door Renate » vr sep 23, 2005 18:32
Op Pitstop tv kwam ik onderstaand stukje tegen:
WRC - Markko Martin herinnert zich weinig van dodelijke crash
13:28 23-09-2005
Peugeot-rijder Markko Martin herinnert zich weinig van de zware crash tijdens de WK-rally van Wales, die het leven heeft gekost van zijn corijder Michael "Beef" Park. Aan Autosport vertelde Martin dat hij met Park een vriend en een broer verloren heeft.
Het ongeval deed zich voor op de vijftiende proef vorige zondagmorgen. Martin plofte met zijn Peugeot 307 zijdelings aan de kant van Park tegen een boom. Vermoedelijk reed de Est op dat punt 160 per uur, terwijl 120 per uur volgens Duvals co Sven Smeets de correcte snelheid was. Door de klap was Park op slag dood. Een lijkschouwing zal uitwijzen waaraan de corijder gestorven is.
Martin: "Ik besefte meteen dat we in die bocht (linkse die sluit nvdr.) breed zouden gaan. De weg was niet al te breed. Er stonden dikke bomen kort langs de weg en ik wist meteen dat we er één van zouden raken. Ik was er zeker van dat het een frontale klap zou worden. Dat is al wat ik me herinner. Ik wou dat ik me meer herinnerde."
"Ik kwam bij. Ik moet zowat 20 tot 30 seconden bewusteloos zijn geweest. Er waren wat toeschouwers komen aangelopen en die klopten op mijn ruit. Toen ik weer bijkwam, had ik moeite om te ademen. Tegelijk wist ik dat ik moest kijken hoe het met Beef was. Altijd wanneer we zoiets voorhadden, controleerde ik altijd eerst de toestand van Beef. Maar er kwam helemaal geen reactie van hem."
"Het was een voorrecht om zijn rijder te zijn. Ik wil niks slechts zeggen over de anderen, hij had zelf veel respect voor de overige corijders, maar zij moesten het afleggen tegen hem als mens, als sportman en als corijder."
"We wonnen de rally's die we wilden winnen. De enige rally die hij echt wou winnen, was die die ik hem niet kon schenken: Groot-Brittannië. En dan verdween hij met zo een klap. Toen dat gebeurde, verloor ik 's werelds beste corijder, een zeer goeie vriend en broer."
Michael Beef Park werd 39. Hij wordt op 6 oktober begraven in Ledbury (Herefordshire).
Martin zelf neemt niet deel aan de volgende rally voor het WK, eind van de maand in Japan. De Est wordt daar vervangen door Daniel Carlsson.
Wat moet dit moeilijk zijn voor Markko, ik zou niet graag in zijn schoene staan.
Wat me opvalt is dat de begrafenis pas op 6 oktober is, dit is 2½ week na het overlijden van Michael Park. Heeft iemand enig idee waarom er zo'n tijd tussen zit.
Groetjes Renate