Dakar 2013

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor r199 » ma jan 14, 2013 22:31

Lancer van Gert vorig jaar was een technisch mankement

Erik heeft een bocht gemist en op de kant in het hoge gras terecht gekomen.
Door de hoge tempratuur van de remschijven is dat gaan branden,
en dus ook de auto
Avatar gebruiker
r199
 
Berichten: 450
Geregistreerd: do nov 22, 2007 22:08
Woonplaats: vrveen

Berichtdoor Bartrallyfan » ma jan 14, 2013 22:53

Wat een klote dag!! eerst Gerard die veel tijd verliest en nu Eric er uit :cry: dit jaar geen topklasseringen voor de nederlanders.
rallyfanteam "de bende rond venray"
Avatar gebruiker
Bartrallyfan
 
Berichten: 1033
Geregistreerd: zo feb 25, 2007 14:04
Woonplaats: venray

Berichtdoor Starkoo » ma jan 14, 2013 23:33

Bartrallyfan schreef:Wat een klote dag!! eerst Gerard die veel tijd verliest en nu Eric er uit :cry: dit jaar geen topklasseringen voor de nederlanders.
Onzin de Rooy gaat nog gewoon winnen, de rally is nog lang genoeg!
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Berichtdoor MartijnS » ma jan 14, 2013 23:35

Zal niet meevallen. Het is nou ook niet dat hij elke dag 20 minuten sneller is geweest.
Martijn Schouten
MartijnS
 
Berichten: 5532
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:04
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Starkoo » ma jan 14, 2013 23:38

MartijnS schreef:Zal niet meevallen. Het is nou ook niet dat hij elke dag 20 minuten sneller is geweest.
Een kamaz en tatra gaan ook vast nog wel dagen hebben dat ze veel tijd verliezen op de Rooy, 1 dag stond er een Tatra op 1, de dag erna herstelde de Rooy het meteen weer, alleen is het nu wel 1 uur in plaats van een paar tellen, toch moet het zeker nog kunnen!
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Berichtdoor JoostS » di jan 15, 2013 8:37

http://youtu.be/o0N58y7iaIw

Ook Huzink er uit, na bovenstaande rol is zijn aandrijflijn te beschadigd (uit lijn?) om door te kunnen rijden.
Wat een teleurstelling met alle uitvallers!
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Starkoo » di jan 15, 2013 10:16

JoostS schreef:http://youtu.be/o0N58y7iaIw

Ook Huzink er uit, na bovenstaande rol is zijn aandrijflijn te beschadigd (uit lijn?) om door te kunnen rijden.
Wat een teleurstelling met alle uitvallers!
Kan nog erger dus jammer dan de auto's zo voor Nederland niet veel meer aan is, is te hopen dat de rest wel uit gaat rijden bij de auto's! Maar top 10 klassering wat verwacht werd zit er niet meer in dus jammer!
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Berichtdoor Alex_79 » di jan 15, 2013 10:44

Starkoo schreef:Een kamaz en tatra gaan ook vast nog wel dagen hebben dat ze veel tijd verliezen op de Rooy, 1 dag stond er een Tatra op 1, de dag erna herstelde de Rooy het meteen weer, alleen is het nu wel 1 uur in plaats van een paar tellen, toch moet het zeker nog kunnen!


Het is alleen wel zo dat er nog twee zeer technische proeven aankomen, waar de Tatra's in het voordeel zijn (kleiner, wendbaarder). De Kamazki's verliezen ook nooit echt veel in dat soort proeven. Enige kans voor de Rooy om veel tijd terug te pakken lijken de rit naar Fiambala, die al drie jaar achtereen beslissend is geweest in tenminste één van de klassementen, en daarna Copiapo, want in de duinen lijken Nikolaev, Mardeev en Karginov nog ervaring te missen. Hij mag trouwens Jan Lammers dankbaar zijn dat hij er niet helemaal uit ligt, want de Ginaf-rijder moest hem uit een flinke greppel trekken waar hij in was gereden :shock:

Anyway: het vervolg van gisteren:

Bij de motoren ging voor de zoveelste keer het klassement ondersteboven. Despres reed met zijn Poolse KTM een goede inhaalrace en was gewoon overal het snelste. Barreda, die nota bene de stage opende, had een lekker tempo en gaf uiteindelijk 4m03s toe op Despres en ook teamgenoot Botturi was goed bezig op 3 met 5m14 achterstand. Yamaha had een slechte dag. Olivier Pain verloor na een val 31 minuten, maar dat was vooral omdat zijn ICO-toren (waarop de GPS en roadbook staan) nogal stuk was.

Casteu lijkt ruzie te hebben met vrouwe Fortuna, want de klassementsleider kwam op een dag vanalles tegen. Na 120 km raakte hij een overstekende koe en viel zijn schouder uit de kom. Teamgenoot Michael Metge hielp met dat probleempje, maar de tank van de Yamaha was in de val ook beschadigd. Casteu vertrok na 23 minuten stilstand opnieuw, maar viel 15km voor de streep stil en kreeg zijn motor niet meer aan de praat. De laatste 15km legde de Fransman te voet af, zeer waarschijnlijk einde oefening. Ook Lopez ging in het lastige slot op zijn gezicht en verloor zestien minuten op plaats 10. In de stand is Despres' waterdrager Ruben Faria nu de leider voor een treintje KTM's: Despres tweede op 5 minuten, Lopez derde op 9 minuten en Jakes vierde op 17 minuten. Pain valt terug naar zes op 28 minuten, nog achter Botturi die op vijf staat.

Frans Verhoeven had ook een zware dag, ging twee keer onderuit, maar zonder al te veel schade. Hij kwam in het stof van David Pabiska te rijden, die voor hem was gestart en hem op de smalle wegen 120 km lang niet liet passeren. Uiteindelijk kwam Frans als 15e binnen op 21m13s. Knuiman was als 30e binnen, Liefhebber als 49e. Van Pelt mocht als 8e vertrekken en deed er uiteindelijk 1u04m langer over dan Despres, goed voor een 62e plek. In de stand is Verhoeven nu 15e op 55 minuten. Knuiman is 22e op bijna 2 uur, Liefhebber 33e op 3 uur. Van Gerven en Van Pelt staan 40e en 47e.

Afbeelding

Bij de quads waren tot de neutralisatie drie man binnen een halve minuut aan het rijden: Laskevic, Van Beljon en Bonetto. Na de neutralistie verdween Van Beljon uit beeld met mechanische pech. Hij kwam nog wel als laatste door bij WP8 op 7 uur achterstand, maar de kans is groot dat de Zuid-Afrikaan is uitgevallen. Ook Bonetto kwam in het laatste stuk problemen tegen en verloor nog 17 minuten. Laskevic ging als enige door en pakte de overwinning voor Patronelli, die we maar de Joop Zoetemelk trofee moeten geven dit jaar met al zijn tweede plaatsen. Seb Husseini lag de hele dag rond de vierde plek, maar schoof door naar de 3e plek door Van Beljon's problemen op 4m53s van Laskevic. Kees Koolen kwam als 12e binnen, maar verloor nog vier plaatsen door een blokwissel. In de stand is Casale geen steek opgeschoten, nog steeds 1u32m achter Patronelli. Sonic klimt naar plek 3 op 2u08m, Palma staat 4e dankzij een penalty voor Laskevic, die zijn blok moest wisselen bij de finish. Husseini staat nu 13e op 5u34m, Koolen 20e op 9u33m

Afbeelding

Bij de auto's lijkt de beslissing gevallen. De Mini's waren sowieso in het voordeel op de technische 2e helft van de proef, en Peterhansel reed constant goede tijden. De Villiers leek lange tijd op weg Toyota weer aan een etappezege te helpen, maar hij moest met een kapotte remschijf gas terugnemen in het laatste stuk. Nani Roma was uiteindelijk de snelste in Cordoba met 4m11s op Peterhansel, Mini 1-2 dus. Terranova werd in de BMW 3e, Gordon kwam als vierde over de streep en had Roma nog aardig wat last bezorgd met het zog dat ie trok, maar aangezien de Spanjaard won kon hem dat weinig schelen. De Villiers redde zich als vijfde over de streep, net voor de als "Great Wall" vermomde BMW van Carlos Sousa. De dreiging van de Chevy-buggy's hoeft X-Raid niet meer te vrezen. Chicherit verloor gisteren anderhalf uur en kan het klassement vergeten. Al-Attiya lag het eerste deel in de top10, zo rond plek 9. In het tweede deel nam hij wat meer risico, lag op WP8 6e, maar tikte daarna een boom aan. De Demon buggy viel 4km voor de finish met een kapotte waterpomp stil. Of Al-Attiyah nog aan de start komt vandaag is maar zeer de vraag.

Afbeelding

Het Riwald team komt in de auto-categorie iig niet meer aan de start. Erik Wevers ging goed mee vandaag en lag zo rond de 8e plek. Tot hij bij km 423 een bocht mistte en op zijn kant ging. De hete remmen staken het gras in brand en Wevers en Lurquin moesten toezien hoe hun Dakar in rook opging. Gert Huzink kwam wel nog aan de finish, maar maakte een koprol in het laatste deel. De 13e plaats werd een kleine pleister op de wond, want bij controle bleek de aandrijflijn ontzet. Daarmee is alleen trucker Anne Kies nog in de race voor Riwald. De buggy's van Coronel en VDG kwamen als 31e en 32e binnen.

In de stand heeft Peterhansel nu 49m31s voorsprong op De Villiers. Novitsky klimt naar plaats 3 op 56m03s en voert een treintje BMW-aangedreven auto's aan: Roma (4e), Terranova (5e) en Sousa (6e). Chicherit zakte naar 7 en staat nu op 2,5 uur van Peterhansel. Beste Nederlander is nu Chris Leyds als 39e op 12u28m, VDG staat 63e, Coronel 67e.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Berichtdoor rallyfan 5396 » di jan 15, 2013 14:34

Waarschijnlijk Al-Attiyah ook uit de Dakar! :(
Bron: Facebook RTL rallyreport https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater
Brabant rallyland natuurlijk!!! :wink:
Avatar gebruiker
rallyfan 5396
 
Berichten: 324
Geregistreerd: vr mei 27, 2011 16:19
Woonplaats: Someren

Berichtdoor Holkers » di jan 15, 2013 14:50

http://www.rtl.nl/(/sport/rtl_gp/dakar/nieuws/)/sport/rtl_gp/components/dakar/nieuws/2013/01_januari/130115_nasser_al_attiyah_uit_de_rally.xml

waarschijnlijk = zekerheid
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Turboboost » di jan 15, 2013 19:35

Je zou toch denken dat een defecte waterpomp gemaakt moet kunnen worden (assistentie?). :? :roll:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor r199 » di jan 15, 2013 20:23

da is niet meer te maken als je er een km of 300 vol mee door trapt
Avatar gebruiker
r199
 
Berichten: 450
Geregistreerd: do nov 22, 2007 22:08
Woonplaats: vrveen

Berichtdoor Alex_79 » wo jan 16, 2013 11:30

De rit van Cordoba naar LaRioja viel in dezelfde categorie als de dag ervoor. Technisch, smal en met stukken die ook in de Rally van Argentinië terugkomen. Achterin starten was gisteren een behoorlijk nadeel, vooral bij de trucks en auto's

Bij de motoren is het weer als vanouds KTM dat de scepter zwaait. Ruben Faria begon nog als klassementsleider, maar zoals ik al verwacht liep Despres elk WP iets op hem in. Aan de finish was de Fransman zeven minuten weggelopen bij zijn 'knecht'. De etappe won KTM er niet mee, mee want opnieuw zat Husqvarna hen dwars. Barreda en Despres gingen tot de helft gelijk op, daarna liep Barreda een minuut weg. Aan de finish was dat 1m15s. Ook Gonçalves reed weer een goede etappe en werd derde op 2m44s. En dat terwijl hij ook nog was gestopt bij teamgenoot Botturi, die onderuit was gegaan, om bij het sleutelen te helpen. Minder goed nieuws bij Yamaha. Pain verloor opnieuw 24m54s en kwam slechts als 23e binnen.

Frans Verhoeven vond etappe 10 op de kermis lijken; hij was bijna duizelig geworden van de meer dan 2000 bochten in de stage. Verhoeven reed lang op met Caselli en samen maakten ze aardig wat tijd goed: Caselli kwam met de 5e tijd binnen, Verhoeven als 10e. Henk Knuiman verdween na WP5 van de radar, maar dook aan de finish met een defecte transponder en een 25e tijd. Liefhebber 43e, Van Ginkel 63e en Van Gerven 66e. Van Pelt deed bewust langzaam aan en verloor wat meer tijd dan normaal: hij kwam als 85e binnen. In de stand heeft Despres nu 1m37s op Faria. Lopez verloor ook vandaag weer tijd met een val en staat nu op 13m41s. Jakes is nog steeds vierde, maar heeft nog maar 5 minuten achterstand op Lopez. Verhoeven staat nu 13e op 59 minuten van Despres. Knuiman is 22e, Liefhebber 35e, Van Gerven 41e en van Pelt 50e.

Afbeelding

Bij de quads leek Husseini met Laskevic om de etappezege te vechten, en bij WP9 had hij ook een paar tellen voorsprong op de Pool. Bij Wp10 echter lag hij plots 6 minuten achter. Laskevic kon de leiding vasthouden en won de tweede etappe op rij. Casale werd 2e op 1m35s, Sonic derde op 3m23s. Husseini kwam als zesde binnen, nog voor Patronelli die dit keer wat rustiger reed op zeven.

Afbeelding

Bij de auto's waren de X-raid voertuigen (zowel huidige als voormalige modellen) heer en meester. Orlando Terranova was in de X3 overal de snelste en had aan de finish voor elkaar wat Patronelli bij de quads nog niet lukte, een etappe in zijn thuisland winnen. De Mini's van Roma en Peterhansel werden 2e en 3e op ongeveer 2 minuten. Sousa leek in de Great Wall BMW op weg naar een topklassering, maar verloor door pech alsnog 23 minuten en kwam als 13e binnen. Achter de X-raid top3 kwam De Villiers als best-of the-rest binnen als 4e op 5m26s, Gordon werd vijfde. Opvallend is dat Matthias Kahle weer naar voren komt op deze stages. De Duitser rijdt dit jaar in een Mercedes mee en werd 9e gisteren. Beste Nederlander was VDG op plek 27, Coronel bleef in zijn buurt op 33, Leyds kwam als 37e binnen.

Afbeelding

Bij de trucks pakten Loprais en Versluis hun duel van gisteren weer op. Tot aan WP8 wisselden de MAN en de Tatra elkaar constant af aan kop. Maar eerst reed Versluis een band lek en daarna was ook Loprais het haasje. Door de bochtige stage liep de temperatuur in de banden en remmen bij veel deelnemers te hoog op (> 125 graden). Ook Kolomy, Van Vliet en De Rooy verloren tijd met resp. oververhitte remmen en een lekke band. Juist rustig maar gestaag rijden leverde winst op. Andrei Karginov bewees dat door uit het stof van zijn voorliggers te blijven, maar wel de stage te winnen en De Rooy in het klassement voorbij te gaan.

Achter de Rus een leuke verassing. Peter vd Bosch had de hele bij Martin vd Brink in de buurt gereden. De Daf en de Ginaf probeerden allebei met beleid te rijden en daar waar mogelijk te koelen in de paar stroompjes die ze door moesten waden. Aan de finish was Vd Bosch 2e met 3m39s achterstand op Karginov. Erg handig met de komende rit naar Fiambala dat ze nu als 2e mogen vertrekken. Op 3 Vd Brink, die 4m12s inleverde op Karginov. Versluis werd na zijn bandenperikelen als vijfde afgevlagd, Loprais werd 7e. Kuipers, De Rooy en Smink waren als 8e, 9e en 10e weer in het bivak, De Baar stond er op 12 net buiten

In de stand loopt Nikolaev verder weg van Kolomy, die 19 minuten verloor en nu op 32 minuten staat. Mardeev en Karginov zijn 3 en 4. De Rooy is 5e heeft 1u02s achterstand. Het treintje NL'ers van plek 7 tot plek 12 is nog steeds intact: beginnend bij Versluis, eindigend bij Smink. Johan Elfrink is gisteren uitgevallen nadat de Axor een bocht mistte en letterlijk ín een boom bleef hangen

Afbeelding
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

Berichtdoor MartijnS » wo jan 16, 2013 13:17

Turboboost schreef:Je zou toch denken dat een defecte waterpomp gemaakt moet kunnen worden (assistentie?). :? :roll:


Was het niet zo dat de trucks een andere route hadden die dag, waardoor de assistentie niks kon doen?
Martijn Schouten
MartijnS
 
Berichten: 5532
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:04
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Alex_79 » do jan 17, 2013 16:09

Beetje later dan gepland (veel overleg vandaag)

Etappe 11 naar Fiamballa werd niet de kraker die velen hadden verwacht. Opnieuw gooide hevige regenval roet in het eten voor de auto's en de trucks, die na Wp3 werden gestopt. Robby Gordon en Gerard de Rooy hadden daar de snelste tijden en kregen de overwinning cadeau. De tijdsverschillen bleven hetzelfde als bij de start. De motoren en quads waren vroeger vertrokken en konden wél een volledige special rijden.

De omstandigheden waren voor de motoren totaal anders dan iedereen had verwacht. In plaats van schroeiende hitte werden de rijders verrast met nevel en de thermometer ging niet hoger dan twintig graden. Cyril Despres verdwaalde in de nevel en kon daardoor al vroeg de dagzege vergeten. Hij kwam in een groepje te rijden met o.a. teamgenoot Kurt Caselli en tegen het eind van de rit wisten de twee KTM's zich zelfs los te rijden uit die groep. Caselli zette de snelste tijd neer en pakt een tweede overwinning in zijn eerste Dakar, Marc Coma mag trots zijn op zijn pupil. Paulo Gonçalves was de snelste van de achtervolgende groep op 4m45s en Despres zette door zijn late aanval toch nog een 3e tijd neer op 6m24s van Caselli.

Afbeelding

Daar achter verloren aardig wat mannen tijd door een goed verstopt waypoint. Ook Frans Verhoeven kan er over meepraten. Hij reed samen op met Alain Duclos en op dat punt hadden ze net een groep van een man of tien in het vizier, die ineens allemaal een andere richting kozen. Het kostte wat tijd maar uiteindelijk vonden ze het WP en konden verder. Het kostte bijna iedereen tijd. Lopez (5e) moest minstens 10 minuten zoeken, Botturi (7e) en Jakes (8e ) verloren 11 minuten, Faria (10e) 18 minuten en Pain (14e) verloor zelfs 26 minuten. Verhoeven klokte een 11e tijd aan de finish op 21 minuten, Knuiman was als 18e binnen, Van Pelt als 26e en Van Gerven 43e. Voor HJ Liefhebber liep het fout; hij werd gediskwalificeerd nadat hij terug naar de start van de special zou zijn gereden toen hij de weg was kwijtgeraakt. Liefhebber reed alsnog naar de finish en heeft protest aangetekend. Het is even afwachten of hij nog van start mag. In de stand slechts één opvallende verschuiving. Frans Verhoeven staat nu achtste op 1u14m van Despres en 7 minuten achter teamgenoot Pain.

Edit: het verhaal van Liefhebber zit wat anders in elkaar dan bekend was. Zijn ketting was dubbel geslagen en hij kreeg dat zelf niet opgelost. Tegen de tijd dat een wagen van de organisatie hem had bereikt en had geholpen was de etappe al geneutraliseerd, zodat Liefhebber over de weg richting bivak kon. Daar was echter niemand met zijn situatie bekend, vandaar de diskwalificatie en protest.

Bij de quads deden beide Maxxis Honda’s voorin mee. Seb Husseini had een duel met de Australiër Paul Smith en lag opnieuw enige tijd aan de leiding, maar hetzelfde navigatieprobleem als bij de motoren kostte hem een minuut of zes. Husseini reed zich weer naar voren, maar verloor door een tweede navigatiefout nog eens tien minuten. Hij werd als zesde geklokt op16m04s, nog achter Kees Koolen, die op vijf uitkwam. Smith won de etappe met 4m51s op Gonzales, maar die kreeg 5 minuten straftijd en viel terug naar 3. Marcus Patronelli kreeg dus weer een tweede plek op 5m42s.

Afbeelding
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Avatar gebruiker
Alex_79
 
Berichten: 402
Geregistreerd: wo jan 18, 2012 14:33
Woonplaats: Weert

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten