Betaalbare rallysport?

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

re

Berichtdoor MartijnB » vr okt 08, 2010 17:00

uw official op stap schreef:
patlip schreef:
Je kan je als Cup inschrijven, misschien dat een Cup sponsor daar een klein duitje voor int zakje wil doen.

1: Meer auto's aan de start
2: Vaker de naam van die sponsor te zien op de proeven.


ja dan kom je weer bij het sponsor gedeelte he valt niet mee in deze tijd


Gaat het dan echt zo slecht? Gisteren in het nieuws gehoord dat de autodealers nu al meer verkocht hebben dan vorig jaar het hele jaar.
In mijn werk kunnen we het echt niet aan.
De supermarkten verkopen meer dan ooit.

[offtopicmodus aan]

verkocht??????

Auto s worden tegenwoordig tegen of zelfs onder de kostprijs weg gegeven.
Om maar zo toch enigsninds de registratie aantallen te kunnen halen om daarmee een bonus te halen.
Een gemiddeld autobedrijf (dealer) heeft nog 1% winst tov de omzet
De laatste BOVAG cijfers hebben het zelfs over een gemiddeld rendement van nog minder dan 1%

[offtopicmodus uit]
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor pascal rally » vr okt 08, 2010 19:51

laten we het bij nr 1 beginnen meer auto`s aan de start.

een lage drempel van instap, praktische standaard auto`s wel gehomologeerd
maar met veiligheid moet je niet knoeien dus niet bezuiniggen hier op
geen 2.0 turbo auto standaard 240+ pk
flink ge vleugelde drift auto`s ( leuk voor op asphalt maar er grappig hoe alles er af trilt op een gravel pad) is niets
met meer vrij heden van keuze auto en relatief standaard kom je misschien ver ,het hoeft geen cup te zijn
of toch een klasse met gehomologeerde carosserieen met lichtere motoren
bijv een astra 2.0 16v gsi is gehomologeerd maar nu met een bijv een 1.4 of 1.6 er in
de equipe dient zelf documentatie van de auto te leveren van het gehomologeerde model maar bijv ook documentatie van de motor waar nu mee gereden wordt.
dus een 1.6 met mono point injectie geen throttle boddies gewoon lekker standaard en de gebruikte motor moet geleverd in zijn in de gebruikte auto

ideeen ...........?????????????
pascal rally
 
Berichten: 20
Geregistreerd: do sep 25, 2008 18:30
Woonplaats: maartensdijk

Berichtdoor Tom Escort MKII » vr okt 08, 2010 20:55

pascal rally schreef:laten we het bij nr 1 beginnen meer auto`s aan de start.

een lage drempel van instap, praktische standaard auto`s wel gehomologeerd
maar met veiligheid moet je niet knoeien dus niet bezuiniggen hier op
geen 2.0 turbo auto standaard 240+ pk
flink ge vleugelde drift auto`s ( leuk voor op asphalt maar er grappig hoe alles er af trilt op een gravel pad) is niets
met meer vrij heden van keuze auto en relatief standaard kom je misschien ver ,het hoeft geen cup te zijn
of toch een klasse met gehomologeerde carosserieen met lichtere motoren
bijv een astra 2.0 16v gsi is gehomologeerd maar nu met een bijv een 1.4 of 1.6 er in
de equipe dient zelf documentatie van de auto te leveren van het gehomologeerde model maar bijv ook documentatie van de motor waar nu mee gereden wordt.
dus een 1.6 met mono point injectie geen throttle boddies gewoon lekker standaard en de gebruikte motor moet geleverd in zijn in de gebruikte auto

ideeen ...........?????????????


Standaard auto's? Wat denk je dat een 325 en 205GTI zijn, of de groep N?
Gevleugelde driftauto's? Per definitie rijden er geen driftauto's mee in rally's of rallysprints, een driftauto is hier niet geschikt voor.

De vrijheid van auto is er altijd al geweest en de o.a. voorgenoemde BMW's en Peugot's zijn nagenoeg standaard op enkele aanpassingen na.

Gehomologeerde carosserieen?

Een 1.4 of 1.6 met b.v. 75 of 90pk? Een GSI levert 150pk, dat is standaard en daar is redelijk mee te leven maar minder moet het toch echt niet gaan worden als je het mij vraagt.

Enig idee wat de term Homologatie inhoud?

Niets mis met laagdrempeligheid maar ook een standaard auto vraagt de nodige aanpassingen wat o.a. veiligheid betreft of zaken zoals veren en dempers, doorlassen van carosserie-delen en noem alles maar op, wanneer je dan een 2.0 16V hebt ga je hier geen standaard 1.4 mono/multi-point injectie blok inleggen.

Informeer eens bij een Cup-team naar de kosten die er gemaakt dienen te worden/zijn eer er überhaupt 1 meter gereden is, op Rallysport.nl kun je een mooi relaas volgen van de opbouw van een 205, vraag daar eens aan de bouwer van de auto wat hij al besteed heeft.

Ik kan het bijzonder waarderen dat je meedenkt en een idee ten toon spreid maar wees ook realistisch in hetgeen je oppert.
Tom Escort MKII
 
Berichten: 33
Geregistreerd: do apr 29, 2010 21:30
Woonplaats: Diepenveen

re

Berichtdoor MartijnB » vr okt 08, 2010 21:40

Ik heb diverse 205 gti s omgebouwd van straat na cup auto in de afgelopen jaren...

Maar of je nou een 1400 XS of GTI neemt veel kosten verschil zal er niet inzitten.
Enige verschil is dat een 1400 niet vooruit te branden is.

Niet naar bedoeld Pascal, maar zo krijg je een beetje een idee van autocross
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor michaelharmsen » vr okt 08, 2010 21:43

Naast de voorgaande cups is ook de Volvo Original Cup Holland een mogelijkheid met standaard auto's, hier zijn de motoren vrijwel standaard maar zijn er kleine aanpassingen mogelijk als je echt het uiterste eruit wil halen.

Verder zijn qua cilinder inhoud ook wel auto's met minder CC gehomologeerd (een rallyauto moet gehomologeerd zijn om mee te mogen rijden). Echter is de meerprijs voor een auto met meer CC ten opzichte van een auto met minder CC nagenoeg nihil als je het vergelijkt met kosten van de ombouw naar rallyauto.

Wanneer je niet kijkt naar de ombouw van de aandrijving zit je op 3500 à 4000 euro. Dan is het verschil tussen een 1.4 of 1.9 in aanschaf niet meer zozeer van belang. Vaak wordt het blok toch gereviseerd waarbij de kosten tussen 1.4 en 1.9 niet veel verschillen.
Avatar gebruiker
michaelharmsen
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma jun 23, 2008 21:08
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor pascal rally » za okt 09, 2010 8:56

we moeten toch meer de auto cross kant toch op sinds RR meer auto xcross is geworden

:P :P :P

ps het zijn ideeen

voor de rest een astra 1.6 si is redelijk rap de equipe moet zelf keuze`s maken
voor de rest standaard banden ,ophanging en aandrijving een astra 1.6 is te koop voor weinig ,zo ook een volvo 205je
je kan het zo duur maken als je wilt
pascal rally
 
Berichten: 20
Geregistreerd: do sep 25, 2008 18:30
Woonplaats: maartensdijk

Berichtdoor Tom Escort MKII » za okt 09, 2010 13:58

pascal rally schreef:we moeten toch meer de auto cross kant toch op sinds RR meer auto xcross is geworden

:P :P :P

ps het zijn ideeen

voor de rest een astra 1.6 si is redelijk rap de equipe moet zelf keuze`s maken
voor de rest standaard banden ,ophanging en aandrijving een astra 1.6 is te koop voor weinig ,zo ook een volvo 205je
je kan het zo duur maken als je wilt


Pascal,

Hetgeen wat RR nu doet is juist één van de problemen, meer aandacht besteden aan auto-cross i.p.v. aandacht voor rally (sprints), minder publiciteit, minder sponsoren die staan te wachten om een bijdrage te doneren (actie en gevolg), overigens is het jammer dat een programma wat Rally-Report heet aandacht besteed aan andere vormen van auto-sport maar dat geheel terzijde (ik gun de auto-cross trouwens wel de publiciteit hoor maar dan b.v. in een ander format van een programma)

Met redelijk rap kom je er niet in de rallysport, ook een 1.6 si moet omgebouwd, rallyklaar worden gemaakt.

Kijk eens bij de KNAF in een CUP-regelement, kun je vinden wat wel en niet is toegestaan.

Ik zou zeggen ga een licentie halen (wanneer je deze nog niet bezit), koop een auto voor weinig, maak deze rallyklaar en dan zien we je wellicht volgend seizoen voorbij komen, aan het einde van dat seizoen maak jij dan de balans eens op wat totale kosten betreft en laat je dat hier weten, benieuwd of je dan ook nog stelt dat "je het zo duur kan maken als je wilt", mocht het nou te duur worden kun je er altijd de locale autocros mee gaan rijden :lol:
Tom Escort MKII
 
Berichten: 33
Geregistreerd: do apr 29, 2010 21:30
Woonplaats: Diepenveen

Berichtdoor whemink » za okt 09, 2010 14:07

pascal rally schreef:een astra 1.6 is te koop voor weinig ,zo ook een volvo 205je
je kan het zo duur maken als je wilt


Zoals zo vaak, de kosten van de auto vallen in het niet bij de overige kosten. Als je een auto koopt voor 500 Euro kost en je wilt er mee gaan rallyrijden heb je denk ik minimaal rond de 6000 Euro uitgegeven als je je eerste start in een echte wedstrijd maakt.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor whemink » za okt 09, 2010 14:08

whemink schreef:
pascal rally schreef:een astra 1.6 is te koop voor weinig ,zo ook een volvo 205je
je kan het zo duur maken als je wilt


Zoals zo vaak, de kosten van de auto vallen in het niet bij de overige kosten. Als je een auto koopt voor 500 Euro en je wilt er mee gaan rallyrijden heb je denk ik minimaal rond de 6000 Euro uitgegeven als je je eerste start in een echte wedstrijd maakt.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor pascal rally » za okt 09, 2010 18:35

je kan het inderdaad zo duur maken als je wilt mijn 1e rally auto heeft totaal € 3000 gulden gekost. 2e meer 3e nog meer 4 viel mee 5e ach ja daar binnen we niet over de 6e hmmmmmmmmmm.
en nu mijn 7e ........ nog bezig ,2011 is i klaar mijn MK1

:shock: :shock:
pascal rally
 
Berichten: 20
Geregistreerd: do sep 25, 2008 18:30
Woonplaats: maartensdijk

Berichtdoor Tom Escort MKII » za okt 09, 2010 19:03

pascal rally schreef:je kan het inderdaad zo duur maken als je wilt mijn 1e rally auto heeft totaal € 3000 gulden gekost. 2e meer 3e nog meer 4 viel mee 5e ach ja daar binnen we niet over de 6e hmmmmmmmmmm.
en nu mijn 7e ........ nog bezig ,2011 is i klaar mijn MK1

:shock: :shock:


Pascal,

Wanneer jij bezig bent met een MKI weet je dus donders goed dat je niet met een paar duizend Euro klaar bent, ik neem tenminste niet aan dat je gaat rijden met een 1.1 of 1.3tje (ik ben wel benieuwd naar het type motor) en dat je de "zwakke punten" van de MKI bekend zijn.

Zie ik nou goed dat jouw 1e rally auto € 3000 gulden gekost heeft, waren het nou Euro's of Guldens? Er zit n.l. nog al een wezenlijk verschil tussen 3000 Euro of 3000 Gulden.

Je hebt in de loop der tijd nog al wat rally auto's versleten lees ik, hopelijk ga je met die 7e wat langer doen en zien we je komend of volgend seizoen op de rallypaden, zou een leuke aanwinst wezen.
Tom Escort MKII
 
Berichten: 33
Geregistreerd: do apr 29, 2010 21:30
Woonplaats: Diepenveen

Berichtdoor rallysport friesland » za okt 09, 2010 19:33

Je kan je als Cup inschrijven, misschien dat een Cup sponsor daar een klein duitje voor int zakje wil doen.

1: Meer auto's aan de start
2: Vaker de naam van die sponsor te zien op de proeven.

Vindt het idee leuk, wij rijden in een cup en hebben er als voordeel bij nul komma niets. Hebben alleen verplichtingen en een regelement. En niet gelijk het antwoord geven van "Dan moet je een andere auto kopen". Ik kan je wel vertellen dat er in het begin van het jaar een mail in de rond is gegaan met ideeen en wijzigingen waar er tot op dit moment nog niets van is waar gemaakt of is na gekomen. Het inschrijfgeld voor de cup gaat op de grote hoop. Wat krijgen wij er voor terug? Dat we op de service bij elkaar staan. En bedankt! Het zou mij een worst zijn om bij mijn cup collega,s te staan of naast de top. Het is zo dat een rijder waar ik niet mee door een deur kan mijn buurman is op de service. Hoe dat kan? de Cup bepaalt waar de rijders staan binnen de cup.


Sander
rallysport friesland
 
Berichten: 30
Geregistreerd: zo okt 04, 2009 19:05
Woonplaats: Balk ( FRL)

Berichtdoor Jaccoooo » za okt 09, 2010 19:38

is de volvo cup een beetje op zn retour of zie ik dat verkeerd,ik heb dit jaar niet veel volvo's gezien, en al helemaal geen volvo's die verassend snelle tijden rijden zoals voorheen weleens het geval was.
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Ton Van Spanje » za okt 09, 2010 19:39

In Nederland en de ons omringende landen is er al lang niet meer een MK1 te koop voor een prijs die bij de titel van dit topic hoort.

Dit is de enige MK1 die momenteel op het www te koop staat, waarvan ik vind dat die geschikt is (te maken), met nog een paar aanpassingen.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Een harde 1100 om als basis te gebruiken kost al een paar aardige duiten, laat staan als je hem nog klaar moet maken. In het verre verleden heb ik nog aan een aantal MK1's gewerkt om ze rallyklaar te maken en te onderhouden. Een paar jaar geleden ben ik op zoek gegaan om er eentje te kopen voor het historische gebeuren. Dat heb ik maar los gelaten, er is weinig aanbod en wat er is kost minimaal wat die hierboven kost
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Jaccoooo » za okt 09, 2010 19:47

volgens mij gaat het hier om een golf
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

VorigeVolgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron