Wout de Klerk schreef:StevenK schreef:Op de FIA site is het één ander te lezen over wat er volgend jaar in de reglement gewijzigd wordt.
Wat mij opviel: grA, art 5.5: Het remsysteem is vrij. Als ik dit goed begrijp, is dit iets waar veel mensen toch wel op zitten te wachten, omdat je daarmee niet langer gebonden bent aan veel te dure gehomologeerde remmen, maar kun je bijvoorbeeld op de grA Ibiza van Henk v.d. Kamp of de TDI van Weijs jr. de Brembo klauwen & schijven van een Cupra R zetten.
Of leg ik de regel nu verkeerd uit ?
Mocht dit dan niet al, als de afmetingen maar niet groter dan de maximale gehomologeerde zijn ?
Dat is afhankelijk van de homologatie. In de meeste homologaties staan specifieke klauwen, schijven en cylinders en dan mag je daar niet van afwijken. Maar er zijn ook homologaties waar heel algemeen staat: 'klauw: AP, Alcon of Brembo' en 'schijf: maximaal 380 mm / 40 mm dik', maar dan meestal in de taal van een land dat zonder de inwoners een stuk mooier zou zijn om te wonen.
Maar als je bijvoorbeeld naar de TDI van Weijs junior kijkt, of naar een Evo 7, dan is er aan remmerij niks resp. alleen een pedalbox gehomologeerd. Als ik de regels goed begrijp, mag je juist onder dat soort auto's zometeen een voor/achter gescheiden systeem, met handrem, pedalbox en de remmen naar keuze monteren en mag je dus ook de bekrachtiger, ABS meuk en alles daaromheen weghalen.
Geldt trouwens voor een clio RS: jullie auto zou je dan in gr A met 18" (2" groter dan standaard) en 380 mm voorremmen kunnen rijden
Als deze regel echt zo opgevat moet worden, dan kan de auto waar Jasper Barneveld mee reed in ieder geval een heel stuk sneller worden