Vragen rondom hydraulische handrem.

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor David Westenbrink » di apr 19, 2005 17:37

Klopt.
David Westenbrink
 
Berichten: 896
Geregistreerd: do aug 29, 2002 16:54
Woonplaats: Meppel

Berichtdoor henk 400rr » di apr 19, 2005 20:54

Nou, Hoe dat exact met de VW-golf GTI klauwen werkt, weet ik niet temeer omdat ik die klauwen niet echt prettig vindt met afstellen.
De Ford klauwen die ik (en anderen) gebruik komen van een ouder type Scorpio, ze zouden ook (tenminste eenzelfde soort) moeten zijn te vinden op de Sierra types.

In ieder geval zit er op die klauw een soort van hevel waar je de handremkabel weer aan bevestigd, ik meende dat die dan weer de zuiger hydraulisch verplaatste, maar heb me niet bijzonder verdiept in die klauwen, ik weet wel dat er weer zo'n soort van schroefvormige pen achter zit, maar volgens mij is die weer van het automatisch stellen van die zuiger.

maar zeg 't maar als ik het mis heb.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor denny » di apr 29, 2008 14:01

Heb ik een andere vraag betreffende dit onderwerp.

Ik heb bij mijn citroen ax het remsysteem omgebouwd tot een Y-systeem. De leiding naar achter loopt in via de remdrukregelaar naar de hydraulische handrem. Vanuit de handrem loopt hij naar een T-blokje die de twee ingangen van een originele remkrachtverdelerop de achteras voedt. Van daaruit gaat deze verder naar de achterklauwen. de remdrukregelaar staat helemaal open dus vol druk.

De reden dat ik de originele drukverdeler (drukreduceerder) erop heb laten zitten is omdat de instelbare drukrelegaar niet de druk zo ver kan terug brengen als deze. De originele verminderd nl de druk van bv 100 bar naar 25 bar terwijl de instelbare maximaal iets van 58% reduceerd.

Nu wil echter het verhaal dat het op de voetrem goed werkt maar dat de hydraulische handrem maar een zeer minimaal effect geeft. Als je hem aantrekt lijkt er vol druk op te staan echter komt dit niet op de achterwielen te staan. (er lijkt eerst loze slag in te zitten tot een moment dat hij niet hoger kan waarop hij ineens heel hard aanvoeld) Ook komt als je de voetrem intrapt en daarna de handrem aantrekt de voetrem iets omhoog. Dit lijkt mij ook niet juist in een gesloten systeem.
Als je de handrem aantrekt en daarna de voetrem duw je de handrem naar beneden
eerst de voetrem en daarna de handrem erop zetten heeft meer effect omdat de hydraulische handrem dan de druk van de voetrem vasthoud.

Alles is aangesloten de door de fabrikant geleverde beschrijving (QSP is de handrem van, wilwood is de leverancier van de drukregelaar). De aansluiting van de remcilinder van de handrem lijkt raar (achterste aansluiting is ingaand, voorste is uitgaand) maar klopt met de beschrijving.

Hebben jullie zo een idee waar het probleem kan liggen? Ik kan me voorstellen dat de originele drukverdeler de spelbederver is maar waarom komt dan het pedaal omhoog bij handremgebruik

daarnaast Hoe ontlucht je zo'n systeem goed?

ps setup plaatje

Afbeelding
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Berichtdoor Mark Verhoeven » di apr 29, 2008 14:41

denny schreef:Heb ik een andere vraag betreffende dit onderwerp.

Ik heb bij mijn citroen ax het remsysteem omgebouwd tot een Y-systeem. De leiding naar achter loopt in via de remdrukregelaar naar de hydraulische handrem. Vanuit de handrem loopt hij naar een T-blokje die de twee ingangen van een originele remkrachtverdelerop de achteras voedt. Van daaruit gaat deze verder naar de achterklauwen. de remdrukregelaar staat helemaal open dus vol druk.

De reden dat ik de originele drukverdeler (drukreduceerder) erop heb laten zitten is omdat de instelbare drukrelegaar niet de druk zo ver kan terug brengen als deze. De originele verminderd nl de druk van bv 100 bar naar 25 bar terwijl de instelbare maximaal iets van 58% reduceerd.

Nu wil echter het verhaal dat het op de voetrem goed werkt maar dat de hydraulische handrem maar een zeer minimaal effect geeft. Als je hem aantrekt lijkt er vol druk op te staan echter komt dit niet op de achterwielen te staan. (er lijkt eerst loze slag in te zitten tot een moment dat hij niet hoger kan waarop hij ineens heel hard aanvoeld) Ook komt als je de voetrem intrapt en daarna de handrem aantrekt de voetrem iets omhoog. Dit lijkt mij ook niet juist in een gesloten systeem.
Als je de handrem aantrekt en daarna de voetrem duw je de handrem naar beneden
eerst de voetrem en daarna de handrem erop zetten heeft meer effect omdat de hydraulische handrem dan de druk van de voetrem vasthoud.

Alles is aangesloten de door de fabrikant geleverde beschrijving (QSP is de handrem van, wilwood is de leverancier van de drukregelaar). De aansluiting van de remcilinder van de handrem lijkt raar (achterste aansluiting is ingaand, voorste is uitgaand) maar klopt met de beschrijving.

Hebben jullie zo een idee waar het probleem kan liggen? Ik kan me voorstellen dat de originele drukverdeler de spelbederver is maar waarom komt dan het pedaal omhoog bij handremgebruik

daarnaast Hoe ontlucht je zo'n systeem goed?

ps setup plaatje

Afbeelding


De beïnvloeding tussen voetrem en handrem is normaal bij zo'n systeem en de originele begrenzer zal zeker de oorzaak zijn dat de handrem niet goed functioneert!

Waarom zet je die niet voor de handrem?

P.S. Ik heb het vermoeden dat de regelbare remdrukregelaar er nu voor niks in zit, of kan je er de remkracht toch nog mee variëren?
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor Eric Jan » di apr 29, 2008 15:05

Een goede middag alleen

naar mijn inziens kan dit wel werken maar inderdaad zal de orginele remdruk verdeler verplaatst moeten worden(zoals Mark V. al zei).
Door het T-stuk te verplaatsen naar voor de handrem en dan de orginele remdruk verdeler, hierna dus naar de handrem hierbij is alleen een handrem nodig met 2 remcilinders en van vanaf de handrem direct naar de achterremmen.

Zo kan de orginele remdruk verdeler de handrem niet beïnvloeden.

De losse remdrukregelaar zit zo wel juist geplaats hiermee kan je nu de druk naar achter veranderen. er vanuitgaande dat de voorremmen altijd maximale druk krijgen.

Groeten,
Eric Jan
Eric Jan
 
Berichten: 55
Geregistreerd: zo maart 18, 2007 20:03
Woonplaats: Velp

Berichtdoor LeonM » di apr 29, 2008 15:18

Mark Verhoeven schreef:
denny schreef:Heb ik een andere vraag betreffende dit onderwerp.
De beïnvloeding tussen voetrem en handrem is normaal bij zo'n systeem en de originele begrenzer zal zeker de oorzaak zijn dat de handrem niet goed functioneert!

Waarom zet je die niet voor de handrem?

P.S. Ik heb het vermoeden dat de regelbare remdrukregelaar er nu voor niks in zit, of kan je er de remkracht toch nog mee variëren?


Volledig eens met Mark i.z. rembegrenzers.

Wat betreft de vragen i.z. APK;
handremvergrendeling - art. 5.2.39 van de Keuringseisen;
personenautos moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste 2 wielen werkt --- wijze van keuren--- parkeerrem wordt aangetrokken en met behulp van vergrendeling in deze stand gehouden.
Er zal dus een vergrendeling moeten zijn om de handrem te blokkeren voor controle.

Van gescheiden systemen is er nu geen sprake maar, voorheen wel. In de nieuwste eisen wordt er niet meer gesproken over aparte bedrijfsrem en parkeerrem systemen. Dus lees ik; een hydr. handrem er tussen zetten is toegestaan, mits de auto voldoet aan de andere eisen ( remvertraging etc.)
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor denny » di apr 29, 2008 15:25

kan de originele remkrachtbegrenzer eruit? of krijg ik dan teveel druk op de achterwielen? zelfs als ik de instelbare helemaal dichtdraai?

blokeren kan hij dus dat is geen probleem
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Berichtdoor LeonM » di apr 29, 2008 17:08

denny schreef:kan de originele remkrachtbegrenzer eruit? of krijg ik dan teveel druk op de achterwielen? zelfs als ik de instelbare helemaal dichtdraai?

blokeren kan hij dus dat is geen probleem


Het is of - of. De instelbare vervangt de originele. De originele bepaald zelf de remkracht/druk achter (mits juist werkend/afgesteld), met de instelbare kun je zelf bepalen hoeveel remkracht/druk je achter wilt.
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor RallyeRichard » di apr 29, 2008 17:08

Je kunt o.a. van VW losse remkrachtbegrenzers krijgen. Deze zijn cilindrisch van vorm en een centimeter of 5 lang. Wanneer je deze tussen je verstelbare remkrachtregelaar en je handrem plaatst, ben je volgens mij van het probleem af.
Grtz, Richard.
Servicemonteur
Afbeelding
en
Bas Koeten Racing
Avatar gebruiker
RallyeRichard
 
Berichten: 645
Geregistreerd: za jan 26, 2002 15:44
Woonplaats: Kromménië

Berichtdoor denny » di apr 29, 2008 18:48

LeonM schreef:
denny schreef:kan de originele remkrachtbegrenzer eruit? of krijg ik dan teveel druk op de achterwielen? zelfs als ik de instelbare helemaal dichtdraai?

blokeren kan hij dus dat is geen probleem


Het is of - of. De instelbare vervangt de originele. De originele bepaald zelf de remkracht/druk achter (mits juist werkend/afgesteld), met de instelbare kun je zelf bepalen hoeveel remkracht/druk je achter wilt.


ja maar het probleem wat ik zag is dt de instelbare niet zo ver terug te zetten is als de originele. waar ik bang voor was is dat als je alleen de instelbare gbruikt dat je dus veel te veel druk op je achterwielen hebt.
ik wil dus zeg maar niet elke rempoging een mooie pirouette draaien.

origineel reduceert nl ongeveer 75% de instelbare tot maximaal 58% als ik me niet vergis.

het blijft een verschrikkelijk lichte achterkant he (wel zwaarder geworden door de schijfremmen achter maar toch)
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Berichtdoor Mark Verhoeven » di apr 29, 2008 21:52

denny schreef:
LeonM schreef:
denny schreef:kan de originele remkrachtbegrenzer eruit? of krijg ik dan teveel druk op de achterwielen? zelfs als ik de instelbare helemaal dichtdraai?

blokeren kan hij dus dat is geen probleem


Het is of - of. De instelbare vervangt de originele. De originele bepaald zelf de remkracht/druk achter (mits juist werkend/afgesteld), met de instelbare kun je zelf bepalen hoeveel remkracht/druk je achter wilt.


ja maar het probleem wat ik zag is dt de instelbare niet zo ver terug te zetten is als de originele. waar ik bang voor was is dat als je alleen de instelbare gbruikt dat je dus veel te veel druk op je achterwielen hebt.
ik wil dus zeg maar niet elke rempoging een mooie pirouette draaien.

origineel reduceert nl ongeveer 75% de instelbare tot maximaal 58% als ik me niet vergis.

het blijft een verschrikkelijk lichte achterkant he (wel zwaarder geworden door de schijfremmen achter maar toch)


Als de originele regelaar de druk reduceert, dan zou het moeten werken zoals je nu hebt, maar meestal hebben ze origineel een remdrukbegrenzer, dat wil zeggen dat de druk niet boven een bepaalde waarde mag uitkomen! Aangezien deze lager is dan de laagste in te stellen druk van jouw Wilwood regelaar, is deze laatste overbodig (lees: maakt geen verschil in welke stand je hem hebt staan).

Je kan het toch proberen? Verder kan je achter een remblok nemen wat een lagere wrijvingscoefficient heeft.
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor mantaboy » do mei 01, 2008 8:57

denny schreef:
LeonM schreef:
denny schreef:kan de originele remkrachtbegrenzer eruit? of krijg ik dan teveel druk op de achterwielen? zelfs als ik de instelbare helemaal dichtdraai?

blokeren kan hij dus dat is geen probleem


Het is of - of. De instelbare vervangt de originele. De originele bepaald zelf de remkracht/druk achter (mits juist werkend/afgesteld), met de instelbare kun je zelf bepalen hoeveel remkracht/druk je achter wilt.


ja maar het probleem wat ik zag is dt de instelbare niet zo ver terug te zetten is als de originele. waar ik bang voor was is dat als je alleen de instelbare gbruikt dat je dus veel te veel druk op je achterwielen hebt.
ik wil dus zeg maar niet elke rempoging een mooie pirouette draaien.

origineel reduceert nl ongeveer 75% de instelbare tot maximaal 58% als ik me niet vergis.

het blijft een verschrikkelijk lichte achterkant he (wel zwaarder geworden door de schijfremmen achter maar toch)


Je hebt het toch over een AX? Accu achterin zetten en zeker die originele remdrukbegrenzers eruit! :wink: :wink:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor antoine » do mei 01, 2008 9:28

Voordeel is dat LeonM ervaring heeft met ax-en gezien zijn verleden met dergelijke auto's.
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor denny » ma mei 05, 2008 15:25

origineel is er tussen uit en hij lijkt het goed te doen. volgende week APK.
we zullen zien.
bedankt iedereen
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Berichtdoor TheBlue » ma mei 19, 2008 20:44

Ik wil ook graag nog even een vraag stellen mbt de hydraulische handrem.

Ik heb een BMW e30 met op de hoofdremcilinder 2 uitgangen (V + A).
De voorremmen zijn gewoon gesplitst met een t-stukje. De achterremmen lopen via de leiding naar een instelbare drukregelaar naar de hydrolische handrem en dan via een t-stuk naar beide remklauwen.

Na alles ontlucht te hebben houdt het systeem zijn remdruk vast. De handrem wil dus, na geremt te hebben, de druk niet loslaten. Dit gebeurt na het remmen met zowel de voet- als handrem. Hij remt dus wel, maar laat de rem niet meer 'los'.

Iemand een tip?

Alvast vriendelijk bedankt!

Groetjes Bas
TheBlue
 
Berichten: 14
Geregistreerd: do nov 15, 2007 15:41
Woonplaats: Wezep

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron