invoeren buitenlandse rallyauto's.....hoe doe je dat?

Alles over rally auto's.

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

invoeren buitenlandse rallyauto's.....hoe doe je dat?

Berichtdoor Sponsor » vr jan 04, 2008 13:38

Hoi,

Ik zie veel nationale rallyrijders met buitenlands kenteken rond rijden....

Als ik een rallyauto wil kopen uit bijv. Duitsland/Polen/België...wat moet ik dan doen om de BPM te ontlopen....?
Weet iemand overigens hoe de douane zo'n rallyauto beoordeeld...op BPM?

Iemand ervaring?

BVD,

Will
http://www.hetgroenerallyteam.nl ......bezoek onze NIEUWE RALLYSITE...en geef je url door voor de LINK pagina
Sponsor
 
Berichten: 624
Geregistreerd: wo jan 25, 2006 19:41
Woonplaats: twente

Re: invoeren buitenlandse rallyauto's.....hoe doe je dat?

Berichtdoor V.D.G Rally team » vr jan 04, 2008 15:44

Sponsor schreef:Hoi,

Ik zie veel nationale rallyrijders met buitenlands kenteken rond rijden....

Als ik een rallyauto wil kopen uit bijv. Duitsland/Polen/België...wat moet ik dan doen om de BPM te ontlopen....?
Weet iemand overigens hoe de douane zo'n rallyauto beoordeeld...op BPM?

Iemand ervaring?

BVD,

Will

BPM ontlopen kun je alleen als ie op buitenlandse papieren laat staan.
Alleen dan moet je elke keer dat je er mee wild gaan rijden vrijstelling vragen bij de douane.
Als je hem wild invoeren in nl Als de auto jonger is dan 1997 dan zit er een soord van CVO papier bij de auto daarop staat wat er standaard op de auto zit zoals airco/ en de rest dus er word BPM berekend over de standaard auto.
Maar deze gegevens over hoe en wat kun je gewoon navragen bij de RDW daar zit ook de douane.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr jan 04, 2008 15:50

al eerder een draadje over geweest.

http://www.rallysport.nl/forum/viewtopic.php?=&p=62201
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: invoeren buitenlandse rallyauto's.....hoe doe je dat?

Berichtdoor leor888 » za jan 05, 2008 0:02

V.D.G Rally team schreef:
Sponsor schreef:Hoi,

Ik zie veel nationale rallyrijders met buitenlands kenteken rond rijden....

Als ik een rallyauto wil kopen uit bijv. Duitsland/Polen/België...wat moet ik dan doen om de BPM te ontlopen....?
Weet iemand overigens hoe de douane zo'n rallyauto beoordeeld...op BPM?

Iemand ervaring?

BVD,

Will

BPM ontlopen kun je alleen als ie op buitenlandse papieren laat staan.
Alleen dan moet je elke keer dat je er mee wild gaan rijden vrijstelling vragen bij de douane.
Als je hem wild invoeren in nl Als de auto jonger is dan 1997 dan zit er een soord van CVO papier bij de auto daarop staat wat er standaard op de auto zit zoals airco/ en de rest dus er word BPM berekend over de standaard auto.
Maar deze gegevens over hoe en wat kun je gewoon navragen bij de RDW daar zit ook de douane.


Hej Peter,

Hoe doe je dat met dat elke keer BPM vrijstelling vragen?

Ik werk in Zweden en heb een Zweeds kenteken op mijn auto. Ik mag deze twee weken per 12 maanden met ontheffing hier in NL rijden. (Heb ook hier in NL een adres waar ik "woon")

Of ik moet voor "onbeperkt" ontheffing vragen met indiening van vele bewijsstukken. oa verklaring van aanstelling als werknemer in SE, kopie van statuten van mijn werkgever etc, etc.

Hoe speel jij dat klaar met je rallyauto's?? (dat wil ik ook!!!!!)
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor StevenK » za jan 05, 2008 13:07

Ik stuurde één keer per jaar een lijstje van wedstrijden naar de Douane en kreeg dan enkele dagen later een ontheffing voor elk van die wedstrijden.

Belangrijkste nadeel is dat je met zo'n auto *niet* op straat mag rijden als er geen wedstrijd is, ook niet met groene platen!
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor mantaboy » za jan 05, 2008 18:52

StevenK schreef:Ik stuurde één keer per jaar een lijstje van wedstrijden naar de Douane en kreeg dan enkele dagen later een ontheffing voor elk van die wedstrijden.

Belangrijkste nadeel is dat je met zo'n auto *niet* op straat mag rijden als er geen wedstrijd is, ook niet met groene platen!


Waarom zou je niet met groene platen mogen rijden? Handelaren die zelf auto's invoeren doen niets anders als je een testrit wil maken. Groene platen over de duitse heen.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Ton Van Spanje » za jan 05, 2008 19:02

mantaboy schreef:
StevenK schreef:Ik stuurde één keer per jaar een lijstje van wedstrijden naar de Douane en kreeg dan enkele dagen later een ontheffing voor elk van die wedstrijden.

Belangrijkste nadeel is dat je met zo'n auto *niet* op straat mag rijden als er geen wedstrijd is, ook niet met groene platen!


Waarom zou je niet met groene platen mogen rijden? Handelaren die zelf auto's invoeren doen niets anders als je een testrit wil maken. Groene platen over de duitse heen.


Correct me if i'm wrong, maar ik weet eigenlijk niet anders dan dit:

Omdat die auto's met een ander doel naar Nederland gehaald worden. Namelijk: voor de handel. Op papier zijn die auto's dan al wel ingevoerd (BPM afgedragen), maar worden vaak pas na verkoop aangeboden bij de RDW voor keuring.

In het voorbeeld dat Steven aanhaalt gaat de aanschaf niet om handel te plegen, maar om een aantal keren per jaar deel te nemen aan een wedstrijd. Dan is het best lonend (lees: besparend) om de weg te bewandelen zoals Steven aangeeft.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: invoeren buitenlandse rallyauto's.....hoe doe je dat?

Berichtdoor V.D.G Rally team » za jan 05, 2008 20:40

leor888 schreef:
V.D.G Rally team schreef:
Sponsor schreef:Hoi,

Ik zie veel nationale rallyrijders met buitenlands kenteken rond rijden....

Als ik een rallyauto wil kopen uit bijv. Duitsland/Polen/België...wat moet ik dan doen om de BPM te ontlopen....?
Weet iemand overigens hoe de douane zo'n rallyauto beoordeeld...op BPM?

Iemand ervaring?

BVD,

Will

BPM ontlopen kun je alleen als ie op buitenlandse papieren laat staan.

Alleen dan moet je elke keer dat je er mee wild gaan rijden vrijstelling vragen bij de douane.
Als je hem wild invoeren in nl Als de auto jonger is dan 1997 dan zit er een soord van CVO papier bij de auto daarop staat wat er standaard op de auto zit zoals airco/ en de rest dus er word BPM berekend over de standaard auto.
Maar deze gegevens over hoe en wat kun je gewoon navragen bij de RDW daar zit ook de douane.


Hej Peter,

Hoe doe je dat met dat elke keer BPM vrijstelling vragen?

Ik werk in Zweden en heb een Zweeds kenteken op mijn auto. Ik mag deze twee weken per 12 maanden met ontheffing hier in NL rijden. (Heb ook hier in NL een adres waar ik "woon")

Of ik moet voor "onbeperkt" ontheffing vragen met indiening van vele bewijsstukken. oa verklaring van aanstelling als werknemer in SE, kopie van statuten van mijn werkgever etc, etc.

Hoe speel jij dat klaar met je rallyauto's?? (dat wil ik ook!!!!!)


wil je met een zweedse auto aan rally's deelnemen in nl of gewoon met een personen auto rijden in nl??
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor mantaboy » za jan 05, 2008 20:49

Ton Van Spanje schreef:Correct me if i'm wrong, maar ik weet eigenlijk niet anders dan dit:

Omdat die auto's met een ander doel naar Nederland gehaald worden. Namelijk: voor de handel. Op papier zijn die auto's dan al wel ingevoerd (BPM afgedragen), maar worden vaak pas na verkoop aangeboden bij de RDW voor keuring.

In het voorbeeld dat Steven aanhaalt gaat de aanschaf niet om handel te plegen, maar om een aantal keren per jaar deel te nemen aan een wedstrijd. Dan is het best lonend (lees: besparend) om de weg te bewandelen zoals Steven aangeeft.


BPM was nog niet afgedragen, RDW was ook nog niet op de hoogte. Ik heb de bewuste auto zelf geimporteerd. De bewuste handelaar (Oss) doet dit al jaren zo. Vandaar dat ik het probleem in combi met groene platen niet zie.

Zelfs rally-auto's rijden soms met groene platen.... (in Brabant...)
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor V.D.G Rally team » za jan 05, 2008 20:59

mantaboy schreef:
Ton Van Spanje schreef:Correct me if i'm wrong, maar ik weet eigenlijk niet anders dan dit:

Omdat die auto's met een ander doel naar Nederland gehaald worden. Namelijk: voor de handel. Op papier zijn die auto's dan al wel ingevoerd (BPM afgedragen), maar worden vaak pas na verkoop aangeboden bij de RDW voor keuring.

In het voorbeeld dat Steven aanhaalt gaat de aanschaf niet om handel te plegen, maar om een aantal keren per jaar deel te nemen aan een wedstrijd. Dan is het best lonend (lees: besparend) om de weg te bewandelen zoals Steven aangeeft.


BPM was nog niet afgedragen, RDW was ook nog niet op de hoogte. Ik heb de bewuste auto zelf geimporteerd. De bewuste handelaar (Oss) doet dit al jaren zo. Vandaar dat ik het probleem in combi met groene platen niet zie.

Zelfs rally-auto's rijden soms met groene platen.... (in Brabant...)


Maar niet tijdens een rally. De groene platen zijn alleen bedoeld om proef te rijden . Of om een auto te testen in de regio. Dus niet als je in amsterdam woond en er proef mee gaat rijden heen en weer naar valkenburg. Vroeger waren de regels minder streng. Nu moet je als de groene platen op de auto zitten ook het handellaars kent aanwezig zijn dus bij hebben.
In belgie mogen ze wel op handels kent rijden.
Volgens mij hebben ze joost kusters jaren geleden ook aangehouden met de escort deze stond op buitenlands kent. Hij had toen geen vrijstelling.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor StevenK » za jan 05, 2008 21:09

mantaboy schreef:
StevenK schreef:Ik stuurde één keer per jaar een lijstje van wedstrijden naar de Douane en kreeg dan enkele dagen later een ontheffing voor elk van die wedstrijden.

Belangrijkste nadeel is dat je met zo'n auto *niet* op straat mag rijden als er geen wedstrijd is, ook niet met groene platen!


Waarom zou je niet met groene platen mogen rijden? Handelaren die zelf auto's invoeren doen niets anders als je een testrit wil maken. Groene platen over de duitse heen.

Omdat de auto niet voor de handel is, maar als gewoon eigendom in Nederland is.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor joostkusters » za jan 05, 2008 22:00

Dat klopt, ik had een fax met vrijstelling gekregen voor een teampresentatie, ik kende de ambtenaar erg goed, en kreeg voor elke smoes een vrijstelling.
Die fax is door een hogere man gevonden, en die heeft me gebeld dat ik niet meer mocht rijden, ik was ondertussen al in nijverdal, en toch eigenwijs terug naar huis kachelen, stonden ze me in nijverdal al op te wachten, dat grapje koste me toen 15000 gulden.

Dus de bpm van de auto en 50 % van dat bedrag als boete, het jaar erop reed ik dus braaf met nl kenteken (bpm was nu dus al betaald)

dus de vrijstelling geld alleen voor rallywagens, tijdens de wedstrijd, dus niet van en naar huis rijden. de wedstrijd begint bij het start podium, dus de technische keuring valt NIET onder de vrijstelling.

je moet ook altijd de orginele vrijstelling in de auto hebben, anders is deze niet geldig.
Ik zorg ook altijd bij de aanvraag dat de naam van mijn monteur op de vrijstelling staat, anders is het gelijk nattigheid bij een keuring als ze ooit controleren. keuren mag eigenlijk wel niet, maar dat weten zelfs de politie mensen meestal niet.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor joostkusters » za jan 05, 2008 22:01

zorg gewoon dat je t goed voor elkaar hebt, scheelt een hoop gezeik als de politie je toevallig aanhoud zonder reden.
en ze kunnen de auto in beslag nemen voor onderzoek. het duurt meestal een paar uur of tot na het weekend om dat bij de douane te checken, dan ben je wel een wedstrijd kwijt
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor StevenK » zo jan 06, 2008 8:08

Toen de Waalhaven sprint nog gereden werd, was het vaste prik dat daar alle kentekens en APK-bewijzen gecontroleerd werden. En elk jaar waren er volgens mij wel deelnemers die dan niet mochten starten.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo jan 06, 2008 12:25

StevenK schreef:Toen de Waalhaven sprint nog gereden werd, was het vaste prik dat daar alle kentekens en APK-bewijzen gecontroleerd werden. En elk jaar waren er volgens mij wel deelnemers die dan niet mochten starten.


klopt helemaal in de waalhaven in in het begin van zestienhoven.
Het viel op dat er tijdens die wedstrijden een paar rijders er niet waren terwel ze de rest van de wedstrijden er wel waren.
Maar terug komend op wat joost schrijfd zorg dat de papieren in orden zijn je hebt er veel problemen door zoniet een grote boete.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Volgende

Keer terug naar Auto's

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten