Beetje later omdat het forum weer eens onbereikbaar was door "botgebruikers", maar alla.
"Round and round it goes, where it stops no one knows". De ASO kan tevreden zijn met zijn beslissing de rally omgekeerd af te leggen ivm vorig jaar. De uitvalpercentages zijn een stuk hoger, de etappes een stuk zwaarder, en dan hebben we Fiambala en Copiapo nog niet eens gehad.Een gekke special wachtte gisteren; de motoren en quads reden de eerste 274km special en daarna verbinding, terwijl de auto's en trucks eerst een verbinding hadden en daarna nog 172km special.
Bij de motoren is niet Honda, niet Husqvarna, maar Yamaha de grote concurrent geworden voor KTM. Terwijl alle aandacht zich op KTM richtte, knutselde Yamaha France stil twee teams van twee in elkaar: Verhoeven en Pain in team 1, Casteu en Metge in team 2. Gisteren bleek maar weer dan consistentie belangrijker is dan snelheid, want voor klassementsleider Barreda trad een jojo-effect op. Hij viel al 15 minuten terug voor de start door een blokwissel, waar een penalty op staat, en kreeg onderweg een kapotte brandstofpomp, waarmee 3 uur verloren ging en de Catalaan als 153e binnenkwam. De Yamaha's kwamen weinig tegen, en David Casteu kon weer een etappezege noteren, 1m09s voor Olivier Pain. Beste KTM werd Pedrero Garcia als 3e op 2m58s, Botturi zette zijn Husky op vier op 3m25s. Despres reed volgens eigen zeggen op zijn eigen tempo, 4m07s achter de Yamaha's. Zo hoeft hij niet te openen en blijft in contact met de kop. Despres' waterdrager Ruben Faria gaat ook lekker mee in de top15, maar voor de rest jojoot KTM een beetje: Caselli heeft nog veel te leren over het navigeren, ook Lopez wisselt snelle dagen af met navigatieproblematie.
In de stand is Pain de leider met 1m15s op Casteu, Despres is derde op 6m07s en Faria houdt ook hier zijn kopman bij op 4 met 13m34s achterstand. Viladoms zet het officiële Husky-team een beetje in zijn hemd op zijn prive-Husky; hij is 5e binnen schootsafstand van de Yamaha's, terwijl Bpttoruri op de eerste fabrieks-Husky twee plaatsen lager staat en dat is maar een waterdrager. De eerste kopman (Gonçalves) is slechts 14e op een half uur.
Voor de Nederlanders liep de dag best oké. Verhoeven startte vrij laat, maar bleef qua tijden goed in het spoor van de mannen voor hem en werd 15e in wat hij "een vervelende trial-rit" noemde, maar dat gold niet voor hemzelf, hij vind dat soort etappes juist leuk. Knuiman (26e), Liefhebber (46e) en Van Gerven (50e) zijn opnieuw de stabiele middenmotors
en Liefhebber is bovendien leider in het marathonklassement met 30m49s op Esteban Smith. De Belg Mikael Despontin is derde op 38m48s
Bij de quads kan Seb Husseini zijn klassement vergeten. De Nederlandse Emirati kreeg motorproblemen na WP1 en werd over de finish gesleept door teamgenoot Koolen. Daardoor kwamen ze als allerlaatste binnen, 3 uur achter de kop van het veld. Patronelli had een duel met Laskevic om de dagzege, maar de uitkomst is weer dezelfde. De Argentijn is drie minuten sneller dan de Pool. Casale geeft 14 minuten toe en de Argentijn Gagliardi maakt er een Yamaha 1-2-3-4 van op 16 minuten. In de stand is Patronelli 1u18m sneller dan Casale en 1u20m sneller dan Laskevic. Sonic is nog steeds vierde, maar ziet door slechts een 10e plek de Zuid-Afrikaan Sarel van Beljon snel dichterbij komen.
De auto's en trucks liepen op hun verbinding vertraging op, waardoor de start een halfuur werd uitgesteld. De Demon buggy's vertrokken wederom heel snel en lagen bij WP1 nog eerste en tweede, maar toen maakte Al-Attiyah's copiloot een fout en lag de Qatari ineens zesde bij WP3. Uiteindelijk kan Al-Attiyah het verlies tot 6 minuten beperken, waardoor hij als zevende binnenkomt. De Mini's gingen op deze rotsachtige stage erg goed en Nani Roma haalde na zijn wat mindere dagen nu een etappezege op. Peterhansel geeft 1m23s toe, Robby Gordon komt uit de achterhoede weer naar voren en is derde op 1m41s. Ook de Villiers blijft nog binnen de 2 minuten op vier, Sainz geeft 3m41s toe. Voor de SMG's verliep het duidelijk minder: Chabot (18e), Errandonea (21e) en Chicherit (24e) verloren allen rond een kwartier. Voor de stand verandert er niet zoveel. Peterhansel verstevigt zijn greep op het klassement en Al-Attiayh blijft 2e, maar nu op 9 minuten. Ook van de nummer 3 (De Villiers) tm de nummer 8 (Errandonea) verandert er niets. De nummer 9 is Boris Gadasin in zijn snelle edoch lelijke G-Force Nissan
Erik en Erik zijn opnieuw de beste Nederlanders, maar wel in omgekeerde volgorde. Van Loon werd 11e na dag zonder problemen. Erik Wevers had een top10 positie kunnen halen tot hij in het stof van Gordon en Terranova 4 plaatsen verloor en op veertien uitkwam. Ook Huzink en VDG kenden geen problemen en waren als 32e en 35e de grens met Chili over. Tim Coronel deed er véél langer over na een probleem met de stuurinrichting en werd pas 4 uur na Roma in Arica afgevlagd. In de stand ook hier weinig geschuif: Wevers 16e, Van Loon 22e, Huzink 30e, Leyds 55e en VDG 66e. Coronel blijft nét binnen de top100 als 97e. Hij staat inmiddels op 15 uur van Peterhansel.
Bij de trucks zat het éindelijk een keer mee voor Hans Stacey. De Bestenaar had na wat veel pechgevalletjes de afgelopen ook nog last van zijn nek na zijn tuimeling in een rivierbed een paar dagen terug. Op deze "gewone" rallyproef pakte Stacey vanaf WP2 de leiding en dit keer kwam er niets meer tussen om de dag te bederven. Eduard Nikolaev gaf 1m53s toe en werd 2e. Gerard de Rooy werd 3e en was na afloop nijdig op de Tatra's van Kolomy en Loprais, die hem aardig hadden opgehouden. Toen de weg breder was kon De Rooy er alsnog langs en reed hij een derde tijd op 2m32s van Stacey, met A Mardeev, Karginov en Kolomy in zijn kielzog. Loprais raakte echter door opspelende electronica ver achterop en kwam pas 2 uur na Stacey binnen. Daardoor schuift de Rooy weer door naar de leiding, met twee Kamazki's achter zich: Nikolaev 2e op 5m33s, A Mardeev 3e op 17m06s. Kolomy is nu vierde op een half uur, Stacey vijfde op 50 minuten.
Van de overige NL'ers haalden Van Vliet (8e), Smink (9e) en vd Brink (10e) de top10. In de top 20 weer een leuk konvooi, dat begon bij Pascal de Baar op 12 en eindigde bij Johan Elfrink op 17. Vd Brink (7e), Kuipers (9e) en Van Vliet halen ook de top10 in het klassement. Loprais zakt terug naar plek 8 en heeft Kuipers nu in zijn nek hijgen.
Na de sprint gisteren vandaag een special van 472km door de Atacama, met finish in Calama.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!