Nieuwe regels 2007

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Nieuwe regels 2007

Berichtdoor StevenK » di okt 24, 2006 22:42

Op www.knafrallysport.nl staat een bijgewerkte versie van de Annexe. Klinkt alsof ik nieuwe wielen moet gaan kopen:
7.5 Wielen en banden
De complete wielen zijn vrij, onder voorwaarde dat zij binnen de originele carrosserie kunnen worden aangebracht; dit betekent dat het
bovenste gedeelte van het wiel, verticaal boven de hartlijn van het wiel gemeten, binnen de carrosserie moet liggen. Wielbevestiging door
middel van bouten mag worden gewijzigd naar wielbevestiging d.m.v. tapeinden en moeren.
Het gebruik van banden bedoeld voor motorfietsen is verboden. Velgen moeten verplicht van gegoten aluminium zijn gemaakt.
- Voor onverharde rallies zijn alleen 6.5” x 15” velgen toegestaan.
- Wanneer aangegeven in het Bijzonder Reglement van het evenement (zoals sneeuwrallies) zijn alleen 5 x 16” velgen toegestaan.
- Voor asfalt rallies zijn alleen 8” x 18” velgen toegestaan.
- Het aanbrengen van lucht-extractors aan de wielen is verboden (01-01-2007).

Daarnaast mag er vanalles bijgehomologeerd worden op een groep, waardoor het, behalve de restrictor, nergens meer op een groep N lijkt.
7) AUTO’S MET EEN GECORRIGEERDE CILINDERINHOUD GROTER DAN 2 L.
De volgende artikelen zijn alleen van toepassing op auto’s met een gecorrigeerde cilinderinhoud groter dan 2l.
7.1 Motor
7.1.1) Motor vliegwiel
Het zal mogelijk zijn om een vliegwiel te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.
7.1.2) Koelsysteem
Het zal mogelijk zijn om leidingen te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant
7.1.3) Data opname
Een data opnamesysteem is toegestaan zelfs wanneer de standaard auto daar niet mee is uitgerust.
Het mag uitsluitend zijn aangesloten op:
- de sensoren die standaard aanwezig zijn
- de volgende sensoren welke mogen worden toegevoegd: watertemperatuur, olie temperatuur, oliedruk en motor toerental
Elke uitwisseling van data met de auto via een methode anders dan een kabelverbinding of een geheugenkaart is verboden.
7.1.4) Anti-lag systeem
Een schakelaar en een elektrische kabelboom mogen worden toegevoegd met als enig doel het activeren van het anti-lag systeem.
7.2 Transmissie
7.2.1) Koppeling
Het zal mogelijk zijn om de drukgroep voor het koppelingsmechanisme alsook de bediening te gebruiken, gehomologeerd in groep N als
Optie Variant.
7.2.2) Versnellingsbak bediening
Het zal mogelijk zijn om de bediening te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.
7.2.3) Voor en achterdifferentieel
Alleen differentiëlen met beperkt mechanisch slipvermogen met platen (mechanische platensperdifferentiëlen) zijn toegestaan.
Mechanische platensperdifferentiëlen moeten:
- ofwel afkomstig zijn uit het standaard model
- ofwel gehomologeerd zijn in groep N als Optie Variant
“Differentieel met beperkt mechanisch slipvermogen” betekent enig systeem dat puur mechanisch werkt, dat wil zeggen zonder enige
hulp van een hydraulisch of elektrisch systeem.
Een visco koppeling wordt niet beschouwd als een mechanisch systeem.
Enig systeem met elektronisch beheer is verboden.
Het aantal en het type platen zijn vrij.
7.2.4 Smering
Een toegevoegd smeer- en oliekoel apparaat is toegestaan op voorwaarde dat het gehomologeerd is als Optie Variant.
7.3 Wielophanging
7.3.1 Bovenste wielophangingsplaat
Het zal mogelijk zijn om bovenste wielophangsplaten te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.
7.3.2 Stabilisatorstangen
Het zal mogelijk zijn om stabilidatorstangen te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.
7.4 Remmen
7.4.1 Remschijven
Het zal mogelijk zijn om remschijven te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.
7.4.2 Remcilinders
Het zal mogelijk zijn om remcilinders te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Nieuwe regels 2007

Berichtdoor SeBass » wo okt 25, 2006 6:19

StevenK schreef:Op www.knafrallysport.nl staat een bijgewerkte versie van de Annexe. Klinkt alsof ik nieuwe wielen moet gaan kopen:
7.5 Wielen en banden
De complete wielen zijn vrij, onder voorwaarde dat zij binnen de originele carrosserie kunnen worden aangebracht; dit betekent dat het
bovenste gedeelte van het wiel, verticaal boven de hartlijn van het wiel gemeten, binnen de carrosserie moet liggen. Wielbevestiging door
middel van bouten mag worden gewijzigd naar wielbevestiging d.m.v. tapeinden en moeren.
Het gebruik van banden bedoeld voor motorfietsen is verboden. Velgen moeten verplicht van gegoten aluminium zijn gemaakt.
- Voor onverharde rallies zijn alleen 6.5” x 15” velgen toegestaan.
- Wanneer aangegeven in het Bijzonder Reglement van het evenement (zoals sneeuwrallies) zijn alleen 5 x 16” velgen toegestaan.
- Voor asfalt rallies zijn alleen 8” x 18” velgen toegestaan.
- Het aanbrengen van lucht-extractors aan de wielen is verboden (01-01-2007).

Dit Artikel gaat in per 01-01-2007 (heb gekeken naar de annex J op FIA.com), dus zul je vanaf volgende jaar waarschijnlijk nieuwe wielen moeten kopen ja.
Complexiteit in de Simpele Eenvoud
Avatar gebruiker
SeBass
 
Berichten: 82
Geregistreerd: wo nov 10, 2004 13:54
Woonplaats: Hengelo Ov

Berichtdoor kraats » wo okt 25, 2006 7:16

7.3.1 Bovenste wielophangingsplaat
Het zal mogelijk zijn om bovenste wielophangsplaten te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.


Bovenste wielophangingsplaat .....? What the f*ck is.....? Kom we maken er een multiplegok van......
a. dat is een plaat (de bovenste) waarmee je de ophanging aan het wiel monteerd. :lol:
b. dat is een ophangingsplaat waar je de bovenkant van het wiel mee monteerd. :lol:
c. dat is de bovenste plaat waarmee het wiel in de servicebus wordt vastgezet :lol:

De dikke van Dale kent het woord ook al niet.....

Bedoeld men hiermee soms de topmounts?
Als dat zo is.....
...denk ik dat men met de veiligheid niet echt zorgvuldig omgaat. :oops:
...denk ik dat er weinig auto's over de proeven gaan als ze erop gaan keuren. :lol:
...denk ik dat een andere benaming logischer zou kunnen zijn.
En ja Steven, het zijn weer niet echt kostendrukkende maatregelen waarvan niemand het nut ziet, althans ik niet! :?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » wo okt 25, 2006 7:38

kraats schreef:7.3.1 Bovenste wielophangingsplaat
Het zal mogelijk zijn om bovenste wielophangsplaten te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.


Bovenste wielophangingsplaat .....? What the f*ck is.....? Kom we maken er een multiplegok van......
a. dat is een plaat (de bovenste) waarmee je de ophanging aan het wiel monteerd. :lol:
b. dat is een ophangingsplaat waar je de bovenkant van het wiel mee monteerd. :lol:
c. dat is de bovenste plaat waarmee het wiel in de servicebus wordt vastgezet :lol:

De dikke van Dale kent het woord ook al niet.....

Bedoeld men hiermee soms de topmounts?
Als dat zo is.....
...denk ik dat men met de veiligheid niet echt zorgvuldig omgaat. :oops:
...denk ik dat er weinig auto's over de proeven gaan als ze erop gaan keuren. :lol:
...denk ik dat een andere benaming logischer zou kunnen zijn.
En ja Steven, het zijn weer niet echt kostendrukkende maatregelen waarvan niemand het nut ziet, althans ik niet! :?

Ik heb al begrepen dat het 'nut' erin ligt de N4 en de 2000 op hetzelfde niveau te houden.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Nieuwe regels 2007

Berichtdoor erikjan » wo okt 25, 2006 7:39

SeBass schreef:
StevenK schreef:Op www.knafrallysport.nl staat een bijgewerkte versie van de Annexe. Klinkt alsof ik nieuwe wielen moet gaan kopen:
7.5 Wielen en banden

- Voor onverharde rallies zijn alleen 6.5” x 15” velgen toegestaan.
- Wanneer aangegeven in het Bijzonder Reglement van het evenement (zoals sneeuwrallies) zijn alleen 5 x 16” velgen toegestaan.
- Voor asfalt rallies zijn alleen 8” x 18” velgen toegestaan.
- Het aanbrengen van lucht-extractors aan de wielen is verboden (01-01-2007).

Dit Artikel gaat in per 01-01-2007 (heb gekeken naar de annex J op FIA.com), dus zul je vanaf volgende jaar waarschijnlijk nieuwe wielen moeten kopen ja.


bij gaat nu even het licht uit...

hoe kunnen ze nu voor alle auto's ineens 18" gaan verplichten ?

lijkt me leuk om zoiets onder een Seicento of Kalos te gaan drukken :wink:
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Re: Nieuwe regels 2007

Berichtdoor Campos » wo okt 25, 2006 7:47

erikjan schreef:bij gaat nu even het licht uit...

hoe kunnen ze nu voor alle auto's ineens 18" gaan verplichten ?

lijkt me leuk om zoiets onder een Seicento of Kalos te gaan drukken :wink:


7) AUTO’S MET EEN GECORRIGEERDE CILINDERINHOUD GROTER DAN 2 L.
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Holkers » wo okt 25, 2006 7:48

van 8" tot 18"
dus: 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18" zijn toegestaan
8" breedte is 20cm breed = 200mm breed. 195 ken ik, 205 ken ik, maar een 200 band ken ik niet ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Groep A

Berichtdoor Jeroen » wo okt 25, 2006 8:40

Ik zie de volgende wijzigingen:

Elk systeem om water te sproeien op de intercooler is verboden.
Elk systeem om water in te spuiten in het inlaatspruitstuk en/of de intercooler is verboden.


Nu had ik dat toch al niet, maar ik was het wel van plan in te bouwen. Helaas niet dus. Maar even wat anders verzinnen om wat bij te koelen.

Voor de rest wordt het voor groep N rijders die niet in wielen willen investeren wel aantrekkelijk om groep A te gaan rijden volgens mij. Toch? Als er nog groep N rijders zijn die voor weinig van hun 17 inch (pirelli) banden afwillen... :wink:
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

HANS

Berichtdoor Jeroen » wo okt 25, 2006 8:48

Op zich ook even nuttig om te weten bij het aanschaffen van nieuwe spullen...

Het dragen van een hoofdsteunapparaat, goedgekeurd door de FIA, zal verplicht zijn voor alle rijders en
evenementen onder de volgende voorwaarden:
- In alle FIA kampioenschappen, trophies, cups en challenges: vanaf 1 januari 2008,
- In alle evenementen opgenomen in de FIA Internationale Sport Kalender: vanaf 1 januari 2009.
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor Campos » wo okt 25, 2006 9:05

Allemachtig welke budget-vertaalbureau hebben ze ingehuurd.. Ik neem aan dat ze H.A.N.S. bedoelen?
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Re: Groep A

Berichtdoor SeBass » wo okt 25, 2006 9:07

Holkers schreef:van 8" tot 18"
dus: 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18" zijn toegestaan
8" breedte is 20cm breed = 200mm breed. 195 ken ik, 205 ken ik, maar een 200 band ken ik niet ;)

Er staat duidelijk een velg maat van 8"x18", dus een breedte van 8" en diameter van 18"


Jeroen schreef:Ik zie de volgende wijzigingen:

Elk systeem om water te sproeien op de intercooler is verboden.
Elk systeem om water in te spuiten in het inlaatspruitstuk en/of de intercooler is verboden.


Nu had ik dat toch al niet, maar ik was het wel van plan in te bouwen. Helaas niet dus. Maar even wat anders verzinnen om wat bij te koelen.

Deze regel geld al, alleen in Nederland mag het nog tot 31-12-2006, volgens bulletin 2006-05: http://www.knafrallysport.nl/pivotbeta/ ... php?id=127
Complexiteit in de Simpele Eenvoud
Avatar gebruiker
SeBass
 
Berichten: 82
Geregistreerd: wo nov 10, 2004 13:54
Woonplaats: Hengelo Ov

Re: HANS

Berichtdoor mickeal » wo okt 25, 2006 9:18

Jeroen schreef:Op zich ook even nuttig om te weten bij het aanschaffen van nieuwe spullen...

Het dragen van een hoofdsteunapparaat, goedgekeurd door de FIA, zal verplicht zijn voor alle rijders en
evenementen onder de volgende voorwaarden:
- In alle FIA kampioenschappen, trophies, cups en challenges: vanaf 1 januari 2008,
- In alle evenementen opgenomen in de FIA Internationale Sport Kalender: vanaf 1 januari 2009.



Volgens mij vallen hier de nekbanden ook onder en die zijn een stuk goedkoper.
mickeal
 
Berichten: 10
Geregistreerd: wo maart 22, 2006 10:32
Woonplaats: Sevenum

Nieuwe Reglementen

Berichtdoor Jacco » wo okt 25, 2006 9:38

Heren, ik kan heel kort zijn :

komt allen op 22 november naar Rhenomare in de Meern, waar uw vragen vakkundig zullen worden beantwoord tijden de presentatie van de nieuwe reglementen, goerganiseerd door Rallye Club Holland.

mvg
Jacco
Jacco
 
Berichten: 75
Geregistreerd: za jan 19, 2002 11:15
Woonplaats: Naaldwijk

regels

Berichtdoor Dirk van Ginneke » wo okt 25, 2006 10:00

7.3.1 Bovenste wielophangingsplaat
Het zal mogelijk zijn om bovenste wielophangsplaten te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.


Wat mag er dan vanaf 1-1-07 meer op een gr.N??

Er mogen toch nog steeds alleen maar dingen op die in een VO in de homolgatie staan.

Of begrijp ik het nou verkeerd?
met vriendelijke groet,

Dirk van Ginneke - Kusters Rallying website

Afbeelding
Avatar gebruiker
Dirk van Ginneke
 
Berichten: 234
Geregistreerd: wo feb 19, 2003 20:51
Woonplaats: Eindhoven

Re: HANS

Berichtdoor Peer » wo okt 25, 2006 23:51

mickeal schreef:
Jeroen schreef:Op zich ook even nuttig om te weten bij het aanschaffen van nieuwe spullen...

Het dragen van een hoofdsteunapparaat, goedgekeurd door de FIA, zal verplicht zijn voor alle rijders en
evenementen onder de volgende voorwaarden:
- In alle FIA kampioenschappen, trophies, cups en challenges: vanaf 1 januari 2008,
- In alle evenementen opgenomen in de FIA Internationale Sport Kalender: vanaf 1 januari 2009.



Volgens mij vallen hier de nekbanden ook onder en die zijn een stuk goedkoper.

In Nederland dus alleen nodig voor Golden Tulip.
Peer
 
Berichten: 527
Geregistreerd: di jan 29, 2002 9:22
Woonplaats: Pumpenbil

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast