Betaalbare rallysport?

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor patlip » ma okt 04, 2010 20:49

Volgens mij is rallysport absoluut niet goedkoop en zal het ook nooit goedkoop worden, het is gewoon een dure sport! Als mensen het niet kunnen betalen vraag ik me af, of ze de juiste sport gekozen hebben.

Theo dit is een mooi stukje tekst
LIPSTICK stickers
patlip
 
Berichten: 273
Geregistreerd: zo feb 12, 2006 18:31
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor uw official op stap » ma okt 04, 2010 20:55

rallyfanam schreef:Ik neem aan dat ook de organisatie's onderling contact hebben met elkaar.
Dit zou dus geen probleem moeten zijn want je deelt gezamelijk de opbrengst /velies . (mochten die er zijn ) :?:
Een nieuwe vorm van samenwerking :wink:


Da's een geweldig mooi idee. Dan gaat er dus van de totale opbrengst van 5 rally's 20 % van de inkomsten weg vallen.
Hoe had jij gedacht dat een organisator die net zijn hoofd boven water kan houden dat gaat opvangen?
uw official op stap
 
Berichten: 459
Geregistreerd: di maart 10, 2009 0:08
Woonplaats: rhenen

Berichtdoor rallyfanam » ma okt 04, 2010 21:05

Ik probeerde alleen mee te denken hoe het beter zou kunnen :oops: maar komen de inkomsten dan alleen maar uit de deelnemers meer deelnemers meer bezoekers dit was eigenlijk mijn gedachte.
rallyfanam
 
Berichten: 191
Geregistreerd: zo sep 27, 2009 9:06
Woonplaats: amersfoort

Berichtdoor uw official op stap » ma okt 04, 2010 21:25

Dat is nu juist het punt. Er wordt wel gedacht hoe het voor de deelnemers goedkoper kan worden, maar niemand komt met een oplossing voor de organisatoren.
Als die minder kosten hoeven te draaien, dan wordt het inschrijfgeld ook lager, dat is simpel. Wij hoeven er niet rijk van te worden. (weer geen maybach vd zaak, zucht)
uw official op stap
 
Berichten: 459
Geregistreerd: di maart 10, 2009 0:08
Woonplaats: rhenen

Berichtdoor rutger205 » ma okt 04, 2010 21:26

Heb e.e.a. met belangstelling gelezen en kom tot de conclusie dat het voor de meesten wel duidelijk is dat rallysport niet de goedkoopte hobby is. In de ons omringende landen (Duitsland en België) slagen ze er in om de sport laagdrempelig te houden. Hier komt dan ook heel nadrukkelijk het begrip 'breedtesport' om de hoek kijken. Zo kennen ze in Duitsland bijvoorbeeld de zgn. Rallye-200, dit zijn rallysprints met een maximaal kp-kilometrage van 35 km. Afgelopen week heb ik met veel plezier voor het derde achtereenvolgende jaar deelgenomen aan de Reckenberg Rallye. En vergis je niet, organisatorisch goed voor elkaar en een routeboek in kleur gedrukt.

In Nederland kennen we natuurlijk ook de rallysprints. De kraamkamer van de rallysport en een mooie opstap voor beginnende rallyrijders of rijders die niet specifiek door willen groeien naar grotere rallies (in Nederland of daarbuiten). Het aantal deelnemers dat zich richt op dit sprintkampioenschap wordt alsmaar kleiner en kent ook steeds minder grote startvelden. Waar je 10 jaar geleden nog redelijk eenvoudig kon starten heb je tegenwoordig al te maken met veelal hoge kosten die voor beginnende amateurrallyrijders moeilijk op te brengen zijn. Ook stijgen de kosten voor inschrijving elk jaar vooral bij de rallysprints waarbij je je soms kunt afvragen of zaken nog wel met elkaar in verhouding zijn
(€ 400,- in Amsterdam en € 650,- in Hellendoorn). De KNAF en specifiek het BSR zou hier een rol in moeten hebben. Herintroduceer het begrip breedtesport weer en maak de rallysport weer laagdrempelig door bij rallysprints betere condities te bieden voor de nieuwe aanwas, ten slotte zorgt een brede basis uiteindelijk voor meer deelnemers.

Wat betreft de functie van rallycups: er is geen betere omgeving om je te meten met andere deelnemers. Allemaal vrijwel hetzelfde materiaal en laat maar zien wie de beste is. Wat is er leuker dan dat?


Rutger-Jan Hesselink :D
rutger205
 
Berichten: 97
Geregistreerd: ma jan 13, 2003 22:35

Berichtdoor uw official op stap » ma okt 04, 2010 21:34

Maar hoe komt het dat Amsterdam €400 moet vragen en Hellendoorn het met €650 af kan?
Ook Amsterdam wordt er niet rijk van, dat kan ik je verzekeren.
Als je de grootste rally van Nederland in huis hebt en het leeft ook nog eens enorm in die buurt, dan krijg je veel makkelijker sponsoren dan in een gebied waar door alles en iedereen alleen maar moeilijk wordt gedaan.
En meer sponsoren betekent meer geld in huis en dus logisch dat de kosten voor de deelnemers omlaag kunnen.
uw official op stap
 
Berichten: 459
Geregistreerd: di maart 10, 2009 0:08
Woonplaats: rhenen

Berichtdoor addicted to AUDI » ma okt 04, 2010 21:38

Ben het wel eens met Bart Nauta als het gaat om de goodwill van omwonenden. Ik heb die geluiden rondom Kampen ook meermaals gehoord Kampereiland en Wilsum. Omwonenden die kort van te voren pas worden geinformeerd. Proef Wilsum was dit jaar al verdwenen en proef Kampereiland was dit jaar voor het laatst.

Organisaties zouden wellicht nog beter dan nu reeds het geval (de goede niet te na natuurlijk) doordrongen moeten zijn van de noodzaak tot communicatie met omwonenden. Ik kan me best voorstellen dat als je een rally al 20 jaar organiseert, dit wat meer naar de achtergrond raakt. Dit terwijl het voor te toekomst van rallys in Nederland van steeds groter belang wordt.

Zou iedere organisatie niet een vrijwilligersclub kunnen vinden uit de buurt van de rally voor het informeren van omwonenden of zoals eerder gemeld een infoavond kunnen organiseren voor omwonenden. Regel dit wellicht ook via Dorpsbelangen of buurtverenigingen.
Daarmee haal je volgens mij veel kou uit de lucht bij omwonenden.
Doordat de vrijwilligers uit de buurt komen, is er wellicht ook een betere binding met omwonenden.

Verder is het volgens mij ook goed om te lobbyen bij gemeenten waar evenementennota's ter discussie staan. Iedere burger/organisatie heeft inspreekrecht. Speelt binnenkort in Kampen, maar mogelijk ook in andere gemeenten.

En nog even over de opbrengsten van meerijden: EGR kostte 175.-- euro.
Was het me wel waard geweest voor een keer. Maar helaas uitgeloot.
Dan praat je opeens over 20 x 175 = 3500 euro.

Groeten,

Gert
addicted to AUDI
 
Berichten: 116
Geregistreerd: vr okt 12, 2007 19:58

Berichtdoor kraats » ma okt 04, 2010 21:38

uw official op stap schreef:Dat is nu juist het punt. Er wordt wel gedacht hoe het voor de deelnemers goedkoper kan worden, maar niemand komt met een oplossing voor de organisatoren.
Als die minder kosten hoeven te draaien, dan wordt het inschrijfgeld ook lager, dat is simpel. Wij hoeven er niet rijk van te worden. (weer geen maybach vd zaak, zucht)


Helemaal mee eens.
Ik denk dat dit de enige manier is om het voor een aantal mensen net betaalbaar te maken en/of te houden.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Berto » ma okt 04, 2010 21:41

[knuppel in hoenderhok aan] Ik vind dat de navigator best een bijdrage kan leveren aan de wedstrijd.
Ik betaal het inschrijfgeld altijd volledig, de rijder heeft al kosten zat.
Natuurlijk is de ene wedstrijd je meer waard dan de andere, ik bepaal dan ook voor mezelf waar ik mee wil doen en waar niet.Als ik bijv. een Hellendoorn rally wil meerijden is me dat best die zes en een halve meijer waard. Je zal mij niet zien bij een ELE of achtmaal (of hoe die tegenwoordig ook heten), simpelweg omdat ik persoonlijk het inschrijfgeld niet in verhouding vind staan tot de kwaliteit van de proeven.
Geef me dan maar een Eifel, een Vogelsberg of een Bohemia.
Ik vind het daarnaast leuker om in de buurt te rijden in H'doorn, Hardenberg en H'lo, maar ook hier is het voor een ieder zijn / haar eigen keuze, ik kan me voorstellen dat iemand uit de regio Eindhoven het leuker vind de ELE te doen dan de Euregio.
Dat het organisatorisch een klap geld kost lijkt me niet zo moeilijk om na te gaan, tel alleen de hulpdiensten maar eens bij elkaar op.....
Mijn conclusie is dus: Het is wel duur, maar het kost ook een hoop geld om te organiseren, ik vind dus ( meestal) de inschrijfgelden niet buiten proporties hoog [knuppel in hoenderhok uit]
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor uw official op stap » ma okt 04, 2010 21:44

Berto schreef:[knuppel in hoenderhok aan] Ik vind dat de navigator best een bijdrage kan leveren aan de wedstrijd.
Ik betaal het inschrijfgeld altijd volledig, de rijder heeft al kosten zat.
Natuurlijk is de ene wedstrijd je meer waard dan de andere, ik bepaal dan ook voor mezelf waar ik mee wil doen en waar niet.Als ik bijv. een Hellendoorn rally wil meerijden is me dat best die zes en een halve meijer waard. Je zal mij niet zien bij een ELE of achtmaal (of hoe die tegenwoordig ook heten), simpelweg omdat ik persoonlijk het inschrijfgeld niet in verhouding vind staan tot de kwaliteit van de proeven.
Geef me dan maar een Eifel, een Vogelsberg of een Bohemia.
Ik vind het daarnaast leuker om in de buurt te rijden in H'doorn, Hardenberg en H'lo, maar ook hier is het voor een ieder zijn / haar eigen keuze, ik kan me voorstellen dat iemand uit de regio Eindhoven het leuker vind de ELE te doen dan de Euregio.
Dat het organisatorisch een klap geld kost lijkt me niet zo moeilijk om na te gaan, tel alleen de hulpdiensten maar eens bij elkaar op.....
Mijn conclusie is dus: Het is wel duur, maar het kost ook een hoop geld om te organiseren, ik vind dus ( meestal) de inschrijfgelden niet buiten proporties hoog [knuppel in hoenderhok uit]


En nu zou het startgeld op hetzelfde niveau zitten als Hellendoorn, kom je dan wel?
uw official op stap
 
Berichten: 459
Geregistreerd: di maart 10, 2009 0:08
Woonplaats: rhenen

Berichtdoor briljant » ma okt 04, 2010 21:45

zoals zo vaak gezegd kom een organisatie helpen versterken.

En eigenlijk heb ik nog niet echt ideeën gezien welke we als organisaties niet al doen of al eens goed onderzocht hebben.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor uw official op stap » ma okt 04, 2010 21:49

En ik zag nog een leuke opmerking staan. De kwaliteit van de proeven.
Er wordt gedaan of het in Nederland alleen maar 2 km rechtdoor is en dan haaks rechts.
Hoe kan het dan toch zo zijn dat zo'n beetje bijna de helft van elk deelnemersveld uit valt?
Dan ook nog eens met schade/technische problemen, wat ook veel geld kost.
uw official op stap
 
Berichten: 459
Geregistreerd: di maart 10, 2009 0:08
Woonplaats: rhenen

Berichtdoor Hans Poortman » ma okt 04, 2010 21:54

briljant schreef:En eigenlijk heb ik nog niet echt ideeën gezien welke we als organisaties niet al doen of al eens goed onderzocht hebben.

ik ook niet :cry:
Hans Poortman
 
Berichten: 208
Geregistreerd: za apr 15, 2006 19:53

Berichtdoor briljant » ma okt 04, 2010 21:55

En waarom een industrie terrein proef zo duur is i.v.m. buiten proeven heeft o.a. te maken dat alles met hekwerken moet worden afgezet.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Berto » ma okt 04, 2010 21:59

uw official op stap schreef:En ik zag nog een leuke opmerking staan. De kwaliteit van de proeven.
Er wordt gedaan of het in Nederland alleen maar 2 km rechtdoor is en dan haaks rechts.
Hoe kan het dan toch zo zijn dat zo'n beetje bijna de helft van elk deelnemersveld uit valt?
Dan ook nog eens met schade/technische problemen, wat ook veel geld kost.


Met de kwaliteit van de proeven bedoel ik of IK ze leuk en technisch genoeg vind om mee te doen, het is MIJN persoonlijke visie.
Bijvoorbeeld Amsterdam heb IK het gevoel er voor spek en bonen naast te zitten, omdat zelfs IK de notes zo op kan zeggen zonder ze op papier te hebben, IK zal dus in Amsterdam ook niet weer aan de start verschijnen omdat ik dit geen uitdaging vind.
Hellendoorn daarentegen was wel een uitdaging dit jaar, die helaas te vroeg was afgelopen juist doordat het een moeilijk parcours was.In Amsterdam bijvoorbeeld waren we echt niet op deze manier uitgevallen, ook niet in diverse andere wedstrijden dit jaar, simpelweg omdat je daar niet voor dit soort uitdagingen en verassingen komt te staan.

En Rinus, jij weet net zo goed als ik, dat als je de diverse onboard en gewone filmpjes bekijkt, zeker meer dan de helft van de uitvallers niet hadden hoeven uitvallen, het zijn gewoon inschattingsfouten (ervaring) of rijders fouten of communicatiefouten tussen rijder en navi (geen goede notes), technisch falen daar buiten gelaten, het blijft een mechanische sport
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

VorigeVolgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten