Rijders licentie

De beginnershoek voor mensen die willen gaan rijden of navigeren

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Rijders licentie

Berichtdoor Michael Venema » vr nov 19, 2004 13:31

Ik heb een paar vraagjes over het behalen van een drivers licensie

1. leeftijd ?? 18 minimaal neem ik aan :P
2. kosten??

alvast bedankt
Michael Venema
 
Berichten: 25
Geregistreerd: vr nov 19, 2004 13:19
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor nkroeze » vr nov 19, 2004 13:48

1: 18 met rijbewijs
2: Een KNAF erkende cursus (Prodrive, 333events etc.) + een examen praktijk/theorie en dan de licentie aanvraag zelf.
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor David Westenbrink » vr nov 19, 2004 13:56

Aangezien je pas 15 bent...

Je kan al vanaf je 16e meedoen als navigator in rallysprints. Hiervoor zul je dus alleen het theorie-examen met goed gevolg af moeten leggen.

Daarna zul je moeten zoeken naar een sprintrijder die jou als navigator zou willen hebben, soms verwacht deze rijder ook enige financiële inbreng.

Daarbij zul je ook een eigen helm, pak en de hele reutemeteut moeten hebben. Maar dit kan je natuurlijk ook van iemand lenen.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor Pierre Brouwer » vr nov 19, 2004 13:57

nkroeze schreef:1: 18 met rijbewijs
2: Een KNAF erkende cursus (Prodrive, 333events etc.) + een examen praktijk/theorie en dan de licentie aanvraag zelf. 3. Cursusauto
Pierre Brouwer
 
Berichten: 210
Geregistreerd: wo okt 13, 2004 13:45
Woonplaats: Rogat-Meppel

Berichtdoor Wolter » do okt 27, 2005 21:23

Even een nieuwe inbreng in dit topic...

Vraag 1.
Hoe groot zijn de slagingskansen na een rallycursus? Je moet tenslotte toch een paar honderd euro betalen voor een 5 daagse cursus (en dan nog de auto en het vervoer), maar dan is het niet zeker dat je ook daadwerkelijk je licentie haalt.

Vraag 2.
Is een achterwielaangedreven auto een must, of kan het ook met een voorwielaandrijver? een powerslide lukt nl. niet echt met een voorwielaandrijver. :wink:

Ik moet me misschien toch maar eens gaan aanmelden voor een cursus ... :roll:
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor StevenK » do okt 27, 2005 21:28

Wolter schreef:Even een nieuwe inbreng in dit topic...

Vraag 1.
Hoe groot zijn de slagingskansen na een rallycursus? Je moet tenslotte toch een paar honderd euro betalen voor een 5 daagse cursus (en dan nog de auto en het vervoer), maar dan is het niet zeker dat je ook daadwerkelijk je licentie haalt.

De historische slagingskans is hoog. Hoger dan bij de racecursussen.
Vraag 2.
Is een achterwielaangedreven auto een must, of kan het ook met een voorwielaandrijver? een powerslide lukt nl. niet echt met een voorwielaandrijver. :wink:

Kan met elke auto. (zowel de cursus als de powerslide.)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Lankhorst. » do okt 27, 2005 21:31

Kan met elke auto. (zowel de cursus als de powerslide.)

Lijkt me knap lastig met een voorwielaandrijver... :?
Lankhorst.
 
Berichten: 1
Geregistreerd: wo okt 26, 2005 8:23
Woonplaats: Huizen

Berichtdoor StevenK » do okt 27, 2005 21:32

Lankhorst. schreef:
Kan met elke auto. (zowel de cursus als de powerslide.)

Lijkt me knap lastig met een voorwielaandrijver... :?

Kijk maar eens naar filmpjes van Kris Princen :D (En dan bedoel ik niet dat 'ie een cursus heeft gedaan)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Turboboost » vr okt 28, 2005 8:50

het is juist leuk om het met een voorwielaangedreven auto te kunnen/leren! 8)

.... maar of het dan nog steeds een powerslide heet? :roll:
gewoon hard een bocht in, rem met links aantikken, en met een beetje geluk gaat ie! :P :wink:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Wolter » vr okt 28, 2005 16:07

Turboboost schreef:het is juist leuk om het met een voorwielaangedreven auto te kunnen/leren! 8)

.... maar of het dan nog steeds een powerslide heet? :roll:
gewoon hard een bocht in, rem met links aantikken, en met een beetje geluk gaat ie! :P :wink:

Dan heet het een massa-slide dacht ik. :wink:
Maar dat is me al een aantal keer gelukt met m'n peugeot 106... :)

Maar even on-topic: Heeft iemand nog cijfers over het slagen bij zo'n examen? Is het moeilijk? Iedere vorm van info is welkom.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor kraats » vr okt 28, 2005 16:41

Turboboost schreef:het is juist leuk om het met een voorwielaangedreven auto te kunnen/leren! 8)

.... maar of het dan nog steeds een powerslide heet? :roll:
gewoon hard een bocht in, rem met links aantikken, en met een beetje geluk gaat ie! :P :wink:


Ik zou gewoon te hard een bocht ingaan en je gas abrubt loslaten, dan gelijk het gas er weer op en klaar ben je, met links remmen houd je hem juist in balans. Weet wel zeker dat hard gaan met een voorwiel aandrijver voor mij het moeilijkst is, doe mij maar achterwielaandrijving. Veel beter te controleren.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » vr okt 28, 2005 16:59

kraats schreef:
Turboboost schreef:het is juist leuk om het met een voorwielaangedreven auto te kunnen/leren! 8)

.... maar of het dan nog steeds een powerslide heet? :roll:
gewoon hard een bocht in, rem met links aantikken, en met een beetje geluk gaat ie! :P :wink:


Ik zou gewoon te hard een bocht ingaan en je gas abrubt loslaten, dan gelijk het gas er weer op en klaar ben je, met links remmen houd je hem juist in balans. Weet wel zeker dat hard gaan met een voorwiel aandrijver voor mij het moeilijkst is, doe mij maar achterwielaandrijving. Veel beter te controleren.

Met genoeg vermogen kun je zelfs zonder gas los overstuur forceren :D Zelfs m'n dieseltje doet daaraan mee :D
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Turboboost » vr okt 28, 2005 18:09

Met onze cursus crx was even kort de rem aantikken de beste methode (mark maaskant deed het mij ook zo voor), maar met de 205 bijvoorbeeld, is (op voldoende snelheid) het gas loslaten ook al een eind in de goede richting. 8) :)

Achterwielaandrijving geeft gewoon de meeste fun, maar tijdens het examen in de sneeuw op bitburg was een 4wd impreza ook wel fijn. :lol:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor sjakie33 » za okt 29, 2005 11:17

Wolter schreef:Maar even on-topic: Heeft iemand nog cijfers over het slagen bij zo'n examen? Is het moeilijk? Iedere vorm van info is welkom.


Ik heb afgelopen jaar de cursus gedaan en iedereen was geslaagd. Als je geen gekke capriolen uithaalt tijdens de cursus en luistert naar wat de instructeurs zeggen, dan moet je het gewoon halen.

By the way, als je het geld kan missen: meteen inschrijven, want de cursus is zijn geld dubbel en dwars waard!
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Berichtdoor Wolter » ma jan 30, 2006 10:50

sjakie33 schreef:
Wolter schreef:Maar even on-topic: Heeft iemand nog cijfers over het slagen bij zo'n examen? Is het moeilijk? Iedere vorm van info is welkom.


Ik heb afgelopen jaar de cursus gedaan en iedereen was geslaagd. Als je geen gekke capriolen uithaalt tijdens de cursus en luistert naar wat de instructeurs zeggen, dan moet je het gewoon halen.

By the way, als je het geld kan missen: meteen inschrijven, want de cursus is zijn geld dubbel en dwars waard!

Gisteren examen gedaan.. heb hem gehaald! :)
Heb het gedaan met een standaard BMW 316i (zie mijn avatar).

Het leukste is nog: Ben de winnaar van de rallyschool.. dus die beker staat hier mooi te glimmen :lol:

@Jac Gillis: Ook dit jaar was iedereen geslaagd.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Volgende

Keer terug naar Beginners

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron