Pagina 1 van 2

Dump valve ?

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 9:46
door Manfred_D
Waar dient een dumpvalve exact voor? Ik heb een tijdje geleden Erik Moree daarover aangesproken en die vertelde mij dat hun vaak problemen hadden met de dumpvalve en op dat moment een aluminium dumpvalve gebruikte, en ze daar minder problemen mee hadden. Het klinkt op een straatauto wel leuk maar als er steeds problemen mee zijn dan lijkt het me niet verstandig deze te monteren? Ik ben bijv. wel benieuwd of het qa power meer brengt of er voordelen aan zitten of juist nadelen?

groet Manfred

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 9:52
door antoine

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 10:03
door Manfred_D
antoine schreef:ff iets gezocht voor je : http://www.cartuning-guide.com/dumpvalve.html


Dank je Antoine. Alles wat ik wou weten (behalve de kosten) staat erin vermeld :wink:

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 13:15
door Heemgtt
Ik ben nu in het bezit van een WRX 2004, ik heb hiervoor een
Gtt gehad. Ik heb op beide auto's een open dumvalve gehad.

De auto wordt er echt niet sneller van :!: . Het is puur voor het geluid
en de enorme knallen i.c.m een open uitlaat.
Ik heb motorisch nog nooit problemen gehad.

De kosten zitten tussen de 200 en 400 Euro, afhankelijk van het merk.
De montage is erg simpel en kun je makkelijk zelf.

Gr Daniel

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 13:16
door Heemgtt
Ik heb wel en aantal site's waar je ze kunt bestellen.

Ik plaats ze hier maar niet i.v.m de reclame.
Laat maar weten


Gr Daniel

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 13:46
door Mark Verhoeven
Reken er op dat de auto beroerder (lees: stoterig, inhouden, etc.) gaat draaien in deellast onder bepaalde omstandigheden. (bij de meeste auto's met MAF gestuurde inspuiting, wat vandaag de dag standaard is) Ook kan het brandstofverbruik er behoorlijk van omhoog gaan!

Even afhankelijk van het type auto, zou ik er NIET voor kiezen, of alleen voor bepaalde merken dv's.

BerichtGeplaatst: zo maart 09, 2008 20:50
door mantaboy
Ik zou er wel voor kiezen icm een remap ergens tegen de duitse grens aan... :wink: :wink:

BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 11:53
door Heemgtt
De ecutek kuur is echt super :D

BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 20:34
door crx303
Heemgtt schreef:Ik ben nu in het bezit van een WRX 2004, ik heb hiervoor een
Gtt gehad. Ik heb op beide auto's een open dumvalve gehad.

De auto wordt er echt niet sneller van :!: . Het is puur voor het geluid
en de enorme knallen i.c.m een open uitlaat.
Ik heb motorisch nog nooit problemen gehad.

De kosten zitten tussen de 200 en 400 Euro, afhankelijk van het merk.
De montage is erg simpel en kun je makkelijk zelf.

Gr Daniel


En hoe zit dat dan aangesloten als je door een dumpvalve (blow off valve) knallen uit de uitlaat krijgt of dat de motor beroerd gaat lopen?

In mijn geval (Honda VTEC turbo) heb ik wel profijt van een open dumpvalve en heb ik deze problemen in het geheel niet (geen MAF maar MAP sensor). Dus zekers niet alleen voor het geluid, de turbo wordt niet afgeremd door de terugkaatsende luchtstroom.

Hier op in hakend, hoe zit dit bij een EVO? Als ik bv de auto van Leemans beluister of rallyracing WRC's, dan hoor je bij gas los een stotterend blaasgeluid, maar dit is naar mijn weten geen dumpvalve maar het ALS, anders dan het knetterende ALS geluid wat je normaal hoort. Iemand die weet wat hier voor techniek achter zit?

BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 20:45
door antoine
crx303 schreef:
...............................rallyracing WRC's, dan hoor je bij gas los een stotterend blaasgeluid, maar dit is naar mijn weten geen dumpvalve maar het ALS, anders dan het knetterende ALS geluid wat je normaal hoort. Iemand die weet wat hier voor techniek achter zit?


Kom zondag naar het Eurocircuit en je kan het bekijken en luisteren natuurlijk :wink:

BerichtGeplaatst: ma maart 10, 2008 20:52
door crx303
Ik ben al meerdere keren bij het EK geweest in Valkenswaard en daar viel mij het verschil op t.o.v. 'normale' rally WRC's :wink:

Ik heb ook al op het net rondgezocht maar weinig info hierover kunnen vinden...

BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 13:19
door Heemgtt
Mijn auto's werden echt niet sneller.

Rally is het vaak ALS en een andere wastegate.

Dan krijg je ook dat kenmerkende geluid, wat je vaak hoort.
Voor het technische verhaal moet je Mark Verhoeven benaderen.

Gr

BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 14:11
door Gijs G
crx303 schreef:Ik ben al meerdere keren bij het EK geweest in Valkenswaard en daar viel mij het verschil op t.o.v. 'normale' rally WRC's :wink:

Ik heb ook al op het net rondgezocht maar weinig info hierover kunnen vinden...



mishcien vanwege geluidseissen, kan me herinneren dat ajren geleden toen de ele nog op valkenswaard een proef had, dat daar ook deelnemers waren die daar met andere uitlaat reden, of zonder ALS

BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 18:58
door Manfred_D
Wie weet wat ze bedoelen met " V-Max verwijderen" ? Het betreft hier een Audi RS4 2.7 biturbo van bj. 2001

groet Manfred

BerichtGeplaatst: di maart 11, 2008 21:25
door mantaray
Manfred_D schreef:Wie weet wat ze bedoelen met " V-Max verwijderen" ? Het betreft hier een Audi RS4 2.7 biturbo van bj. 2001

groet Manfred


gokje ik denk de begrenzing tot 250 per uur weg halen ???