Citroen DS3 R3

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Citroen DS3 R3

Berichtdoor Franed rally » vr aug 06, 2010 14:10

In de franse Rallyes Magazine van deze maand is er de test van de DS3 R3. Het wapen van Citroen wie zou de Clio moeten verslaan.
Het heeft de 1.6 THP en levert 215pk. Kris Meeke heeft het getest en noemt het baby WRC. Het heeft veel snufjes van de C4 WRC zoals de versnellings bediening aan de stuur. Met deze bediening kan niet geschakeld worden in een verkeerde toeren aantal.

er is ook meer over de DS3 WRC. opmerkelijk is de Ogier is weg gehaald van de testen aangezien hij is in gesprek met Ford voor 2011.

Ook veel aandacht aan Kevin & Hans zowel door Bulgarije en Ieper.
Dus ga je in vakantie naar Frankrijk, koop eens iets anders dan de telegraaf
Afbeelding
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Armand » vr aug 06, 2010 19:49

eigenlijk schrijven alledrie de bladen erover. Rallyes, echappement en nog een. Ben effe de naam kwijt. Interessanter vond ik de wervingsfoto op de abopagina van hans Weijs junior in Rallyes...
Avatar gebruiker
Armand
 
Berichten: 728
Geregistreerd: vr feb 07, 2003 16:10
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Franed rally » vr aug 06, 2010 20:26

Yep Armand, die is wel erg grote en mooie. Artikeltje over Hans en Kevin in Ieper is wel vol lof. Net als die over Bulgarije.
In die van Ieper ik vind de uitdrukking opgevoerd in het J-WRC grappig maar wel zelf sprekend
Afbeelding
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Mark Verhoeven » vr aug 06, 2010 21:25

Ik koop altijd deze tijdschriften als ik in Frankrijk ben, maar meestal blijft het bij het kijken van plaatjes en het kunnen begrijpen van de technische specs... :oops:

P.S. Hoe zou de DS3 R3 met slechts 215 pk kunnen concurreren met bijv. een Clio R3 die toch tegen de 240 pk heeft? Door de turbo zal de DS3 wel over een groter toerenbereik kunnen beschikken over die 215 pk, maar dan nog...
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor Erik de Wild » vr aug 06, 2010 22:25

Mark Verhoeven schreef:Ik koop altijd deze tijdschriften als ik in Frankrijk ben, maar meestal blijft het bij het kijken van plaatjes en het kunnen begrijpen van de technische specs... :oops:

P.S. Hoe zou de DS3 R3 met slechts 215 pk kunnen concurreren met bijv. een Clio R3 die toch tegen de 240 pk heeft? Door de turbo zal de DS3 wel over een groter toerenbereik kunnen beschikken over die 215 pk, maar dan nog...


Clio (en ook Civic) zitten tegen de 260PK. Alleen het koppel schijnt nog wel (enorm) te verschillen.
Vorig jaar in Ieper reden wij tegen een 207 R3 (1.6 turbo) ook met een stuk minder PK's. De 207 had geen schijn van kans op de snelle proeven. Echter tijdens de Barum rally in Tjechie (weinig snelle stukken) hadden we onze handen vol om de 207 bij te blijven. Bij lage toeren schijnen deze auto's zoveel meer te brengen als de Civic. De DS3 zal hetzelfde (en meer) gaan brengen als de 207 denk ik.
Erik de Wild
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di jun 08, 2004 18:46
Woonplaats: Dalfsen

Berichtdoor tommeke_B » vr aug 06, 2010 22:46

De DS3 is een 1.6 turbo motor, en zal véél meer koppel hebben dan bijvoorbeeld de atmosferische 2L motor van de Clio. En de 207 R3T is een veel goedkopere wagen dan de DS3, dus die zal waarschijnlijk ook een stuk sneller (en beter ontwikkeld) zijn.
Hier een zeer mooi filmpje van de DS3 R3T, volgens mij zal die alle andere wagens in de R3-klasse en alle S1600's vanaf de eerste deelname overtreffen... http://www.youtube.com/watch?v=ZyfARyHvcsU
Avatar gebruiker
tommeke_B
 
Berichten: 387
Geregistreerd: za aug 11, 2007 11:21
Woonplaats: Roeselare, België

Berichtdoor tommeke_B » vr aug 06, 2010 22:50

Mark Verhoeven schreef:... bijv. een Clio R3 die toch tegen de 240 pk heeft?...

een Clio R3-motor met de nieuwste evolutie heeft 250pk.
Avatar gebruiker
tommeke_B
 
Berichten: 387
Geregistreerd: za aug 11, 2007 11:21
Woonplaats: Roeselare, België

Berichtdoor Franed rally » vr aug 06, 2010 23:18

Niet vergeten dat de auto's zijn niet in de zelfde klasse (R3/R3T). Koppel is aangegeven op 35Nm op 3000 toeren.
Citroen heeft de auto ontwikkeld in parallel met de WRC en het heeft veel elementen van wat betreft de treinen. Ook zijn de blokken het zelfde basis conform de nieuwe WRC reglement. Politiek bij PSA is rally versies ontwikkelen voor de verschijning bij de dealers. Dus meestal is de rally auto al lang klaar wordt dat het is in de show rooms. Daardoor is PSA altijd succesvol geweest muv van de 307 WRC.
Prijs van een kit is aangeven voor €74.000 (asfalt alleen) en €90.000 kant en klaar
Afbeelding
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor tommeke_B » vr aug 06, 2010 23:23

Franed rally schreef:Niet vergeten dat de auto's zijn niet in de zelfde klasse (R3/R3T). Koppel is aangegeven op 35Nm op 3000 toeren.

De wagens zitten wel in dezelfde klasse, R3 is R3, en voorlopig in de nationale kampioenschappen is dit A7... :wink: de 'R'-klassen worden binnenkort wel ingevoerd denk ik, dan komt er ook nog een R4, waarbij de groep N wagens (zoals een Evo X) zullen horen, met wellicht nog een iets vrijer reglement dan de huidige groep N wagens.
Avatar gebruiker
tommeke_B
 
Berichten: 387
Geregistreerd: za aug 11, 2007 11:21
Woonplaats: Roeselare, België

Berichtdoor Maarten » za aug 07, 2010 1:35

tommeke_B schreef:dan komt er ook nog een R4, waarbij de groep N wagens (zoals een Evo X) zullen horen, met wellicht nog een iets vrijer reglement dan de huidige groep N wagens.


Nóg vrijer? Dat is geen showroomcategorie meer dan.
Gr. Maarten Ruijten
Maarten
 
Berichten: 1262
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 21:37
Woonplaats: Roosendaal

Berichtdoor Franed rally » za aug 07, 2010 6:25

tommeke_B schreef:
Franed rally schreef:Niet vergeten dat de auto's zijn niet in de zelfde klasse (R3/R3T). Koppel is aangegeven op 35Nm op 3000 toeren.

De wagens zitten wel in dezelfde klasse, R3 is R3, en voorlopig in de nationale kampioenschappen is dit A7... :wink: de 'R'-klassen worden binnenkort wel ingevoerd denk ik, dan komt er ook nog een R4, waarbij de groep N wagens (zoals een Evo X) zullen horen, met wellicht nog een iets vrijer reglement dan de huidige groep N wagens.


In jouw nationale kampioenschap misschien, niet in de mijne. Frankrijk kent veel meerdere klassen, wie in mijn ogen, bieden meer sportiviteit. A8 en A8W, A7, A7K, A7S, A6 en A6K, R3 en R3T.........
Afbeelding
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Mark Verhoeven » za aug 07, 2010 9:34

Het maximale koppel zegt niets over de mogelijke prestaties van de auto... Het gaat erom hoeveel vermogen er beschikbaar is in het toerengebied waarin gereden wordt! Bij een turbomotor met restrictor is het gebruikelijk dat het maximale vermogen (of althans een HEEL groot deel ervan) beschikbaar is over een breed toerengebied, dat is dus gunstig. Maar ondanks dat lijkt het me sterk dat deze auto's qua acceleratie kunnen wedijveren met bijv. een Clio met VEEL meer pk's...
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor Dennis014 » za aug 07, 2010 13:44

Je geeft eigenlijk zelf het antwoord al. De turbo's hebben een veel grotere powerband. Gevolg is dus dat ze veel langer beschikken over maximaal vermogen en dus langer hard zullen accelereren. Waar een clio veel meer moet schakelen om max vermogen te behouden kan een turbo nog door blijven trekken.
Of ze echt sneller zullen zijn durf ik net te beweren maar het zal zeker interessant zijn om te zien hoe dit tegen elkaar op zou gaan.
Dennis014
 
Berichten: 117
Geregistreerd: ma jun 22, 2009 21:49
Woonplaats: Holten

Berichtdoor mmrizio » za aug 07, 2010 14:16

Altijd leuk op internet fora: Hoe mensen die net de klok hebben horen luiden de experts gaan uitleggen hoe het zit... Hier mijn bijdrage: :twisted:

In het JWRC kunnen de R3's met hun koppel en driveability de S1600's bijhouden op onverhard, maar niet op asfalt. Ik kan me voorstellen dat zo'n vergelijking ook op kan gaan tussen de R3 2.0 NA's en de R3t's.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Berichtdoor Franed rally » ma aug 23, 2010 17:12

Bouffier heeft dus duidelijk laten zien wat is de potentieel van die auto.
Word vervolgd..........
Hopelijk snel eentje in NL, want ik vind het een ontzettende mooie auto.
Afbeelding
Franed rally
 
Berichten: 404
Geregistreerd: do okt 27, 2005 18:33
Woonplaats: Arnhem

Volgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron