Opbouw 325i challenge

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Opbouw 325i challenge

Berichtdoor Sprungcasper » wo aug 05, 2015 14:50

Goedemiddag allen,

Zal hier ook maar eens een eigen topic maken over de vorderingen van mijn 'projectje'. (deels een kopie van driving-fun.com, dus mocht je het herkennen dat kan kloppen :mrgreen: )
Al sinds jaar en dag ben ik fan van rally, na veel verslagen via de tv gevolgd te hebben en een aantal keren bij een rally geweest te zijn was ik verkocht aan het geluid van de M20B25. Nadat ik 2 jaar terug een prijsvraag won om een hele dag mee te rijden met Rally E30's uit de 325i challenge (waaronder Bas Slob), ben ik gaan kijken naar een E30. Nu na ongeveer die 2 jaar marktplaats in de gaten gehouden te hebben, eindelijk de auto gevonden die mij aansprak. Lang verhaal kort: Sinds vorig jaar mei ben ik in het bezit van een E30 325i uit 1985. Deze was al half gedemonteerd om te worden opgebouwd tot racer door de vorige eigenaar. Het doel is voor mij om deze wagen dan ook op te bouwen tot een auto om deel te nemen aan de 325i Challenge. Echter ben ik nog een student dus het is een project dat langere tijd zal lopen voordat het uberhaupt af is. Maar het begin is er alvast!

Niet moeders mooiste, maar voor het oog een zeer nette en redelijk harde carressorie uit 1985.
Afbeelding

en nog eentje:
Afbeelding

Deze had last van de bekende plekken helaas
Afbeelding
Sprungcasper
 
Berichten: 10
Geregistreerd: di feb 11, 2014 12:50

Re: Opbouw 325i challenge

Berichtdoor Sprungcasper » wo aug 05, 2015 15:00

Vorig jaar ergens rond juni bij mijn oom in de loods begonnen.

Eerste roest weggehaald:
Afbeelding

Ook aan de voorkant zaten een aantal plekken:
Afbeelding

Ook het rechter achterraam moest er aangeloven:
Afbeelding

Het ergste roest verwijderd:
Afbeelding

één van de bekende kwalen, de 'vierkantjes':
Afbeelding

Deze leken nog redelijk te redden:
Afbeelding

Ook de dorpel heeft twee nieuwe stukjes erbij gekregen: :blink:
Afbeelding

Afbeelding

De andere kant ook maar kaal gehaald om een eventuele plek, als aan de andere kant, aan het licht te brengen:
Afbeelding

Afbeelding

Achter de pedalen kwam ook nog wat naar voren:
Afbeelding

Grof het laswerk even bijgewerkt:
Afbeelding

De meest grote verassing kwam bij de linker wielkast achter aan het licht:
Afbeelding

.....: :idea:
Afbeelding

Blijkt in het verleden al eens een slechte reparatie te zijn geweest :cry:
Afbeelding

Dan maar eruit slijpen.
Afbeelding

Voor zit ook een klein stukje roest. Nu even weggeslepen en binnenkort een nieuw stukje inzetten (moet nog steeds gebeuren :roll: ):
http://i57.tinypic.com/2zr44rl.jpg

Tijdelijke opslagplaats van wat onderdelen, voordat ik een plek kreeg om gebruiken in de loods waar ik nu sta:
Afbeelding

Best een stoer gezicht zo:
Afbeelding

Ondertussen ook via Marktplaats een andere uitlaat gescoord, aangezien de oude aan elkaar zat d.m.v. uitlaatgummie: :blink:
Afbeelding

Daarna lag het project even stil ivm de lasser die toen op vakantie was. Eind juli weer verder
Sprungcasper
 
Berichten: 10
Geregistreerd: di feb 11, 2014 12:50

Re: Opbouw 325i challenge

Berichtdoor Sprungcasper » wo aug 05, 2015 15:27

op een vrijdagavond met een kennis van mij de distributieriem vervangen, samen met de koelwaterslangen die echt aan vervanging toe waren. De oude alvast gedemonteerd:
Afbeelding

Vrijdag heb ik de auto op as steunen gezet en ben ik begonnen met het verwijderen van de oude uitlaat.
Ook het uitlaatspruitstuk gaat vervangen worden. Deze moesten sowieso los ivm versleten pakkingen tussen het het spruitstuk en blok.
Deze ga ik nog bewaren aangezien ik dezelfde avond via een rijder van de 325i challenge te horen kreeg dat een spaghetti niet is toegestaan waarschijnlijk
Blok voorzichtig schoon gestoken met een plamuurmes om alle resten pakking te verwijderen:
Afbeelding

De spaghetti gemonteerd met veel pijn en moeite:
Afbeelding

Deze kon er vervolgens met de zelfde vaart weer af, omdat ze tegen de bodem aankwamen van de auto. Daarna maar het beste van twee werelden gemaakt en de originele downpipes zonder middendemper en naar de nieuwe 'demper' achter. Wat een geluid kwam daar uit.
Sprungcasper
 
Berichten: 10
Geregistreerd: di feb 11, 2014 12:50

Re: Opbouw 325i challenge

Berichtdoor Sprungcasper » wo aug 05, 2015 15:34

Dan maar even sprongetje vooruit. Vorig jaar augustus naar een e30 meeting geweest. Met wat kunst en vliegwerk de auto straat legaal gekregen en samen met m'n vriendin er heen gegaan:
Afbeelding

Op de maandagavond daarna wilde ik de auto weer iets te snel binnen hebben vanwege de regen en het nog niet helemaal dicht zijn van de auto... Waarschijnlijk iets te snel..
Afbeelding

Er was daar ineens een lantaarnpaal die overstak en overwon...

Afijn. Inmiddels zijn we bijna een jaar verder. Intussen veel gebeurt; Donor gekocht om het neusje te herstellen. Via Sjef heb ik een nieuw front over kunnen kopen, maar laatste deel van de chassisbalk was krom. Deze wordt vervangen met een deel van het touring neusje. Chassis zelf is gelukkig recht en niks mis mee :roll:
Afbeelding

Daarna verhuist naar een nieuwe plek in de zelfde loods:
Afbeelding

motorblok in een bokje gehangen:
Afbeelding

Momenteel niet veel verder als dit. Deze zomervakantie druk aan het werk om komende winter de rolkooi te laten maken en inlassen.
Door de touring heb ik in elk geval genoeg reserve onderdelen voorlopig.

Het sleutelplekje:
Afbeelding
Sprungcasper
 
Berichten: 10
Geregistreerd: di feb 11, 2014 12:50

Re: Opbouw 325i challenge

Berichtdoor Sprungcasper » wo aug 05, 2015 15:38

Intussen zorgt Dirk de Boer samen met zijn monteurs voor genoeg ervaring en energie om dit project vol te houden :)

Ondertussen wel weer een rally op de service geholpen van begin tot eind dit keer. 's Ochtends de technische keuring en overdag de rally. Weet nu inmiddels wel hoe ik de remblokken achter moet vervangen binnen 10 minuten :roll:.

De avond van te voren met Dirk nog even een testrondje gemaakt om de nieuwe carbon remblokken te testen. Alsof je een anker uitwerpt. Wat een remkracht .
Afbeelding

Eerste 5 minuten was even een flashback naar mijn ongeluk, vanwege de regen en het geluid. Dirk begreep het wel en na die 5 minuten ging het weer helemaal goed en hebben we op een achterweg even de remmen verder getest :tooth: .

Aangezien dirk om de hoek woont van de Vechtdalrally, zijn we in de ochtend er gewoon heen gereden met de auto. Blijft een machtig geluid die 6 pitter.
Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het een beetje ingekort. Meer details staan op driving-fun, maar dit waren wel een beetje de hoofdpunten.
Mochten jullie nog vragen of tips hebben voor mij, dan verneem ik ze uiteraard graag van jullie!

Met vriendelijke groet,
Casper
Sprungcasper
 
Berichten: 10
Geregistreerd: di feb 11, 2014 12:50


Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron