Steun de Short Rally Ede tegen besluit DBSR

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor mantaboy » ma maart 07, 2011 9:23

Er word weer wel een vergelijking met België gemaakt, echter loopt die wel volledig mank. In België lijkt het makkelijker om een wedstrijd met buiten proeven te organiseren dan in Nederland. Ook heb ik het idee dat er in België goedkoper georganiseerd kan worden dan in Nederland. De vergunningen en verzekeringen zijn hier echt duur. Tevens maakt dat de verplichte afzettingen en omleidingen voor de dagjesmensen in Nederland de kosten hoger uitvallen. Gedurende het seizoen kan je in België bijna iedere 2 weken een wedstrijd rijden. Doordat de kosten lager zijn daar en dus de inschrijving goedkoper, zijn de deelnemersvelden beter gevuld. Soms wel met auto's waarvan je denkt: mag dat? Ik zie soms auto's daar die in Nederland niet door de keuring komen. Of dat goed is?

Feit blijft dat de sport veel meer leeft in België dan hier. De mensen die aan de proeven wonen zijn over het algemeen positiever dan hier in Nederland. Vinden het minder erg om een dagje niet weg te kunnen. Ok, er blijven altijd mensen die het wel erg vinden, meestal zijn dat mensen uit de stad of nederlanders die in België zijn gaan wonen en iets meer financiële ruimte hebben.

Kortom er zijn veel verschillen tussen beiden en juist daardoor kan je geen goede vergelijking maken. Waarom het in Nederland meer moet kosten? Dat ligt voor een groot deel bij de overheden en de gehanteerde eisen waaraan je vergunningaanvraag moet voldoen. Soms maken ook de vrijwilligers het onbewust duur, er word een compleet lunchpakket verwacht, goede informatievoorziening en een goede warme maaltijd. Velen stellen dan dat dit het minste is wat je kan doen voor de vrijwilligers. Deels mee eens, toen ik net begon was het normaal zelf een goed lunchpakket mee te nemen en in de avond onderweg naar huis zelf je warme hap te betalen.

Je kan stellen dat de verandering in verwachtingspatroon ertoe bijdraagd dat het niet goedkoper word. Dit geld voor iedereen binnen de rallysport, deelnemers, vrijwilligers, publiek en organisatie. Iedereen wil de grootste en beste zijn zonder echt met alle partijen te overleggen.

De door iedereen geprezen Boucles de Spa die nu veel succes oogst met het terug naar het begin van de rallysport gaan heeft ook al een budget van 500000 euro nodig! Iets wat vrij snel vergeten word. Er zijn dan wel veel deelnemers, maar dat bedrag moet wel ruim voor de inschrijving start aanwezig zijn bij de organisatie.

Indien er behoefte is kunnen we best een avond organiseren om hierover op een goede en constructieve manier discussie te voeren. Ik wil hier persoonlijk best wel de tijd insteken om zo'n avond te organiseren. Echter, probleem is vaak dat als je zoiets aankondigt, er veel tijd insteekt en soms ook geld, er weinig mensen over blijven die zo'n avond bezoeken. 2 dagen later lees je hier op het forum weer de nodige kritiek.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor whemink » ma maart 07, 2011 9:50

Waarom moeten vergunningen duur zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dit een vermogen kost, anders zou bijvoorbeeld een wielrenner ook honderden euro's inschrijfgeld moeten betalen. Idem verzekereingen, de dekking is uiterst beperkt en het eigen risico hoog, moet de premie dan honderd euro per deelnemer zijn? Is er een standaard verzekering die voor alle wedstrijden en organisaties geldt? Ik vraag me af waarom er zo veel verschil is met het buitenland en dan (zonder commentaar op het fantastische werk dat de organisaties leveren) op feiten gebaseerd. Denk inderdaad dat het twee voor twaalf is en dat wellicht een "denktank" zeer goed zou kunnen functioneren om iedereen wakker te schudden en proberen het tij te keren.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 07, 2011 9:53

mantaboy schreef:....Feit blijft dat de sport veel meer leeft in België dan hier. De mensen die aan de proeven wonen zijn over het algemeen positiever dan hier in Nederland......


Daar ben ik het mee eens en het heeft ook meerdere redenen. De negatieve effecten van de auto's, publiek en organisatie zijn best merkbaar bij aanwonenden. Je moet de halve dag thuis blijven, dagen lang wordt er (te hard) verkend, na de rally zijn de (onverharde) wegen vaak smerig en stuk, overal liggen blikjes en ander afval en je tuin is soms ook kapot getrapt.

We hebben publiek genoeg (180.000 in Hellendoorn) in Nederland maar de vraag is of dit wel een positief effect heeft op de rally. Het is een (gratis) volkssport maar dit heeft ook nadelen. Betaal rally's (voor een klein bedrag) zou het misschien wel wat beter maken al kost dat volgens mij vaak meer dan het oplevert?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor rallyfanaatje » ma maart 07, 2011 10:10

mantaboy schreef:Soms maken ook de vrijwilligers het onbewust duur, er word een compleet lunchpakket verwacht, goede informatievoorziening en een goede warme maaltijd. Velen stellen dan dat dit het minste is wat je kan doen voor de vrijwilligers.



Hierop even in te haken.
Denk dat je als vrijwilliger dit wel mag verwachten en als je dan kijkt wat het kost per vrijwilliger.Lunchpakketje van ongeveer 4 euro pp en een warme hap na afloop van 5 euro pp.Een dagje naar de rally in Belgie (Haspengauw) kost ons ook al gauw 50 euro aan kosten van brandstof. Hebben zelf ook altijd extra eten bij.
Wil nu niet gaan zeuren over de kosten die je als vrijwilliger zelf maakt,want een hobby kost u eenmaal geld en tijd en heb het er voor over.

Als er nu niet zo groots uitgepakt wordt voor de vips kunnen kosten gedrukt worden.
Weet dat vips belangrijk zijn,maar om nu de vrijwilligers te noemen ivm de kosten vind ik niet kloppen.


Rob
:lol: rally is not a crime :wink:
Avatar gebruiker
rallyfanaatje
 
Berichten: 145
Geregistreerd: di maart 09, 2004 10:10
Woonplaats: brabant

Berichtdoor mantaboy » ma maart 07, 2011 10:50

Bovenstaande reactie had ik wel verwacht van iemand die zich erg vaak en goed inzet voor de rallysport op vrijwillige basis. Echter als je het verhaal leest wat ik hier neergezet heb, lees je duidelijk dat ik niet meteen negatief ben tegenover de vrijwilliger. Ik heb het over een totaal verwachtingspatroon van iedereen die betrokken is bij de rallysport.

Iets wat jij ook duidelijk post Rob. Als je als vrijwilliger naar een rally gaat om te assisteren als official verwacht je dus de door jou genoemde zaken en vind het niet meer dan normaal dat dit verzorgt word door de organisatie. Totaal heb je het over ongeveer 15 euro per official, echter dat bedrag maal 450 is dan toch al snel 6750 euro per dag aan alleen eten en drinken. Dan laat ik de overnachtingen a 25 euro per persoon en de 2de dag er nog buiten. Net zoals de rest van de vrijwilligers die buiten de proeven actief zijn. Voor 2 dagen rally met leuke proeven voor de deelnemers kan je uitgaan van gemiddeld minimaal 55 euro per official. Reken dat je minimaal een zelfde aantal vrijwilligers nodig hebt voor eventueel toegang, buitenafsluitingen, opruimen na een rally, voorbereiding voor een rally en alleen de inzet van vrijwilligers kost je al echt minimaal gerekend 35000 euro.

Per persoon lijkt het niet veel te kosten, maar dat is juist de verkeerde opstelling. Je moet kijken naar wat het totaal kost. Ik weet zeker dat voor een 2 dagen durende rally de kosten voor vrijwilligers eerder ver boven het door mij genoemde bedrag komen. Reken meer op 50000 euro...

En dan word het ineens anders. Zeker als je dan de andere kosten er nog bij gaat rekenen zoals voor afzettingen, vergunningen, verkeersmaatregelen, vergoedingen voor gebruik terreinen ed...

Nu zal er vast wel iemand reageren dat het goedkoper kan en dat zij als organisatie niet zoveel kwijt zijn. Kijk dan nog maar eens goed naar je totale kosten.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor van eck » ma maart 07, 2011 10:59

Je hebt helemaal gelijk jp en het is ook nog afhankelijk van het deel van het land waar je organiseert qua vergunning kosten en milieu eisen helaas.
Gekheid is erfelijk, je krijgt het van je kinderen 8) 8)
van eck
 
Berichten: 1064
Geregistreerd: vr jan 24, 2003 21:45
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor mantaboy » ma maart 07, 2011 11:08

whemink schreef:Waarom moeten vergunningen duur zijn? Ik kan me niet voorstellen dat dit een vermogen kost, anders zou bijvoorbeeld een wielrenner ook honderden euro's inschrijfgeld moeten betalen. Idem verzekereingen, de dekking is uiterst beperkt en het eigen risico hoog, moet de premie dan honderd euro per deelnemer zijn? Is er een standaard verzekering die voor alle wedstrijden en organisaties geldt? Ik vraag me af waarom er zo veel verschil is met het buitenland en dan (zonder commentaar op het fantastische werk dat de organisaties leveren) op feiten gebaseerd. Denk inderdaad dat het twee voor twaalf is en dat wellicht een "denktank" zeer goed zou kunnen functioneren om iedereen wakker te schudden en proberen het tij te keren.


Juist voor een simpele wielerwedstrijd zijn de kosten veel lager, immers, maar een paar straten af te sluiten en weinig overlast. Veel minder inzet van het ambtelijk apparaat en verplichte huur van bijvoorbeeld dranghekken etc. Verzekering is daarom voor een wielerwedstrijd veel lager dan voor een rally waar er meer risico is op schade dan tijdens een wielerwedstrijd.

Ja, ik kom oorspronkelijk uit de wielerwereld en stom toevallig organiseren zowel mijn broertje als mijn vader samen met vele anderen een wedstrijd en cyclo cross. Zelf ben ik dan weer actief in de rally- en racewereld. Ik kan dus wel een redelijk goed onderbouwd vergelijk maken tussen de verschillende sporten qua kosten organisatie.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor whemink » ma maart 07, 2011 11:30

Ik heb het voor wat betreft de vergelijking met het wielrennen (is overigens ook maar een willekeurig voorbeeld) niet over kosten voor huur van dranghekken en verzekeringen. Puur de kosten als voor een evenementenvergunning en het gebruik van de weg. Overigens valt de afstand van het rallyparcours veelal in het niet ten opzichte van de aangehaalde wielerwedstrijd (geen cross!). Gemiddeld zo'n 20 a 25 km voor een sprint, 60 a 70 voor een rally. Kun je wellicht vertellen wat je voor de wielerwedstrijdvergunning betaald, puur de leges dus?
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor official No. 27768 » ma maart 07, 2011 11:42

whemink schreef:.... Overigens valt de afstand van het rallyparcours veelal in het niet ten opzichte van de aangehaalde wielerwedstrijd (geen cross!). Gemiddeld zo'n 20 a 25 km voor een sprint, 60 a 70 voor een rally. .....


Deze rallywegen zijn echter wel vaak 5 uur (of langer dicht) en bij het wielrennen is dat vaak maar 1 uurtje of iets meer. En daarbij dient bij een rally de weg ECHT afgezet en verkeer / voetganger vrij te zijn, bij de wielrennerij zijn er wat minder risico's denk ik. Zelf heb ik wel eens bij de Tour en Vuelta gekeken en zag duidelijk minder strikte naleving van het "verkeersvrij" houden van de weg en de omgeving.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Rally in Nederland

Berichtdoor B Prins » ma maart 07, 2011 11:43

Kijkend naar de hoeveelheid equipes max. 250 die in Nederland actief rijden, moet het toch mogelijk zijn de koppen bij elkaar te steken en tot oplossingen te komen. Iedereen hier op dit forum weet dat het beoefenen van de Rallysport een dure aangelegenheid is. Ieder team maakt voor zichzelf de afweging hoe de beschikbare budgetten worden besteed. Wij ondervinden zelf ook als klein team dat we niet meer een compleet kampioenschap kunnen afwerken ondanks de relatief lage kosten tov competatievere auto's. De grootste sponsoren zijn vaak de naamstickers op de zijruiten. Het kampioenschap biedt ons geen enkele toegevoegde waarde. Een beker zegt me niks en de foto verslagen worden ook al niet meer toegestuurd. Laten we er in ieder geval wel voor zorgen dat de vele vrijwilligers deze sport vrijwel belangeloos blijven ondersteunen en hier niet beknibbelen op wat koek en zopie. Stel het inschrijfgeld wordt met € 100,00 (dit is ca. 25 %) verlaagd, gaan we dan meer inschrijvingen krijgen ?
Avatar gebruiker
B Prins
 
Berichten: 92
Geregistreerd: za okt 20, 2007 13:42
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor whemink » ma maart 07, 2011 11:50

official No. 27768 schreef:
whemink schreef:.... Overigens valt de afstand van het rallyparcours veelal in het niet ten opzichte van de aangehaalde wielerwedstrijd (geen cross!). Gemiddeld zo'n 20 a 25 km voor een sprint, 60 a 70 voor een rally. .....


Deze rallywegen zijn echter wel vaak 5 uur (of langer dicht) en bij het wielrennen is dat vaak maar 1 uurtje of iets meer. En daarbij dient bij een rally de weg ECHT afgezet en verkeer / voetganger vrij te zijn, bij de wielrennerij zijn er wat minder risico's denk ik. Zelf heb ik wel eens bij de Tour en Vuelta gekeken en zag duidelijk minder strikte naleving van het "verkeersvrij" houden van de weg en de omgeving.


Maar refelecteert dat in de kosten voor de vergunning? Kan ik me niet voorstellen.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor mantaboy » ma maart 07, 2011 11:58

whemink schreef:Ik heb het voor wat betreft de vergelijking met het wielrennen (is overigens ook maar een willekeurig voorbeeld) niet over kosten voor huur van dranghekken en verzekeringen. Puur de kosten als voor een evenementenvergunning en het gebruik van de weg. Overigens valt de afstand van het rallyparcours veelal in het niet ten opzichte van de aangehaalde wielerwedstrijd (geen cross!). Gemiddeld zo'n 20 a 25 km voor een sprint, 60 a 70 voor een rally. Kun je wellicht vertellen wat je voor de wielerwedstrijdvergunning betaald, puur de leges dus?


Leges blijven hetzelfde echter voor een rally gelden andere eisen dan voor een wielerwedstrijd. Tevens worden de verplichte afzettingen vaak in de vergunning opgenomen zodat de gemeente die dus beschikken over dranghekken en omleidingsmaatregelen hier ook wat aan over houden. Ook een belangrijk verschil is de inzet van personeel wat ook steeds vaker al in de vergunning opgenomen word. Ook niet onbelangrijk, de inspectie van een ambtenaar van het parcours. Voor een wielerwedstrijd is dit slechts 30 minuten, voor een rally met 2 of 3 proeven in een gemeente al snel minimaal 1 uur per proef. Het tarief wat daar voor gerekend word is ook niet mals omdat het meestal minimaal een opzichter moet zijn die deze inspectie uitvoert.

Dan heb je het nog niet over afvalstoffenheffing die ook in steeds meer vergunningen al opgenomen word en milieukosten. Ook bij een gemeente geld: ervaringen uit het verleden... Helaas.

Ik ben wel met jullie eens dat in sommige gemeenten de vergunningen gewoon veel te duur zijn. Hier geld weer, gekort worden door de regering in begroting betekend andere inkomsten zoeken om de gemeente draaiende te houden.
Laatst bijgewerkt door mantaboy op ma maart 07, 2011 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor whemink » ma maart 07, 2011 12:00

Concreet kost dat dus voor een gemiddelde rallysprint?
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor mantaboy » ma maart 07, 2011 12:09

Kan je zo navragen op vinden op internet, een voorbeeld van de leges in de gemeente waar ik woon: http://www.rucphen.nl/Internet_Docs/Bel ... 202011.pdf

Let wel op dat je hier de juiste sommen bij elkaar optelt. :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor mantaboy » ma maart 07, 2011 12:16

Misschien niet onbelangrijk als aanvulling: in veel gevallen geld dat je per proef een vergunning aan moet vragen. In bepaalde gevallen doe je een aanvraag voor de gehele rally als evenement in 1 gemeente met de een vergunning waarin alle afsluitingen voor de proeven zijn opgenomen. Ligt er net aan welke gemeente en slimme ambtenaar je treft.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten