Opel Astra Cup

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: cup

Berichtdoor Campos » di jul 25, 2006 8:59

erikjan schreef:zolang het maar DIKKE auto's zijn (toch die Audi V8 Quattro :roll: )

8 cylinders kun je bij voorbaat vergeten ;)
Campos

Berichtdoor Jeroen » di jul 25, 2006 10:48

Ik snap Jan wel met z´n idee. In N3 krijg je met de Astra F hoe langer hoe meer problemen om mee te komen tussen de Honda´s en Renaults en als je in 2009 in H11 ook tegen ex-A7 auto´s moet, dan is de N3 Astra niet echt competitief meer. En dat terwijl het nog een prima auto is om in te rijden. Ook terecht dat hij er nu over begint. De geschiedenis leert dat een jaar voorbereiding geen overbodige luxe is. Ik ga er van uit dat er geen of vrijwel geen nieuwe auto´s voor deze cup gebouwd zullen worden omdat ze er al zijn, dus de kans dat ze "in plaats van" een andere auto komen lijkt me niet groot. Het is alleen het gunnen aan een groep rijders die nu nog wel competitief rijdt van een verlenging van de "levensduur" van hun rallyplezier.

@Jan: Als ik jou was zou ik met een uitgewerkt plan de huidige Astra bezitters individueel benaderen en je niet laten ontmoedigen door sommige reacties op dit forum en je ook niet beperken tot dit forum.

@Andere reageerders: Geef ´m een kans om het uit te werken en het animo te peilen. Is het niks, dan weten de Astra rijders dat zelf ook en is de discussie voor altijd gesloten en als het wel wat blijkt te zijn, wat heb je er dan daadwerkelijk voor last van?
Jeroen

Berichtdoor Mivali » di jul 25, 2006 11:24

[quote="Jeroen"]Ik snap Jan wel met z´n idee. In N3 krijg je met de Astra F hoe langer hoe meer problemen om mee te komen tussen de Honda´s en Renaults en als je in 2009 in H11 ook tegen ex-A7 auto´s moet, dan is de N3 Astra niet echt competitief meer.

Ja en dus? Ik denk dat je hiermee inderdaad de reden aangeeft waarom er wellicht behoefte bestaat aan het opzetten van een Astra-cup, mijn vermoeden is niet anders dan dat van jou wat dit betreft.

Echter, het is gelukkig zo in Nederland dat, afgezien van de bekende
top-10 rijders, er ook nog rijders zijn die het zich kunnen permitteren om met een moderne en snelle N3 aan de start te komen. Om het op te nemen tegen deze mannen zul je van goede huize moeten komen, ofwel op rijdersvlak of op financieel gebied. Indien je auto niet competitief meer is dan is het mijns inziens niet de bedoeling om er "dan maar mee in cupverband te gaan rijden". Uiteindelijk zal dit leiden tot enorme startvelden bestaande uit auto's van 10 of meer jaren oud zoals de 205'jes, Volvo's, Astra's?, etc..

Ik heb veel begrip voor low-budget rijden, soms kruipt het bloed nou eenmaal....etc., maar niet tegen elke prijs. Christijan Albers in een speciale "F1 best of the rest cup" omdat zijn auto minder competitief is? Ecclestone zou je smakelijk uitlachen.

Zoveelste "oldtimer cup"-idee in NL = Uitholling van de Nederlandse rallysport.
Mivali

Berichtdoor Jeroen » di jul 25, 2006 12:45

Het is nog altijd zo dat bij de diverse rally´s in Nederland de cup auto´s kennelijk nog welkom zijn. Misschien zijn ze zelfs wel nodig voor een vol startveld. Stel dat die startvelden in de toekomst altijd vol komen te zitten, zou het me niets verbazen dat vooral de oudere cup auto´s "geweerd" gaan worden. In eerste instantie zou dat zo kunnen zijn bij de topevenementen. Dan is het aan de rijders zelf of ze dat erg vinden of niet. Ik denk het niet echt als de inschrijfgelden naar 1000 euro gaan en een liter benzine 2 euro kost. Als ik over de grens kijk, dan zie je diverse niveaus waarop de rallysport wordt bedreven, misschien is Nederland daar ook wel (weer?) rijp voor tegen die tijd. Een 205cup rijdt trouwens maar 5 evenementen waartussen ook sprints en dan zie je ca. 10 205jes maximaal. Op dit moment zitten die niemand in de weg en dat zouden de Astra´s tegen die tijd ook niet zitten naar mijn mening.
Jeroen

Berichtdoor Turboboost » di jul 25, 2006 13:04

Echter, het is gelukkig zo in Nederland dat, afgezien van de bekende
top-10 rijders, er ook nog rijders zijn die het zich kunnen permitteren om met een moderne en snelle N3 aan de start te komen. Om het op te nemen tegen deze mannen zul je van goede huize moeten komen, ofwel op rijdersvlak of op financieel gebied. Indien je auto niet competitief meer is dan is het mijns inziens niet de bedoeling om er "dan maar mee in cupverband te gaan rijden". Uiteindelijk zal dit leiden tot enorme startvelden bestaande uit auto's van 10 of meer jaren oud zoals de 205'jes, Volvo's, Astra's?, etc..

Wanneer heb jij voor het laatst een kampioenschap gereden dan? of minimaal 5 evenementen in één jaar?

Ga een ander a.u.b. niet veroordelen op de wijze waarop deze zijn sport beoefend. Voor het geld waarin wij nu betaalbaar een jaar in cup verband kunnen rijden (waarin de sfeer ook nog eens top is! :) ) kan ik ook 1 evenement een leuke auto huren (106je wellicht... :wink: ). Maar wij rijden liever wat meer evenementen/ een kampioenschap. En de strijd is onderling net zo spannend (na het wegvallen van Tekampe dit jaar :twisted: :wink: :lol: ) als vooraan in het veld. :!:

Wat is er op tegen om onderling met de astra's ook een cup te starten? Wie heeft er last van? Niemand toch? laat de mensen met dikke auto's lekker vooraan hun ding doen, en de de cup's lekker hun ding doen "achteraan" in het veld (alhoewel sommige uitslagen anders doet vermoeden).
Turboboost

Berichtdoor erikjan » di jul 25, 2006 13:28

dankzij die Cups blijf ik tegenwoordig de hele proef uitkijken !!
erikjan

Berichtdoor SylviaVisser » di jul 25, 2006 13:53

Uiteindelijk zal dit leiden tot enorme startvelden bestaande uit auto's van 10 of meer jaren oud zoals de 205'jes, Volvo's, Astra's?, etc..

Ik denk dat ongeacht welke cup dan ook, een organisatie blij zal zijn met enorme start velden. Dat houd meteen het inschrijfgeld voor de anderen betaalbaar. Ook voor de mensen die misschien om die reden (meer waar voor hun geld) in het buitenland te vinden zijn.......
Het is nog steeds zo dat hoe meer zielen (lees inschrijvers) hoe meer vreugd (lees geld) voor de organisatie.

Iets anders jeukt...10 jaar oud?? Dat wordt vanzelf nog ouder. Vreemd genoeg klinkt zoals het gezegd wordt, 10 jaar oud als niet om naar te kijken, maar zodra het 20 jaar oud is staan de Kp's weer vol met kwijlende toeschouwers....
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser

Berichtdoor mmrizio » di jul 25, 2006 14:49

Ik denk dat het goed is voor de diversiteit op de rallypaden als deze auto's behouden blijven.

Tegelijkertijd vraag ik me af of het wel zo interessant voor de deelnemers is, dat er steeds meer subcompetities naast elkaar ontstaan.

Hoeveel voldoening geeft het als je 2e bent in je klasse, en er zijn maar 3 van de 5 auto's gefinisht? Wat zegt dit over je talent? Volgens mij minder dan dat je 3e finisht van de 6 aankomers uit een veld van 10. Een belangrijke driver van sport is het meten met andere deelnemers. En dat wordt lastig gemaakt als iedereen volgens een eigen reglement rijdt. Hoe meer deelnemers per cup, hoe beter.

In mijn ideale wereld is plaats voor 1 cup.

Maurice

Ps. Een ander argument voor een cup zou zijn, dat het additionele sponsorgelden en media aandacht meebrengt (zie Chevrolet). Dat zie ik ook niet echt gebeuren.
mmrizio

Berichtdoor Jeroen » di jul 25, 2006 15:06

mmrizio schreef:Hoeveel voldoening geeft het als je 2e bent in je klasse, en er zijn maar 3 van de 5 auto's gefinisht? Wat zegt dit over je talent? Volgens mij minder dan dat je 3e finisht van de 6 aankomers uit een veld van 10.
Hoeveel voldoening geeft het om met een ex grN3 Astra straks in 2009 altijd te finishen achter ex A7 auto´s? Zelfs voor de bestuurders van die Ex A7 auto´s die voor Ex N3 auto´s finishen is de eer al snel verdwenen. Ik denk wel dat het goed is dat je als cup potentieel hebt om minimaal een auto of 8 aan de start te krijgen.

Competitief rijden is een belangrijk onderdeel van de sport. Daarbij vraag ik me mezelf natuurlijk ook af tegen wie ik zelf straks rij in mijn eigen Subaru Impreza (mini-)A8 uit 1998. Animo voor een impreza cup iemand? :D
Jeroen

ehm

Berichtdoor Mivali » di jul 25, 2006 15:16

Maurice slaat hierboven de spijker recht op zijn kop, maar desalniettemin een korte reactie ;-) op de voorgangers.

Goede vraag van Turboboost: Ik heb inderdaad 1 jaar geleden (GTR) voor het laatst gereden omdat ik niet voldoende budget had om een auto te huren dit jaar...mijn nieuwe keuken kostte geld (3 rally's), schilderen huis kostte geld (1 rally) etc..Kortom, ik rijd nu even niet omdat ik andere prioriteiten had en dat lijkt mij een eerlijk antwoord en vooral een bewuste keuze.

Daarentegen ben ik nu reeds bezig om sponsoring te vinden, ja dat lukt als je het serieus aanpakt, zodat ik 2007 weer vaak hoop te rijden.

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik geen hekel heb aan welke cup dan ook, ik gun een ieder zijn lol, echter het worden er wel erg veel zo zoetjes aan en nog een erbij, nee dank u. Noem mij trouwens maar eens ander Europees land waar men zoveel "oude" cups heeft, niet in Belgie, Frankrijk, Spanje, etc..Of het betreft juist een cup met moderne auto's en prijzengeld (dus moet je presteren om tegen lage kosten te rijden) zoals de 206RC, Saxo, Clio Sport, etc..

Sylvia's theorie: Hoe meer auto's, hoe beter het is, hoe lager het startgeld , hoe leuker het publiek het vindt. Ik vind het anders aardig stil langs de proeven als ik met nummer 87 doorkom hoor...Die staan allemaal bij Boers en Wevers te kijken op de service of op de volgende proef, of denk je dat het omgekeerd is? "Kom jongens wie blieven wachten op Van Lindert, die Corolla van Wevers is mien te modern!"

E.e.a zou dus ook impliceren dat er in landen waar er weinig cups zijn (en dus minder auto's?) ook veel meer inschrijfgeld betaald moet worden...pertinent onjuist lijkt mij, integendeel.

Oude auto's worden inderdaad steeds ouder Sylvia, als je maar lang genoeg wacht. Ik krijg de indruk dat het dus wat jou betreft eigenlijk kwalitatief steeds beter en leuker wordt als we over 10 jaar nog met de Peugeot 205 rondrijden? Interessante gedachte.
In dat geval moeten we maar eens gaan nadenken over de homologaties in het algemeen. Ik zie in mijn glazen bol dat wij hier over 10 jaar een EVO6 cup beginnen, dus heer v/d Heuvel senior u bent reeds gewaarschuwd, houd een voorraadje aan!
Mivali

Berichtdoor johanschop » di jul 25, 2006 16:00

We moeten maar even een lijstje opstellen wie er allemaal een astra rijden.

1. Rallyteam viets: Jan Willem Viets / Johan Schop

wie vult hem aan
johanschop

Berichtdoor Sevius » di jul 25, 2006 16:11

johanschop schreef:We moeten maar even een lijstje opstellen wie er allemaal een astra rijden.

wie vult hem aan

2. NRT Rallyteam; Karel Nortier / Martin Nortier
Sevius

Berichtdoor Jaccoooo » di jul 25, 2006 19:00

Sevius schreef:
johanschop schreef:We moeten maar even een lijstje opstellen wie er allemaal een astra rijden.

wie vult hem aan

2. NRT Rallyteam; Karel Nortier / Martin Nortier

3.Rallyteam van der Veen; Henri van der Veen / Rene "Flip" Veijer
Daarmee heb je gelijk de topfavoriet voor de eindoverwinning
:wink:
By the way,is Henri al kampioen of kan Jorg hem nog inhalen :?: :?:
Jaccoooo

Berichtdoor Turboboost » di jul 25, 2006 19:23

Berry Kok/ Alex Eisenberg
Marcel Stegeman / Edwin Alferink
8)
Turboboost

Berichtdoor VDH » di jul 25, 2006 21:01

Vergeet ook niet dat je in cupverband met gelijke auto's moet rijden. Als ik nu zo alle Astra's voor me haal die er rondrijden in groep N zal dat een hele strijd worden...

Wel of geen sperdif, wat voor schokdempers, standaard ECU of..., noem maar op. Iedereen die nu een 'dikke'groep N rijd zal waarschijnlijk niet z'n Proflex, DTA en sperdif in gaan leveren, besluiten z'n voorraad Michelin van de hand te doen en op bijv. semi-slicks te gaan rijden.

Voor de mensen die vrij 'standaard' rondrijden is het volgens mij ook geen optie om al deze aanpassingen te doen, dit zijn investeringen waar je een complete Volvo of 205 cup auto voor kunt bouwen :wink:

Ik ben benieuwd of dit van de grond komt, dat zal grotendeels aan de huidige Astra rijders liggen en in hoeverre zij hun auto's aan kunnen/willen passen.
VDH

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden