Door de lange verbindingsroute begon de etappe naar Copiapo nogal laat, en werd opnieuw een behoorlijk slagveld.
Tom Coronel beleefde een rare dag. Hij was érg laat binnen in etappe 3, onder andere omdat hij een Engelsman had geholpen op de serviceroute te komen. Hij had ook een gesprek op band staan dat het geen probleem zou zijn als hij een paar WP's zou missen. De wedstrijdleiding diskwalificeerde hem echter en blokkeerde elk protest met een simpel "I don't care". Tom tekende protest aan en is evengoed nog vertrokken voor de etappe, maar al snel raakte hij achterop en bij WP8 was zijn achterstand alweer 2,5 uur. Hij heeft de finish niet gehaald, zal dus weer 's morgens aankomen. De vraag is of de wedstrijdleiding clementie zal tonen, maar ik vrees het ergste.
Bij de motoren vreesde Matthias Walkner de opening van de stage, maar de Oostenrijk deed het tot WP5 helemaal niet gek. Hij verloor wat tijd in het begin, maar bij dat 5e punt lag hij gewoon 3e achter Coma en Barreda. Daarna tastte hij wel een paar keer mis en hij verloor in totaal 22 minuten, hetgeen een 22e tijd betekende. Barreda reed ondanks weer een aantal kleine missers een gat naar Coma dicht en bleef doodleuk in het zicht van zijn landgenoot rijden, zodat hij de snelste tijd realiseerde, Coma was 1m59s langzamer. Het was het enige goede nieuws voor Honda gisteren. Jeremias Israel-Esquerre viel al kort na de start, bleef even roerloos liggen maar krabbelde weer op toen Olivier Pain stopte om te kijken of het ging. De Chileen werd op Eurosport als uitgevallen aangegeven, maar hij is uiteindelijk gefinisht als 40e op 35 minuten. Ook Paulo Gonçalves verloor aardig wat tijd, voor het merendeel door een fout in de duinen die hem een kwartier zoeken kostte.
Javier Quintanilla verraste met een goed optreden in zijn thuisland, hij vloog letterlijk steigerend en wheelies makend door de duinen toen de camera hem in beeld nam. De Chileen was als derde binnen op 2m49s van Barreda en voor KTM-waterdragers Faria en Viladoms. Sam Sunderland ligt eruit, de Brit viel op het snelle eerste deel en heeft waarschijnlijk zijn schouder gebroken. Hans Vogels werd de beste NL'er met een 18e plaats. Bij de start vertrok men in duo's en Vogels werd door zijn "partner" Olivier Pain meteen achter gelaten. Aan de finish echter was Pain pas 24e, (of ie nog tijd gaat terugkrijgen voor zijn hulp aan Israel-Esquerre weet ik niet) dus Vogels heeft vooral in de duinen veel terrein goed kunnen maken. Frans Verhoeven werd 29e, Jurgen vd Goorbergh was als 49e binnen. Hij staat nu 5e in het kistenklassement, op 56m05s van de Fransman Romain Souvignet. In het algemeen klassement heeft Barreda 12m49s op Coma, Gonçalves staat op 20m29s en Faria op 23m05s. Vogels is 22e, Verhoeven 28e, Vd Goorberg 42e.
Bij de quads begint Rafal Sonic een klein beetje bijgelovig te worden. De Pool werd de hele rit opgejaagd door een groep Zuid-Amerikaanse concurrenten. Tot aan de duinen was Nelson Sanabria Galeano erg snel onderweg, maar in de duinen ging het helemaal mis met de Paraguayaan, die aan de finish 1u42m had verloren. Ignacio Casale stond vrij snel al stil met een lekke band, evenals Sebastian Halpern. Sonic had eigenlijk nauwelijks problemen: "De eerste keer dat ik hier door de Atacama rij zonder een lekke band, al had ik wel geen water meer de laatste honderd kilometer". Casale klauwde nog een paar minuten tijd terug, maar de Haas komt toch 3m26s te kort op de Egel, die weer een etappe wint en weer een beetje uitloopt. Mo Abu-Issa ging in een rap tempo door de duinen en sloot de etappe als derde af, teamgenoot Kees Koolen werd keurig achtste op een half uur. Sonic heeft nu 3m48s voorsprong op Sergio Lafuente, die vandaag weer vierde werd, en Casale staat nu op 13m32 3e. Abu-Issa is nu vierde op 19m47, Koolen achtste op meer dan een uur.
Ik kijk niet zo graag RTL GP, maar voor het korte gesprekje tussen Rob Kamphues, Erik van Loon en Nasser Al-Attiyah schakelde ik toch even in. Van Loon had wel een mooie opmerking over de Qatari: "iedere keer als je denkt, nu ging het lekker snel, was hij toch weer veel sneller." Al-Attiyah bleef er goedlachs en bescheiden onder, maar als het serieus wordt, is ie ook echt serieus gevaarlijk. De Mini's liepen geen enkele vertraging op, maakten bijna geen enkele fout, alles ging zoals het moest. En dat moest ook, want ook de Toyota's hadden een topdag in de duinen. Yazeed Al-Rahji, Leroy Poulter en Bernard ten Brinke
zaten Al-Attiyah vier WP's op de hielen en bij WP6 was Ten Brinke het snelst (ik kan me voorstellen hoe hysterisch de RTLGP commentator bij de auto's daar moet zijn geworden
). Maar toen de duinen kwamen viel Giniel de Villiers aan en was van de Toyota-horde het snelste binnen. Al-Attiyah wint opnieuw een etappe, Roma wordt ondanks de extra ballast aan reserve-onderdelen 2e, (hij is ook snelle assistentie nu), De Villiers zet de derde tijd neer. Orly Terranova kan helaas het klassement vergeten, de Argentijn knalde op een rots en lag na een lange reparatie 5 uur achter en heeft de nacht in de woestijn doorgebracht.
Peugeot had een tobdag: Stephane Peterhansel deed nog lekker mee in de duinen tot hij in de laatste 40 km een duin verkeerd nam. De auto knalde vol op zijn neus en beschadigde behalve de motorkap ook het chassis. Hij kwam evengoed als 5e binnen, maar met een gezicht als een donderwolk. Over het gezicht van Carlos Sainz ga ik niet eens beginnen, de Spanjaard ging tot vandaag prima mee in de top, maar hij kreeg al vroeg pech en heeft net als Terranova nachtwerk gehad. Cyril Despres kwam stil te staan met koppelingsproblemen en was gisteren als laatste auto binnen op de 66e plaats, vier uur achter Al-Attiyah. Ten Brinke kwam in de duinen goed vooruit en was als 6e aan de streep, ook dankzij goed navigeren van Tom Colsoul. Erik van Loon had een gok genomen en slechts 2 reservewielen. "En dan krijgen we nog 200 km stenen." De eerste band moest hij al het begin wisselen door een slow-leak, de tweede niet veel later toen hij een steen aantikte. Tot de duinen reed van Loon dus heel voorzichtig, maar eenmaal in de duinen gaf Van Loon echt gas. Een tiende plaats was het resultaat. Over de zoveelste panne van Robbie Gordon zal ik het maar niet hebben: een 47e plaats op 1u23m was zijn deel. Stephane Henrard was helemaal in zijn element in de duinen, Herbie werd als 28e afgevlagd (en schijnt onderweg veel te moeten stoppen voor selfies). Aan de top is Al-Attiyah 8m15 los van de Villiers, Al-Rahji is derde met 23m33s achterstand en Ten Brinke staat vierde op 42 minuten (kom er maar in hysterische commentator). Ook Van Loon wint een paar plaatsen en is zesde op 45m14s.
Bij de trucks had Eurosport bij gebrek aan een uitslag gisteren een leuke mini-docu met de crew van Ales Loprais, Ferran Marco Alcanya (navigator) en Jan vd Vaet (mechanicien). Nou kun je vd Vaet en zijn collega mechaniciens bij de trucks beter Machinisten noemen, met de console die Vd Vaet voor zijn neus heeft ie even veel macht over de truck als Loprais zelf: bandenspanning, rijhoogte, speedlimiter etc etc. De SuperMAN deed het best aardig in het stof dat Kamaz liet opwaaien. Nikolaev, Karginov en Mardeev kwamen in een ouderwetse "raz-dva-tri" (1-2-3 in het russisch) over de finish. Loprais werd vierde op 10m57s, beste NL'er was Hans Stacey als vijfde. Voor Gerard de Rooy ziet het er heel slecht uit. De Iveco-kopman was na 1 WP nog de tweede truck in de lijsten, maar tussen punt 2 en 3 ging de aandrijfas kapot, zowel Pep Vila Rocca als Jo Adua stopten even om mee te helpen, zowel Pep Vila Rocca als Jo Adua stopten even om mee te helpen, uiteindelijk kreeg machinist Darek Rodewald de truck na 5.5 uur sleutelen weer rijdend. In de duinen 's nachts is het bivak gehaald, maar voor de klassementsambities is het einde oefening. Ook Tatra-kopmannen Martin Kolomy (team Buggyra) en Artur Ardavikus (team Bonver) hadden hun problemen, maar ze kwamen in ieder geval binnen als 15e en 16e. Martin vd Brink kwam na zijn problemen dinsdag als 7e binnen, en ook Van Vliet en Vd Bosch haalden de top10. Jos Smink werd 11e en was vooral blij dat hij maar één keer een duin opnieuw moest proberen. Een aantal collega's had meer moeite. Frans van Lankveld en Gert Huzink gingen om, Fried vd Laar strandde letterlijk in het zicht van de haven met een verbrande koppeling en Frits van Eerd had een brand in de uitlaat die even geblust moest worden. In de stand is Kamaz ook hier "raz-dva-tri". Mardeev heeft 1m57 op Nikolaev, Karginov is derde op 2m45s. Loprais is ook hier vierde op 12m42, Stacey is vijfde op 17m58s. Ook Van Vliet en Vd Brink staan als 9e en 10e nog in de top10.
Vandaag vertrekken de deelnemers zo rond 13.45 voor de rit van Copiapo naar Antofagasta. Er wacht 458 km special met zowel snelle stukken als fesh-fesh velden.
Edit: even de status van Gerard de Rooy bijgewerkt; hij is nog in de rally.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!