Pagina 1 van 2

Elektronische stuurbekrachtiging?

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:12
door sebas
Hallo allemaal,ik heb wat informatie nodig over elektronische stuurbekrachtiging voor mijn rallyauto.Waar kan ik dit vinden/wat kost het /en wat zijn de handigde tips of aanbevelingen,en waar kan ik het evt kopen.Het is voor een clio uit 1993

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:26
door Ton Van Spanje

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:28
door sebas
Dankje Ton!!alleen staat er geen Renault in de lijst....

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:31
door Ton Van Spanje
Staat op mijn verlanglijstje voor de Amazon. Die zal met de bredere velgen die er onder komen wel vragen om wat verlichting bij het sturen :D

Nu is het allemaal onbekrachtigd. Sportschool is er niks bij.


En geen Renault? Bel ze eens, zou ik zeggen. :wink:

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:32
door sebas
Ok,want kwam ook wat op marktplaats tegen voor 275 euro inclusief stuurkolom en stuurapparaat enzovoort maar weet niet of dat altijd pas op elke auto...en anders wordt het spierballen kweken hahah

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:45
door MartijnB
Peugeot 106.
Citroen Saxo.

Veel modellen hebben standaard electronische pomp voor de bekrachtiging.
Stuurhuis van een Clio 1800 16v of williams met bekrachtiging wat slangen en klaar.



Prima bruikbaar voor andere auto s :)

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:46
door sebas
Ok dankjewel Martijn ben beetje aan het orienteren wat de beste optie is

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 21:49
door MartijnB
Enige dat wat lastig is is een drukschakelaar sensor.

In een 106 of Saxo geeft deze een puls na het pomp relais wanneer het stuur gedraaid gaat worden en druk nodig is.

Maar je kan m uiteraard ook met een relais via het contact voeden

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 22:15
door joostkusters
ik weet dat die uit de corsa gewoon een complete unit met ecu is, die kun je zo tussen je stuurkolom bouwen, plus en min eraan en klaar.

toevallig een paar van die dingen ingebouwd gehad

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 23:31
door astra driver
ga je wel commetaar krijgen bij de technische keuring...... Was afgelopen jaar ook al een probleem. een astra met electrisch stuurhuis van een corsa moest bij de volgende wedstrijd vervangen zijn voor een originele. Maar in groep hm zal dit geen probleem zijn denk ik!?

BerichtGeplaatst: vr jan 27, 2012 23:31
door Master_E
joostkusters schreef:ik weet dat die uit de corsa gewoon een complete unit met ecu is, die kun je zo tussen je stuurkolom bouwen, plus en min eraan en klaar.

toevallig een paar van die dingen ingebouwd gehad


Maar hier moet je dan toch ook een snelheidspuls voor hebben heb ik gelezen?of is het alleen plus min en gaan? welke gebruik je dan?

BerichtGeplaatst: za jan 28, 2012 10:12
door sebas
astra driver schreef:ga je wel commetaar krijgen bij de technische keuring...... Was afgelopen jaar ook al een probleem. een astra met electrisch stuurhuis van een corsa moest bij de volgende wedstrijd vervangen zijn voor een originele. Maar in groep hm zal dit geen probleem zijn denk ik!?



Maar als ik bijvoorbeeld een universele ombouwset bestel dan kan het toch geen kwaad voor TC?

BerichtGeplaatst: za jan 28, 2012 11:05
door briljant
Wel als je volgens homologatie rijdt.

BerichtGeplaatst: za jan 28, 2012 12:28
door sebas
Dat is waar,ga het eens aan bertjan vragen volgens mij reed hij met de clio ook electronisch....

BerichtGeplaatst: za jan 28, 2012 13:11
door G33R7
De pomp die bert-jan gebruikte was deze en kwam van een mercedes. Ooit gekocht bij reconsales in goor. Slangen hebben we laten maken om passend te krijgen op het originele stuurhuis. Maar ik denk dat een standaard pomp op de multi-riem ook prima voldoet in het begin. De elecktrische pomp stuurde wel stukken lichter.

Afbeelding