Starkoo schreef:Een kamaz en tatra gaan ook vast nog wel dagen hebben dat ze veel tijd verliezen op de Rooy, 1 dag stond er een Tatra op 1, de dag erna herstelde de Rooy het meteen weer, alleen is het nu wel 1 uur in plaats van een paar tellen, toch moet het zeker nog kunnen!
Het is alleen wel zo dat er nog twee zeer technische proeven aankomen, waar de Tatra's in het voordeel zijn (kleiner, wendbaarder). De Kamazki's verliezen ook nooit echt veel in dat soort proeven. Enige kans voor de Rooy om veel tijd terug te pakken lijken de rit naar Fiambala, die al drie jaar achtereen beslissend is geweest in tenminste één van de klassementen, en daarna Copiapo, want in de duinen lijken Nikolaev, Mardeev en Karginov nog ervaring te missen. Hij mag trouwens Jan Lammers dankbaar zijn dat hij er niet helemaal uit ligt, want de Ginaf-rijder moest hem uit een flinke greppel trekken waar hij in was gereden
Anyway: het vervolg van gisteren:
Bij de motoren ging voor de zoveelste keer het klassement ondersteboven. Despres reed met zijn Poolse KTM een goede inhaalrace en was gewoon overal het snelste. Barreda, die nota bene de stage opende, had een lekker tempo en gaf uiteindelijk 4m03s toe op Despres en ook teamgenoot Botturi was goed bezig op 3 met 5m14 achterstand. Yamaha had een slechte dag. Olivier Pain verloor na een val 31 minuten, maar dat was vooral omdat zijn ICO-toren (waarop de GPS en roadbook staan) nogal stuk was.
Casteu lijkt ruzie te hebben met vrouwe Fortuna, want de klassementsleider kwam op een dag vanalles tegen. Na 120 km raakte hij een overstekende koe en viel zijn schouder uit de kom. Teamgenoot Michael Metge hielp met dat probleempje, maar de tank van de Yamaha was in de val ook beschadigd. Casteu vertrok na 23 minuten stilstand opnieuw, maar viel 15km voor de streep stil en kreeg zijn motor niet meer aan de praat. De laatste 15km legde de Fransman te voet af, zeer waarschijnlijk einde oefening. Ook Lopez ging in het lastige slot op zijn gezicht en verloor zestien minuten op plaats 10. In de stand is Despres' waterdrager Ruben Faria nu de leider voor een treintje KTM's: Despres tweede op 5 minuten, Lopez derde op 9 minuten en Jakes vierde op 17 minuten. Pain valt terug naar zes op 28 minuten, nog achter Botturi die op vijf staat.
Frans Verhoeven had ook een zware dag, ging twee keer onderuit, maar zonder al te veel schade. Hij kwam in het stof van David Pabiska te rijden, die voor hem was gestart en hem op de smalle wegen 120 km lang niet liet passeren. Uiteindelijk kwam Frans als 15e binnen op 21m13s. Knuiman was als 30e binnen, Liefhebber als 49e. Van Pelt mocht als 8e vertrekken en deed er uiteindelijk 1u04m langer over dan Despres, goed voor een 62e plek. In de stand is Verhoeven nu 15e op 55 minuten. Knuiman is 22e op bijna 2 uur, Liefhebber 33e op 3 uur. Van Gerven en Van Pelt staan 40e en 47e.
Bij de quads waren tot de neutralisatie drie man binnen een halve minuut aan het rijden: Laskevic, Van Beljon en Bonetto. Na de neutralistie verdween Van Beljon uit beeld met mechanische pech. Hij kwam nog wel als laatste door bij WP8 op 7 uur achterstand, maar de kans is groot dat de Zuid-Afrikaan is uitgevallen. Ook Bonetto kwam in het laatste stuk problemen tegen en verloor nog 17 minuten. Laskevic ging als enige door en pakte de overwinning voor Patronelli, die we maar de Joop Zoetemelk trofee moeten geven dit jaar met al zijn tweede plaatsen. Seb Husseini lag de hele dag rond de vierde plek, maar schoof door naar de 3e plek door Van Beljon's problemen op 4m53s van Laskevic. Kees Koolen kwam als 12e binnen, maar verloor nog vier plaatsen door een blokwissel. In de stand is Casale geen steek opgeschoten, nog steeds 1u32m achter Patronelli. Sonic klimt naar plek 3 op 2u08m, Palma staat 4e dankzij een penalty voor Laskevic, die zijn blok moest wisselen bij de finish. Husseini staat nu 13e op 5u34m, Koolen 20e op 9u33m
Bij de auto's lijkt de beslissing gevallen. De Mini's waren sowieso in het voordeel op de technische 2e helft van de proef, en Peterhansel reed constant goede tijden. De Villiers leek lange tijd op weg Toyota weer aan een etappezege te helpen, maar hij moest met een kapotte remschijf gas terugnemen in het laatste stuk. Nani Roma was uiteindelijk de snelste in Cordoba met 4m11s op Peterhansel, Mini 1-2 dus. Terranova werd in de BMW 3e, Gordon kwam als vierde over de streep en had Roma nog aardig wat last bezorgd met het zog dat ie trok, maar aangezien de Spanjaard won kon hem dat weinig schelen. De Villiers redde zich als vijfde over de streep, net voor de als "Great Wall" vermomde BMW van Carlos Sousa. De dreiging van de Chevy-buggy's hoeft X-Raid niet meer te vrezen. Chicherit verloor gisteren anderhalf uur en kan het klassement vergeten. Al-Attiya lag het eerste deel in de top10, zo rond plek 9. In het tweede deel nam hij wat meer risico, lag op WP8 6e, maar tikte daarna een boom aan. De Demon buggy viel 4km voor de finish met een kapotte waterpomp stil. Of Al-Attiyah nog aan de start komt vandaag is maar zeer de vraag.
Het Riwald team komt in de auto-categorie iig niet meer aan de start. Erik Wevers ging goed mee vandaag en lag zo rond de 8e plek. Tot hij bij km 423 een bocht mistte en op zijn kant ging. De hete remmen staken het gras in brand en Wevers en Lurquin moesten toezien hoe hun Dakar in rook opging. Gert Huzink kwam wel nog aan de finish, maar maakte een koprol in het laatste deel. De 13e plaats werd een kleine pleister op de wond, want bij controle bleek de aandrijflijn ontzet. Daarmee is alleen trucker Anne Kies nog in de race voor Riwald. De buggy's van Coronel en VDG kwamen als 31e en 32e binnen.
In de stand heeft Peterhansel nu 49m31s voorsprong op De Villiers. Novitsky klimt naar plaats 3 op 56m03s en voert een treintje BMW-aangedreven auto's aan: Roma (4e), Terranova (5e) en Sousa (6e). Chicherit zakte naar 7 en staat nu op 2,5 uur van Peterhansel. Beste Nederlander is nu Chris Leyds als 39e op 12u28m, VDG staat 63e, Coronel 67e.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!