Gordel stand verkeerd!

Alles over homologaties, annexen etc

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Gordel stand verkeerd!

Berichtdoor G Vloedgraven » vr jun 10, 2005 18:32

Ik wil de aandacht voor het volgende.
Tijdens de laatste rally zijn we met ongeveer 80km/uur tegen een boom gereden.
Bij dit ongeluk heb ik mijn rug gebroken. Tijdens onderzoek is vast komen te staan, dat dit grotendeels te wijten is aan manier hoe de gordels in de auto gemonteerd waren. De gordels zaten gemonteerd volgens Tekening nr. 253-43 uit het Annexe J van het Autosport Jaarboek 2005 op blz. 506. Achter de stoel liepen de gordels met een hoek van 45 graden naar beneden. Bij deze stand kon er tijdens dit ongeval, een druk van ±165 kg op mijn rug komen. Als we de gordels onder 10 graden hadden gemonteerd, dan was dit maar ongeveer ± 7,5 kg geweest. Mijn rug had dit waarschijnlijk wel overleefd. Nu vind ik dat de regels aangepast moeten worden. Om de schade aan de rug te beperken stel ik een hoek van maximaal 20 graden voor. Een bijkomend feit is, dat sinds een korte tijd, de gordel breder is geworden. Een dat deze gordels minder rekken. Met als gevolg dat een klap nog harder aan komt.
Wat vinden jullie van dit voorstel?
G Vloedgraven
 
Berichten: 7
Geregistreerd: za maart 20, 2004 22:10
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Mr.T » vr jun 10, 2005 19:32

Gerrit,

Een ander probleem is misschien ook de lengte van de "rugleuning"van je stoel. Als deze te laag is, m.n. de gaten waar de gordels door heen gaan, is de kans op een rugletsels zeer groot aanwezig. :shock:

Dit is ook een aandachtspunt voor iedereen :!: Kijk eens goed naar de positie van deze gaten als je in de stoel zit. Als de bovenzijde van deze gaten onder de bovenkant van je schouder zitten is de stoel niet goed voor je lengte. :oops:
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Re: Gordel stand verkeerd!

Berichtdoor StevenK » vr jun 10, 2005 19:45

G Vloedgraven schreef:Ik wil de aandacht voor het volgende.
Tijdens de laatste rally zijn we met ongeveer 80km/uur tegen een boom gereden.
Bij dit ongeluk heb ik mijn rug gebroken. Tijdens onderzoek is vast komen te staan, dat dit grotendeels te wijten is aan manier hoe de gordels in de auto gemonteerd waren. De gordels zaten gemonteerd volgens Tekening nr. 253-43 uit het Annexe J van het Autosport Jaarboek 2005 op blz. 506. Achter de stoel liepen de gordels met een hoek van 45 graden naar beneden. Bij deze stand kon er tijdens dit ongeval, een druk van ±165 kg op mijn rug komen. Als we de gordels onder 10 graden hadden gemonteerd, dan was dit maar ongeveer ± 7,5 kg geweest. Mijn rug had dit waarschijnlijk wel overleefd. Nu vind ik dat de regels aangepast moeten worden. Om de schade aan de rug te beperken stel ik een hoek van maximaal 20 graden voor. Een bijkomend feit is, dat sinds een korte tijd, de gordel breder is geworden. Een dat deze gordels minder rekken. Met als gevolg dat een klap nog harder aan komt.
Wat vinden jullie van dit voorstel?

Ik begrijp je punt, maar vind het een vreemd voorstel. Het probleem van druk op je rug komt primair niet door de stand van de gordel, maar door de hoogte van de 'ogen' in de rugleuning. Zodra die ogen hoog genoeg zitten, maakt de hoek van de gordel niet meer uit voor de druk op je rug.

En dat brengt mij dan ook meteen op het punt dat heel veel mensen zowieso niet met een stoel in de goede maat rijden.

Er zit zowieso genoeg rek in de gordels, want je ziet nog regelmatig dat iemand die goed in de gordels zit, wel degelijk het stuur weet te raken tijdens een klap. En als ik zag hoeveel mijn (gloednieuwe) gordels langer waren na de klap in B-le-C, dan zeg ik dat er echt genoeg rek in zit.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Gordel stand verkeerd!

Berichtdoor Gast » za jun 11, 2005 19:40

Ik begrijp je punt, maar vind het een vreemd voorstel. Het probleem van druk op je rug komt primair niet door de stand van de gordel, maar door de hoogte van de 'ogen' in de rugleuning. Zodra die ogen hoog genoeg zitten, maakt de hoek van de gordel niet meer uit voor de druk op je rug.

En dat brengt mij dan ook meteen op het punt dat heel veel mensen zowieso niet met een stoel in de goede maat rijden.

Er zit zowieso genoeg rek in de gordels, want je ziet nog regelmatig dat iemand die goed in de gordels zit, wel degelijk het stuur weet te raken tijdens een klap. En als ik zag hoeveel mijn (gloednieuwe) gordels langer waren na de klap in B-le-C, dan zeg ik dat er echt genoeg rek in zit.


Het klopt inderdaad dat er veel mensen rijden met stoelen die niet de juiste maten hebben. Je kunt alleen erg veel druk op je rugwervels krijgen te staan bij een crash als de gordels op je schouders rusten en niet in de daarvoor bedoelde gaten. De gaten voor de gordels boven je schouders moeten ook minimaal 3 cm hoger zitten om de maximale bescherming te bieden. Ga daarom voor het aanschaffen van goede stoelen altijd naar een handelaar die op dat soort dingen let.
Gast
 

Berichtdoor SylviaVisser » za jun 11, 2005 21:00

Ik ga er even vanuit dat hier vooral over de schouder gordels wordt gesproken...

Kijk eens of je heup gedeelte wel goed zit, vaak valt mij als ik in een andere auto stap dat die gordel met geen mogelijk zo strak te stellen is dat bij aanspannen van de schouder gordel de sluiting en dus de heup gordel op de juiste hoogte (lees laagte) zit.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Gast » zo jun 12, 2005 8:45

SylviaBos schreef:Ik ga er even vanuit dat hier vooral over de schouder gordels wordt gesproken...

Kijk eens of je heup gedeelte wel goed zit, vaak valt mij als ik in een andere auto stap dat die gordel met geen mogelijk zo strak te stellen is dat bij aanspannen van de schouder gordel de sluiting en dus de heup gordel op de juiste hoogte (lees laagte) zit.


Maar nu heb je het lauwter over de afstelling van de gordels. De persoon die deze topic heeft gestart denkt dat zijn gebroken rug hoofdzakelijk is veroorzaakt door een verkeerde hoek waaronder de gordels zijn vastgezet aan de bodemplaat.

Die hoek maakt in wezen niet uit. Wanneer een stoel wordt gebruikt waarbij de schouders boven de gaten uitsteken van de gordels (schouderriemen), is dat per definitie niet veilig. De krachten die bij het aanspannen tijdens een crash in de rugleuning van de stoel moeten worden afgegeven, verdwijnen dat in de schouderpartij en rug. Zo kun je zittend in een veilige stoel toch je rug breken.

Volgens mij iets waar de KNAF bij technische keuringen meer aandacht aan moet schenken.
Gast
 

Berichtdoor Turboboost » zo jun 12, 2005 8:51

Als je enige kennis van krachtberekening bezit, weet je wel degelijk dat de hoek waaronder krachten afvloeien/ vrijkomen wel degelijk uitmaakt.

En anders hadden ze er natuurlijk ook geen voorschriften voor gemaakt. :wink:

Neemt niet weg dat het verhaal van de schoudergaten ook terecht is, maar Gerrit zijn verhaal is zeker een duidelijk en goed verhaal :!:

@Gerrit wie heeft het e.e.a. onderzocht m.b.t. jullie ongeval?
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Gast » zo jun 12, 2005 12:33

Turboboost schreef:Als je enige kennis van krachtberekening bezit, weet je wel degelijk dat de hoek waaronder krachten afvloeien/ vrijkomen wel degelijk uitmaakt.

En anders hadden ze er natuurlijk ook geen voorschriften voor gemaakt. :wink:

Neemt niet weg dat het verhaal van de schoudergaten ook terecht is, maar Gerrit zijn verhaal is zeker een duidelijk en goed verhaal :!:

@Gerrit wie heeft het e.e.a. onderzocht m.b.t. jullie ongeval?


Gelukkig heb ik vroeger goed genoeg opgelet op school om ook iets van krachtenberekeningen af te weten. Daarom denk ik juist dat de hoogte van de gordelgaten in de stoel het meest bepalend zijn voor de goede afloop van een crash.

Volgens mijn inzichten begint de krachtenverdeling dan ook bij het gordelgat zelf. Als de gordel namelijk rust in het gat en niet op de schouders, vloeit zeker het overgroote deel van de ontstane krachten af door de rugleuning van de stoel.
Gast
 

Berichtdoor briljant » zo jun 12, 2005 12:34

De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Gast » zo jun 12, 2005 12:42

briljant schreef:De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.


Als de bodem van de stoel is uitgescheurd komen er inderdaad totaal andere krachten vrij.

Dus de stoel is van z'n zijn bevestigingspunten losgekomen?
Gast
 

Berichtdoor briljant » zo jun 12, 2005 12:56

Doctor Cinquecento schreef:
briljant schreef:De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.


Als de bodem van de stoel is uitgescheurd komen er inderdaad totaal andere krachten vrij.

Dus de stoel is van z'n zijn bevestigingspunten losgekomen?


Nee de onderste gordel heeft het gat in de stoel naar voren uitgescheurd
(onderste gordel stond in een hoek naar voren vast)
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Gast » zo jun 12, 2005 13:42

briljant schreef:
Doctor Cinquecento schreef:
briljant schreef:De bodem van de stoel van Gerritis naar voren uitgescheurd waardoor het onderlijf naar voren knikt.
Denk dat met een andere bevestiging dit niet zou gebeuren.


Als de bodem van de stoel is uitgescheurd komen er inderdaad totaal andere krachten vrij.

Dus de stoel is van z'n zijn bevestigingspunten losgekomen?


Nee de onderste gordel heeft het gat in de stoel naar voren uitgescheurd
(onderste gordel stond in een hoek naar voren vast)


Is het onderste gordeldeel dan wel goed gemonteerd geweest? Naar voren uitscheuren klinkt niet echt logisch, tenzij de impact van achteren kwam.
Gast
 

Berichtdoor SylviaVisser » zo jun 12, 2005 18:16

Zijn we hoe dan ook weer terug bij de onderste gordel en zijn plaats.... :oops:
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor briljant » zo jun 12, 2005 21:33

[quote="SylviaBos"]Zijn we hoe dan ook weer terug bij de onderste gordel en zijn plaats.... :oops:[/quote

dat zei Gerrit toch ook!!!
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor David Westenbrink » ma jun 13, 2005 7:54

Heb hierover met van Theijlingen gebeld.

De hoek van de gordel maakt wel degelijk heeel veeeel uit! Alleen zijn er verschillende argumenten om een gordel met een hoek van 45 graden naar beneden te laten lopen OF bijna horizontaal naar achter te laten lopen.

Bij een frontale impact is de horizontale variant verreweg het best. Je wordt dan in horizontale richting tegengehouden door de gordels met een minimale verticale druk op je schouders.

Bij een koprol is de 45 graden variant het best omdat je dan in verticale richting wordt tegengehouden, wat voorkomt dat je 'omhoog' komt en eventueel dichter bij het dak komt. Een horizontale gordelbevestiging (met gordels lengte van meerdere decimeters) kan hier tot gevolg hebben dat je bij het rollen soms wel enkele decimeters 'op en neer' kan bewegen.


Bij de 45 graden variant wordt je bij een frontale klap echter met een aanzienlijk deel van de impact (G) naar beneden gedrukt, deze kracht kan enorm oplopen tot 1/4 a 1/3 (!!)van de valversnelling. Ik zal de formules er eens bijzoeken, maar je praat hier over vele honderden kilo's die je rug krijgt te verwerken!

Bij onze klap is omgerekend zo'n 30 a 35 G vrijgekomen. x80kg(lichaamsgewicht) reken maar uit....


Wat betreft de stoel.. Inderdaad was ons '6e punt' niet goed bevestigd. Stom natuurlijk, MAAR dit heeft waarschijnlijk erger voorkomen! Doordat de stoel tussen onze benen uitscheurde is de klap op onze ruggenwervel een stuk beter geabsorbeerd!


Maar laten we hier in ieder geval alvast lekker discussieren :)
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Volgende

Keer terug naar Reglementen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron