door mmrizio » zo jul 10, 2005 20:23
Ik weet niet of de organisatie van de BHV nog een evaluatie gepland heeft, maar dit is alvast de input van een toeschouwer.
Van tevoren is veel gesproken over de (hoge) entreeprijzen. Inclusief plattegrond van de proeven 35 Euro voor een weekend. Vraag is natuurlijk wat je ervoor krijgt. Solberg vs. Loeb? Christijan Albers vs. Valentino Rossi? Demonstratie met 15 Group B auto's? Superspecial in het RBC stadion?
Was het een leuke rally? Ja, het was een mooie en goed georganiseerde rally, met prachtige proeven. Toch bood de rally de toeschouwer eigenlijk niets meer dan de andere Nederlandse rallies waar je misschien 10 Euro kwijt bent voor een setje publieksinfo en een enkele betaalde publieksproef. Hooguit had je als toeschouwer nu wat meer ruimte omdat het grote publiek werd afgeschrikt. Maar de toeschouwerspunten vond ik zeker niet beter dan andere rallies. Een aantal mooie plekken was zelfs afgesloten van publiek.
Was het deelnemersveld dan erg sterk? De Nederlandse top was er, inclusief de snelste Paradigit teams, maar zonder Bijvelds. Bijvelds vond het voorbereiden van de invasie van Chinese auto's belangrijker dan de BHV Rally. Na het bedankje van Tsjoen was de enige aansprekende buitenlandse naam Van Woensel. Deze kon nauwelijks het gemis van Bijvelds compenseren, zeker niet kwa tijden.
De vergelijking met de Deutschlandrally? Daar was ik vorig jaar 40 Euro kwijt voor 4 dagen spektakel op WK niveau. Dat is inclusief een zeker zo mooie en overzichtelijke kaart en een stevige toegangspas die ik om de nek kon hangen. Hier had ik voor 5 Euro minder een gewone NK rally. De toppers van het NK rijden daar in het middenveld.
Tsja, is dit de toekomst van de rallysport? Als toeschouwer hoop ik van niet, het kost een stuk meer en je krijgt hetzelfde. Wat de rijders en teams er van vinden weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat de sponsors ook niet blij zijn. Ze bereiken een veel kleiner publiek. Blijft rallysport op deze wijze nog wel de autosport voor het grote publiek?
Verder:
De publieksinfo bestond uit 1 boekje. Het zag er er leuk uit, als een 'Driver Magazine'- de opvolger van RallyXS. Geen petje, ander tijdschrift of tasje. En het boekje had 0,0 inhoud, alleen advertenties en wat persberichten die al waren betaald door de teams. De enige inhoudelijke info, naast de kaart, was de tabel met tijden. Juist ja, die had dus achter op de toegangskaart (iig. de weekendkaart) moeten staan, net als bij de marshalls. Hadden ze meteen ook die omhangpasjes kunnen nemen, zodat je 'm ook weer gemakkelijk terug kunt vinden. Moet toch kunnen voor 35 Euro?
Maurice