hoe om te gaan met protesten

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

hoe om te gaan met protesten

Berichtdoor Götz » di jul 11, 2006 10:33

Tijdens de BHV is ons het volgende overkomen:

Wij klokken netjes om .06 in. Op tijdkaart wordt door de betreffende dame .04 genoteerd. Ons is dit niet opgevallen ;-). De voor ons startende equipe heeft op .05 ingeklokt. Na ons op .07. De startvolgorde op de KP was ook cfm op inklokvolgorde. Als je alle loglijsten en tijkkaarten erbij zou pakken zou je tot de conclussie moeten komen dat er een verschrijving heeft plaatsgevonden of dat de voor ons startende equipe ons in het controle gebied heeft ingehaald. Dat laatste is zeker niet het geval.

Na een geweldige inhaalrace werden we op het podium als 3e binnen gehaald. Zo'n 1 minuut achterstand om nr 2 en zo'n 5 minuten op nr 1.

Niet de voorlopige uitslag afgewacht maar nadat het park-ferme geopend was de auto eruit gehaald en huiswaarts vertrokken. Uiteindelijk toch nog tevreden met de 3e plek ondanks onze lekke band die ons zo'n 5.30 minuten heeft gekost.

Onderweg naar huis kreeg ik net voor 20.00 uur een telefoontje dat wij op een 5e plek geklasseerd waren. We hadden 2 minuten tijdstraf gekregen. Meteen de organisatie gebeld en gereclameerd. Op de rekenkamer schijnt men e.e.a. uitgezocht te hebben en men bleef bij de conclussie dat de tijdstraf terecht is uitgedeeld. Dat ik het hier niet mee eens ben mogen jullie gezien het bovenstaande begrijpen. Ik ben op dit moment van mening dat niet alle van belangzijnde gegevens voldoende zijn gecontroleerd en we voelen ons een beetje "bestolen"van de 3e plek.

Misschien ten overvloede dient nog opgemerkt te worden dat de voorlopige uitslag om 19.45 uur gepubliceerd is. De definitieve om 20.15 uur. Onze telefonische reclamatie heeft dus binnen het half uur plaatsgevonden.

Dat ik dit incident niet zomaar kan accepteren mogen duidelijk zijn. Middels deze post probeer ik anderen te waarschuwen want op deze manier wordt een kampioenschap wel heel erg nadelig beinvloed.

Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben is hoe je in deze moet omgaan met de protesten. Graag gefundeerd met de artikelen uit het autosprot jaarboek.

Let wel: binnen een half uur hebben wij nl. de ommissie kenbaar gemaakt, maar de organisatie heeft in onze ogen niet het juiste gedaan door e.e.a. te corrigeren.

Graag jullie visie!

Gr, Götz
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor nkroeze » di jul 11, 2006 11:04

Vrij "simpel", onderstaand maar het volledige stukje reglement gekopieerd. Hetgeen jij telefonisch gedaan hebt valt dus absoluut NIET onder een protest maar is gewoon iets van een kennisgeving ofzo. Had je het echt veranderd willen hebben, had je schriftelijk en financieel over de brug moeten komen.

Nu is het helaas pindakaas (wat de situatie ook is), dit is niet meer te veranderen....


XXIV. PROTESTEN EN BEROEPEN
24.1 Elk protest moet volgens de bepalingen van de CSI (art. 171 e.v.) worden ingediend.
*N.B. Alleen de inschrijver (zie art. 5.1.1/5.1.1.a) kan een protest indienen.
*Bij rallysprints, waar na de finish géén parc fermé is ingericht, moet een protest inzake de conformiteit van
een auto worden ingediend vóórdat deze auto de tijdcontrole voor de laatste klassementsproef is
gepasseerd.
*Bij wedstrijden, waarbij de deelnemende auto's na de finish van de laatste etappe in een parc-fermé
worden geplaatst, moet een protest inzake de conformiteit van een auto worden ingediend binnen 30
(dertig) minuten nadat de laatste auto de tijdcontrole van deze finish is gepasseerd. De wedstrijdleiding
maakt dit tijdstip bekend op het officieel publicatiebord.
24.2 Elk protest moet schriftelijk worden ingediend bij de wedstrijdleider samen met een bedrag van
€ 250,-- (evenement geplaatst op de FIA International Sporting Calender) of € 125,-- (overige
evenementen).
Dit bedrag zal niet worden teruggegeven, als het protest ongegrond wordt verklaard.
24.3 Indien het protest de demontage en montage van delen van de auto vereist, moet de indiener van het
protest een additionele waarborgsom betalen zoals aangegeven in *het Algemeen Reglement Technische
Protesten van de KNAF (zie het KNAF Autosport Jaarboek).
24.4 De kosten die door het werk aan en door het transport van de auto ontstaan moeten door de indiener van
het protest worden gedragen als het protest ongegrond blijkt, of door de equipe tegen wie het protest is
ingediend als het protest gegrond blijkt.
24.5 Indien het protest ongegrond blijkt en de kosten veroorzaakt door het protest (onderzoek, vervoer, enz.)
hoger zijn dan de waarborgsom, zal het verschil door de indiener van het protest moeten worden
bijbetaald. Als de kosten lager zijn, zal het verschil aan hem worden teruggegeven.
24.6 Inschrijvers kunnen tegen beslissingen in beroep gaan volgens de voorschriften van artikel 180 e.v. van
de CSI.
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor pipo » di jul 11, 2006 11:11

Correct Niels ....
pipo
 
Berichten: 1547
Geregistreerd: ma dec 08, 2003 10:44

Berichtdoor Bart » di jul 11, 2006 11:19

Wat mij betreft einde discussie.
Reglement is hier (in tegenstelling tot sommige andere onderwerpen) duidelijk in.
Bart
 
Berichten: 99
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:43
Woonplaats: Drozdov Tsjechië

Berichtdoor Jeroen » di jul 11, 2006 13:42

Interessante discussie...

Mbt de tekst van Niels: In hoevere is hierop: "het protesteren tegen het niet honoreren van een reclamatie over een vermeende tel-/rekenfout van de organisatie/rekenkamer" van toepassing? Dat is het probleem toch hier?

Het ter hand nemen van de reclamatie door de rekenkamer zelf lijkt me niet ter discussie te staan, want de rekenkamer heeft die reclamatie zoals ik kan lezen in de tekst van Gotz wel onderzocht, maar dus niet gehonoreerd (of waren ze er in een eerder stadium al mee bezig geweest en is de reclamatie niet ter hand genomen?) Misschien had je dus wel een tweede protest in moeten dienen...?

Overigens heb ik al regelmatig gezien dat een "protest" tegen telfouten niets anders was dan naar binnen stappen bij de rekenkamer en daar mondeling je beklag doen en dan meestal in samenspraak met met de rekenaars er proberen uit te komen. Daar kwam geen schriftelijke indiening of protestgeld aan te pas.

Dit lijkt alleen te gaan over conformiteit. En de wijze van indiening staat er wel in (schriftelijk), maar heeft dat ook op zaken die niet over conformiteit gaan betrekking? Is er meer "officiele" tekst waarin dat wel genoemd staat?
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor Ton Van Spanje » di jul 11, 2006 14:09

In het artikel dat door Niels Kroeze wordt aangehaald krijg je inderdaad het idee dat dit alleen gaat over het niet conform zijn van de rallyauto.

Kijk je echter op de Knaf site onder de rubriek protesten en beroepen staat er dit vermeld. In mijn ogen wat meer de lading dekkend:


Reglement Protesten
Geplaatst op 06/02/06 om 20:25:42 in de categorie Protest en Beroep

--------------------------------------------------------------------------------

REGLEMENT PROTESTEN

Art. 1
Op protesten bij kart- en autosportwedstrijden zijn van toepassing de bepalingen van de Code Sportif International (Hoofdstuk XII), de reglementen van de verschillende takken van autosport, het Algemeen Reglement Technische Protesten alsmede het Reglement betreffende de Autosport Rechtspraak.

Art. 2
Het recht tot het indienen van protesten is uitsluitend voorbehouden aan de inschrijver danwel zijn schriftelijk gemachtigde (zie art. 171 CSI).

Art. 3
1. Een protest dient schriftelijk, gemotiveerd en vergezeld van het vastgestelde protestgeld te worden ingediend (zie art. 172 CSI).
2. Het protestgeld bedraagt:
€ 125,-- bij nationale evenementen en
€ 250,-- bij autorensport evenementen en alle internationale evenementen.

Art. 4
Protesten moeten worden ingediend bij de (assistent-)wedstrijdleider of, bij diens afwezigheid, bij de Sportcommissarissen (zie art. 173 CSI).

Art. 5
Protesttijden:
1. Protesten tegen de inschrijver of bestuurder, of tegen de lengte van de wedstrijd: binnen twee uur na het sluiten van de officiële Technische Keuring;
2. Protesten tegen een handicap en tegen de samenstelling van heats: tenminste een uur voor het begin van de wedstrijd;
3. Protesten tegen een beslissing van de Technische Commissie: onmiddellijk na het vernemen van de beslissing;
4. Protesten tegen een fout of onregelmatigheid begaan tijdens de wedstrijd, tegen auto's of tegen de uitslag: binnen een half uur na publicatie van de uitslag (zie art. 174 CSI).

Art. 6
Geen protesten zijn mogelijk tegen de beslissingen van finishrechters en de "Judges of facts" (zie art. 176 CSI).

Art. 7
Ingeval een protest ongegrond wordt verklaard, zal het protestgeld geheel of gedeeltelijk vervallen aan de KNAF. De KNAF kan de indiener van een te kwader trouw ingediend protest één of meer sancties opleggen (zie art. 179 CSI).

Art. 8
1. Indien tijdens een evenement geen sportcommissarissen aanwezig zijn, beslist de wedstrijdleider op het protest.
2. Indien tijdens een evenement geen sportcommissarissen aanwezig zijn, kan geen protest worden ingediend tegen een besluit van de wedstrijdleider. Wel staat tegen een dergelijke beslissing de mogelijkheid van beroep open conform artikel 3.5b van het Reglement voor de Autosport Rechtspraak.

Art. 9
De indiener van een protest alsmede degene waar het protest tegen is gericht, dienen zich tot nader order ter beschikking te houden van de Sportcommissarissen c.q. de wedstrijdleider.

Art. 10
Tegen de beslissing op het protest staat beroep open. Zie hiervoor de handleiding voor het instellen van beroepen en het Reglement voor de Autosport Rechtspraak
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor TWENGELTJE » di jul 11, 2006 14:22

je hebt dus twee mogelijkheden
1 een CAR-zaak
2 iedereen in de volgende wedstrijden naar huis rijden
TWENGELTJE
 
Berichten: 3360
Geregistreerd: vr okt 28, 2005 13:04
Woonplaats: almelo

Berichtdoor Jeroen » di jul 11, 2006 14:23

Dus... kort door de bocht:
1. proberen het zonder protest op te lossen
2. officieel protest schriftelijk en met geld tegen de "....commissie" oid(?)
3. evt beroep
Punt 3 lijkt me alleen mogelijk als punt 2 officieel is uitgevoerd en dat lijkt me in het geval van Gotz niet het geval.
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor Holkers » di jul 11, 2006 14:28

Als je de 'bewijzen' hebt (klinkt zo zwaar) dat de equipe voor je op 05 ingeklokt heeft (tijdkaart) en de equipe na je op 07 dan heb je een goede grond voor protest. (maar die conclusie hadden we al gemaakt ;)). Helaas laat het regelement van de KNAF geen enkele mogelijkheid toe om nadien (wanneer alle stukken zijn gecontroleerd) protest in te dienen. Dat kan ik alleen maar jammer vinden omdat dit soort dingen dan voorvallen.

Wat me trouwens opvalt is dat dit al het 3de voorbeeld is van 1 rally, vind ik 3 keer te veel en ik wil dan wel eens weten hoe vaak dit daadwerkelijk voor komt. Niet dat ik met beschuldigende vingers wil wijzen, maar misschien moet er eens aandacht aan besteed worden zodat het in de toekomst niet vaker voorkomt.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Jeroen » di jul 11, 2006 14:51

Holkers schreef:Wat me trouwens opvalt is dat dit al het 3de voorbeeld is van 1 rally, vind ik 3 keer te veel en ik wil dan wel eens weten hoe vaak dit daadwerkelijk voor komt. Niet dat ik met beschuldigende vingers wil wijzen, maar misschien moet er eens aandacht aan besteed worden zodat het in de toekomst niet vaker voorkomt.
Misschien moeten de navi´s niet zomaar alles uit gewoonte aannemen (geheel constructief bedoeld hoor). Je hebt als deelnemer ook je eigen verantwoordelijkheid en foutenmakende officials horen erbij. We moeten al blij zijn dat er officials zijn. Gewoon controleren dus:
- je eigen route op basis van het routeboek rijden en niet achter een ander aan rijden of denken dat je het wel uit je hoofd weet
- (proef-)tijden zelf ook meten (zeker in een rundkurs als je 10 of meer sec extra moet wachten).
- alles wat er op je tijdkaarten wordt geschreven controleren en kijken of je berekeningen "logisch" zijn.
- niet suf in het rijtje wachten en kijken wat een ander doet
- na de wedstrijd voor het verstrijken van de protest termijn je klassering controleren.
Ik heb het alle genoemde zaken al een of meerdere keren mis zien gaan... (niet alles heeft uiteraard met officials te maken, maar het ging me even om het feit dat controleren part of the game is...)
Laatst bijgewerkt door Jeroen op di jul 11, 2006 14:57, in totaal 2 keer bewerkt.
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor Franky » di jul 11, 2006 14:55

Holkers schreef:Als je de 'bewijzen' hebt (klinkt zo zwaar) dat de equipe voor je op 05 ingeklokt heeft (tijdkaart) en de equipe na je op 07 dan heb je een goede grond voor protest. (maar die conclusie hadden we al gemaakt ;)). Helaas laat het regelement van de KNAF geen enkele mogelijkheid toe om nadien (wanneer alle stukken zijn gecontroleerd) protest in te dienen. Dat kan ik alleen maar jammer vinden omdat dit soort dingen dan voorvallen.

Wat me trouwens opvalt is dat dit al het 3de voorbeeld is van 1 rally, vind ik 3 keer te veel en ik wil dan wel eens weten hoe vaak dit daadwerkelijk voor komt. Niet dat ik met beschuldigende vingers wil wijzen, maar misschien moet er eens aandacht aan besteed worden zodat het in de toekomst niet vaker voorkomt.


Het is een lange zware wedstrijd voor mens en machine.
Ook de officials dus. In Belgie zijn de regeltjes nog iets anders ook en er waren veel belgische officialclubs. Tevens waren er veel van deze posten bezet door minder ervaren mensen. Ook de rijders valt het te verwijten natuurlijk. In de auto is het broeierig heet en het tijdschema was strak en onder vermoeide en hete omstandigheden valt de concentratie wel eens weg. Mijn doelstelling is zeker ook niet om een schuldige te creeeren.
Ik zou graag willen zien dat iedereen krijgt wat ie verdient en waarvoor ie geknokt heeft ipv de kleine lettertjes!
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

Berichtdoor Turboboost » di jul 11, 2006 14:55

Jeroen dat wordt je toch ook meerdere malen verteld tijdens de cursus? :wink: De praktijk is soms echter net even iets anders (vraag maar aan Jarno na de vechtdal :? ), maar je hebt 100% gelijk. :!:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Jeroen » di jul 11, 2006 14:59

Turboboost schreef:Jeroen dat wordt je toch ook meerdere malen verteld tijdens de cursus? :wink: De praktijk is soms echter net even iets anders (vraag maar aan Jarno na de vechtdal :? ), maar je hebt 100% gelijk. :!:
Jarno hoeft zich niet te schamen hoor. Was z´n eerste evenement en er zijn iets ervarener navi´s die ook dergelijke fouten maken. Maar nogmaals controle is een part of the game... (imo)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor mickeal » di jul 11, 2006 15:00

De taak van de navigator is om altijd te controleren wat op de tijdkaart is geschreven.
Mensen kunnen nu eenmaal fouten maken.

Mocht er iets fout zijn meteen aangeven en laten veranderen, let dan op de paragraaf van de official.
De rijder mag pas aanrijden bij een controle post als bovenstaande is gecontroleerd en mag gaan rijden van de navigator.

Groetjes Mickeal
mickeal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: wo maart 22, 2006 10:32
Woonplaats: Sevenum

Berichtdoor Jeroen » di jul 11, 2006 15:03

mickeal schreef:De taak van de navigator is om altijd te controleren wat op de tijdkaart is geschreven. Mensen kunnen nu eenmaal fouten maken.
Navi´s dus ook en dat mag best, het is maar een spelletje... Maar wijs niet te snel naar de official die het fout heeft gedaan als je zelf ook hebt nagelaten het tijdig te controleren. Neemt niet weg dat de hele story met Gotz natuurlijk erg vervelend is, maar dat was het ook toen Rutger Jan en Jarno in Hardenberg niet geclasseerd werden terwijl volgens mij de snelsten waren.

NB. fouten van navi´s worden uiteraard wel een probleem als de veiligheid in het geding komt...
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Volgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast