AppieS schreef:OK ik had begrepen dat er in die dacia een s2000 motor lag
Maar dan nog een een 4wd auto moet je gewoon genoeg koppel hebben,
en een atmosferische motor kan dat niet leveren.
Desondanks zal het met redelijk gelijke auto's vast spannend worden.
Is dat zo ? Weliswaar wordt de snelheid van de huidige turbo auto's grotendeels bepaald door het koppel, dat inmiddels astronomische waarden op de schaalt legt, maar is het ook niet zo dat wanneer de bakverhoudingen goed genoeg zijn, dit probleem in veel mindere mate speelt ?
Daarbij is het zo dat de eerste generatie turbomotoren met een koppel van tussen de 250 en 300 Nm zat; een goede kitcar motor levert ook ergens rond de 250, zelfs de laatste generatie S1600 motoren schijnen al aan 240 Nm te kunnen komen.
Persoonlijk denk ik dat met de juiste bakverhoudingen het allemaal niet zo'n heel groot probleem zal moeten zijn, hoewel de driveability van een atmosferische 4x4 veel beroerder zal zijn dan van een geblazen variant.
Ik ben ook heel benieuwd hoe de kosten van het generieke spul zullen zijn. Ik heb al op diverse plaatsen gelezen dat het voorgeschreven wordt gebruik te maken van een aandrijflijn van Sadev en die kunnen heel goedkoop (complete bak + assen van een clio RS phase 1voor 7500 euro) iets voor elkaar maken, maar ze maken even zo makkelijk dikke WRC bakken waarvan de kale bak meer dan een ton kost.
En wanneer ze een alleenrecht hebben, ben ik bang dat je voor een complete aandrijflijn, inclusief uprights, tussen de 100 en 150k kwijt zult zijn. Een een goede kitcarmotor zal incusief airbox en alles, zeker gezien de verplichting, net zoals in S1600, van een enkele gasklep, als ik het reglement goed heb begrepen, ook zomaar 25k of meer kosten.
En dan is een S2000 veel minder interessant dan een N4, juist omdat hoe dan ook een S2000 juist op onverhard (nerveuze motor) en in trage situaties (bijna alle bochten in Nederland zijn haaks) een stuk langzamer zal zijn.
De FIA zal dit probleem ongetwijfeld oplossen met een restrictormaten.
Persoonlijk zou ik veel liever zien dat ze in NL het Belgische reglement in gaan voeren, maar daarbij wel vasthouden aan de maximale cilinderinhoud zoals de FIA die voorschrijft: elke auto waarvan de motor van hetzelfde merk is als de auto, met aandrijvinglijn en remmen vrij, is toegelaten.
In zo'n reglement zou bijvoorbeeld een golf II rallye met een VR6 motor, of een 1.8T mogelijk zijn.
Vasthouden aan cilinderinhoud lijkt me noodzakelijk, omdat een auto als die van Lefèvre feitelijk levensgevaarlijk is, wat hij zelf trouwens ook aangeeft, zij het op een wat subtielere manier.