Pech voor de afdeling Automotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
Sinds jaar en dag hebben zij namelijk een Impreza staan die op waterstof rijdt, maar vanochtend heeft dat project een serieuze deuk opgelopen.
Ongeveer vier jaar geleden begonnen studenten met het ombouwen van de Subaru in kwestie. In plaats van het monteren van een brandstofcel, waarmee de rallybak elektrische aandrijving zou krijgen, koos men ervoor om de viercilinder boxermotor gewoon aan te passen op het daadwerkelijk verbranden van waterstof. Met als resultaat dat er slechts water uit de uitlaat pruttelt. De nadelen, zoals het moeilijk opslaan van waterstof, werden opgevangen door twee tanks van 330 liter (350 bar) die versterkt zijn met koolstofvezel.
Het is ze onlangs zelfs gelukt om de auto op kenteken te krijgen – vandaar de wereldprimeur-sticker op de voorruit – en hij mag dus de weg op. Maar zo’n weg kan soms glibberig zijn. Ergo, nadat de auto gisteren nog op een beurs in Houten te zien was en vanochtend weer naar Arnhem afreisde, pakte hij een boompje mee. Balen. Een AB-lezer zag de waterstofbolide staan bij een rotonde tussen Renswoude en Veenendaal.
We namen even contact op met de gedupeerde Automotive-afdeling, waar de waterstof-Soeb net was aangekomen, en die wisten ons te vertellen dat ze uiteraard door gaan met het project. Er zijn dus een aantal studenten die nog even wat werk hebben te verzetten. Binnenkort zal hij trouwens bij een paar rally’s acte de Présence geven, waarvoor hulde.
bron :
www.autoblog.nl