Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK
G Vloedgraven schreef:Ik wil de aandacht voor het volgende.
Tijdens de laatste rally zijn we met ongeveer 80km/uur tegen een boom gereden.
Bij dit ongeluk heb ik mijn rug gebroken. Tijdens onderzoek is vast komen te staan, dat dit grotendeels te wijten is aan manier hoe de gordels in de auto gemonteerd waren. De gordels zaten gemonteerd volgens Tekening nr. 253-43 uit het Annexe J van het Autosport Jaarboek 2005 op blz. 506. Achter de stoel liepen de gordels met een hoek van 45 graden naar beneden. Bij deze stand kon er tijdens dit ongeval, een druk van ±165 kg op mijn rug komen. Als we de gordels onder 10 graden hadden gemonteerd, dan was dit maar ongeveer ± 7,5 kg geweest. Mijn rug had dit waarschijnlijk wel overleefd. Nu vind ik dat de regels aangepast moeten worden. Om de schade aan de rug te beperken stel ik een hoek van maximaal 20 graden voor. Een bijkomend feit is, dat sinds een korte tijd, de gordel breder is geworden. Een dat deze gordels minder rekken. Met als gevolg dat een klap nog harder aan komt.
Wat vinden jullie van dit voorstel?
Ik begrijp je punt, maar vind het een vreemd voorstel. Het probleem van druk op je rug komt primair niet door de stand van de gordel, maar door de hoogte van de 'ogen' in de rugleuning. Zodra die ogen hoog genoeg zitten, maakt de hoek van de gordel niet meer uit voor de druk op je rug.
En dat brengt mij dan ook meteen op het punt dat heel veel mensen zowieso niet met een stoel in de goede maat rijden.
Er zit zowieso genoeg rek in de gordels, want je ziet nog regelmatig dat iemand die goed in de gordels zit, wel degelijk het stuur weet te raken tijdens een klap. En als ik zag hoeveel mijn (gloednieuwe) gordels langer waren na de klap in B-le-C, dan zeg ik dat er echt genoeg rek in zit.
SylviaBos schreef:Ik ga er even vanuit dat hier vooral over de schouder gordels wordt gesproken...
Kijk eens of je heup gedeelte wel goed zit, vaak valt mij als ik in een andere auto stap dat die gordel met geen mogelijk zo strak te stellen is dat bij aanspannen van de schouder gordel de sluiting en dus de heup gordel op de juiste hoogte (lees laagte) zit.
Turboboost schreef:Als je enige kennis van krachtberekening bezit, weet je wel degelijk dat de hoek waaronder krachten afvloeien/ vrijkomen wel degelijk uitmaakt.
En anders hadden ze er natuurlijk ook geen voorschriften voor gemaakt.
Neemt niet weg dat het verhaal van de schoudergaten ook terecht is, maar Gerrit zijn verhaal is zeker een duidelijk en goed verhaal
@Gerrit wie heeft het e.e.a. onderzocht m.b.t. jullie ongeval?
briljant schreef:De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.
Doctor Cinquecento schreef:briljant schreef:De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.
Als de bodem van de stoel is uitgescheurd komen er inderdaad totaal andere krachten vrij.
Dus de stoel is van z'n zijn bevestigingspunten losgekomen?
briljant schreef:Doctor Cinquecento schreef:briljant schreef:De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.
Als de bodem van de stoel is uitgescheurd komen er inderdaad totaal andere krachten vrij.
Dus de stoel is van z'n zijn bevestigingspunten losgekomen?
Nee de onderste gordel heeft het gat in de stoel naar voren uitgescheurd
(onderste gordel stond in een hoek naar voren vast)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast