ALS van GrN vs WRC's

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

ALS van GrN vs WRC's

Berichtdoor 1600hf » di sep 04, 2007 15:44

Waarom klinkt het anti leg system van een grN zoveel anders dan van een WRC? Werkt het ook anders?
Avatar gebruiker
1600hf
 
Berichten: 96
Geregistreerd: wo jul 27, 2005 9:54
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor Mark Verhoeven » di sep 04, 2007 16:24

In de basis is de werking nagenoeg identiek (het basisprincipe van ALS heb ik al een keer ergens op dit forum uitgelegd...), er is echter één wezenlijk verschil: in een groep N auto mag je niks aan de inlaat en uitlaat (alleen na de turbo) en niks aan alle leidingen veranderen. Om meer lucht de motor in te krijgen, kan je alleen de gasklep verder openzetten en/of de stationair regelklep openzetten. (dit kan alleen binnen grenzen) De verder geopende gasklep zorgt voor een "beroerd" stationair, zelfs (of eigenlijk juist...) als het ALS uitstaat. Er wordt af en toe een tijdje de onsteking en inspuiting uitgeschakeld, anders loopt het stationair toerental te hoog op. (door de ver geopende gasklep) Bij een WRC zit er een extra klep in, die alleen open gaat als het ALS aanstaat, het stationair is dus vaak wat "netter" bij een WRC. Ook voeren ze bij een WRC vaak nog extra lucht (die al gecomprimeerd is door de turbo) de uitlaatpijp in (voor de turbo), de motor krijgt extra brandstof en deze verbrandt met de lucht in de uitlaat. Het ALS is dus bij een WRC vaak wat effektiever.
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor 1600hf » wo sep 05, 2007 10:09

Thanks, Mark! Helemaal duidelijk.
Avatar gebruiker
1600hf
 
Berichten: 96
Geregistreerd: wo jul 27, 2005 9:54
Woonplaats: Haarlem

Berichtdoor mastersevius » wo sep 05, 2007 19:43

doe mij maar de ALS van een Escort Cosworth :D groep A. Ik vind de ALS van die auto veel mooier dan die van een WRC
Avatar gebruiker
mastersevius
 
Berichten: 1181
Geregistreerd: zo mei 21, 2006 16:10
Woonplaats: Emmeloord

ALS

Berichtdoor Humphrey » wo sep 05, 2007 19:51

Of die van de groep A Subaru Impreza.
Denk aan het filmpje dat een aantal weken geleden op dit forum werd gepost... 8)

Maarten
Avatar gebruiker
Humphrey
 
Berichten: 752
Geregistreerd: do maart 21, 2002 13:15

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo sep 05, 2007 21:23

Het geluid (aantal en luidheid van de knallen) wordt veelal bepaald door door de strategie van het ALS. Ofwel het uitschakelen van de ontsteking, ofwel uitschakelen van de inspuiting, of beide, hoe vaak, hoe lang, etc., etc. Het is tamelijk complex... Mijn eigen Subaru knalt nagenoeg helemaal niet, toch heeft ie wel ALS en het werkt ook nog redelijk effectief. (De motorelektronica die ik gebruik, heeft geen mogelijkheid tot het onderbreken van de ontsteking tijdens ALS. Dat laatste geeft voornamelijk de klappen)
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor ronny turbo » wo sep 05, 2007 21:59

op een orginel subaru ECU, Mark?
ronny turbo
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo jul 08, 2007 20:54
Woonplaats: etten-leur

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo sep 05, 2007 22:12

ronny turbo schreef:op een orginel subaru ECU, Mark?


:shock: :shock: :shock: Nee, Autronic! 8)
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor ronny turbo » do sep 06, 2007 21:27

ga slapen, hangijzer 8) :lol: :lol: :wink:

morgen weer vroeg op :D
ronny turbo
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo jul 08, 2007 20:54
Woonplaats: etten-leur

Berichtdoor mastersevius » do sep 06, 2007 21:38

ronny turbo schreef:ga slapen, hangijzer 8) :lol: :lol: :wink:

morgen weer vroeg op :D


En wat heeft dit met ALS te maken ????????????????
Avatar gebruiker
mastersevius
 
Berichten: 1181
Geregistreerd: zo mei 21, 2006 16:10
Woonplaats: Emmeloord


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron