eerste stap genomen heb (rallysursus volgen).
Maar goed als je iedereen om je heen in ziet stappen, dan moet je zelf ook wel een keer wat, niet dan? :twisted: :wink:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor dutch_eclipse » zo mei 22, 2005 20:41

hahaha, thnx voor de info zover. Maar deze wil naar de rallysport is niet pas vanaf vanmiddag gekomen hoor. Ik ben al dikke 8jaar fan van rally/race sport. Maar kon er gewoon niks mee, omdat ik niemand ken die in die wereld zit. Ik denk dat als ik het in mijn eentje voor elkaar moet gaan boksen dat ik
wel een aantal jaren bezig ben om maar ook iets te bereiken. Ik denk dat ik er niet aan ga beginnen (hoe jammer et ook is, want ik weet van mezelf waar ik tot toe in staat ben).

Nogmaals bedankt voor de info!! :wink:

GRrEeTzZz
Lesley
dutch_eclipse
 
Berichten: 4
Geregistreerd: zo mei 22, 2005 15:34
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Maarten » zo mei 22, 2005 21:16

Ik kende zelf ook helemaal niemand in de race- of rallysport vanaf het begin dat ik echt rallyfan was. Dus voor wat betreft het niemand kennen: daar kun je zelf verandering in brengen... en op dat gebied is het Internet een heel handig hulpmiddel!
Gr. Maarten Ruijten
Maarten
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 21:37
Woonplaats: Roosendaal

Re: starten rallyrijden

Berichtdoor Angelique » di mei 24, 2005 9:43

dutch_eclipse schreef:Hallo,


Ik zou graag willen rally rijden (rijder), wat moet ik hiervoor doen? Dit is eigenlijk een jongensdroom van me (van wie niet), maar het probleem is eigenlijk, dat ik niemand in de race/rallysport ken. Ik zal dus ook aan een navigator moeten komen. Hoe pak ik dit aan??
Op dit moment ben ik 23 jaar en werk full time en heb zo mijn vaste lasten dus ik kan niet part time gaan werken.

Kan iemand mij hierbij helpen??

Bedankt,
Lesley


Wij waren ook niet echt bekend met de rallywereld (wist niet eens wat een parc ferme was), maar met internet kun je een eind komen.

Waarom ga je niet eens je navi licentie halen? Is de goedkoopste manier om in een rallyauto te stappen, daarna kun je altijd nog verder zien.

Die fulltime baan zou ik trouwens maar even aanhouden, dat loon ben je hard nodig. Bij ons staan ook de grootste sponsoren op de zijruiten, daar achter die nederlandse vlaggetjes :wink:
Avatar gebruiker
Angelique
 
Berichten: 50
Geregistreerd: vr okt 24, 2003 10:05

Berichtdoor Elies » di mei 24, 2005 13:07

Navigeren is net zo gaaf als rijden!
Laatst bijgewerkt door Elies op ma jun 25, 2007 12:31, in totaal 3 keer bewerkt.
Elies
 
Berichten: 46
Geregistreerd: ma apr 11, 2005 11:33

Berichtdoor Pierre Brouwer » di mei 24, 2005 16:59

Wolter:

Jongens die nog jong zijn krijgen meestal geld van pappa die al iets met de rallysport van doen heeft, of een pappa met een groot bedrijf die z'n zoon wil verwennen.

.[/quote]

Wij zijn van huis uit ook al ruim 20 jaar actief in de rallysport. Mijn oom Henk Brouwer reed vanaf `85 tot `95 en mn vader (Gerben Brouwer) rijdt sinds 1995.
Eind 2003 ben ik zelf begonnen in een Volvo 240.

De contacten in de rallywereld zijn inderdaad erg makkelijk en daardoor ben ik er zelf ook makkelijk ingerold.

Maar heb wel zelf alles moeten regelen! Zoals sponsoren , een team e.d.! Het is absoluut niet zo dat vader zegt: hier heb je een auto , hier heb je geld etc.

De Volvo Cup is een hele leuke en competatieve klasse om in te beginnen. En nog redelijk betaalbaar.
Met een budget van ongeveer 10.000,= euro per jaar , kun je al een heel eind komen.
Pierre Brouwer
 
Berichten: 210
Geregistreerd: wo okt 13, 2004 13:45
Woonplaats: Rogat-Meppel

Berichtdoor Biturbo » di mei 24, 2005 22:48

Het zal ook wel een zaak van sponsoren zijn, maar ik vraag mij altijd af; "Hoeveel draagt zo'n sponser nu bij en hoeveel de rijders"

Ik neem aan dat een beginnend rijder ook al is het een goedkope klasse zeker ook aardig wat centen van zich zelf moet hebben of niet?

Tot nu toe ben ik altijd nog toeschouwer, maar bij het zien van de (starters) klassen zoals de 205 en VOCH vraag ook ik mij altijd af of het mogelijk zou zijn.
Maar gezien mijn banksaldo denk ik van niet, helaas......

Dus blijft het maar als toeschouwer :shock: , blijft ook altijd leuk

En Lang leve de PS2 en WRC 1,2,3 en 4!!!
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Turboboost » wo mei 25, 2005 11:28

Voor het eerste jaar kun je makkelijk een rijtje met kosten maken, cursus+licentie (reken ook even de onkosten mee als brandstof, banden,enz.), opbouw/ aanschaf auto, inschrijfgelden + kosten tijdens de rally zelf, enz. Dit is in diverse andere topics al eens uitgebreidt vermeld. 8)

Het blijft gewoon veel geld, aan ieder voor zich de vraag of je dat de moeite waard vindt. :wink:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron