Verhalen om te bewaren

Alles over vroeger, toen alles beter en mooier was.

Verhalen om te bewaren

Berichtdoor Ton Van Spanje » do feb 22, 2007 0:09

Doordat ik jarenlang op diverse manieren wat met rallysport te maken heb gehad, heb ik natuurlijk ook het nodige meegemaakt. Verhalen om te bewaren, verhalen om nooit te vergeten.

Daarom dan maar een draadje waar iedereen zijn belevenissen kwijt kan, waarvan hij of zij van mening is dat die bewaard moeten worden.

Humor en hilariteit hebben de voorkeur. :D
Laatst bijgewerkt door Ton Van Spanje op do feb 22, 2007 0:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Ton Van Spanje » do feb 22, 2007 0:25

Naar aanleiding van de vraag over Reliant in het Fotospel topic doe ik de aftrap met het verhaal over die auto, een Reliant Kitten.


Vanaf 1976 heb ik op verschillende manieren mij bezig gehouden met de rallysport, waarvan 1979 toch wel het seizoen is dat de meeste indruk heeft achtergelaten. In 1977 werd ik ingelijfd in het serviceteam van Gert-Jan Vermeulen en Fred Bruitsman. Zij reden in 1977 met een Simca 1100 special (1300cc) in groep 1 en het jaar daarop met een Simca 1100 in groep 2. Maar toen............, 1979. Deze auto, een Reliant Kitten

Afbeelding

Al aan het eind van het seizoen 1978 werd de Kitten in de handen van Dick Waaijenberg getest tijdens de SLS rally. Het had een 850cc motortje, dat er standaard 40 pk uitperste. Met de nodige tovenarij was die ongeveer twee keer zo krachtig geworden. Ook het toerental was niet standaard meer. 5.500 toeren werd al gauw een 8.500 toeren. Omdat er nog nooit, waar dan ook in de wereld, echt competitie was bedreven, waren er ook geen "snelle" delen te koop. Dat moest dan maar zelf gefabriekt worden. Het enkele carburateurtje moest plaats maken voor 2 dubbele Webers. Alleen om dat te monteren........ Een passend inlaatspruitstuk? Nee, dat was niet te koop. Dan maar zelf maken, niet? Met behulp van een oud spruitstuk en een pot Devcon F werd dit opgelost. De ontwikkeling was gedurende het gehele seizoen. Zowel op de thuisbasis als tijdens rally’s werd er wat af geëxperimenteert. :-) Uiteindelijk kostte het drie motoren voordat er een betrouwbaar exemplaar was. Om de temperatuurhuishouding een beetje in de hand te houden was er achter de bestuurdersstoel nog een extra radiateur geplaatst, zodat de inhoud van het koelsysteem nog wat groter werd. Deze plaats was gekozen omdat er onder de kap geen ruimte meer was voor een grotere radiateur dan de standaard.

De achteras was een ander verhaal. Een sperdiff was natuurlijk nooit van zijn leven in de handel. Dus ook dat maar zelf maken. Met gebruikmaking van delen van de achteras van deze Reliant Kitten, maar ook die van de oude 3wieler, de Regal, en een Opel Kadett werd er in eigen beheer een geschikte as gebouwd, met een goeie overbrenging en een sper.

Doordat het autootje licht was kon er verschrikkelijk laat mee geremd worden. De mannen kwamen dan ook vaak met een hoop lol de serviceplaats op rijden. Op een gegeven moment was het zelf zo zot dat de rijder pas ging remmen als het publiek (dat toen nog in uitremzones e.d mocht staan)aan het vluchten sloeg.:-) Waar we ook kwamen, het was altijd dikke pret, en vooral ongeloof bij de mensen die de Kitten voor het eerst zagen. Totdat ze hem op de proeven hadden gezien. Klasseoverwinningen waren dan ook heel gewoon. Mini Coopertjes in groep 2? Daar werden gewoon rondjes om heen gereden.

De techniek liet ons wel een paar keer in de steek, maar dat heeft nog niet eens zoveel tot opgave geleid. Tijdens de Limburgiarally (de Belgische)in 1979, dreigde aan het eind van de 2 dagen de achteras het te begeven. Die maakte zo veel kabaal, kraken en kreunen, dat er gevreesd werd dat de finish niet gehaald zou worden. Tot dat bij de start van de laatste proef Ron Tuyl en Christ van Waardenburg met hun Escort voor Gert-Jan en zijn in 1979 nieuw ingestapte navigator Rob stonden. Ron en Christ begrepen dat het wel eens tot uitvallen kon leiden bij G-J en Rob en boden accuut aan om achter hen te starten. Als het dan mis zou gaan, dan zouden Ron en Christ de Kitten opduwen, zodat in ieder geval gefinished kon worden. Dit was uiteindelijk niet nodig.

Hier nog wat foto’s, ondermeer een foto tijdens die Limburgia op de klassementsproef die op het rallycrosscircuit van Opgrimbie werd verreden.

Afbeelding

Dit is mijn favoriete foto, tijdens de BAC rally op de klassementsproef “het Vaartcircuit” in Dongen.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor MartijnS » do feb 22, 2007 9:17

Leuk Ton! :D
Martijn Schouten
MartijnS
 
Berichten: 5532
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 17:04
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Campos » do feb 22, 2007 9:21

Super!
Wat is er eigenlijk met die auto gebeurd nadien?
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor official No. 27768 » do feb 22, 2007 11:23

Reliant, dat is toch ook die fabrikant die de ROBIN heeft gemaakt (die driewieler auto)

prachtig verhaal overigens !!!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor henk 400rr » do feb 22, 2007 16:19

Ik heb 2 jaar terug nog zo'n 4-wielige reilliant gezien op het circuit van Lelystad, daar lag volgens mij een motorfiets blok in.
Een hele apart verschijning, zeker omdat ik de link "snelheid" nog niet met dit merk gemaakt had.

Dat was helaas ook de laatste keer dat ik hem zag.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor kraats » do feb 22, 2007 23:12

Is deze auto nog steeds in het bezit van Dick Waaijenberg?
Eeen paar jaar geleden nog wel heb ik begrepen.....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr feb 23, 2007 19:25

kraats schreef:Is deze auto nog steeds in het bezit van Dick Waaijenberg?
Eeen paar jaar geleden nog wel heb ik begrepen.....


Kraats,

De Kitten is onlangs wel verplaatst..........
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor henk 400rr » vr feb 23, 2007 21:22

Op veler verzoek :wink:

Afbeelding
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr feb 23, 2007 22:37

Henk

'k Kan 'm nu niet vinden, maar van deze Kitten op Lelystad zwerft er ook nog een filmpje rond.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr feb 23, 2007 22:42

official No. 27768 schreef:Reliant, dat is toch ook die fabrikant die de ROBIN heeft gemaakt (die driewieler auto)

prachtig verhaal overigens !!!


Klopt, de Kitten is zogezegd de 4wielige Robin.
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor henk 400rr » vr feb 23, 2007 22:49

Ton Van Spanje schreef:Henk

'k Kan 'm nu niet vinden, maar van deze Kitten op Lelystad zwerft er ook nog een filmpje rond.


Leuk, ik zoek ook even, als ik hem vindt plaats ik hem wel even.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Ton Van Spanje » vr feb 23, 2007 22:50

henk 400rr schreef:
Ton Van Spanje schreef:Henk

'k Kan 'm nu niet vinden, maar van deze Kitten op Lelystad zwerft er ook nog een filmpje rond.


Leuk, ik zoek ook even, als ik hem vindt plaats ik hem wel even.


niet op Youtube en niet op video google te vinden. :(
Avatar gebruiker
Ton Van Spanje
 
Berichten: 2607
Geregistreerd: zo jan 20, 2002 19:45
Woonplaats: Prov. Zeeland

Berichtdoor HENKVR » do jul 26, 2007 20:36

Het leuke is dat ik die reliant nu in mijn garage heb staan
ik ben net begonnen met de reatuaratie
foto`s volgen[img][img]http://i187.photobucket.com/albums/x240/henkvr/IMG_5413.jpg[/img]

Afbeelding
Avatar gebruiker
HENKVR
 
Berichten: 28
Geregistreerd: ma apr 02, 2007 19:47
Woonplaats: Veenendaal

Berichtdoor antoine » vr jul 27, 2007 7:58

Dit gaat Ton Leuk vinden. :wink: Eerste vermoedelijke reaktie van hem, mag ik een keer komen kijken? :D
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Volgende

Keer terug naar Historisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron