LG Almere 2006

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Martijn_Braat » ma apr 10, 2006 22:49

Ik lees in het verslag van Weijs jr (wat een kanontijden weer!) dat de Colts met ABS rijden. Dit zal misschien op nat asfalt enig voordeel kunnen opleveren, maar in die natte modder van Almere kun je toch beter zonder rijden??! Mijn enige uitstapje en een paar narrow escapes (niet in rally's) de afgelopen jaren heb ik beleefd in een Golf 4 van de baas waar ABS opzat. In de modder of sneeuw bleef het ding gewoon doorrollen waar een auto zonder ABS zich lekker ingraaft en op tijd stilstaat. Sindsdien trek ik bij elke nieuwe auto eerst de stekker van de ABS eruit en rijden we weer vol vertrouwen door het bos. Is ABS verplicht in de Colt cup of zijn er rijders die er toch de voorkeur aan geven om hiermee te rijden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen

groetjes, Martijn Braat
Martijn_Braat

Berichtdoor RallyeRichard » ma apr 10, 2006 23:15

Helaas is de ABs van de Colt ook verbonden met de electronische remkrachtverdeling. ABS uitschakelen betekent veel teveel remdruk naar de achterwielen. Dit heeft Junior gemerkt nadat een olievat ervoor zorgde dat z'n ABS uitgeschakeld werd... Resultaat: 5 minuten ploeteren om de auto weer op het parcours te krijgen :?
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
RallyeRichard

Berichtdoor Davekuh » ma apr 10, 2006 23:40

Heb eventjes een paar beelden achter elkaar geplakt. Let niet teveel op de kwaliteit van het beeld, ik weet nog niet hoe ik het beste beeld online kan krijgen met mijn nieuwe camera.

De link staat in het desbetreffende forum...

Mochter er nog mensen zijn die beelden willen hebben, stuur dan even een Pbtje of een email met startnummer en type auto naar Dave_Van_Veen@hotmail.com
Davekuh

Berichtdoor David Westenbrink » di apr 11, 2006 1:23

Toivonen schreef:Ik lees in het verslag van Weijs jr (wat een kanontijden weer!) dat de Colts met ABS rijden. Dit zal misschien op nat asfalt enig voordeel kunnen opleveren, maar in die natte modder van Almere kun je toch beter zonder rijden??! Mijn enige uitstapje en een paar narrow escapes (niet in rally's) de afgelopen jaren heb ik beleefd in een Golf 4 van de baas waar ABS opzat. In de modder of sneeuw bleef het ding gewoon doorrollen waar een auto zonder ABS zich lekker ingraaft en op tijd stilstaat. Sindsdien trek ik bij elke nieuwe auto eerst de stekker van de ABS eruit en rijden we weer vol vertrouwen door het bos. Is ABS verplicht in de Colt cup of zijn er rijders die er toch de voorkeur aan geven om hiermee te rijden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen

groetjes, Martijn Braat

Bij de kalossen vorig jaar geloof ik hetzelfde probleem. Ook met een paar crashes tot gevolg. Complete remsysteem is nu vervangen door een 'gewoon' systeem.
David Westenbrink

Berichtdoor pipo » di apr 11, 2006 6:55

Wij als belgen zijn uiteraard zeer tevreden met het behaalde resultaat ,echt het maximum uit wagen gehaald ...
En echt proficiat aan de organisatie voor een afwisselend en compact parcours met geen wachttijden ...je moet het maar eens doen (organiseren !)
voor diegenen die Gunther op onverhard gezien hebben weten dat hij nu al klaar is voor Sezoens bocholt ..
pipo

Berichtdoor StevenK » di apr 11, 2006 7:09

Ik vind 't sowieso bizar dat er ABS-systemen zijn die geen sensor-onafhankelijke remkrachtbegrenzing kennen.

Auto's zonder ABS hebben toch ook eigenlijk altijd een (lastafhankelijke) remkrachtbegrenzer ?
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Campos » di apr 11, 2006 10:21

RallyeRichard schreef:Helaas is de ABs van de Colt ook verbonden met de electronische remkrachtverdeling. ABS uitschakelen betekent veel teveel remdruk naar de achterwielen.

Is bij de Colt een handmatige remdrukverdeler niet als VO gehomologeerd?
Campos

Berichtdoor StevenK » di apr 11, 2006 10:26

Campos schreef:
RallyeRichard schreef:Helaas is de ABs van de Colt ook verbonden met de electronische remkrachtverdeling. ABS uitschakelen betekent veel teveel remdruk naar de achterwielen.

't Is een nationale homologatie; ik vermoed dat de auto precies zoals 'ie gereden wordt gehomologeerd is...
StevenK
Site Admin

Berichtdoor SylviaVisser » di apr 11, 2006 10:45

Heb ook het genoegen mogen hebben om naast Frank te zitten op zaterdag. Het was op de laatste keer op Almere Zand (heeft iemand daar nog foto's van), de proef zit al vol met gaten en dergelijke. Die achterlijke duitser gaat daar gewoon als een inbiciel door/over heen. Wat maakt die auto dan een klappen zeg, en mijn hoofd ook tegen de rolkooi, gelukkig had ik Hans zijn helm op. Maar het was wel super gaaf. Ben dus van mening dat het allemaal wel meevalt maar dat de risico's wel hoger zijn als je op 100% rijdt. Als ik zo de foto's zie ben ik toch wel trots op het mooie evenement die we hebben neergezet, het zijn allemaal weer unieke beelden voor Nederland.

Mee eens (behalve misschien dat"ächterlijke" ;-) ).

Pas op hoor, hij leest mee :lol: .
Maar inderdaad, het kan vol, al was Muiderzand niet echt zijn favouriet omdat de auto net iets anders afgesteld was en hij nog niet de nieuwe bak had kunnen monteren.

Foto's zijn er veel, mail me even ik heb een hele mooie. (dank aan de fotograven)
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor David Westenbrink » di apr 11, 2006 11:01

Campos schreef:

Is een fatsoenlijke uitlaat niet gehomologeerd? Hoor het verschil eens tussen de 0 en de cupversie... net stofzuigers... dat is een ding wat ik van heel veel mensen (vooral publiek) hoor.
David Westenbrink

Berichtdoor Campos » di apr 11, 2006 11:34

David Westenbrink schreef:
Campos schreef:

Is een fatsoenlijke uitlaat niet gehomologeerd? Hoor het verschil eens tussen de 0 en de cupversie... net stofzuigers... dat is een ding wat ik van heel veel mensen (vooral publiek) hoor.

Klopt, al heb ik het idee dat het in Almere al wel beter was dan bij de Zuiderzee. Of het komt dat de uitlaten nu een beetje losgebrand zijn of dat ze iets veranderd hebben weet ik niet..
Campos

Berichtdoor Franky » di apr 11, 2006 11:57

Campos schreef:
David Westenbrink schreef:
Campos schreef:

Klopt, al heb ik het idee dat het in Almere al wel beter was dan bij de Zuiderzee. Of het komt dat de uitlaten nu een beetje losgebrand zijn of dat ze iets veranderd hebben weet ik niet..

De turbo dempt het geluid ook.
Denk maar eens aan de oude renault 5 turbo's dat waren ook net stof zuigers.
Afbeelding
Frank Cruts
Franky

Berichtdoor StevenK » di apr 11, 2006 12:03

Franky schreef:De turbo dempt het geluid ook.

Zelfs een Evo of Impreza die genoeg lucht krijgt is heel stil...
StevenK
Site Admin

Berichtdoor Biturbo » di apr 11, 2006 12:42

StevenK schreef:

Oh... Raar, mij is altijd geleerd dat turbo's juist luidruchtiger zijn omdat ze minder dempers in de uitlaat hebben. De turbine neemt al veel energie op en daarom zou het uitlaatgas een vrije aftocht nodig hebben.... Dat zie ik hier in de praktijk ook, nl geen dempers bij turbo motoren.

Zijn de huidige turbo's zo efficient geworden?
Biturbo

Berichtdoor StevenK » di apr 11, 2006 12:44

Biturbo schreef:
StevenK schreef:

Oh... Raar, mij is altijd geleerd dat turbo's juist luidruchtiger zijn omdat ze minder dempers in de uitlaat hebben. De turbine neemt al veel energie op en daarom zou het uitlaatgas een vrije aftocht nodig hebben.... Dat zie ik hier in de praktijk ook, nl geen dempers bij turbo motoren.

Zijn de huidige turbo's zo efficient geworden?

Met stil doel ik vooral op 'relatief stil'; als je het geluid van een geblazen motor (zonder ALS !!) vergelijkt met dat van een ongeblazen motor, dan zal de laatste veel meer herrie maken, zeker in verhouding tot het geleverde vermogen.
StevenK
Site Admin

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden